Karhu-Sisu
Valvoja: sisua
Re: Karhu-Sisu
Ai täällä on muitakin Penan tuntevia häneltä varmasti tietoa löytyy ja Turun veholta muutamalta kaverilta varmaan vielä enemmän.Mutta ei kai Karhussa ollut vielä CTR-perää?? eikös se tullut vasta S-sarjaan jarrurummut voi silti sopia siitä en tiedä.
Re: Karhu-Sisu
Karhusta ei tosiaan löydy CTR-perää, tässä on BTRR-perä.
Vantehet uudessa maalissa:

Vantehet uudessa maalissa:

Re: Karhu-Sisu
Onnittelut komeasta sisusta näköjään kova työ tuo näyttävää tulosta . CTR perä tais olla joissain aivan viimesimmissä Karhu-Sisuissa ja varsinkin 4x4 mallin autoissa .Myös viimeisimmissä M-sarjan Sisuissa joissain näytti olevan CTR perä vaan lienevätkö olleen jotain "koe autoja" ennen S-sarjan lanseeraamista markkinoille. 

Re: Karhu-Sisu
Eikös CTR-perä tullut -79 M-sarjaan valinnaiseksi. Alkupään SK 150:ssä oli myös CTK taka-akseli, joka sittemmin korvattiin järeämmällä CTR:llä...
Re: Karhu-Sisu
Onko Karhussa alunperin jo Tubeless vanteet? Tuohon Kontioon olen tubelesseja haaveillu, vaan edessä on hiukan ahdasta 8,25 vanteilla. Vinkit sopivista vanteista olis tervettulleita.
Re: Karhu-Sisu
Niin varmasti on ollutkin eikös tuota 4x4 Karhua tehty jopa tuonne 1984 tai jopa 1985 asti ennen kuin SL 4x4 sen korvasiJasa kirjoitti:Onnittelut komeasta sisusta näköjään kova työ tuo näyttävää tulosta . CTR perä tais olla joissain aivan viimesimmissä Karhu-Sisuissa ja varsinkin 4x4 mallin autoissa .Myös viimeisimmissä M-sarjan Sisuissa joissain näytti olevan CTR perä vaan lienevätkö olleen jotain "koe autoja" ennen S-sarjan lanseeraamista markkinoille.

Re: Karhu-Sisu
Olen ajanut armeijan 4x4+2 hinausauto-karhulla, se oli 1985 mallinen.c-290 kirjoitti: eikös tuota 4x4 Karhua tehty jopa tuonne 1984 tai jopa 1985 asti ennen kuin SL 4x4 sen korvasi![]()
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Re: Karhu-Sisu
Sisua olen ehtinyt tehdä nyt viimeaikoina vain pikkuisen kerrallaan, työt kun ovat haitanneet harrastuksia. Nyt on vain sellaisia pikku "hiluja" laiteltu paikoilleen ja valmistettu uusia...
Jousijarrusylintereihin pitäisi löytää uudet tiivisteet sisälle, niin nekin voisi sitten kasata paikoilleen.
Tässä muutama kuvatus lisää.


Jousijarrusylintereihin pitäisi löytää uudet tiivisteet sisälle, niin nekin voisi sitten kasata paikoilleen.
Tässä muutama kuvatus lisää.


Re: Karhu-Sisu
Postikusti, tai Iteljoonihan se nykyään on, toi kaksi tälläistä "puuhapakettia":

Näillä osilla pitäisi saada nyt jousijarrukellot kuntoon! Yllätys oli kyllä suuri, että NOS-osia saa vielä näiden kellojen korjaukseen. Kangasaholta löytyi varastosta nämä osat.

Näillä osilla pitäisi saada nyt jousijarrukellot kuntoon! Yllätys oli kyllä suuri, että NOS-osia saa vielä näiden kellojen korjaukseen. Kangasaholta löytyi varastosta nämä osat.
Re: Karhu-Sisu
Jousijarrukellot on saatu kuntoon. Kerrankin oli helppo huolto, kun oli just oikeat tiivisteet ja lukkorenkaat jne.!
Tälläistä tänään:
Tästä lähdettiin liikkeelle.

Prässin alla irroittelin lukkorenkaan rungon ja kannen välistä.

Aavistuksen verrain p@skaiset sisäkalut.

Uudet tiivisteet paikallaan, puhdistetussa osissa.

Ja siinä kaksi kunnostettua sylinteriä, tosin en nyt vielä tiedä, että mitäs noiden pinnoille tekisi. Ne oli alumiini pinnalla, eli vetäisikö vain lakan pintaan, niin nuo ei hapetu niin nopeasti, vai pitäisikö ne maalata aina yhtä pirteällä runko harmaalla

Tälläistä tänään:
Tästä lähdettiin liikkeelle.

Prässin alla irroittelin lukkorenkaan rungon ja kannen välistä.

Aavistuksen verrain p@skaiset sisäkalut.

Uudet tiivisteet paikallaan, puhdistetussa osissa.

