Sivu 9/26
Re: SA-1389
Lähetetty: Su Elo 21, 2016 6:21 pm
Kirjoittaja ZAU
Hienoa työtä,hatun nosto jo tässä vaiheessa.
Re: SA-1389
Lähetetty: Ti Elo 23, 2016 5:14 pm
Kirjoittaja FBW
Kiitos kiitos, eipä tässä mitään erikoista ole tehty - kunhan nyt vähän elämää saadaan foorumille

Saa muuten UAZ-projektiakin päivittää...!
Etukulmat tulivat valmiiksi, niissä oli oma paukuttelunsa mutta sopivat lopulta ihan hyvin paikoilleen. Testiasensin uudet Hellan etuvilkut niihin ja täytyy sanoa että on kyllä Hellan tuotanto mennyt todella alas. Eivät nuo etuvilkut hirveästi maksa mutta on kyllä koko rakennetta yksinkertaistettu merkittävästi vanhempaan tuotantoon verrattuna. Vanhoissa vilkuissa oli vielä tiivisteetkin, näissä uusissa ei niitäkään.
Re: SA-1389
Lähetetty: Ti Elo 23, 2016 5:51 pm
Kirjoittaja FBW
Tuossa ne luvatut Mercedes-kuvat. Olivatkin tarkemmin katsottaessa aika huonossa kunnossa. En tiedä onko korittaja kyseessä - toisessa on keulamerkkinä "STAUFEN", ovat kuitenkin metallikehikolle koritettu. Olisivatko nämä nyt sitten tarkennettuna 60-luvulta, osaako kukaan heittää arvausta?
Re: SA-1389
Lähetetty: Ti Elo 23, 2016 8:17 pm
Kirjoittaja SA-1360
Tämän tyyliset korit on olleet ilmeisesti aika suosittuja 50- ja 60-luvulla Keski-Euroopassa. Hienojahan noista entisöimällä saa, ei vaan aivan pikku projekteja ole!
Re: SA-1389
Lähetetty: Ti Elo 23, 2016 8:36 pm
Kirjoittaja Napapiiri
"Muutto" mersuja, ehkäpä LP 322 mallia jostain 1958-64? Toihan olis hyvä rompe auto kesä tapahtumiin, jos vain tottuu tuon ajan mersun filosifiaan, hitaasti ja kauas...
Ja hienoa askartelua proton kimpussa!

Re: SA-1389
Lähetetty: Ke Elo 24, 2016 8:09 am
Kirjoittaja FBW
Juu ei varmaan tuolla kopalla ja tekniikalla mitään kiitorahtia ole viety

Tuo vasemman puoleinen yksilö olisi varmasti pelastettavissa, oikean puoleinen on niin laho hytistään että repsikan puoli on romahtanut ja etupuskuri paperinohut. Kyllä tuollaiselle käyttöä löytyisi vähän paremmassa kunnossa - hirvittäisi kyllä entisöinti... Näistä ei tiedä koskaan, joskus voi saada omakseen ilmaiseksi tai sitten omistaja pitää niistä kynsin ja hampain kiinni, auton tuhoutuessa ympäristön vaikutuksesta. Yhden romuttamon tiedän josta vietiin kaikki ajoneuvot lopulta paaliin - omistaja oli sen verran hankala kauppamies ja hintatasossa järjestään ainakin yksi nolla liikaa.
Tuossa vielä viikonlopulta pari löytöä puskista. Omistaja on kyllä tiedossa.
Re: SA-1389
Lähetetty: Ke Elo 24, 2016 3:17 pm
Kirjoittaja sisua
Hienoa työtä Lefalta!
Se ei sitten puolivaloilla ajele vaan hommaan kuin hommaan mennään täysillä
Mukavaa seurata homman etenemistä täältä Kiinasta, tuollaista työtä ei täällä helposti ilman AK-47 tukea saa

Re: SA-1389
Lähetetty: Su Elo 28, 2016 7:37 pm
Kirjoittaja Katiska
Mahtavia bongauksia!
Perhana kun tuo brittikaappi jäi vaivaamaan mieltä, Seddon tai Albion se ei ole, olisiko AEC?
Tuon aikakauden tavarajuhdat, joita saarivaltiossa rakennettiin, olivat aivan omannäköisiään

Re: SA-1389
Lähetetty: Ma Elo 29, 2016 6:44 pm
Kirjoittaja FBW
sisua kirjoitti:Hienoa työtä Lefalta!
Se ei sitten puolivaloilla ajele vaan hommaan kuin hommaan mennään täysillä
Mukavaa seurata homman etenemistä täältä Kiinasta, tuollaista työtä ei täällä helposti ilman AK-47 tukea saa

