Valmet 611 moottori vaihto A-45 1980
Valvoja: sisua
Valmet 611 moottori vaihto A-45 1980
Mitäs pitää huomioida vaihtaessa Valmet 611 turbo moottori, Leyland moottorin tilalle ?
Re: Valmet 611 moottori vaihto A-45 1980
Valmet on pidempi, jäähdytin on jonkun verran edempänä. En muista ulkoa senttimäärää, viis tai seitsemän? Olikohan lavan etupään tukipiste myös edempänä?
A ja AH-45 kytkimiä on kolmella eri asetelmalla. Eroina ovat lähinnä jousien määrä ja niiden jäykkyys. Kaikki taisivat sopia ristiin, mutta pienellä puristuksella oleva asetelma ei riitä ahdettuun koneeseen. Muutenkin täytyy löytää Valmettiin vauhtipyörä, johon Sisun kuorma-auton asetelma ja kytkinlevy sopii.
Mistä tämä Valmet 611 moottori on/olisi peräisin?
A ja AH-45 kytkimiä on kolmella eri asetelmalla. Eroina ovat lähinnä jousien määrä ja niiden jäykkyys. Kaikki taisivat sopia ristiin, mutta pienellä puristuksella oleva asetelma ei riitä ahdettuun koneeseen. Muutenkin täytyy löytää Valmettiin vauhtipyörä, johon Sisun kuorma-auton asetelma ja kytkinlevy sopii.
Mistä tämä Valmet 611 moottori on/olisi peräisin?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Re: Valmet 611 moottori vaihto A-45 1980
Kiitos infosta, Moottori tuleekin Kontio Sisusta vaihdelaatikkoineen, eli todennäköisesti moottorin etupään kiinnitys siirtyy ? ja coolerin kanssa voi tulla haasteita.
Re: Valmet 611 moottori vaihto A-45 1980
Valmet-Kontiossa (joka lienee vuosimallia 1976?) on muistaakseni kuusivaihteinen vaihdelaatikko. Se on liian pitkä A-45:seen.
Välijäähdyttimen lisääminen on haasteista pienin.
Välijäähdyttimen lisääminen on haasteista pienin.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Re: Valmet 611 moottori vaihto A-45 1980
Juu, tai kyseessä siis Karhu Sisu, tämä kyseessä oleva A-45 runko on jatkettu. Joo intercoolerin voi joskus laittaa mutta moottorin jäähdyttimen sovittamista siis aattelin, jos Valmet kerran alkuperäis Leylandia pidempi. En ole vielä oikeen päässyt ajeneuvoja kunnolla tutkimaan.
Re: Valmet 611 moottori vaihto A-45 1980
Sisu A-45 on SAE 2 kytkinkopalla. En vaan jaksa muistaa, oliko Karhussa jo isompi SAE 1 ja tuumaa isompi kytkin? Eli 14" vastaan 15". SK ja SL Sisuissa on ainakin 15 tuuman kytkin.
Karhun laatikko on liian pitkä "Protoon". Ja jos kytkin on eri kokoa, niin Valmetin vauhtipyöräkotelo menee vaihtoon. Lisäksi pitää löytää 14" kytkimeen sopiva vauhtipyörä. Leukusta käy asetelma ja kytkinlevy.
Karhun laatikko on liian pitkä "Protoon". Ja jos kytkin on eri kokoa, niin Valmetin vauhtipyöräkotelo menee vaihtoon. Lisäksi pitää löytää 14" kytkimeen sopiva vauhtipyörä. Leukusta käy asetelma ja kytkinlevy.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Re: Valmet 611 moottori vaihto A-45 1980
Kiitos näistä tiedoista, nyt on molemmmat ajoneuvot haettu, ovat kaverin pihassa. Karhu-Sisun vaihdelaatikko on kyllä iso verrattuna Proton omaan, eli fiksuin tosiaan käyttää proton omaa laatikkoa. Leylandin moottoria minulla ei ole, eli varmaan joutuu osia metsästään.
