Harraste-Scania T142H hankittu

Yleistä keskustelua, foorumin säännöt/ General topics

Valvoja: sisua

Velu
Viestit: 282
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Harraste-Scania 141 & 142

Viesti Kirjoittaja Velu »

Kävin kuolaamassa kymmenen vuotta katon alla seissyttä nokkamallin 141 scaniaa vaijerilaitteilla ja tarjosinkin reippaasti.

Ottaen huomioon että hytissä oli ruostereikiä siellä täällä, eikä se ollut ainakaan katsomishetkellä käyntikunnossa omistajan puheet 10-15t€ hinnoista tuntuivat aika kovilta :shock: Hieno se kyllä olisi, rungossa ei suurempia ruosteita näkynyt olevan ja auto vaikutti siltä kuin olisi päässyt seisomaan halliin ennen rappiovuosia. Tosin telipyörät, öljylinko ja jonkin verran muuta osaa oli kuormasta syöty.
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1833
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Harraste-Scania 141 & 142

Viesti Kirjoittaja sisua »

Tästä Velulle Jokilaakson Pelastulaitokselta Scania 142H
http://www.jokipelastus.fi/newsinfo.asp ... 0510#10510
Liitteet
Scania 142H.jpg
Scania 142H.jpg (39.65 KiB) Katsottu 11421 kertaa
Velu
Viestit: 282
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Harraste-Scania 141 & 142

Viesti Kirjoittaja Velu »

Aijaijai :idea: Tuo on aika sopiva. Taidan näpätä tuosta tarjouksen. Sanokaapa, pajonko mielestänne kannattaa tarjota. Paljastan vasta 28. päivä, mitä itse päädyin tarjoamaan. Ostaisiko kukaan muuten 15 kuution öljysäiliötä, minulla saattaisi olla ylimääräinesenä yksi. :D

Onko muuten syytä huolestua paloautona olosta, jos meinaa myöhemmin museokilpiin. Tämähän ei ole alkujaan paloauto, mutta sellaiseksi muutettu.
Velu
Viestit: 282
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Harraste-Scania 141 & 142

Viesti Kirjoittaja Velu »

Auton osto on päättynyt. 8)
Avatar
Kontio
Viestit: 674
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Harraste-Scania 141 & 142

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Ja auto on :?:
onre
Viestit: 98
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Harraste-Scania 141 & 142

Viesti Kirjoittaja onre »

Niin, nyt lisätietoja kuvien kera!
Velu
Viestit: 282
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Harraste-Scania 141 & 142

Viesti Kirjoittaja Velu »

sisua kirjoitti:Tästä Velulle Jokilaakson Pelastulaitokselta Scania 142H
http://www.jokipelastus.fi/newsinfo.asp ... 0510#10510

Tämähän se: T142H -84, alle 600tkm ajettu, vanha vpk paloauto. Vaiheistoremontti on tehty, napaperällä, kaikki muoviosat on ehjiä, ei ole todellakaan retosteltu, kolaroitu, eikä sotkettu. Kone käy todella hyvin, empä ole tainnut noin vähän ajettua DS14-moottoria ennen päästä kuulemaankaan. Huolettu on tunnollisesti, tai ainakin on käyty rasvaprässin kanssa auton alla usein, sen verran on vaseliiniä alustan osissa.

Hytin alanurkat pitää hitsata, samoin työtä vaatii tuulilasin ympärys. Virtalukko on rikki, telinnostaja ei sano mitään, kannentiivisteiden välistä valuu öljyä, renkaat on lailliset, mutta kulut.

Projektisuunnitelma olisi myydä tuosta päältä tuo osastoitu alumiinisäiliö pois, samoin palopumppu. Siitä saa pääomaa vaihtolavalaitteiden hankintaan. Siihen sitten soralava ja nosturilla oleva rahtilava. Pystyputkea unohtamatta. Luulempa, että ne riittävät harrastekäyttöön pitkälle. Mitään forulastarttia ei projekti saa, lähinnä alkaa homma sopivan päälirakenteen hankinnalla, tallissa on nyt D8H Caterpillar, jonka ensin pistän kasaan, ennen kuin Scaniaa juurikaan alan purkamaan.

Nosturin asennus rungolle, vaijerilaitteen etupuolelle on harkinnassa, tila voi vain loppua kesken. Nosturi pitäisi sitten olla hiukan keskimääräistä järeämpi, sillä nuo nosteltavat on useamman tonnin painoisia, toki ei mitään hirveän painavaa eikä kallista ole tarkoitus nostaa auton päälle. Ehkäpä jokin 14tm nosturi voisi olla sopiva.

