SA-1389

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

kivinen kirjoitti:Joo-o, ihan pikkusen vaan siistin toto Sisua. Ei tehdä mitään suurempaa siihen... :wink:
Et ole kyllä noissa projektien koossa yhtään huonommalla, päinvastoin... :mrgreen:
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Tuossa vielä lisäkuva vahinkojen laajuudesta. Takaseinä on vielä paikallaan mutta 95% niiteistä on jo pois, viimeisiin en pääse käsiksi niin kauan kun lava on edessä, ts. hytti pitää nostaa pois että takaseinän saa suorana irti. Kaikki vanhat peltiosat pitää säilyttää sapluunana popniittien rei'ityksen takia.

Sääennuste muuttuu joka päivä joten tuntuu ettei löydy kahta peräkkäistä päivää jolloin saisi hytin nostaa pois rungolta, muuten hytti lähtisi jo huomenna pois. Tässä ulkona väsäämisessä on kyllä muutama hyvä puoli ja sitten aika pitkä lista huonoja. Mm. en halua irrottaa ohjauspylvästä kovin pitkäksi aikaa, riski ohjaussysteemin aukiolemisesta/roskaantumisesta/kosteudesta suurenee mitä kauemmin ohjauspylväs on irti. Näin ollen irrotan pylvään samana aamuna kun hytti nostetaan pois. Muuten on lähes kaikki jo irti, sähköt pitää vielä hytistä irroittaa ja merkata myöhempää kokoamista varten. Tämä on projektin ikävin vaihe kun kaikki on levällään ja edessä on vielä riittävästi ruostehommia. Sikäli yritän painaa välttämättömät työvaiheet maalauksineen mahdollisimman lyhyessä ajassa valmiiksi. Olisi vielä niin pirusti muitakin juttuja tehtävä, siistittävä runkoa, viimeisteltävä lava ja maalattava yms. Jos tulee ilmoiltaan huono kesä niin saako tätä koskaan valmiiksi :?

Ps. Yksi huono puoli on sekin ettei ole kuin pieni autotalli täynnä työkaluja, kaikki irroitetut osat pitää saada sinne varastoitua mikä kieltämättä vaatii pientä logistista suunnittelua.
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:10 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Tuossa vielä syy miksi etuseinä etukulmineen lähti pois. Jalkatilan lattia on sen verran loppu (huonompi kuin kuvissa, mm. menee nyrkki matkustajan puolen oven vierestä lävitse) että vaihto-operaatio on näin yksin helpompi tehdä ilman etuseinää. Samoin noiden etupalkkien puhdistaminen ruosteesta ei oikein kunnolla onnistu seinän ollessa kiinni, eikä noi lattian asennuksen yhteydessä käytettävät tiivisteaineet oikein ruosteessakaan pysy. Kai se olisi kannattanut suosiolla pistää uusi hytti tähän, mutta kun ollaan näin pitkällä niin tehdään noi korjaukset loppuun. Ei tämä oikeasti niin hirveän huonossa kunnossa ole, mutta kieltämättä huonommassa kunnossa kuin kuvista näkyy.
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:10 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Nyt alkaa olemaan jo jonkinlainen hahmotelma (päässä) miltä Proto näyttää valmiina... 8)
Liitteet
maxresdefault.jpg
Avatar
sisua45
Viestit: 3117
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Joo, mutta tässä mun versiossa hytti on koottu pop-niiteillä :mrgreen:
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Saatiin hyttikin sitten ajettua talliin :mrgreen:
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:10 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Viimeisen kuvan jälkeen aika paljon työtä ollut, mutta hytin kehikko on nyt ruostevapaa ja pohjavärissä :) Etuikkunoiden alla kulkeva suoja/tartunta"putki" (mikä lie on nimeltään) oli saanut muinoin kovan iskun ja vääntynyt, sain sen aika näppärästi suoraksi Ford Fiestan tunkilla (hytin ja putken väliin asetettuna) joka antoi kaikkensa mutta hoiti homman.

Päätin käyttää taka- ja etuseinän pellin uudestaan puhdistuksen jälkeen, parilla lommolla ei ole käytön kannalta merkitystä. Oli kuitenkin pakko hommata levy 1.5mm peltiä jotta hytti saa uudet etukulmat (vanhat puhki) ja oven pellit, samoin hytin takana on roiskesuojapellit pyörän kohdalla jotka täytyy uusia. Olisin ostanut 1.25mm peltiä joka olisi vielä pysynyt Hazetin peltileikkurin mitoissa, mutta joka paikassa vaadittiin ostamaan tonneja koska on niin erikoista tavaraa :shock: Kyllä tuo peltileikkuri näköjään vielä tähänkin riittää, tarkoitus on tehdä kaikki työt omassa kotitallissa joten pitää jutut mitoittaa sen mukaan. Jotenkin vaikeaa tässä maassa saada joitakin perusasioita hoidettua, päivä meni tuota peltiäkin metsästäessä.

