On varmaan mielenkiintoinen MR-tarkastuskohde!
Valvoja: sisua
Re: On varmaan mielenkiintoinen MR-tarkastuskohde!
Sunnuntaina 18.5 2008 tuli tuon Vanajan alkuperäiseen (6-sarjan) ohjaamoon kurkistettua . Ovessa yhä (epäselvästi) tuon autoilijan nimi joka sen aikoinaan vaihtoi Sisuun erään nokialaisen autoilijan kanssa.
Re: On varmaan mielenkiintoinen MR-tarkastuskohde!
Keväällä 2008 pällistelin mainitsemasi vanajan aitoa ja alkuperäistä ohjaamoa ja oli aivan tavallinen (ei siis makuuohjaamo). Ohjaamossa ei ainakaan ollut ulkoisia näkyviä jälkiä mistään kolarista mutta sitä en tiedä vaikka olisi kolarissa ollutkin ja näin ollen muut pelti osat olisivat vaurioituneet . Tuon ohjaamon M-65 pelastaja ei ole ollut vanajan autotehtaan leivissä mutta kaikkien onneksi oli ollut hänellä mahdollisuus pelastaa nuo vanajan osat huutokaupasta joka järjestettiin täällä Hämeenlinnassa vanajan autotehtaalla 70 luvun oliskohan ollut puolessa välissä ja häntä on kiittäminen meidän vanaja harrastajien .Tosin oli kuulemma ollut joukossamme yksi joka ei ollut oikein oivaltanut pelinhenkeä kun oli asioinut varaosaostoksilla tuolla vanajamiesten varaosa"mekassa" .Oli kuulemma käsittänyt että kaikki on yhteistä ja oli meinanut poistua paikalta maksamatta ostostaan
Re: On varmaan mielenkiintoinen MR-tarkastuskohde!
Otetaan nyt selvyyden vuoksi vielä kerran esille tämän Vanajan hyttijuttu. Pallastien Erkki osti tämän auton uutena Tornioon. Hän ajeli sillä rahtiajoa (kala-ajoa ym.) mm. Norjaan. Pitkiä reissuja varten auto varustettin jo uutena normaalia pitemmällä ns. makuuhytillä. Kerran sitten yhdellä talvisella reissulla Norjassa tuli toinen rekka muistaakseni (aikaa paljon keskustelusta Pallastie Jr:n kera) jostain eteen ja Vanaja meni aika pahasti paskaksi ja hytti varsinkin. Kolariauto tuotiin Hämeenlinnaan ja alkuperäistä vastaavaa pitkää makuuhyttiä ei olisi pitkiin aikoihin edes saanut ja Vanajaan asennettiin kiireessä normaali M-67 varaosahytti. Tämä tavallinen kakkoshyttikin oli jo aika ruosteinen ja loppu, kun Vanajan hankki itselleen sen sittemmin uudelleen modifioinut Tuomo Palviala, näin hän ainakin Turussa kuvanottohetkellä messualueella kertoi. Eli autossa on nykyään hytti numero kolme paikoillaan! Jo ajat sitten edesmenneen Erkki Pallastien jälkeläisiltä voi epäilijät tämän hyttiasian myöskin itselleen varmistaa. Ja alustanumeron ja auton historiaselvityksen saa tietysti myös AKE:sta. Muistavat pahus kyllä sitten myöhemmin kohtalaisella laskulla "tehdystä työstä" postimaksuineen.Jasa kirjoitti:Keväällä 2008 pällistelin mainitsemasi vanajan aitoa ja alkuperäistä ohjaamoa ja oli aivan tavallinen (ei siis makuuohjaamo). Ohjaamossa ei ainakaan ollut ulkoisia näkyviä jälkiä mistään kolarista mutta sitä en tiedä vaikka olisi kolarissa ollutkin ja näin ollen muut pelti osat olisivat vaurioituneet . ...
