SA-1389

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

sisua45 kirjoitti: Vaihdoin omaan Sisuun etummaiset lavan laidat viime syksynä. Sain toisesta lavasta laidat, joissa oli vielä alkuperäiset laitalinkut. Samalla paikkamaalasin lavan etureunaa, ja Motip spray, väri RAL 6031. Sen perusteella AN11 on aika lähellä 6031 väriä :!: :?: :shock:

Ohjaamon puolesta oma A-45 on todella haalistunut. Jos siitä aikoo tehdä AN vastaan RAL-väri testejä, niin täytyy melkein hioa puhdas kohta esiin. Muutenkin matta sävyjen vertaaminen on mielestäni hankalaa. Melkein helpompi lakata matta kiiltäväksi, ja verrata sitten?

Kolmen AN-värin lisäksi omasta Protosta löytyy ainakin kolmea eri vihreän väriä... :?

Alakuvassa omia maali kokeiluja. Vasen yläkulma kiiltävä RAL 6014, oikea yläkulma kiiltävä 6031. Vasen ala matta 6014, oikea ala matta 6031. Pienet laikut ylhäällä ja alhaalla ovat Kimmo kenttävihreä TM-7576/08.

Kiiltävänä maali on paljon tummempaa kuin mattana. Kuvassa testi pellin alareuna on valottunut liikaa salamasta, mutta keskellä peltiä eron näkee hyvin.
Hieno vertailu ja olet varmaan sitten oikeassa tuosta AN11 = RAL 6031. Itse vertasin hytissä siihen "koteloon" jossa on kytkinpoljin, etenkin sisäpuolelta oli vanha hyvin säilynyt. Tänään kyllä tyttöystävä vahvisti että tämä meidän RAL 6014 ei ihan vastaa sitä sävyä. Kuulun niihin 20% miehistä joilla on lievä puna-viher-värisokeus... Jotkut punaiset sävyt näyttävät meikäläiselle enemmän ruskeilta jne. Netistä noiden värien vertailu käy aika huonosti kun monta muuttujaa välissä ja ei näytä ruudulla koskaan samalta kuin luonnossa. En ole näköjään sitten ainoa joka on kuluttanut rutkasti aikaa värien vertailuun/pohdiskeluun ja vähän haaveiluunkin.

Taitaa sinullakin olla hytin maalaaminen mielessä? Minkälaista väritystä/väriä ajattelit? Kuten huomasitkin en saanut sieltä hiekkapuhaltamosta minkäänlaista maali erää josta olisi voinut keskustella.

---
Näin sunnuntaisin ei tässä maassa ainakaan teoriassa saa meluta, joten maalasin ajankuluksi kojelaudan yhdistelmämittarista reunuksien värin uusiksi - menin aiemmin maalattua osaa huonosti pitelemään ja menihän se naarmuille. Nyt ollaan sitten hieman varovaisempia, ongelma on tilanpuute kun täytyy projekti tehdä pienessä autotallissa.

Löysin varastosta uudet tuollaiset 2 kpl aurinkolipat jotka ovat jostain tuntemattomasta BW-ajoneuvosta. Näkyivät olevat samaa RAL-6014 sävyä joten käy kuin nenäpäähän - asennusreiät tehty hyttiin ja odotellaan että saadaan vähän enemmän peltiä ympärille niin pikkuosat pääset paikoilleen. Alkuperäinen valkoinen lippa tuhoutui aikanaan irroitettaessa, eipä ollut muuta vaihtoehtoa kun ruuvit olivat täysin ruostuneet sijoilleen, sen hyvä puoli olisi ollut että kääntyy myös sivulle, toisin kuin nämä uudet. Mutta onpa näitä nyt kummallakin puolella niin on matkustajakin tyytyväinen.