Kiitos, kiitos. Ihan käyttöentisöintihän tämä on ja tehdään kun säät sallivat ja työasiat eivät häiritse. Viime viikot kelit ovat pyörineet +30 C paikkeilla, välillä enemmänkin - hieman liikaa minulle kun projektia tosiaan työstetään ulkona.
Terveiset vaan Kiinaan, ovat siellä sen verran kovia kopioimaan että pitäisikö lähettää Sisun piirustukset sinne? Voisi jopa kannattaa

Re: SA-1389
Lähetetty: Ma Elo 29, 2016 6:50 pm
Kirjoittaja FBW
Katiska kirjoitti:Mahtavia bongauksia!
Perhana kun tuo brittikaappi jäi vaivaamaan mieltä, Seddon tai Albion se ei ole, olisiko AEC?
Tuon aikakauden tavarajuhdat, joita saarivaltiossa rakennettiin, olivat aivan omannäköisiään

Pahoittelut että jäi laittamatta auton merkki, eli näyttää kyllä erehdyttävästi Britiltä mutta on kyllä FBW - mallia en osaa sanoa. Aika uniikki kuitenkin, omistajalla on myös joku 30-luvun alkuperäïskuntoinen FBW bussi, jossa on koko matkalta avautuva katto. Kunnoltaan on kyllä jo sellainen että tuskin turisteja houkuttelee, mutta toimii. Voin yrittää löytää siitä kuvan, omistajaa näen niin harvoin että aika tuuri pitää olla että jutuille pääsee.
Ps. Minullekin kelpaisi sellainen britti-kuorkki, voisinpa jopa käydä aika kuumana sellaisen entöisöintiä kohtaan - tilasin vuosia englantilaisia classic kuorkki lehtiä ja täytyy sanoa että kiehtovia laitoksia.
Re: SA-1389
Lähetetty: Ma Elo 29, 2016 7:04 pm
Kirjoittaja FBW
Vedin kiiltävällä polyuretaanimaalilla mustaksi tulevia osia - kuvissa näkyykin mm. ovenkahvat ja se uusi katkaisinpaneeli. Pistin hyttiin kaikki lasit paikalleen, samoin sisälle vaahtosammuttimen paikalleen ja aiemmin esitellyt aurinkolipat. Takaseinät ja sivut on lopullisesti värjätty ruiskulla, olin kyllä sen verran kiireinen/laiska että jätin takaseinän pienet lommot suoristamatta
Etukulmat ja muutama muu osa odottaa asentamista. Pitäisi viimeistellä myös etulattia-vaneri. Sähköt asennellaan lähipäivinä, ne on helppo hoitaa etupellin ollessa irti (jonka asennan lopullisesti vasta kun hytti on takaisin rungolla ja kaikki kytkennät tehty.
Ps. Mitä kuvapalvelua suositte kuvien jakamiseksi - pitäisi tehdä joku parempi ratkaisu kuin näiden kuvien liimaaminen viesteihin. Kuvapalvelun pitäisi olla ilmainen mutta luotettava, yhden kaatuneen palvelun mukana meni toistakymmentätuhatta projektikuvaa... Kuvia ei tulisi muita kuin tästä projektista joten ihan hirveästi tilaa ei tarvitse olla.
Re: SA-1389
Lähetetty: Ma Elo 29, 2016 7:05 pm
Kirjoittaja FBW
..
Re: SA-1389
Lähetetty: Ma Syys 05, 2016 1:03 pm
Kirjoittaja FBW
Etukulmat on saatu paikalleen, harmikseni huomasin että kytkinpolkimen kanssa tulee vähän työtä. Polkimen päästä sivusuunnassa liikutellen löytyy yli 20mm klappia koska poljinakselin nylonliuskat ("laakerit") ovat toiselta puolelta kuluneet pois. En ole muutenkaan rakenteeseen kovin tyytyväinen, poljinakselin asennus ja poisto vaatii huolellista lekalla paukuttelua - asennus ei onnistuisi ainakaan tässä autossa jos hytin kuskin puolen etukulma(pelti) olisi kiinni. Nyt on hyvä hetki muuttaa rakennetta, osat ja materiaalit menevät huomenna koneistamoon. Haluan sellaisen helppohuoltoisen ratkaisun jonka voi korjata vaikka metsässä perustyökaluilla.
Kaasupoljin systeemin hiekkapuhalsin ja purin sen vähän mitä pystyin. Sen osalta rakenne on huoltoa ja voitelua ajatellen täysin epäonnistunut. Tätä ei enää edes pystyisi kokonaan purkamaan osia rikkomatta. Tein mitä pystyin ja toki kaasupoljin toimii mutta siinäkin on jonkin verran klappia. Hoidoksi ajattelin tulevaisuudessa vaihtaa koko poljinsysteemin johonkin toiseen kun löydän sopivan osien luovuttajan. Sama ongelma ollut kaikissa omistamissani Protoissa.
Aloin korjaamaan sähköjä, muutama hauska korjaus on näköjään tehty lamppujohdoilla joten pientä iltapuhdetta tiedossa, ajattelin paria pientä muutostakin joiden avulla yksittäiset mittarit taulusta olisi helpompi irroittaa jne. Nykyiset johdot ovat hieman lyhyet.. Aikamoinen savotta aluksi puhdistaa jokainen johto.
Viimeistelty mittaritaulu on ollut meillä yläkerrassa sängyn vieressä. Huomasin että viime yönä joku oli siirtänyt sen alakertaan työpöydälleni

