SM 340 -88 projekti
Valvoja: sisua
Re: SM 340 -88 projekti
Siistiä jälkeä tulee! Millaisessa kunnossa rungon poikkipalkit olivat? Menikö vanhat takaisin paikoilleen?
Re: SM 340 -88 projekti
Kiitoksia. Ihmeen hyvänä olivat poikittaispalkit säilyneet, toki ruostuneet jonkin verran, mutta ei mielestäni sen vertaa että vaikuttaisi kestävyyteen tms. joten hiekkapuhalsin ja maalasin vanhat ja pistin ne takaisin paikalleen.
Re: SM 340 -88 projekti
Taas pientä edistystä tapahtunut, ei mitään merkittävää mutta kirjoittelempa kuitenkin. Elikkä akkukotelo alkaisi olemaan nyt maalia vaille valmis. Akkukotelon sekä kannen askartelin 3 mm levystä. Uuden telikoneikon kannen kanttailin millisestä pellistä. Seuraavaksi olisi tarkoitus siirtyä ohjaamon pohjien teon kimppuun.
Re: SM 340 -88 projekti
Mielenkiintoista juttua, ja lisää on toivottavasti luvassa...
Millainen päällirakenne tuohon on tulossa? Oliko tuossa autossa jossain vaiheessa vaijerilaitteet päällä?
Millainen päällirakenne tuohon on tulossa? Oliko tuossa autossa jossain vaiheessa vaijerilaitteet päällä?
Re: SM 340 -88 projekti
Kiitos! Mukavaa kuulla että ainakin joku näitä juttuja lukee.
Autohan on uutena ollut vilja-autona ja ilmeisesti viljan ajosta eläkkeelle päästyään on saanut vaijerilaitteet niskaansa. Vaijerilaitteet jäi kuitenkin edelliselle omistajalle, eli alustana ostin auton.
Erilaisia päällirakenteita olen mietiskellyt ja tällä hetkellä vahvana ehdokkaana olisi apurunko, jossa olisi kippi sekä kaatoakseli ja lavan kiinnitys tapahtuisi kiilatapeilla. Näin auton saisi rekisteröityä vaihtokoriautoksi, se olisi monikäyttöinen ja lavakorkeus jäisi kuitenkin matalaksi, jos verrataan esim. vaijerilaitteisiin. Apurungon päälle olisi tarkoitus istuttaa sitten avo rahtilava ja lavan perään kappaletavaranosturi.
Sitten jos tarvetta tulee tai halu muuttaa päällirakennetta, niin ei muuta kuin rahtilava jalkojen nokkaan ja jotain muuta sovittamaan. Tämä kuitenkin suunnitteluasteella vielä, lukkoon en ole lyönyt mitään. Omia mielipiteitä päällirakenteeseen liittyen saa esittää aivan vapaasti.
Re: SM 340 -88 projekti
Kuulostaa kyllä järkevältä suunnitelmalta. Monikäyttöisyys on aina plussaa.
Omassa harrastustoiminnassa päädyin vaijerilaitteisiin. Korkeus mietitytti ja aluksi oli ajatus laittaa vaijerilaitteet ilman apurunkoa (ilmeisesti tuossa sinun SM340:ssäkin on ollut vaijerilaitteet ilman apurunkoa?) Löysin kuitenkin juuri auton vuosimallia olevat Multiliftit apurunkoineen, joten niihin päädyin. Ja 90-luvun laitteissa apurunkokorkeus oli jo 80 mm eli matala, joten se tuntui siedettävältä.
Tosin hankinnan ja rakentamisen jälkeen tuli kyllä ajatus, että olishan vaijerilaitteet voineet olla irrotettavat samalla periaatteella, jota suunnittelet. Silloin ei olisi tarvinnut tehdä mitään kompromissia lavakorkeuden kanssa.
Omassa harrastustoiminnassa päädyin vaijerilaitteisiin. Korkeus mietitytti ja aluksi oli ajatus laittaa vaijerilaitteet ilman apurunkoa (ilmeisesti tuossa sinun SM340:ssäkin on ollut vaijerilaitteet ilman apurunkoa?) Löysin kuitenkin juuri auton vuosimallia olevat Multiliftit apurunkoineen, joten niihin päädyin. Ja 90-luvun laitteissa apurunkokorkeus oli jo 80 mm eli matala, joten se tuntui siedettävältä.
Tosin hankinnan ja rakentamisen jälkeen tuli kyllä ajatus, että olishan vaijerilaitteet voineet olla irrotettavat samalla periaatteella, jota suunnittelet. Silloin ei olisi tarvinnut tehdä mitään kompromissia lavakorkeuden kanssa.
Re: SM 340 -88 projekti
Juu ilman apurunkoa oli tässä vaijerilaitteet olleet kötöstettynä. Joitain osia oli vieläpä hitsattu runkoon mm. kipin kehto, jonka kohdalla rungossa olikin pienet ratkeamat. Täytyy tosiaan vielä selvitellä esim. sitä kelpaisiko tällainen kiilatappi apurunko museorekisteriin, jos vaikka jossain vaiheessa tulee halu saada auto museorekisteriin. Onkos sulla muuten omasta projektista minkäänlaista kertomusta tullut tänne kirjoiteltua?C371 kirjoitti: ↑Ti Maalis 30, 2021 5:11 pm Kuulostaa kyllä järkevältä suunnitelmalta. Monikäyttöisyys on aina plussaa.
