Jarrupoljin venttiilin kunnostus. APUVA

Muu tekniikkaan liittyvä kuten sähkökytkennät, pneumatiikka, runko, hytti, maalaus, jne. / Others like el-diagrams, pneumatics, frame, cabin, painting, etc.

Valvoja: sisua

Proto_Heppu
Viestit: 54
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Jarrupoljin venttiilin kunnostus. APUVA

Viesti Kirjoittaja Proto_Heppu »

Onko joku jo kunnostanut jarrupojkimen venttiiliä :?:
Minulla säiliöt tyhjenee noin 1/2 tunnissa täydestä paineesta :evil:
Irroitin jo venttiilin ja lähden huomenna kyselemään SISU / Lahti varaosia
löytyisikö :roll:
Anteeksi räjäytys kuvan koko, tällä koneella ei ole kuvan kasittely ohjelmaa
joten en saanut tähän hätään pienennettyä :oops:
Liitteet
2-piirisen jarrupolkimen kuva
2-piirisen jarrupolkimen kuva
jarrupoljin.jpg (210.88 KiB) Katsottu 10654 kertaa
MORSKU
Viestit: 556
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Jarrupoljin venttiilin kunnostus. APUVA

Viesti Kirjoittaja MORSKU »

Mulla olis yksi uusi poljinventtiili :idea: :wink:

Soittele jos tarvetta Marko Matilainen 0400 715 995
Lissää paskaa housuun ja ettepäin...
Tyrvää
Viestit: 340
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Jarrupoljin venttiilin kunnostus. APUVA

Viesti Kirjoittaja Tyrvää »

Ootko varma, että vika poljinventtiilisä, mun sisu teki samaa ja aukasin venttiilin monta kertaa ja aina vaan vuoti vaikka venttiili tuntu olevan ok, loppujenlopuks huomasin että käsijarrukello vuoti sen keskikaran kautta käyttöjarrukellon puolelle ja sieltä "takakautta" kellon poistopuolelle ja pihalle.
Avatar
at7
Viestit: 569
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Jarrupoljin venttiilin kunnostus. APUVA

Viesti Kirjoittaja at7 »

paineet pysyy myös paremmin kun pistää jääestoa jarruihin..
Proto_Heppu
Viestit: 54
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Jarrupoljin venttiilin kunnostus. APUVA

Viesti Kirjoittaja Proto_Heppu »

Minulla on ollut kokoajan (kesät/talvet) glygoli/vesi seos kuten ohjekirjassa neuvotaan (olikohan 10% seos) .
Kävin kyselemässä poljinventtiiliin korjaussarjaa, Sisulta löytyy B-sarja :) , joka sisältää tiivisteet
ja joitakin muita hiluja n.230€ Alv22% ja korvaava poljinventtiili löytyy Vantaalta 303€ Alv22% :twisted:
Niinpä päätin kuitenkin vielä pestä osat kunnolla ja rasvata ne MORSKUn ohjeen mukaan oikealla vaseliinilla SINISELLÄ :D
tarkoitettu paineilmajarrujen osien voiteluun, sitä löytyi Lahdesta ainakin Originaattorilta a' 5,90€ tuubi :) .
Nyt on kasattu ja koe ajettu lenkki :D suurempia suhinoita ei kuulu, mutta seuraan painemittareita eli tarina jatkuu...
Proto_Heppu
Viestit: 54
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Jarrupoljin venttiilin kunnostus. APUVA

Viesti Kirjoittaja Proto_Heppu »

Nyt on vuorokauden pysynyt paineet yli 8 barin :D , joten taisi onnistua venttiilin korjaus (vielä).
Proto_Heppu
Viestit: 54
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Jarrupoljin venttiilin kunnostus. APUVA

Viesti Kirjoittaja Proto_Heppu »

Paineet pysyy helv... hyvin eli 3 päivää 8.5 bar tippunut 6.5 bar,
minä ainakin hyväksyn kyseisen vuodon :) mistä sitten vuotaakin :?:
http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=728 kokoontumista odotellessa :mrgreen:
peevee
Viestit: 73
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Jarrupoljin venttiilin kunnostus. APUVA

Viesti Kirjoittaja peevee »

Niinpä vaan alkoi suhisemaan minullakin. Kelpaako tuohon voiteluun Bilteman jarrusylinterirasva? Miten tuo venttiilin purku, alakautta vain osa kerrallaan vai?