Olin ajatellut enemmänkin varastoida viimeistyjä osia makuuhuoneeseen...! Ihme juttu.
Re: SA-1389
Lähetetty: Ke Syys 14, 2016 5:15 pm
Kirjoittaja FBW
Uusi etulattia on vihdoin trimmattu paikoilleen, tosin ei pysyvästi - vasta kun hytti on rungolla ja ohjaus kytketty uskaltaa sen lopullisesti "liimata" paikoilleen. Taaempi lattia on vanhempi, muistaakseni tein/teimme sen joskus 2009-2010. Istuu kyllä paikalleen mutta takaseinää vasten oleva rako on hieman liian iso, joko teen kokonaan uuden takalattian tai teen sinne jonkun sopivan palan jolla rako umpeutuu siististi. Etulattiahan tulee myös ikäänkuin osaksi ovien alle (=oviaukoissa), jouduin ottamaan niistä kohdista yläjyrsimellä muutaman millin pois jotta listat joilla lattia painetaan paikalleen jättävät riittävästi tilaa että ovetkin pystyy sulkemaan.
Etuseinän pistin vähän pikaisella päätöksellä jo nyt paikoilleen. Huomenna sää muuttuu ja ajattelin että mukava sulkea koko hytti ensi kertaa oikein kunnolla kun on lattiatkin paikoillaan. Alunperin ajattelin asentaa sähköt ensin, mutta nyt näyttää että homma onnistuu mukavasti tässäkin järjestyksessä. Varmaan kuvista huomaakin että ovien tiivisteiden jne. kanssa painitaan sitten joskus tulevaisuudessa - ajatuksena olisi saada oikeasti tiivis hytti, taitaa olla melkein mahdotonta Proton ollessa kyseessä. Ajattelin päällystää myöhemmin myös koko lattiaosuuden 3mm kumimatolla, nyt ei taida ehtiä ennen talven tuloa mutta jos sitten keväällä. Yritän jotenkin saada hytin paikalleen/valmiiksi jotta autolla pääsee ajamaan, tarkoitus olisi saada ennen lumia myös lava puhtaaksi ja väriin (edes jonkunlainen suoja jos ei muuta).
Sähköjen kanssa on mennyt jo useampikin ilta, vielä on jäljellä ehkä 50%. Kaikki liittimet olen vaihtanut uusiin ja aika paljon johdotuksiakin tullut vaihdettua, puhdistamistakin on riittänyt. Oikeastaan ihan mukavaa hommaa tuon ruosteen nieleskelyn tilalla. Alkaa olemaan koko systeemissä jo järkeäkin, sen verran linnunpesältä tuo näytti alkuvaiheessa. No kuvia sitten kun on paikallaan

Re: SA-1389
Lähetetty: Ke Syys 14, 2016 5:19 pm
Kirjoittaja FBW
Etuseinän asentaminen olikin sitten hauska operaatio yksin tehden, tiivistemassa levisi mukavasti ympäristöönkin

Oikean kokoiset pop-niititkin loppuivat kesken (näkee mm. pystysaumoissa), joten ne täytyy vaihtaa yksitellen heti kun kelit sallivat vaikkapa viikonloppuna. Sitten voi jo miettiä lopullista hytin ulkopuolista värjäystäkin
Unohdin mainita että lattian alle jossa etu- ja takalattia yhdistyvät tuli tehtyä uusi pelti. Eli siis se osa joka kulkee lattian alla leveys suunnassa. Sitä tulikin paukuteltu jonkin aikaa jotta sain tarkan kulma/taitoksen aikaseksi. Alkuperäinen on hitsattu paikalleen, mutta tämän pistin pop-niiteillä paikalleen (hitsaus aiheuttaisi vain nopeaa ruostumista). Kaikki pitäisi olla nyt aika hyvin maalattu ja suojattu ruosteelta.