Omassa harrastustoiminnassa päädyin vaijerilaitteisiin. Korkeus mietitytti ja aluksi oli ajatus laittaa vaijerilaitteet ilman apurunkoa (ilmeisesti tuossa sinun SM340:ssäkin on ollut vaijerilaitteet ilman apurunkoa?) Löysin kuitenkin juuri auton vuosimallia olevat Multiliftit apurunkoineen, joten niihin päädyin. Ja 90-luvun laitteissa apurunkokorkeus oli jo 80 mm eli matala, joten se tuntui siedettävältä.
Tosin hankinnan ja rakentamisen jälkeen tuli kyllä ajatus, että olishan vaijerilaitteet voineet olla irrotettavat samalla periaatteella, jota suunnittelet. Silloin ei olisi tarvinnut tehdä mitään kompromissia lavakorkeuden kanssa.
Re: SM 340 -88 projekti
Terve taas
Tarkoitus on vaihtaa lähiaikoina öljyt laatikkoon. Ohjekirja käskee vaihtaa myös öljynsuodattimen, joten ilmeisesti sellainen jossain päin laatikkoa on. Osaisko joku neuvoa mistä löytyy kun ei itsellä pistänyt silmään. Täytyyköhän ihan veholta hakea vai löytyykö muista raskaankaluston varaosaliikkeistä? Kyseessä siis 13 vaihteinen synkronoimaton fuller.
Tarkoitus on vaihtaa lähiaikoina öljyt laatikkoon. Ohjekirja käskee vaihtaa myös öljynsuodattimen, joten ilmeisesti sellainen jossain päin laatikkoa on. Osaisko joku neuvoa mistä löytyy kun ei itsellä pistänyt silmään. Täytyyköhän ihan veholta hakea vai löytyykö muista raskaankaluston varaosaliikkeistä? Kyseessä siis 13 vaihteinen synkronoimaton fuller.
Re: SM 340 -88 projekti
Laatikon ilmansuodatin siis?
Huolto-ohjekirjassa sanotaan näin:

Huolto-ohjekirjassa sanotaan näin:

Re: SM 340 -88 projekti
Kiitos kiitos! Tämähän selvensi paljon. Tosiaan ohjaamon maalaus alkaa kohta puoliin olla ajankohtainen. Onko jollakulla tietoa alkuperäisestä värikoodista, jolla on tuulilasin alapuoli ja ovissa ikkunoiden alapuolella olevat mustat kohdat maalattu? RAL koodin jos saisi niin olisi tosi hyvä. Puskuri haluttaisi maalata mahdollisimman lähelle alkuperäistä alumiinin väriä. Jos jollain tietoa väristä jolla saa mahdollisimman alkuperäisen näköisen puskurista niin olisin kyllä kiitollinen.
Re: SM 340 -88 projekti
Tervehdys pitkästä aikaa!
Sisun parissa pitkään ollut hiljaista, kun monenlaista muutakin touhua tahtoo muka olla. Pari viikkoa aikaa kuitenkin innostuin, että alan edistämään ohjaamon maalausta. Niimpä pistin muutaman litran maalia tilaukseen ja aloin hiomaan osia. Tänään sitten pääsin viimein tositoimiin eli kokeilemaan maalausta.
Mielestäni maalaus onnistui ihmeenkin hyvin olosuhteisiin nähden, eikä kokemustakaan liioin maalaushommista ole. On se vaan niin palkitsevaa kun hieman tympeiden pohjatöiden jälkeen pääsee vetämään värin pintaan ja ihailemaan työnjälkeä. Jospa ennen talven tuloa saisi loputkin osat ja itse ohjaamon maaliin. Värisävyksi valikoitui ral 5002, ja omaa silmää kyllä sävy miellyttää. Laitanpa seku pari kuvaakin päivän touhuista.
Sisun parissa pitkään ollut hiljaista, kun monenlaista muutakin touhua tahtoo muka olla. Pari viikkoa aikaa kuitenkin innostuin, että alan edistämään ohjaamon maalausta. Niimpä pistin muutaman litran maalia tilaukseen ja aloin hiomaan osia. Tänään sitten pääsin viimein tositoimiin eli kokeilemaan maalausta.
Mielestäni maalaus onnistui ihmeenkin hyvin olosuhteisiin nähden, eikä kokemustakaan liioin maalaushommista ole. On se vaan niin palkitsevaa kun hieman tympeiden pohjatöiden jälkeen pääsee vetämään värin pintaan ja ihailemaan työnjälkeä. Jospa ennen talven tuloa saisi loputkin osat ja itse ohjaamon maaliin. Värisävyksi valikoitui ral 5002, ja omaa silmää kyllä sävy miellyttää. Laitanpa seku pari kuvaakin päivän touhuista.
Re: SM 340 -88 projekti
Melkein tulee maaliin tuoksu nenään kuvia katselessa. Hienoa että projekti edistyy!
Re: SM 340 -88 projekti
Hyvännäköistä jälkeä! Mitä tälle projektille kuuluu?