Pienenä sivuprojektina muutan tuollaisen radiopuhelin telineen tabletti-telineeksi. Pienellä muutoksella se käy hyvin tuulilasien väliseen pystyprofiiliin kiinni ja kulmakin on oikea - eli siis tabletti oikeassa kulmassa kuljettajaa kohti. En muuten elektroniikasta välitä, mutta tuo Itronix on käyttämättömänä ollut lähes uudesta saakka ja siinä on GPRS-moodemi ja GPS. Näin ollen siinä voi jotain karttaohjelmaa pyörittää, samoin kestää roiskevettä ja iskuja. Tarkoitus on vielä asentaa Kenwoodin radioamatööripuhelin, kumpikin näistä toimii 12V joten myöhemmin täytyy asentaa joku 24V -12V konvertteri.

Ps. Tuo alakuvan teline on muuten RAL 6031.
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:09 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
sisua45
Viestit: 3117
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Tänään menimme vanhemman pojan kanssa verstaalle. Poika hioi Honda Monkeyn tankkia, sille tulee värin vaihto. Minä puolestaan menin hiomaan SA-kalustosta värejä esille...

Vesihioin Uralin ohjaamoa, AN11 ja AN22 värien risteämä kohtaa sileäksi. Kummankin maalin sävy muuttui todella paljon jostain syystä? Tuloksesta ei saanut mitään tolkkua, lisäksi hetken päästä alta paljastui Neuvostoliittolainen alkuperäismaali. Tästä ei ollut mitään hyötyä.

Sitten kokeilin hioa A-45 ovea, samanlailla kahden värin päältä. Nyt maalit pysyivät paremmin sävyssään. Kumpikin RAL 6014 ja 6031 olivat yhtä kaukana AN väreistä. Valaisu olosuhteet olivat vaan hankalat, sateen jälkeen aurinko paistoi kirkkaasti pilvien raosta.

Jotenkin tuntuu, että noissa AN vihreissä on eroja toisiinsa nähden. Vaikka otetaan haalistumakin huomioon.

Kuva

UAZien alkuperäis vihreä on muuten todella lähellä RAL 6014 sävyä. Hommasin RAL K5 väriviuhkan, puolikiiltävällä pinnalla. Se on hyvä apuväline värien määrittelyssä. Suosittelen muillekin, tilasin sen ihan Suomesta: http://www.sfs.fi/julkaisut_ja_palvelut ... ssic#RALK5

Oma Sisu kaipaa kipeästi maalia. Laita vaneereita on hommattu, uusi takalaita melkein valmiskin. Mutta maali sävy ei ole vielä tiedossa. Sisun käyttämää alkuperäistä vihreätä on selvitetty oikein urakalla, mutta värin nimeä tai numeroa ei ole löytynyt. Tuo minun A-45 (SA-1337) on vedetty AN-väreihin 1981-82. Sain eräältä harrastajalta kolme valokuvaa niiltä ajoilta. Vanhimmassa kuvassa vielä tehtaan maaleissa yksivärisenä.

Laitoin Sadolinille sähköpostia, ja siellä selvittävät maalin numeroa, minkä sain tällä palstalla. Mutta jos sitä alkuperäistä maalia ei millään löydy, niin sitten siitä tulee AN-värinen, tai RAL-60?? värinen.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
proto
Viestit: 615
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja proto »

INERTA 70 naamiomaali: perusväri AN11; lisävärit AN22; AN3

http://194.100.44.55/tseloste.nsf/133c1 ... enDocument

Netistä löytyi.
Avatar
sisua45
Viestit: 3117
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

proto kirjoitti:INERTA 70 naamiomaali: perusväri AN11; lisävärit AN22; AN3

http://194.100.44.55/tseloste.nsf/133c1 ... enDocument

Netistä löytyi.
Noita AN-värejä on helppo löytää, ja rautakauppojenkin koneet tuntevat ne.

Tuo Sisun käyttämä alkuperäisväri vaan on kiven alla, sitä ei ole vielä kukaan tiennyt tähän saakka :roll:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Alkuperäinen kiiltävän vihreä olisi todella hieno värivalinta. Olen kyllä nähnyt kuvan kiiltävän vihreästä Protosta, väittäisin että se löytyy muistin mukaan jostain Sutiin-galleriasta? Sen verran kyllä varoitan että aika kova homma on saada pohjatyöt vanhasta hytistä sellaisiksi että kelpaavat kiiltävälle värille, ellet sitten uusi kaikkia peltejä. Vanhoja naamiomaaleja saa ihan tosissaan hioia, ovat aika tiukassa... Noiden naamiomaalien huono puoli on justiinsa tuo kestävyys, eli haalistuvat nopeasti ajan kanssa - toki uuden pinnan vetää telalla aika nopeasti jos tarvetta tulee. Nyt kun tuli itse vedettyä vastaavalla matta-asteella olevaa maalia niin aika näyttää kuinka tuo eroaa kestävyydeltään noista Teknoksen naamiomaaleista. Mattavärit kestävät yleisesti huonommin kuin kiiltävät maalit.