Siis auto on nyt MR-auto alustaansa vanhemmalla normaalihytillä (ei siis edes jatkettua makuuhyttiä enää) ja yleensäkin hyttimallilla, jollaista ei uutena enää näihin viimeisen mallin Vanajiin koskaan edes asennettu! Että ei se nyt niin "nippelintarkkaa" tarkkaa ja vuosimalleihin sidottua ole tuo MR-tarkastus nykyään, mitä usein pelätään!
Toivottavasti se monen toiveissa jo pitkään ollut jonkinlainen harrasteautoluokka tulisi vihdoin Suomeenkin, johon sijoittuisivat sitten esim. juuri erilaiset alkuperäisestä poikkevat, vielä puutteelliset, taikka rakennellut harrasteautot jne. Jonkinlaiset vakuutus- ja verohelpotukset tietysti pitäisi saada sitten niillekin! Näin saataisiin erivaiheissa olevia (tietysti normaali tieliikennekunto pitää olla!) "projekteja" jo hiukan liikenteeseen ja monelle harrastajalle saattaisi tulla intoakin lisää pitkäaikaiseen projektiin, kun välillä pääsisi jo baanallekin hiukan.
Ja MR-status olisi varattu sitten vain niille autoille ym. joista voidaan käyttää todellakin nimitystä alkuperäiskuntoinen taikka alkuperäisen kaltaiseksi entisöity!
Re: On varmaan mielenkiintoinen MR-tarkastuskohde!
Tuli luettua nämä viestit tästä Vanajasta ja todettua että oli mielenkiintoinen viestiketju,kuten myös kyseisen Vanajan historia.Kaveri on jossain tapahtumassa katsellut kyseistä Vanajaa ja kertoi mitä hän oli nähnyt autossa sellaista mitkä ei hänen mielestä kuulu tuon vuosimallin kuorma-autoon.En muista kaikkia mitä hän kertoi minulle ja meidän seuran jäsenille autosta ja sen " päivittämisestä " nykyhetkeen.Jos ne varusteet ovat edelleen kyseissä Vanajassa,ainakin tubeless vanteet ovat autossa kuvanotto hetkellä ja rekisterikilven perusteella vielä mr-statuksenkin saanut niin ei ole enään mr-tarkastus muuta kuin läpihuuto juttu,vai onko se kaikille ? myös niille jotka ei ole titteliltään mitään neuvoksia !Ilmankos tämä Vanaja ei ollut hämeenlinnassa vetkun kevätpäivän tapahtumassa huhtikuussa,olis voinut tulla jonkin asteista kritiikkiä.
Vanaja voimaa ja mukavuutta
Re: On varmaan mielenkiintoinen MR-tarkastuskohde!
Museorekisterikatsastuksessa soisi käytettävän maalaisjärkeä ja tasapuolisuutta. Harrastajat uhraavat suunnattomia tuntimääriä ajoneuvojen entisöintiin. Ainakin Vanaja-aihiot ovat tänä päivänä (toivottoman) huonoja lähtökohdiltaan vaatien paljon työtä ja rahaa, jotta ne saataisiin täysin entiseen loistoonsa. Toinen ääripää voi olla vaikkapa Proto, joka legendan mukaan on saatu museokilpiin pesulla ja paikkamaalauksella.
Tämän auton entisöintikustannuksia ei uskalla edes arvata; varmaankin nykyrahassa mitattuna Vanajan tehtaalta olisi saanut kaksi vastaavaa piikkinokkaa vuonna 1958.
- normaali rekisterissä olevat ajoneuvot (kalliit käyttömaksut ja vakuutukset)
- museorekisterissä olevat ajoneuvot (ei käyttömaksuja / halvat vakuutukset)
Itse kaipaisin tuohon jonkinlaista harrastusajoneuvoluokkaa (tässä samoilla linjoilla "nasumannin" kanssa).
Tämän auton entisöintikustannuksia ei uskalla edes arvata; varmaankin nykyrahassa mitattuna Vanajan tehtaalta olisi saanut kaksi vastaavaa piikkinokkaa vuonna 1958.
