SA-1389
Valvoja: sisua
Re: SA-1389
Proton kytkimen ilmaushan on helppo kun mikä, tarvitaan vain ladan tai vastaavan käsipumppu jossa sellainen pitkä putki, sinne jarruneste sisään ja rengasventtiili pois letkusta ja alataan työntämään ilmaruuvista nestettä järjestelmään.
Sisu sk181 4x4 mil
JeeP wrangler
JeeP wrangler
Re: SA-1389
No itse olen käyttänyt tippakannua, jolle puskenut nestettä hyttiin päin - mutta kun koko sylinteri on ollut pois paikoiltaan, on siinä ollut vähän säätämistä että on saanut kaikki ilmat pois. Paska homma 
Minkäslainen se Ladan käsipumppu on? Sellaista en ole nähnyt ainakaan meillä päin
...tippakannusta tulee välillä nesteen sekaan kuplia, halvoissa kannuissa ei muutenkaan tiivisteet kestä.

Minkäslainen se Ladan käsipumppu on? Sellaista en ole nähnyt ainakaan meillä päin

Re: SA-1389
http://www.mansemotors.fi/ladan-rengaspumppu . Kai tuohon hommaan käy sellainen vaihteisto-öljyn ruuttakin, tosin raskas käyttää.
Sisu sk181 4x4 mil
JeeP wrangler
JeeP wrangler
Re: SA-1389
Ihan hyvä idea, kiitos! Tippakannulla toki homma hoituu mutta etunsa on tuollaisessa suuremmassa ruutassa jolla saa kerralla painettua nesteet toiseen päähän.
Ajattelin että voisi testata tuollaista kanyylia, ei maksa montaa euroa joten ei ole suuri häviö jos ei toimi
Samanlaisella on annosteltu presidentti Trumpin lääkitystä
Ajattelin että voisi testata tuollaista kanyylia, ei maksa montaa euroa joten ei ole suuri häviö jos ei toimi

Samanlaisella on annosteltu presidentti Trumpin lääkitystä

Re: SA-1389
Samanlaisella ruutalla, vähän pienemmällä, ilmasin kesällä oman Proton kytkintä. Ei onnistunut oikein hyvin, vikaa pääsylinterissä. Mutta sain tussaroitua sen välttävään kuntoon.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Re: SA-1389
Täytyy katella jos löytyisi joku "ylivoimainen" ruutta jolla toi ilmaus hoituisi nopeimmin. Kai sellaisen on joku keksinyt, eikä vain venäjälläsisua45 kirjoitti: Ti Loka 06, 2020 5:37 pm Samanlaisella ruutalla, vähän pienemmällä, ilmasin kesällä oman Proton kytkintä. Ei onnistunut oikein hyvin, vikaa pääsylinterissä. Mutta sain tussaroitua sen välttävään kuntoon.

Nappasin Sisusta jäähdyttimen irti ja heti perään "sulatin" vasemman puoleisen metallikiinnikkeen irti. Tuli sitten heti selväksi missä vuotokohta on, eli alasäiliön ja kennoston välissä oli todella iso aukko, eli varmaan jäähdyttimeen on kohdistunut puristusta joka aukaissut sauman jossain vaiheessa.. Saumassa ei oikein yhtään tinaa muutenkaan.
Puhdistin ja hion juotosalueen puhtaaksi, myös sieltä sauman sisältä - parhaiten homma sujui Dremelin kaltaisella työkalulla. Sitten juotoskohtaan juoksutetta, joka tässä tapauksessa oli vähän vaseliinin tapaista hapokasta tavaraa. Itse tinaus olikin sitten oikeastaan tosi helppoa kun juoksute oli saatu kiehumaan, hommasin aiemmin tuollaisen keskikokoisen kaasujuottimen, joka osoittautui juuri oikean kokoiseksi. Tinana käytin 3.0mm Ph50Sn50 tavaraa. Itseasiassa sopivan tinan ja juoksutteen etsimiseen meni aika perhanasti aikaa, koska ns. vanhaa kunnon tinaa ei täällä Saksassa enää myydä, tai saa myydä. Tämä on kuitenkin kunnon tavaraa ja toimii kuin ajatus.
Testaisin jäähdyttimen vedenpitävyyden ja hyvin pysyy vedet sisällä