Re: Valmet 611 moottori vaihto A-45 1980
joo itelä olis samanlaisia ajatuksia liikenteessä, että vaehtoo proton syvän leukun tilale valametti.
kävi silleen, että ajellessa kone yhtä äkkiä sammuva tupsahti ja kabiinista ylostautumine ja kahtomaa onko rauvan kappaleita tielä; ei ollu. sitte yrittämmää uuvellee käyntiin ja lähti ja käyvä kokotti. takaste himaan ajaessa rupes työntämää valakeeta haikuva huohottajasta ja pakoputkesta. kyseine tapahtuma sattu n. 2,5v menneisyyvessä ja tjg on tällä hetkelä pelti katon alla saraanissa suojassa.
sillä aattelin kysellä tätä kautta, että suapiko tuohon leukkuun mitenkä tarvittavia varaosia??
valamettiin suattas suaha ehken paremmin? sitten vielä mitenkä sen kytkin kopan kaa, että käypikö se heleposti vaehe laatikkoon.
kiitoksia jo näen etu ottiin mahollisista kommenteista.
kävi silleen, että ajellessa kone yhtä äkkiä sammuva tupsahti ja kabiinista ylostautumine ja kahtomaa onko rauvan kappaleita tielä; ei ollu. sitte yrittämmää uuvellee käyntiin ja lähti ja käyvä kokotti. takaste himaan ajaessa rupes työntämää valakeeta haikuva huohottajasta ja pakoputkesta. kyseine tapahtuma sattu n. 2,5v menneisyyvessä ja tjg on tällä hetkelä pelti katon alla saraanissa suojassa.
sillä aattelin kysellä tätä kautta, että suapiko tuohon leukkuun mitenkä tarvittavia varaosia??
valamettiin suattas suaha ehken paremmin? sitten vielä mitenkä sen kytkin kopan kaa, että käypikö se heleposti vaehe laatikkoon.
kiitoksia jo näen etu ottiin mahollisista kommenteista.
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Valmet 611 moottori vaihto A-45 1980
Minulta löytyy kohtuu kuntoinen leukku kiinnostaako?
Re: Valmet 611 moottori vaihto A-45 1980
Nyt olisi aika sovittaa Karhun Valmet CIT 611CS moottori Protoon Leylandin tilalle, kaaveli on sama Sae 2, mutta vaihdelaatikkojen booriakselin halkaisijat ovat Karhussa D=44mm ja ZF S5-35 laatikossa 38mm, molemmissa 10 booria. Eli kytkin paketti on ilmeisesti vaihdettava vauhtipyörineen ? Ja sitten onko tietoa mistä moottorin etuvaimennin kumeja saisi uusia/ehjiä ?
Re: Valmet 611 moottori vaihto A-45 1980
Leukun vauhtipyörä ei sovi Valluun. Proton kytkinlevy ja/tai asetelma saattaa käydä Karhun vauhtipyörään?
Et tarvitse uutta Leyland kumityynyä, Valmet-Protossa on erilaiset.
Minkälaiset etukorvakkeet on Karhussa? Siis ne mitkä on lohkon etupäässä pultilla kiinni. Ne voivat käydä Protoon, tai sitten ei. Useampaa mallia on olemassa, siis ihan Sisu kuorma-autoja varten.
Leyland moottorisen A-45:den runko on erilainen kuin Valmet moottorisen A-45:den. Valmet koneisessa on jäähdytin edempänä ja olikohan lavan etu kiinnikekin? Koska Valmet on hiukan pidempi. Moottorin etukorvakkeista runkossa en tiedä, sama tai eri. Takapää lienee sama, koska vaihdelootat ovat samalla paikalla.
Et tarvitse uutta Leyland kumityynyä, Valmet-Protossa on erilaiset.
Minkälaiset etukorvakkeet on Karhussa? Siis ne mitkä on lohkon etupäässä pultilla kiinni. Ne voivat käydä Protoon, tai sitten ei. Useampaa mallia on olemassa, siis ihan Sisu kuorma-autoja varten.
Leyland moottorisen A-45:den runko on erilainen kuin Valmet moottorisen A-45:den. Valmet koneisessa on jäähdytin edempänä ja olikohan lavan etu kiinnikekin? Koska Valmet on hiukan pidempi. Moottorin etukorvakkeista runkossa en tiedä, sama tai eri. Takapää lienee sama, koska vaihdelootat ovat samalla paikalla.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
