SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä
Valvoja: sisua
Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä
Tuossa aiemmin oli juttua noista 4x4+2 SM:stä, niin onko kellään heittää mitään arviota, mitä luokkaa noiden valmistumäärät olivat?
Kaverin kanssa vaan mietittiin asiaa, hän kun ajaa tuollaisen alustalle rakennettua hakkuria (SM300)...
Kaverin kanssa vaan mietittiin asiaa, hän kun ajaa tuollaisen alustalle rakennettua hakkuria (SM300)...
Sisu E14 530 8x2 '99
- Komissarov
- Viestit: 171
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä
Muistankos nyt ihan omiani, vai eikös tuosta ollut myös "säästöversio", joka oli pelkkä ilmahöylä? Itse hytti oli sisältä normaalikorkuinen ja tuo korotuspala oli takaa avoin. Sitten oli (enimmäkseen?) noita kuvassa näkyviä, joissa hytti oli oikeasti korotettu ja palakin siten takaa ummessa...c-290 kirjoitti:Kyllähän noita ihan karjaalla tehtiin niinkuin em. siinä on korkeussuunnassa jonkin verran lisää tilaa ja ylhäällä takaseinässä kaapistot ym.ainakin itä liikenteessä noita oli joskus 15 vuotta sitten.

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä
Kyllä oikein muistat ensin oli tarjolla vain "koristesarja" se tais olla siinä Sisu "racingin" siis kilpa porukan vetäjässä ensin ja sitten myöhemmin otettiin hyöty käyttöön.
Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä
Niin JusSisu kyseli 4x4+2:sista eipä varmaan ollu kovin yleinen versio S-Sarjassa varmaan yleisin muutamia olen rellu-koppisiakin nähny.Mahtaako enään saada etuveto mallia ollenkaan vaikka muutaman vuoden vanhan Sisun käyttö/huolto kirjassa se mainitaankin 

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä
51-tien tietyömaalla on koneenkuljetusautona joku SM jossa on vallan veikeä akseliratkaisu. Oisko se sitten 4x4+4 kun on vetävä etuakseli ja nostoteli, jonka edessä on apuakseli?
Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä
onre kirjoitti:Oisko se sitten 4x4+4 kun on vetävä etuakseli ja nostoteli, jonka edessä on apuakseli?
Mistään mitään tietämättä, veikkaan että vois olla niinkin veikeä, kuin 4x4+2/2?
Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä
Näissä taisi lukea niissä mustissa lätkissä jotka olivat takavetomallien ajovalojen paikalla juurikin tuo 4x4+4. Helsinkiläisellä Maarakennusliike P.Helin Ky:llä oli 5-aks SM270 jossa veti etuakseli ja trippelin keskimmäinen. Sen lätkissä luki 4x4+6.onre kirjoitti:51-tien tietyömaalla on koneenkuljetusautona joku SM jossa on vallan veikeä akseliratkaisu. Oisko se sitten 4x4+4 kun on vetävä etuakseli ja nostoteli, jonka edessä on apuakseli?
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä
Tommosella 6x6+2 merkinnällä olevan puuauton olen joskus jossain itä-suomessa nähny.Oli siis trippeli 4akselinen.Ja rellun kopilla.
Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä
Kuinkas S-sarjassa nuo akselisto-ja jousitus tunnukset menee? SK ja SL kaksiakselisissa näkyy olevan tunnus VK ja isoissa trippeli-telisissä CAKH . Onko etuakseli pienimmissä malleissa eri kuin isoimmissa ( V / C ). Entäs onkos tuo A aina ilmajousinen ykköspyörä vai merkkaako se ohjaavaa väliakselia?
Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä
ekat kirjaimet merkkaa moottoria, ja siitä eteenpäin jousitusta.
V tarkottaapi valmettia ja C cummingssia.
jostain sen näin muistan lukeneeni.
V tarkottaapi valmettia ja C cummingssia.
jostain sen näin muistan lukeneeni.
SM332 -95 8X4
EX:
SR280 -83 6X2
SL171 -86 6X2
EX:
SR280 -83 6X2
SL171 -86 6X2
Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä
Ainaksi VK/CK 4x2 rautajousin, VA/CA ilmajousitettu taka-askeli. CAKH:ssa A-meinaa ilmajousitettua lisä/trippeliakselia telin edessä. CAM tais olla ilmajousitettu teli. 

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä
Juu noin se menee kuin em.Tuo H-kirjain tarkottaa "vahvempaa"runkoa siinä on vahvemmat/enemmän välipalkkeja.Niin ilmajouset voi olla myös paripyöräakselilla.
Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä
Ahaa, nyt rupes aukeemaan mullekkin nuo kirjaimet. Elikkä eka kirjain tarkoittaa moottorin valmistajaa (C / V), toinen(ja neliakselises kolmaskin) kirjain jousitusta ( A=ilma, K=rauta ) ja viimeinen H vahvempaa runkoa.Ja väliviivako meinaa kahta etuakselia? Onkos sitten esim. CA-KH neliakselinen kahdella ilmajousisella etuakselilla vai onko vain taimmainen etuakseli ilmajousinen. Jossain oli myös sellainen kun CKS, onko tämä se korkearunko vai mikä? Kyselen täs nyt kun kerran tietoa on paikalla 

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä
no esimerkkinä mallimerkintä omasta sisusta:
ca-aks ja alkuperäinen mallimerkintä ennen trippelin asennusta ollut siis ca-ks
eli selvennys kuvassa kohdallaan?
teliveto ja nostettavaa mallia.
ca-aks ja alkuperäinen mallimerkintä ennen trippelin asennusta ollut siis ca-ks
eli selvennys kuvassa kohdallaan?
teliveto ja nostettavaa mallia.
- Liitteet
-
- CA-AKS.JPG (17.3 KiB) Katsottu 10902 kertaa
SM332 -95 8X4
EX:
SR280 -83 6X2
SL171 -86 6X2
EX:
SR280 -83 6X2
SL171 -86 6X2
Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä
Sotketaan vielä sen verran, että ekoissa 8x2:sen esitteessä mallimerkki SM220/280/300 CKH; malleissa oli 2-etuakselia rautajousin!
Eikös näissä 8x2 SM/SR malleissa, (joissa siis 2 etuakselia) ollut etuakseli aina rautajousin ja toinen akseli sitten ilmajousitettu jostain -85 jälkeen? =CAKH...
