Perävaunun pysäköintivalot

Muu tekniikkaan liittyvä kuten sähkökytkennät, pneumatiikka, runko, hytti, maalaus, jne. / Others like el-diagrams, pneumatics, frame, cabin, painting, etc.

Valvoja: sisua

juho
Viestit: 124
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Perävaunun pysäköintivalot

Viesti Kirjoittaja juho »

Pitäisi tehdä perävaunuun valot akulla niin että valot voi jättää päälle vaikka kärry ei olisikaan kiinni autossa.

Miten nämä yleensä on toteutettu ja erityisesti voiko sotkea latausjärjestelmän toiminnan siten että auton akut ali- tai ylilatautuvat?

Millaisella kytkennällä saisin valot jäämään päälle kun kärry irrotetaan jos ne ovat autossa päällä, mutta sammumaan kun auton valot sammutetaan?

Juho
LauriK
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2023 12:00 am

Re: Perävaunun pysäköintivalot

Viesti Kirjoittaja LauriK »

Saitko tähän keksittyä mitään
kivinen
Viestit: 753
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Perävaunun pysäköintivalot

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Kiinnosti pari minuuttia, niin löytyi kaupallisia järjestelmiä. Varmaan löytyy muitakin:

https://protruck.fi/fin/protruck_1_toim ... p-319731-0

https://www.tmt.fi/cms/tmt-malinen-oy/t ... jestelmaet
Jay
Viestit: 17
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Perävaunun pysäköintivalot

Viesti Kirjoittaja Jay »

Äkkiseltään tarvitsee diodin, releen vähän piuhaa, liitimiä ja akut.

* Perävaunun pistokkeesta jatkuva virta latausdiodin D3 anodille (Diodin päähän jossa ei ole viivaa) ja releen nastaan 86. Halutessaan voi laittaa sulakeen ennen diodia ja relettä. Tätä virta ei pidä otta valopiiristä, koska tyhjä akku pyytää aika reilusti virtaa.
* Diodin D3 katodi (Se pää diodista jossa viiva) releen nastaan 87.
* Akun plus-napa releen nastaan 30
* Akuston miinus ja releen nasta 85 maihin. Akut sarjaan jos kaksi 12v akkua.
* Releen nastasta 87a kytkimen kautta Diodien D1 ja D2 anodeille.
* D1 katodi oikeaan ääri-/seisontavalo piiriin ja D2 vastaavasti vasempaan.

Diodeina menee varmaan jotkut 1N4000-sarjan mötikät (nämä virrankestoltaan isompi parempi) ja releeksi kelpaa 5 napainen 24v vaihtorele. Akkuina näyttäävät käyttävän teollisuusakkuja, joten esim 17Ah purkkeja 2 kpl. Piuhat sitten vähintään 1.5mm2. Vipukautkaisija ja sopivat liittimet, jolla kärrystä saa ryöstettyä sopivat signaalit. Kytkennästä tulee siis ulos neljä johtoa; jatkuva virta, vasen ääri/parkkivalo, oikea ääri/parkkivalo ja kytkennän maat.

Kytkentä lataa akkua kun jatkuva virta on kytketty. (Tälle voi lisätä vaikka valon ennen latausdiodia, jos haluaa vahtia että lataus on päällä). Rele vetää kun jatkuva virta on kytketty ja katkaisee yhteyden kärryn akulta valopiiriin. Tällöin diodit D1 ja D2 eivät saa virtaa ja ja kärryn valot toimivat auton ohjauksessa. Piirissä lisänä katkaisija, jolla voidaan sammuttaa/sytyttää valot kun kun kärry on irti. Diodit ääri-/seisontavalo piireissä erottamassa vasen ja oikea toisistaan. Jos käyttää erillisiä varoitus jotka kaikki samassa piirissä, ei diodeja tarvita. Latauksessa on pitää olla diodi, ettei akku purkaannu esim pistokkeen pudotessa vesilamiikkoon.
Jay

Reverse Engineer
SA-1826 asioidenhoitaja
juho
Viestit: 124
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Perävaunun pysäköintivalot

Viesti Kirjoittaja juho »

Kiitos kattavasta ohjeesta!
Vastaa Viestiin