Autoharrastajia on Suomessa rangaistu aina ja näin tullaan varmaan tekemään tulevaisuudessakin. Sikäli harmi, että ajoneuvoluokkia on olemassa vain kaksi:sisua kirjoitti:Koneviestin artikkeli Piikkinokka-Vanajan vaiheista:
http://www.koneviesti.fi/lehti/kv1808/fi_FI/vanaja/
- normaali rekisterissä olevat ajoneuvot (kalliit käyttömaksut ja vakuutukset)
- museorekisterissä olevat ajoneuvot (ei käyttömaksuja / halvat vakuutukset)
Itse kaipaisin tuohon jonkinlaista harrastusajoneuvoluokkaa (tässä samoilla linjoilla "nasumannin" kanssa).
Re: On varmaan mielenkiintoinen MR-tarkastuskohde!
En ole lukenut kunnolla ajatuksen kanssa tätä Vanaja-juttua, joten en sitä kommentoi.
Jos MR vaatimuksena on tarkkaan alkuperäinen, "tehtaalta lähtenyt" kunto, niin eihän yhtään protoakaan saisi hyväksyttyä. Puolustusvoimat on "pilannut" niitä oikein urakalla. Maalannut maasto väreihin, jatkanut runkoa, ja vaihtanut vanhempiin leukku-koneisiin malleihin valmetteja. Puhumattakaan kymmenistä pienemmistä muutoksista. Jos aikoo saattaa esim vuoden 1973 A-45:den uuden malliseen kuntoon, niin aika savotta on. Melkein voi sanoa että mahdoton.
Mielestäni alkuperäisestä voidaan poiketa joissain tapauksissa. Muutokset tulevat olla joko "vanhaan aikaan" tehtyjä, tai muuten ajan henkeen sopivia.
Käsittääkseni puolustusvoimat on asentanut useaan bensa kuorma-autoon dieselmoottorin. Ihan ymmärrettevää, ja hyväksyttävää. Ja sellaisen auton voi mielestäni hyväksyä MR-kilpiin. Mutta jos minä laitan Kalkusta ostettuun USSR-kuorkkiin dieselin, niin voiko sen MR-kilvittää...? Vaikka työ olisi tehty asian mukaisesti, ja ajan mukaisin osin.
Haetaan romuttamolta kasipari-volvon runko. Sovitetaan siihen patanokka-skaanian kone. Hytiksi laitetaan niittikoppi-sisu. Ja tuloksena meillä on ajan mukainen sekasikiö. Sellaista ei onneksi mustiin kilpiin saa.
Jos MR vaatimuksena on tarkkaan alkuperäinen, "tehtaalta lähtenyt" kunto, niin eihän yhtään protoakaan saisi hyväksyttyä. Puolustusvoimat on "pilannut" niitä oikein urakalla. Maalannut maasto väreihin, jatkanut runkoa, ja vaihtanut vanhempiin leukku-koneisiin malleihin valmetteja. Puhumattakaan kymmenistä pienemmistä muutoksista. Jos aikoo saattaa esim vuoden 1973 A-45:den uuden malliseen kuntoon, niin aika savotta on. Melkein voi sanoa että mahdoton.
Mielestäni alkuperäisestä voidaan poiketa joissain tapauksissa. Muutokset tulevat olla joko "vanhaan aikaan" tehtyjä, tai muuten ajan henkeen sopivia.
Käsittääkseni puolustusvoimat on asentanut useaan bensa kuorma-autoon dieselmoottorin. Ihan ymmärrettevää, ja hyväksyttävää. Ja sellaisen auton voi mielestäni hyväksyä MR-kilpiin. Mutta jos minä laitan Kalkusta ostettuun USSR-kuorkkiin dieselin, niin voiko sen MR-kilvittää...? Vaikka työ olisi tehty asian mukaisesti, ja ajan mukaisin osin.
Haetaan romuttamolta kasipari-volvon runko. Sovitetaan siihen patanokka-skaanian kone. Hytiksi laitetaan niittikoppi-sisu. Ja tuloksena meillä on ajan mukainen sekasikiö. Sellaista ei onneksi mustiin kilpiin saa.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: On varmaan mielenkiintoinen MR-tarkastuskohde!
Tässä kyseisessä Vanajassa on ainakin ollut alb-venttiilit,tubelessvanteet,ajopiirturi mallia 90-luvulta.Näistä kaiketi johtuisi tuo että ei oikein ole aikansa kaudelta nämä varusteet,eli kuusikymmentäluvulta Mutta esim alb-venttiilit ja tubelessvanteet kyllä ovat liikenneturvallisuutta ajatellen parempaan päin mutta onko ne hyväksyttävissä näin vanhaan autoon siitä on varmaan monenlaista mielipidettä.
Vanaja voimaa ja mukavuutta
Re: On varmaan mielenkiintoinen MR-tarkastuskohde!
Tämä on aivan turha viestiketju, jonka ylläpito voi poistaa, kun monen ainakin Vanajaharrastajan kokema pahin ”skenaario” oli sitten jo tapahtunutkin, eli auto olikin jo MR -statuksensa saanut. Hyvää asiassa on kuitenkin se, vaikka SAHK on aika hyvin pysynyt piilossaan näissä MR -tarkastusasioissa ja esiin tulleisiin kysymyksiin ei juuri missään haluta julkisesti vastailla, on tämä MR-auto kuitenkin vastaus jo sinällään moneen kysymykseen! Helpolla tulee nyt semmoinenkin mieleen, että on ainakin hyvä ennakkotapaus siitä, minkä kokoluokan ulkonäköpoikkeamiakin vielä MR -tarkastuksissa hyväksytään.
Nyt on sitten enää itse kunkin omastatunnosta kiinni, ottaako aivan turhaa ”ressiä” ja kiertelee ympäri maata etsimässä kenties vaikeastikin löydettävissä olevia osakomponetteja omaan projektiinsa, vai oikaiseeko ”pikkuisen” ja pläjäyttää esim. tarjolla olevat Multiliftit, nosturit, koneet, vaihteistot ym. siitä vaan paikoilleen, mitään vuosikertoja turhaan miettimättä, jos vaan Wilenin tavalla ”halavalla saa”!
Nyt on sitten enää itse kunkin omastatunnosta kiinni, ottaako aivan turhaa ”ressiä” ja kiertelee ympäri maata etsimässä kenties vaikeastikin löydettävissä olevia osakomponetteja omaan projektiinsa, vai oikaiseeko ”pikkuisen” ja pläjäyttää esim. tarjolla olevat Multiliftit, nosturit, koneet, vaihteistot ym. siitä vaan paikoilleen, mitään vuosikertoja turhaan miettimättä, jos vaan Wilenin tavalla ”halavalla saa”!
Re: On varmaan mielenkiintoinen MR-tarkastuskohde!
Näkyy tulevan tämä viestiketju aika ajoin aktiiviseksi ja koko ketjun lukeneena en ole oikein vieläkään käsittänyt 100% että mikä on perimmäinen syy ollut tämän auton museorekisteröinnin aiheuttaman reklamaatioon. En ole aiemmin tavannut näin paljon julkisuutta saannutta museorekisteröinin aiheuttamaa keskustelu vyöryä mitä on tämän komean auton osalta saatu lukea.Voisiko joku/joutkut selvittää minulle tietämättömälle että onko tässä tapauksessa kuitenkin kahdesta täysin erilaisesta vai samanlaisesta autosta kasattu ja jos on erinlaisesta niin onko joitain seikkoja mikä ei ole tämän auton osalta siinämäärin alkuperäistä että olisi MR-tarkastuksen yhteydessä pitänyt ottaa huomioon.Tuo alue Vanaja on minulle jokseenkin vierasta ja mallit ja mallien vaihtumis ajan kohdat täysin utopiaa.