Olen kyllä kauhean tyytyväinen tuohon 6014 valintaan, se on selkeästi "kylmä" väri mutta tummana miellyttää silmää. Kun näitä on nyt maalattu useampiinkin väreihin on ainakin oma kokemus että lähes kaikki vihreän sävyt sopivat Protoon kuin nenä päähän - poikkeuksena tuo roskalaatikon vihreä jolla kokeeksi tein aiemmin ovet :lol:

Tuolla alkuperäisellä Sadolin-värikoodilla luulisi jotain tietoa löytyvän (toisessa aiheessa), tiedän että laiha lohtu on tiedon puuttuessa valita joku sopiva vihreän sävy ns. silmällä jos tuolla ei löydy. Voit tehdä ensimmäisen British Racing Green Proton, ainakin sopisi Leylandin henkeen.

Halusin itseasiassa tässä välissä joko USA tai Englannin WWII värit Protoon, niiden sävyjä vertaillessa paikallisesti saataviin RAL-väreihin menee sitten usko ja terveys. Pitää maalit tilata toisesta maasta että eri standardien värit löytyvät, imperialistit kun uskovat omaan systeemiinsä. Pieni kiiltoaste kyllä kanssa sopisi, mutta olen hieman liian laiska kaiken ruosteen poiston päälle vielä tekemään viivasuorat pellit!
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Löysin sen kiiltävän vihreän Proton linkin, tosin tarkemmin katsoessa tuo tuskin on alkuperäinen täyskiiltävä. Ehkä joku tunnistaa omakseen, osallistujalista on tuolla nähtävissä: http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=2752

Muisti varmaan vähän heitti, nyt uudestaan katsoessa tuo Proto näyttää joltakin RAL 6031 tms. sävyiltä?

Sutiin galleriakuvat löytyy tuolta ja Proto siellä useampaan kertaan: http://sutii.kuvat.fi/kuvat/Raskaskalus ... C3%A4tajot+/
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

sisua45 kirjoitti:
Oma Sisu kaipaa kipeästi maalia. Laita vaneereita on hommattu, uusi takalaita melkein valmiskin. Mutta maali sävy ei ole vielä tiedossa. Sisun käyttämää alkuperäistä vihreätä on selvitetty oikein urakalla, mutta värin nimeä tai numeroa ei ole löytynyt. Tuo minun A-45 (SA-1337) on vedetty AN-väreihin 1981-82. Sain eräältä harrastajalta kolme valokuvaa niiltä ajoilta. Vanhimmassa kuvassa vielä tehtaan maaleissa yksivärisenä.
Aika onnekasta saada alkuperäiskuvia omasta Protosta 8) Itse en ole noita lavanlaitoja tekemässä ollenkaan, mutta jos olisin - miettisin ulkopintojen päällystämistä esim. vähintään 1.0 mm galvanoidulla pellillä? Maali pysyy niissä huomattavasti paremmin kuin vanerissa. Sinullakin auto seisoo käsittääkseni ulkona joten säänvaihtelut tekevät tehtävänsä. Toki vanerit+pelti pitää mitoittaa sen suhteen että mahtuvat U-profiilien sisään. Mielenkiinnolla odotellaan minkälaiseen väriin päädyt, olisi kyllä hienoa nähdä alkuperäisen vihreän Proton uudelleen syntyminen 8)
Avatar
sisua45
Viestit: 3117
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Kävin sateessa ottamassa kuvia lehtikompostista, on siinä naapureilla ihmettelemistä? :wink:

Pientä vertailua. RAL liuskassa ei valitettavasti ole 6031 sävyä, se olisi noista vihrein. 6003 on Itä-Saksan väri (NVA), 6006 on myös armeija-väreinä käytetty. Mulla on sen värinen kenttä hammaslääkärin varustelaatikko.
FBW kirjoitti:Löysin sen kiiltävän vihreän Proton linkin, tosin tarkemmin katsoessa tuo tuskin on alkuperäinen täyskiiltävä. Ehkä joku tunnistaa omakseen, osallistujalista on tuolla nähtävissä: http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=2752

Muisti varmaan vähän heitti, nyt uudestaan katsoessa tuo Proto näyttää joltakin RAL 6031 tms. sävyiltä?

Sutiin galleriakuvat löytyy tuolta ja Proto siellä useampaan kertaan: http://sutii.kuvat.fi/kuvat/Raskaskalus ... C3%A4tajot+/
Tuo Sisu voisi olla Kimmo kenttävihreä?
Liitteet
maalit2.jpg
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
sotarauta
Viestit: 237
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja sotarauta »

Tuo Proto on Pieksämäeltä vankan veteraanikuorma-autoilutaustan omaavan perheen tekosia.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Varmaan Sisua45 on oikeassa, tosin aina netin kautta väri ei välity ihan oikeassa sävyssä. Olisi hienoa kuulla lisää tuosta "ainakin hieman kiiltävästä" Protosta?

-----------------------

Täällä päässä on hieman asioissa edistytty, tosin olen tehnyt kaikki hommat raskaimmalla mahdollisella tavalla, eli käytössä ei ole kanttikonetta tms. joten kaikki uudet panelit on tehty 1.5mm tavarasta vasaran, parin 40x40 profiilin (kanttauksen tukena) yms. ja silmän avulla. Ovien jälkeen pitäisi vielä tehdä hytin etukulmat ja yksi lattian alla menevä osa samalla tavalla.
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:09 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Etulattia on "hieman" kärsinyt joten uutta tulee tilalle. Takaseinän hyödynnän uudestaan, samaan tapaan kuin kaikki muutkin osat - ruosteet pois, kunnon pohjavärit ja pintaväriin. Varmaan olisi nopeampikin tapa tehdä, esim. hytti olisi kannattanut hiekkapuhaltaa mutta tehdään kaikki vaikeamman kautta. Ensimmäisen kerran muuten käytin hengityssuojainta takaseinän kanssa, olisi kyllä pitänyt jo aiemmin - keuhkot ja nenä tukossa jatkuvasti :?

(Varmaan tulee nyt vähän liikaa kuvia näin simppelistä prosesista...)
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:09 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Vihdoin alkaa työ vähän näkymäänkin. Takaseinässä on muutama pikku lommo jotka tasoitan - helpompi tehdä kun seinä on paikallaan, muuten mennään tällä eteenpäin. Ihan viimeiseksi vedän koko hytin tasaiset pinnat vielä kerran ruiskulla, olen osan alueista tehnyt telalla maalikerrosta saadakseni ja pienen välihionnan jälkeen tulee sitten tasainen pinta. Näin normaalissa asumispiirissä ei oikein uskalla joka päivä ulkona ruiskutella!

Olen pyrkinyt käyttämään laatumateriaaleja mm. koritiivisteaineissa yms. Toivottavasti kestää taas useamman kymmenen vuotta.
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:10 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
K-44SP
Viestit: 461
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

Hyvältä näyttää. Itsekkin olin aluksi hieman harmissani, kun ei ole kotona kanttikonetta. Loppujen lopuksi sillä ei olisi tehnyt oikeastaan mitään, sillä ne pari suoraa pellinpalasta kerkesi kyllä työmaalla taivutella, pikemminkin Englanninpyörällä olisi ollut enemmän tarvetta. Myöskin vannesaha, oikohöylä, pöytäsirkkeli ja täydellinen puusepänverstas olisivat olleet poikaa :lol:

Oma projekti ei nyt etene noin vikkelästi sillä tuli hieman takapakkia. Sovittelin jo ovia paikalleen ja aloin vaihtamaan viimeisen ikkunatolpan ympärille tuoreempaa peltiä niin eikös mitä :evil: Se ainut tolppa jota tähän asti pidin terveenä olikin sitten salakavalasti yläosastaan puoliksi mätä. No ei muuta kuin peltihommat seis ja puutyökalut esiin ja tammea veistelemään...