Juotosvehkeet ja tarpeet kaikkineen n. 40,- eur, eli maksoivat jo kerrasta itsensä.
Otin vielä lopuksi myös oikean puoleisen metallituen irti koska siitä syntynyt ruoste oli ikävästi jäähdyttimen ja tuen välissä. Seuraavaksi pitää metallituet puhdistaa ruosteesta ja juottaa paikoilleen.
Sanotaanko että kun on sopivasti mitoitetut työkalut hommaan (siis ei ainakaan liian isot!) ja tekee rauhassa niin oikeastaan ihan mukavaa hommaa. Lämpöä kun antaa sopivasti ja vain sinne minne pitääkin, niin pysyy jäähdytin kasassa...
Ps. Kuten kuvasta näkyy on mun tekemässäni saumassa vähän liiankin reilusti tinaa. Tinaa on kuitenkin sauma täynnä ja vielä päälläkin reilusti, oikeaoppista olisi kai pyyhkäistä märällä sienellä ylimääräiset pois - mutta ei kai sillä niin väliä. Saumahan jää muutenkin kiinnikkeen alle piiloon...
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 10:48 pm. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: SA-1389
Jäähdyttimen kiinnikkeet hieman ruostuneet joten ajattelin tehdä uudet. Rakenne olisi hieman paranneltu alkuperäisestä, eli uudet kiinnikkeet olisivat jäähdyttimeen pultattavat. Helppo siis irroittaa tulevaisuudessa mahdollisien korjausten takia jne.
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 10:49 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: SA-1389
Uusi lavan etutuki ja samalla osa johon jäähdytin kiinnitetään tuli tehtyä valmiiksi.
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 10:49 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: SA-1389
Otin kytkinsylinterit irti. Pääsylinterin männän kumiosa oli hypännyt urastaan, mikä oli yllätys uudehkon kumiosan ollessa kyseessâ. Etsin uuden kumin ja jos löytyy vaikka uusi mäntäkin... Mânnän pituus 2" ja halkaisija 7/8", valmistaja Lockheed. Muuten kaikki muut osat uutta vastaavat kummassakin päässä.
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 10:49 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: SA-1389
Syksyn värit. Yöllä oli ilmestynyt naapurin projekti, myös vuodelta '77.
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 10:49 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: SA-1389
Nuo vehkeet ovat kovinkin tuttuja toisilleen vuosien takaa, varsinkin kun ne olivat valkoiseksi maalattuja.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Re: SA-1389
Juu, ja onhan nuo merkit muutenkin seisoskelleet samoissa myyntiriveissä noihin aikoihin 

Re: SA-1389
Vaikka hirveästi ei ole päivitettävää ollut niin Protoa on kerinnyt rakentelemaan kerran viikossa.
Jäähdytin tuli korjattua ja maalattua, samoin sen tuki/lavan etutuki jota hitsailin hieman aiemmin tässä ketjussa tuli maalattua ja asennettua paikoilleen. Tuli kerrankin hyvin tehtyä kun loksahti paikalleen ilman pienintäkään toleranssia
Poistin armeijan asentaman lohkolämmittimen kun sille ei ole käyttöä, eikä johtoa. Nyt ei tiputa yhtään mistään jäähdytinnestettä ja samalla kun tuli pistettyä uudet nesteet niin pakkaskestävyyttä on -40 C. Sillä pitäisi päästä kesän ylitse
Kytkinhän oli toinen asia jonka takia oli murhetta, nyt pitää taas hienosti kun kumeja vaihdettu ja uudet nesteet on sielläkin sisällä. Tällä kertaa sylinterit asentaessa käytin jarrupääsylinteri rasvaa kokoamiseen, mitä täytyy kyllä suositella. Paljon parempi kuin kastaa osat ensin jarrunesteeseen. Melkein täydellä varmuudella kun Protosta kytkin häviää niin syynä on poljinsylinterin ylin kumi (männänkumi). Kun vertaa moneen muuhun poljinsylinteriin niin niissä on käytetty kahta kumitiivistettä itse männässä, Protossa vain yksi (Lockheedin mallissa). Siksi se sylinterin yläpää kannattaa voidella sillä rasvalla hyvin ettei yläosaan muodostu hiljalleen pikkuruostetta jne. - kumi jämähtää kanssa melko helposti ja sitten se ei enää pidäkään mitään.
Proto olisi sitten taas liikuntakunnossa, yritin vähän metsästellä pieniä öljyvuotoja ja huomasin että ohjaustehostimen pumpulle menevä letku hikoilee keskeltä. Siinä tuli samalla todettua että toinen letku alkaa näyttää huonolta joten nuo menevät lähiviikkoina vaihtoon. Letku kun leviää tiellä niin matka jää siihen, ainakin täällä päin tulee syyte ympäristörikoksesta jos pahasti vuotavalla autolla jatkaa ajoa. Ja siitähän tulee sitten keskitysleiriä.
Jos ei lauantaina sada niin voisi vaikka näyttää hieman väriä runkopalkeille, ne tekevät koko auton aika paskan näköiseksi kun lava ja hytti ovat uudessa maalissa. Täytyy vaan tehdä pohjat kunnolla ja rapeaa maastoväriä on "ilo" hioa.
Jäähdytin tuli korjattua ja maalattua, samoin sen tuki/lavan etutuki jota hitsailin hieman aiemmin tässä ketjussa tuli maalattua ja asennettua paikoilleen. Tuli kerrankin hyvin tehtyä kun loksahti paikalleen ilman pienintäkään toleranssia


Kytkinhän oli toinen asia jonka takia oli murhetta, nyt pitää taas hienosti kun kumeja vaihdettu ja uudet nesteet on sielläkin sisällä. Tällä kertaa sylinterit asentaessa käytin jarrupääsylinteri rasvaa kokoamiseen, mitä täytyy kyllä suositella. Paljon parempi kuin kastaa osat ensin jarrunesteeseen. Melkein täydellä varmuudella kun Protosta kytkin häviää niin syynä on poljinsylinterin ylin kumi (männänkumi). Kun vertaa moneen muuhun poljinsylinteriin niin niissä on käytetty kahta kumitiivistettä itse männässä, Protossa vain yksi (Lockheedin mallissa). Siksi se sylinterin yläpää kannattaa voidella sillä rasvalla hyvin ettei yläosaan muodostu hiljalleen pikkuruostetta jne. - kumi jämähtää kanssa melko helposti ja sitten se ei enää pidäkään mitään.
Proto olisi sitten taas liikuntakunnossa, yritin vähän metsästellä pieniä öljyvuotoja ja huomasin että ohjaustehostimen pumpulle menevä letku hikoilee keskeltä. Siinä tuli samalla todettua että toinen letku alkaa näyttää huonolta joten nuo menevät lähiviikkoina vaihtoon. Letku kun leviää tiellä niin matka jää siihen, ainakin täällä päin tulee syyte ympäristörikoksesta jos pahasti vuotavalla autolla jatkaa ajoa. Ja siitähän tulee sitten keskitysleiriä.
Jos ei lauantaina sada niin voisi vaikka näyttää hieman väriä runkopalkeille, ne tekevät koko auton aika paskan näköiseksi kun lava ja hytti ovat uudessa maalissa. Täytyy vaan tehdä pohjat kunnolla ja rapeaa maastoväriä on "ilo" hioa.