Re: On varmaan mielenkiintoinen MR-tarkastuskohde!
Tässä keskustelussa täytyy ottaa huomioon voimassa oleva laki. "Museoajoneuvo on alkuperäistä vastaavassa kunnossa säilytetty tai asianmukaisesti entistetty". Kumpi määrittely käy tähän Vanajaan? Kumpaa korjataan, tätä autoa vai lakia? Muutamien museotarkastajien ainakin kannattaisi vaihtaa harrastusta.
Re: On varmaan mielenkiintoinen MR-tarkastuskohde!
Niin että on rikottu museoajoneuvo lakia tässä tapauksessa vai onko laki tietämättämme muuttunut ja jos on niin siinä tapauksessa varmasti ensivuoden puolella tarkastajat saavat varautua MR-katsastuksien vyöryyn sillä varmaan löytyy lähes joka harrastajalta jonkinlainen kohde joka ei ihan teknisesti vastaa alkuperäistä mutta ulkoasultaan täyttää nuo lain asettamat kriteerit.Onko mahdollisesti tietoa että missä tämä on katsastettu ja kuka on ollut museoajoneuvotarkastaja jolta saisi kysyä asiaa jos oma VW Golf ei mene VW Kuplana MR-tarkastuksesta läpi.
Re: On varmaan mielenkiintoinen MR-tarkastuskohde!
Mutta kun tämä kyseinen kuvan Vanaja ei taida täyttää edes alkuperäistä ulkoasuaan
Vanaja voimaa ja mukavuutta
Re: On varmaan mielenkiintoinen MR-tarkastuskohde!
Mobilistissa 5/2004 on hieno juttu Vanajan osallistumisesta Barcelonan messuille 1961
Onkohan kellään kyseistä juttua tallessa?
Kuva löytyi osoitteesta
http://groups.msn.com/masinistikulttuur ... snw?Page=9
Onkohan kellään kyseistä juttua tallessa?
Kuva löytyi osoitteesta
http://groups.msn.com/masinistikulttuur ... snw?Page=9
Re: On varmaan mielenkiintoinen MR-tarkastuskohde!
Ulkoasuhan tuossa näyttää olevan alkuperäinen pois lukien nuo muoviset kepit lokasuojissa.
Re: On varmaan mielenkiintoinen MR-tarkastuskohde!
Juuri ulkoasu onkin tässä Vanajassa muuttunut sitten alkuperäisyyden.Tämä Vanaja on vuosimallia-68 alkujaan ja nyt siinä on Vanajan tuotannossa vuodet 64-66 mallisen Vanajan hytti ja konepelti ja lokasuojat.Muu tekniikka on todennäköisesti samaa kuin on vuosimalli-68:kin että ei sitä ole muutettu,eli moottori ja vaihdelaatikko plus muu voimansiirto.Tässä samassa Vanajassa on ainakin ollut mm:alb-venttiilit,ajopiirturi 90-luvulta,tubelesvanteet,ja mitä muuta sitten on.Esim:alb-venttiilit tulivat kuorma-autoihin vuonna-90 kokonaispainojen nousun myötä.Autoa on kyllä entisöity ulkoapäin noiden ojakeppien osuudelta ja asennettu nuo muoviset kepit jotka on minun mielestä ainakin alkuperäiset kun olen katsellut Vanajien kuvia vetkungalleriasta.Toisaalta tämä " pellitys " on kyllä hienosti toteutettu että ei minua juurikaan se häiritse,mutta jos siinä vielä on nuo tilpehöörit mitkä mainitsin vielä paikallaan ja mr-statuksenkin vielä niillä saanut niin tuo on minusta väärin heitä kohtaan joiden autoja on museokatsastuksessa kyykytetty väärän väristen johtojen tai väärän väristen penkinpäällysteen takia,eli mr-tarkastaja voisi vilkaista vaikka peiliin.
Vanaja voimaa ja mukavuutta