Täytyy saada peli kuntoon kokoontumisajoon. :)
Proto_Heppu
Viestit: 54
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Jarrupoljin venttiilin kunnostus. APUVA

Viesti Kirjoittaja Proto_Heppu »

Jep, alakautta vain osia irti. En osaa sanoa Bilteman rasvasta :? ,
sanoivat liikkestä mistä mie ostin, että rasvan pitää olla paineilma jarruille
tarkoitettua ja MORSKUkin minua asiassa valisti :D
Toivottavasti on vain likainen :) , ettei tarvitse uutta lähteä metsästämään.
peevee
Viestit: 73
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Jarrupoljin venttiilin kunnostus. APUVA

Viesti Kirjoittaja peevee »

Ahas, pitää koittaa jostain metsästää tuota paineilmajarruille tehtyä. IKH:lla eivät tienneet mitä se on.
nte-370
Viestit: 12
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Omakohtaisia kokemuksia paineilmajärjestelmän "tenutuksesta"

Viesti Kirjoittaja nte-370 »

Iltaa vaan.
oma mielipiteeni paineilmäjärjestelmän tenutuksesta on se, että Vain äärimmässä hätätapauksessa pitäisi lisätä paineilmajärjestelmään mitään lisäaineita, kuin valmistajan suosittelemia "jäänestoaineita".
Miksi?
- Koska paineilmaventtiilien ja kalvojen on tarkoitettu olemaan tekemisissä ilman ja ilmankosteuden kanssa, eikä niinkään muiden myrkkyjen. Siten siis olen ajatellut ja omaksunut "tenttujen" käytön olevan tarpeetonta normaalina huoltotyönä, koska ilmankuivaimen toimiessa ei kosteutta juurikaan järjestelmään pääse. Jos ilmankuivaimen huolto on laiminlyöty, eli ilmankuivain ei enää tee tehtäväänsä; voi kyllä säätää paineen oikealla tavalla ja pihahtaa täysien paineiden merkiksi, mutta ei poista ylimääräistä kosteutta paineilmajärjestemään menevästä ilmasta, niin paineilmäjärjestelmään kertyy eri paikkoihin esim. putken kurvien alaosiin, paineilmasäiliöiden pohjalle, yms. paikkoihin. tällaisissa tapauksissa pakkasella siellä oleva vesi jäätyy ja aiheuttaa ongelmia paineiden kanssa. silloin lyödään "tenttua" sinne kuka milläkin tavalla ja sulatellaan hallissa tai muulla tavalla sitä järjestelmää, jolloin vesi sulaa, ja kun se tenttu vaikuttaa siellä järjestelmässä, eli sitoo ilmasta kosteutta muuttaen sen valkoiseksi nesteeksi esim. säiliöiden pohjalle, niin se valkoinen neste kun aikaa myötä ajautuu ventiileihin yms. paikkoihin, niin johan alkaa ongelmia olemaan.

Ja siis tää on nyt vaan tällasen aloittelijan mielipide, olenko aivan hakoteillä?`

- esa r.-
Joskus on parempi ettei tiedä totuutta. Silloin täytyy vain luottaa.
trucker
Viestit: 122
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Jarrupoljin venttiilin kunnostus. APUVA

Viesti Kirjoittaja trucker »

muttakun... kaikissa autoissa ei edes ole ilmankuivainta :|

esimerkkinä -80 luvun sisut, tenu säiliö jossa pitää aina olla ainetta ja säätö talvella täysillä, kesällä puolikkaalla...
SM332 -95 8X4
EX:
SR280 -83 6X2
SL171 -86 6X2
c-290
Viestit: 407
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Jarrupoljin venttiilin kunnostus. APUVA

Viesti Kirjoittaja c-290 »

NO juu noin se munkin mielestä on.Muttei ilmankuivain autoihin passaa tenua laitella.Ennen vanhaan kaadettiin tenua suoraan kärrin letkuhinkin että olis edes vähä joku pelannu :D
tjg-811
Viestit: 41
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Jarrupoljin venttiilin kunnostus. APUVA

Viesti Kirjoittaja tjg-811 »

Joo sama itelläkii, kun lähtee liikenteeseen ronttosen kaa avoo lavan ja täyttää tenttu purkin ja sillon tällön tyhjentää paine ilma säiliöt. Samoja juttuja olen käyttäny piha autona olevaan "Urho" elikkä vaihto lala laitteilla varustettu -77 mallin niitti koppi sisu schanian koneella. Kyseisestä sisu schania sieltä vuotaa pika poisto venttiili teliltä ja sen tukin nahka rukkanen aukkoon ja puristimella kiinni. Kyseinen sisu olis wähän menossa kärryksi, mutta, mutta ei ihan vielä. Olis wähän enempi hynaa laittas vaikka museo rekkariin ja ajelis sillon tällön.
Avatar
at7
Viestit: 569
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Jarrupoljin venttiilin kunnostus. APUVA

Viesti Kirjoittaja at7 »

Takajarrujen päältä pois meno saattaa alkaa viivästymään, jos pikapoistoventtiili on tukossa.

protossa pikapoistoventtiili oli aika helppo purkaa osiin ja puhdistaa, jolloin se lopetti vuotamasta.
Vastaa Viestiin