KV 6-2023: Sisu A-45 ja ZiL-131

Yleistä keskustelua, foorumin säännöt/ General topics

Valvoja: sisua

Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

KV 6-2023: Sisu A-45 ja ZiL-131

Viesti Kirjoittaja sisua »

Koneviestissä 20230619 numerossa juttua Protosta ja Zilistä:
KV: Kimmo Kotta:"Suomalainen Proto-Sisu- ja neuvostoliittolainen ZiL-maastokuorma-autot ottivat maastossa mittaa toisistaan – molemmat merkit olivat armeijan aktiivikäytössä monta vuosikymmentä"
Liitteet
KV-20230619.png
proto
Viestit: 604
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: KV 6-2023: Sisu A-45 ja ZiL-131

Viesti Kirjoittaja proto »

Ziliä en ole koskaan ajanut mutta menee niin lähelle että täytyy jakaa oma kokemus. 90 luvulla tuli testattua pariikin otteeseen gatz 66 (molo) ja proton ominaisuuksia.
Jostain syystä molo meni hiekassa paremmin, johtui ehkä siitä että molon kyydissä oli radiokoppi kun proto oli lava tyhjänä.
Ristiriipunnasta proto selvisi helposti, molo pysähtyi heti kun yksi rengas oli ilmassa, vauhdilla olisi mennyt jos olisi vaan v8 koneessa ollut enemmän puhtia, hiekka pistää ihmeesti vastaan.
Luotettavuudessa eroa kuin yöllä ja päivällä, protossa ei ainuttakaan vikaa yhteensä 4 viikon aikana. Molossa ongelmia riitti vaikka oli melkein ajamaton laite, välillä ei startannut ja sitten kun starttasi niin starttimoottori jäi päälle, yhden kerran irtosi koko startti. ilmakompura temppuili, se ei sinäänsä haitannut koska jarrut ei mene päälle vaikka ei ole ilmaa, tietty ajaminen vähän vaarallista ilman jarruja.
Vaihdekeppi osuu konekoppaan, muutaman kerran jäi sormet väliin niin alkoi muistamaan. Bensa,öljy ja vesi vuotoja, sähkövikoja.
Mutta jotain hyväkin, molossa, riippusänky kopissa, tuli viettettyä useampi yö, kopissa oli erikoinen haju se pinttyi nenään useammaksi päiväksi, se ei ehkä ollut niin hyvä juttu..
Testi tuli tehtyä Hangossa kertausharjoutuksissa.
Vastaa Viestiin