Ja siinä kaksi kunnostettua sylinteriä, tosin en nyt vielä tiedä, että mitäs noiden pinnoille tekisi. Ne oli alumiini pinnalla, eli vetäisikö vain lakan pintaan, niin nuo ei hapetu niin nopeasti, vai pitäisikö ne maalata aina yhtä pirteällä runko harmaalla



Re: Karhu-Sisu
Paljonkos tuossa isossa jousessa on puhtia, ei vissiin kannata aukoa ilman kunnon prässiä? Omasta Kontiosta pihisee toinen takakelloista.
Re: Karhu-Sisu
Onhan siinä jousessa melkotavalla "ponkaa". Vaan tuon kyllä saa puretuksi esim. tukevilla ruuvipuristimilla tms. Tuota kantta ei tarvitse tuossa irroitus ja kiinnilaitto vaiheessa puristaa kasaan, kuin n.8-10mm että saa irti/paikoilleen sen lukkorenkaan tuolta rungon ja kannen välistä.
Itse jousihan jää vielä jännitykseen sitten kannen ja männän väliin. Itse en vaihtanut jousia (uudet kyllä tuli korjaussarjan mukana), koska en nähnyt vaivan arvoiseksi lähteä niitä vaihtamaan kun ne oli päällisin puolin aivan ok. kuntoisen näköiset.
Ja kun nyt remontin syynä olikin vain ohivuodon korjaus, niin siitä syystä sitten jätin jouset vaihtamatta. Eikä kyllä ollut yläpään männänvarren lukkomutteriin sopivaa avaintakaan.
Mutta jos tuon jousen haluaa vaihtaa, niin sitten on syytä olla kunnon prässi (tai sitten oikeat puristustyökalut) käytössä. Olisikohan tuon jousen vapaapituus tuosta kuvan tilanteesta, vielä noin 100-120mm pidempi kuin paikoillaan ollessaan.
Eli melko suuri voima tuolla kannen ja männän välissä on!
Itse jousihan jää vielä jännitykseen sitten kannen ja männän väliin. Itse en vaihtanut jousia (uudet kyllä tuli korjaussarjan mukana), koska en nähnyt vaivan arvoiseksi lähteä niitä vaihtamaan kun ne oli päällisin puolin aivan ok. kuntoisen näköiset.
Ja kun nyt remontin syynä olikin vain ohivuodon korjaus, niin siitä syystä sitten jätin jouset vaihtamatta. Eikä kyllä ollut yläpään männänvarren lukkomutteriin sopivaa avaintakaan.
Mutta jos tuon jousen haluaa vaihtaa, niin sitten on syytä olla kunnon prässi (tai sitten oikeat puristustyökalut) käytössä. Olisikohan tuon jousen vapaapituus tuosta kuvan tilanteesta, vielä noin 100-120mm pidempi kuin paikoillaan ollessaan.
Eli melko suuri voima tuolla kannen ja männän välissä on!
Re: Karhu-Sisu
Onhan siellä potkua oltava että jarrussa on woimaa. Kumi lienee tullu tiensä päähän pihinästä päätellen. Hyvä että teet noin perinpohjaista kuvallista "korjausopasta",helpottaa itseä paljon kun näkee mitä tuokin jousikello pitää sisällään!
Re: Karhu-Sisu
Melekeen, eli miltei on runko valmiina.
Nyt olen väännellyt uutta pakoputkea sisun alle, ainoastaan enää maalia vailla


Ja vaihtolavalaitteen venttiilipöytään pitää valmistaa yksi vipu ja asentaa se paikoilleen, sitten Sisu onkin alustaltaan valmis
Vaihtolavalaitteen hiekkapuhallus ja maalaus onkin sitten seuraava suunniteltu toimenpide.
Nyt olen väännellyt uutta pakoputkea sisun alle, ainoastaan enää maalia vailla



Ja vaihtolavalaitteen venttiilipöytään pitää valmistaa yksi vipu ja asentaa se paikoilleen, sitten Sisu onkin alustaltaan valmis

Vaihtolavalaitteen hiekkapuhallus ja maalaus onkin sitten seuraava suunniteltu toimenpide.
Re: Karhu-Sisu
No niin. Nyt on kevään kunniaksi saatu Karhukin ulkoilutettua!
Tällainen sieltä tallista sitten tuli ulos:





Laskin tuossa mielessäni, että vastaan tulijoille/perässä ajaville ei pitäisi jäädä epäselväksi se että minkämerkkinen kuorma-auto edellä menee/vastaan tulee.
Ulkoisia pelkkiä -SISU- merkkejä on 7-kpl ympäri autoa, ja sitten vielä kaksi Karhu-Sisu merkkiä

Nyt sitten pitäisikin siirtyä VL-laitteiden kimppuun...
Tällainen sieltä tallista sitten tuli ulos:





Laskin tuossa mielessäni, että vastaan tulijoille/perässä ajaville ei pitäisi jäädä epäselväksi se että minkämerkkinen kuorma-auto edellä menee/vastaan tulee.
Ulkoisia pelkkiä -SISU- merkkejä on 7-kpl ympäri autoa, ja sitten vielä kaksi Karhu-Sisu merkkiä


Nyt sitten pitäisikin siirtyä VL-laitteiden kimppuun...