Hankin juhannuksen jälkeisellä viikolla heräteostoksena vm. 1975 Kontio-Sisu paloauton (LP-138CVT). Turbo-Leyland ja 38tkm mittarissa. Nättikin oli kuin sika pienenä. Aikomuksena ei ollut minkäänlainen restaurointi, vaan ihan puhtaasti varaosapaketti jo entuudestaan meillä asuvalle Kontiolle.
Ensin purin paloauton takaosasta pois ovet ja työkalukaapistot. Oli muuten "pikkusen" tukevampaa tekoa kuin keskiverto keittiökaapisto. Kaikki oli 16mm vaneria ja joka nurkasta kulmaraudalla ruuvattu kiinni. Piti ruuvata auki monta sataa ruuvia että sain ne vanerit ulos. Keskellä koppia näkyy 2400l rosterinen vesitankki.
Sitten nostettiin vesitankki takakautta autosta ulos. Siinä työläin vaihe oli saada tankin pohjaventtiili irti tankista. Se oli jollain superkitillä liimattu säiliön pohjaan kiinni ja lopulta päädyin vetämään rälläkällä koko venttiilin halki, jotta se mahtui ulos korin pohjassa olevasta reiästä. Säiliön poistamisen jälkeen nostettiin koko koppi pois rungon päältä. Sen jälkeen purettiin hytti pois rungon päältä siten, että katkaisin hytin apurungon tulipellin kohdalta, jolloin ohjausvaihde, paineensäädin ja jäähdytin saivat jäädä paikalleen. Sen jälkeen tiputettiin pois kardaani, polttoleikattiin rungosta keskeltä pala pois ja hitsattiin tyngät yhteen.
Lopputuloksena on Suomen lyhyin Sisu. Akseliväli on noin 1890mm. Tuohan ei siis tietenkään ole mitenkään ajokuntoinen kun ei siinä ole kardaaniakaan paikallaan, mutta siinä kulkee varaosat siistissä paketissa pyörien päällä.
Tästä harjoituksesta jäi tietysti yli kaikenlaisia osia, joita voi tuolta myyntiosastolta käydä katsomassa erillisestä postauksesta.
Pyydän anteeksi niiltä, joiden sielua tämä ajokuntoisen Kontion roisi silpominen riipii, mutta jostain niitä varaosiakin on saatava, jotta toinen ajokuntoinen Kontio voi jatkaa elämäänsä...
T: Jussi
Kontio-paloautosta elinluovuttaja
Valvoja: sisua
Re: Kontio-paloautosta elinluovuttaja
Sain tänään kaverin kanssa aikaiseksi kötöstellä vähän lisää. Purkamista suunniteltuani tulin siihen tulokseen, että varaosat pysyvät parhaiten tallessa ja siistissä järjestyksessä jos niitä ei irroita hytistä ollenkaan. Katkaisin paloauton miehistöhytin "B-pilarin" takaa niin että jäljelle jäi suunnilleen alkuperäisen Kontion hytin kokoinen palanen ja nostin sen takaisin rungon päälle. Nyt pysyy moottorikin nätisti suojassa konepeiton alla.
T: Jussi
T: Jussi