Vähän pitemmän aikavälin suunnitelma on ne museokilvet, tähän ei tarvitse kuitenkaan tehdä hirveitä sen eteen. Tuleva käyttö on pientä pihapiirin rakennusten rakentamista nosturilla, hiekan ajoa, harratekoneiden varaosien ja koneiden kuljetusta. Puikkoperällä pitäisi päästä pikkukulutuksella, kun hitaalla napaperälläkin vastaava menee alle 25l/100km.
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1833
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Harraste-Scania 141 & 142

Viesti Kirjoittaja sisua »

Onneksi olkoon!
Scania pääsi hyviin käsiin :)
4wdman
Viestit: 312
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Harraste-Scania 141 & 142

Viesti Kirjoittaja 4wdman »

Velu kirjoitti: Paljastan vasta 28. päivä, mitä itse päädyin tarjoamaan.
Onkos se tarjous salaisuus nyt, kun Scania on saanut sinulta uuden kodin?
Velu
Viestit: 282
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Harraste-Scania 141 & 142

Viesti Kirjoittaja Velu »

Niin ei se ole, tarjosin vain vähän liikaa. Minä tarjosin 7168 ja joku toinen 5150.
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1833
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Harraste-Scania 141 & 142

Viesti Kirjoittaja sisua »

Aiheeseen liittyen paikallislehden kesäsarjasta Fribergin Scania LS 141
Liitteet
Scania.jpg
Scania.jpg (486.5 KiB) Katsottu 10949 kertaa
LBS
Viestit: 132
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Harraste-Scania 141 & 142

Viesti Kirjoittaja LBS »

Mihinkähän tietoon perustuu tuo tieto kunnostetuista Scanioista, tuossa runko tehty kahdesta katkaisemalla ja liittämällä ja siinä toisessa hyvässä sisemmän rungon korjaus toteutettu "leikkaamalla" ruosteiset osat pois...
Harrastajilla on toki autoja missä esimerkiksi sisärunko korjattu vaihtamalla palkit kokonaan uusiin, no sellainen korjaaminen ei tietysti ole "kulttuurihistoriallisesti äärettömän arvokasta"...?
Velu
Viestit: 282
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Harraste-Scania 141 & 142

Viesti Kirjoittaja Velu »

Maanantaina oli auton hakureissu ja päivän päätteeksi saatiin auto pihaan. Telinostaja virkosi öljytäydennyksen jälkeen ja matka sujui teli ylhäällä. Pientä vajumista telissä on havaittavissa, en tiedä mikä paikka vuotaa läpi.

Hyvin pian liikkeelle lähdön jälkeen tuli huomattua, että tässä autossa on todella hidas perävälitys. 80km/h nopeudessä on kierroksia 2100r/min :? Tämä menee kyllä vielä vaihtoon. Luulisi, että joltain kärryn tekijältä löytyy sopivampi perävälitys. Tämä superhidas voisi puolestaan olla sopiva kärrymiehille.

Muuten auto toimi hyvin ja bulldoggiin verrattuna huomattavasti mukavampi kyyti tuli kyllä huomattua. Savua ei tule pakoputkesta minkaanlaista, ainoastaan lämmintä ilmaa. Muutenkin tuntuu terveen oloiselle ja jopa moottoriöljy on täysin kirkasta, eikä näy edes tummuvan. Aika paljon ihmiset moikkailevat liikenteessä, kun on liikkeellä paloautolla.

Alumiinipytty pitää ruveta kauppaamaan, että pääsee vaihtolavahommiin. Näkyy olevan 5kpl osastoja, lämpöeristys ja luukut päällä. Minkähän mahtaisi olla tuollaisen säiliön arvo?

Hankittaviin osiin voisi kirjata ainakin virtalukon ja ohjauspylvään muovit. Onko muuten tämän ikäisissä jo ollut käytössä ilmapenkkiä aikanaan? Sellainen olisi mukava, mutta sitä ei tietenkään voi museovehkeessä olla.

Vaijerilaitteet hommaan tietysti. Sen vähän mitä noista tiedän, niin niissä on aika paljon eroja. Mitä on sellaisia vältettäviä laitteita ja mitä suositeltavia scaniaan?

Kuva reportaasiodottuttaa vielä hiukan itseään, iltahommaan on ollut sen verran, ettei ole vielä ehtinyt kuvia purkamaan.
Velu
Viestit: 282
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Harraste-Scania T142H hankittu

Viesti Kirjoittaja Velu »

Täältäpä löytyy kuvakooste tapauksesta.
https://picasaweb.google.com/1006104099 ... directlink

Yhdessä 142 buldogissa on 16 multliftin vaihtolavalaitteet ja 22t nummikippi, kolmikaatosaranalla. Vaijerilaitteet on kuulema helppo irrottaa ja niille on jopa pikaliittimet. Tuollainen paketti tuntuisi sopivalta tämänkin päälle. Tosin vaihtolavalaitteet pitäisi lyhentää, sillä runkoa on hytin takana 5300mm, josta telipyörän lokarin korvakosta taaksepäin noin 600mm, takaylitystä on siis luokkaa 1000mm.
Viimeksi muokannut Velu, La Elo 18, 2012 8:38 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1833
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Harraste-Scania T142H hankittu

Viesti Kirjoittaja sisua »

Velun Picasa kirjoitti:Pahoittelut, sivua ei löytynyt.
Eli kuvia ei vielä näy :|
Innolla odottaen :mrgreen:
Vastaa Viestiin