Tästä projektista tuli sen verran opittua, että seuraavassa hytissä vaihtuu lattiasta kattoon kaikki puuosat suosiolla uusiksi. On pienemmän riesan tie eikä tule loppumetreillä turhia yllätyksiä.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

K-44SP kirjoitti: Tästä projektista tuli sen verran opittua, että seuraavassa hytissä vaihtuu lattiasta kattoon kaikki puuosat suosiolla uusiksi. On pienemmän riesan tie eikä tule loppumetreillä turhia yllätyksiä.
Se hytin hajottaminen siihen kuntoon että pelkkä puurunko on näkyvissä ei ole ihan heikkohermoisen hommaa. Sitten kun siitä kehikosta vielä poistetaan osia uusittavaksi niin äkkiä on vain kasa puuta johon pitäisi saada jonkinlainen "3D ulottuvuus" aikaiseksi. Vaan on sellainen uusi puurunko kyllä sitten kaunis katsellakin. Kovasti pitää olla tahtoa että tuollaisen hytin tekee uudeksi, moni olisi jo varmasti jättänyt kesken.

Ajelin eilen parin kylän lävitse ja huomasin että tien viereen oli ilmestynyt 2 kpl jotain 50-60 luvun tylppänokkaisia Mercedes-pikkukuorkkeja. Olivat erikoisesti koritettuja, ns. muuttokori joka äkkiä katsoen näyttäisi tarkoitetun hevoskuljetuksiin mutta vielä oli näkyvissä sirkuksen nimi kyljessä. Olivat jo melkoisen tummuneita pinnaltaan, varmaan jonkinlaista kasvustoakin ilmestynyt pintaan. Mutta jotenkin ne oli tuohon tien viereen ilmestyneet pyörillään, harmitti kun ei ollut kameraa mukana - maanantaina yritän uudestaan jos ovat vielä paikalla. Mietin siinä että olikohan tuo koritus noissa tehty puu- vai metallirungolle, riippuu tietenkin koripajasta. Yritänpä päästä sisällä kurkistamaan jos omistaja olisi paikalla, mielenkiintoisia projekteja - tuskin niitä romutettavaksi oli tuotu. Tosin lähellä on pieni romuttamo, mutta epäilen että ennemminkin nuo autot olisi sieltä siirretty "ulkosalle". Ilman kuvaa on hieman vaikea selittää, mutta tuollaisen uudestaan entisöiminen on melkoinen jättiurakka, varsinkin jos puurungolle rakennettu. Harvinaista tänä päivänä nähdä kahta noin vanhaa ja erikoista korirakennetta vielä sillä rajalla että voisi entisöidä.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Käytiin näin lauantain kunniaksi peräkylässä oluella, matkalla jouduttiin vahingossa keskellä jotain Classic Car-ajoa. Ihmettelin kun 50-luvun kurvikas BMW roikkui takapuskurissa, yleensä eivät klassikkoautoilijat ihan niin lujaa kulje :mrgreen: Otin matkalla pari kuvaakin, pistän ne seuraavaan viestiin.

Oluen aiheuttama alkoholipitoisuus piti jotenkin poistaa verestä, joten tein kotiin tultua tälläisen instrumenttipaneelin. Nurkissa on pyörinyt tälläisiä vanhoja/uusia Autounion-merkkisiä katkaisijoita jotka on varmaan tarkoitettu alunperin johonkin sotakulkineeseen(?). Tämä uusi paneeli korvaa Proton alkuperäisen puolet lyhyemmän version. Vasemmalle puolelle tulee vetokytkimet kuin alkuperäisestikin (tuulilasin pyyhkimet jne.) ja näille uusille keksitään varmasti projektin edistyessä jotain käyttöä :D

Paneelista tulee kiiltävän musta kuin kojelaudan mittaripaneelistakin, väriä pistetään sitten kun saadaan muut mustaksi tulevat osat valmiiksi.
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:10 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin