Valuosien sisäpuolella käytetty maali?
Valvoja: sisua
Re: Valuosien sisäpuolella käytetty maali?
Jäänmurtaja maali vois olla joka kestäis tommosessa.
- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Valuosien sisäpuolella käytetty maali?
Liekkö alkuperäinen tarkoitus tuolla maalilla estää öljyvuodot kotelon läpi? Parempia arvauksia?
Re: Valuosien sisäpuolella käytetty maali?
Mitäänhän en tästä asiasta oikeasti tiedä. Minulle on kuitenkin sanottu, että maali laitetaan valuosiin jo valimolla niin pian, että osa on tuskin ehtinyt jäähtyä. Silloin huokoinen valu imee maalin sisäänsä ja maali tarttuu tosi lujaan. Oikean maalityypin varmaan tietää joku valutöitä tekevä firma, mutta epäilen, ettei maalia saa enää tarttumaan entiseen malliin, kun rauta on öljyn kyllästämää.
Re: Valuosien sisäpuolella käytetty maali?
Arvataan, talkkia tai jotain muuta ainetta, jotta muotti irtoaa valusta.
Re: Valuosien sisäpuolella käytetty maali?
Arvaus ei menny oikein, ei liity mitenkään varsinaiseen valutapahtumaan, mutta minä arvaan maalauksen tarkotukses epäpuhtauksien sitominen,ettei ne jouru öljyn joukkoon ja tuhoa laakereita ja rattaita. Kunnollinen pesu ja komponenttimaali luulisin olevan nykypäivänä oikeeseen osuva valinta!?sisua kirjoitti:Arvataan, talkkia tai jotain muuta ainetta, jotta muotti irtoaa valusta.
Re: Valuosien sisäpuolella käytetty maali?
Kyseessä on konepajapohja. Sen tarkoitus on estää "lentoruostetta" iskemästä osiin, jotka on valettu epäjaloista teräksistä. Jalommat ei suojaa kaipaa. Konepajapohja levitetään yleensä sinkopuhdistuksen tai hiekkapuhalluksen jälkeen. Konepajapohja on yleensä niin hyvin kiinni, että sen päälle voidaan suoraan maalata seuraavat kerrokset. Kovempia pinnankesto vaatimuksia varten konepajapohja yleensä poistetaan, jos sitä on kovan vaateen osiin laitettu. Akselin valuosista ei ole ollut mitään järkeä sitä sisäpuolelta poistaa. Tiedä vaikka löytyisi ulkokuorestakin alimpana kerroksena.
Pl-navalla oli hyvä arvaus, olen nähnyt itätuotteiden akseleissa öljyn vuotavan valun läpi. Varsinkin hitsaamisen yhteydessä.
Velu saattaa hakea nyt jauhemaalausta, jonka jälkeen osat kuumennetaan uunissa (joissain tapauksissa n. 180 astetta), jolloin maali tarttuu ja muodostaa todella kestävän kalvon. Suosittelen kokeilemaan paikkoihin, joissa "mikään maali ei kestä".
Valuosien lämpö ehtii muuton haihtumaan ja osin palautumaankin monta kertaa ennen maalaus vaihetta. Purettaessa (hiekka)muotista valuosassa on vielä valukanavat(jotka toimii mm. supistumisen ja huokosten estäjänä) kiinni. Ne yleensä polttoleikataan irti(haponkestävääkin voi muuton polttoleikata rautajauhon avulla), jonka jälkeen hitsarit tasoittelee pinnan hiilikaaritalttauksella. Talttaus- ja huokosten hitsausjäljet tasoitetaan esim. hiomalla. Tämän jälkeen osat käyvät sinkopuhdistuksessa, mahdollisesti tarkastuksessa ja siirtyvät joko takaisin hitsaukseen/hiontaan tai suoraan mahd. lämpökäsittelyyn. Lämpökäsittelyn jälkeen "mustat" osat käy sinkopuhdistuksessa ja "kiiltävämmät" menee hiekkapuhallukseen. Periaatteessa maalaus on ihan viimeisiä hommia.
Sisua:n ideassa voidään käyttää myös kalivesilasin ja viinan seosta. Kalivesilasilla on aika erinomaiset lämmönkesto-ominaisuudet.
Tyrvään idea saattaa muuten pitää paikkansa, mutta eipä puhalletusta ja pestystä pinnasta kovin suurta irtoa. Sen verran mujua, että joskus maailmassa ensimmäiset öljyt vaidettiin aika nopeasti. En tiiä miten nykyään.
Nimim. Pintakäsittelijä Leinon Valimon töissä v. 2000 ja 2001
Pl-navalla oli hyvä arvaus, olen nähnyt itätuotteiden akseleissa öljyn vuotavan valun läpi. Varsinkin hitsaamisen yhteydessä.
Velu saattaa hakea nyt jauhemaalausta, jonka jälkeen osat kuumennetaan uunissa (joissain tapauksissa n. 180 astetta), jolloin maali tarttuu ja muodostaa todella kestävän kalvon. Suosittelen kokeilemaan paikkoihin, joissa "mikään maali ei kestä".
Valuosien lämpö ehtii muuton haihtumaan ja osin palautumaankin monta kertaa ennen maalaus vaihetta. Purettaessa (hiekka)muotista valuosassa on vielä valukanavat(jotka toimii mm. supistumisen ja huokosten estäjänä) kiinni. Ne yleensä polttoleikataan irti(haponkestävääkin voi muuton polttoleikata rautajauhon avulla), jonka jälkeen hitsarit tasoittelee pinnan hiilikaaritalttauksella. Talttaus- ja huokosten hitsausjäljet tasoitetaan esim. hiomalla. Tämän jälkeen osat käyvät sinkopuhdistuksessa, mahdollisesti tarkastuksessa ja siirtyvät joko takaisin hitsaukseen/hiontaan tai suoraan mahd. lämpökäsittelyyn. Lämpökäsittelyn jälkeen "mustat" osat käy sinkopuhdistuksessa ja "kiiltävämmät" menee hiekkapuhallukseen. Periaatteessa maalaus on ihan viimeisiä hommia.
Sisua:n ideassa voidään käyttää myös kalivesilasin ja viinan seosta. Kalivesilasilla on aika erinomaiset lämmönkesto-ominaisuudet.
Tyrvään idea saattaa muuten pitää paikkansa, mutta eipä puhalletusta ja pestystä pinnasta kovin suurta irtoa. Sen verran mujua, että joskus maailmassa ensimmäiset öljyt vaidettiin aika nopeasti. En tiiä miten nykyään.
Nimim. Pintakäsittelijä Leinon Valimon töissä v. 2000 ja 2001
Re: Valuosien sisäpuolella käytetty maali?
Perinteinen maali kyseiseen tarkoitukseen on Glyptal -tuotenimellä myytävä 1-komponenttimaali. Suomessa saa ainakin Mobitivelta.