Ikuisuuskysymyksenä ollut maaliasia on vihdoin ratkaistu, monta mutkaa ollut matkassa. Tutun vinkin kautta piti saada yhdestä isommasta paikallisesta firmasta armeijan ns. oikeaa maalia joita jää yli kun armeijan ajoneuvot käyvät hiekkapuhalluksessa ja maalauksessa. Käytiin moneen kertaan paikalla mutta firman pomoa ei vaan saatu kiinni että kauppaneuvotteluihin olisi päästy. Asioiden etenemiseen tuskastuneena aloitin uuden etsinnän eri näkökulmasta, eli yritinkin löytää korkealaatuista 1K maalia 2K PUR-maalien sijaan. Ihan sen takia että paikkamaalaukset yms. eivät jatkossa vaadi kuin telan ja maali on purkista käyttövalmis. Ongelma noiden 1K maalien kanssa on että rautakaupat ja suurimman osan netistä löytyvästä tavarasta voi unohtaa (markkinoidaan alkuperäisenä BW maalina joka ei pidä paikkaansa), ovat liian ohutta tavaraa ja kuivumisaika voi venähtää todella pitkäksi. Hintaakaan ei saisi olla paljoa. No lopulta kun kävin itseäni viisastamassa eri foorumeilla päädyin sitten MIPA:n Mipalin maaleihin, ovat tarkoitettu ajoneuvoihin ja täyttävät kaikki asetetut tavoitteet, samoin hintaa edulliset 13,-/l. Ostin kerralla 5L ja samalla 1L ohenninta/kovetinta, tuon avulla kovetusta voi nopeuttaa ja saa ruiskustakin paremmin lävitse. Pohjamaalina käytän kyllä 2K Polyuretaania (kokemuksen perusteella kestäisi varmaan ilman pintamaaliakin ruostumatta!), se ei ole tähän asti reagoinut vielä minkään 2K tai 1K pintamaalin kanssa. Aika näyttää miten kestää.

Tyttöystävällä on parempi värinäkö kuin minulla, joten hän totesi että tuo aiemmin mainittu RAL 6031 (Pronssinvihreä, uusi BW väri) on hieman liian vihreä, päädyttiin sen takia tähän Oliivinvihreään RAL 6014 - eli vanhaan BW:n väriin. Jotta värinvalinta ei olisi liian helppoa on tuota RAL 6014 itseasiassa kahtasävyä, uudempaa ja vanhempaa mallia - toinen on ruskeampi ja toinen keltaisempi sävyltään, kummatkin kuitenkin selkeästi ruskeampia kuin RAL 6031 ja sikäli sopii meistä paremmin "vanhana sotamaalina". Kyseessä on kuitenkin teoriassa sama värisävy näiden kahden RAL 6014 kesken, joskus 60-luvulla tms. tuota BW:n värituotantoa oli muutettu ja prosessin takia eri valaistuksessa sävy näyttää erilaiselta. Sikäli tärkeä tieto, että tämän värisävyn valitessaan kannattaa pysyä sitten samassa maalimerkissä, voi muuten tulla paikkamaalauksissa yllätys vastaan. Samoin tuota matta-astetta (tai sanotaanko kiiltoa) on useampaa astetta, tämä on niin matta kuin löytyy eli ns. stumpfmatt - kuten ihan oikeissakin BW maaleissa.

Aika pienellä investoinnilla ollaan päästy tähän asti, peltilevy kustansi veroineen 110,- eur ja maalit yms. n. 94,- lähetyskuluineen.
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:11 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

..
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:11 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
K-44SP
Viestit: 461
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

On tuo proton hytti sitten kuitenkin aika kunnostajaystävällinen, kun homma tehdään perusteellisesti. Itse voin vain katsoa kateellisena kuinka nopeasti tulee näkyvää verrattuna tähän omaan koivukopilliseen. Jotain aika samanlaistakin näissä kuitenkin on, eli alettaessa peltien kiinnitys kehikkoon pitää käydä rautakaupassa. Protoon ostamassa popniittejä ja koivukoppiin 35x1,7mm kuumasinkittyjä lankanauloja :lol:

Sitten asiaan eli huomasin jotta sinäkin käytät polyuretaani pohjamaalia. Itse ostin muutaman kymmenen litraa ko. tavaraa rahanpuutteessa olevalta automaalarilta hintaan 8€/L joka minusta oli aika kohtuullinen hinta 2K maalista kovettimineen. Kehui maalin toimivan pohjamaalina, välivärinä (hiontamaalina) ,pärjää myös pintavärinä ja voi maalata puunpäälle esim. puulavan. Runkoon tuleva punainen pintaväri on myös saman valmistajan polyuretaanimaalia. Valmistaja on International ja näitä värejä käytetään valtamerilaivojen maalaukseen joten voisi olettaa, että kestää. Samoilla väreillä samainen kaveri on värjännyt useammankin museo kuorma-auton yms.

Olen jo jonkin verran maalannut pohjavärillä ja hyvin tuntuisi toimivan. Ohentaa pitää rajusti jotta tulee tavallisesta ruiskusta ulos, tämä on näiden maalien ominaisuus muutenkin. Kuivuu tosi nopeasti pölykuivaksi ja siveltimelläkin maalaus onnistuu aivan siedettävästi. Mielenkiinnolla odotan kuinka toimii hiontavärinä.

Ja lopuksi muutama projektikuva proton hyttikuvien innoittamana...
Liitteet
Pikkasen vaan helmapeltien vaihtoa niin kyllähän se siitä....
Pikkasen vaan helmapeltien vaihtoa niin kyllähän se siitä....
Lähtötilanne.jpg (97.31 KiB) Katsottu 8715 kertaa
80% puuosien ja 40% metalliosien vaihdon jälkeen alkaa jo pysymään ryhdissään....
80% puuosien ja 40% metalliosien vaihdon jälkeen alkaa jo pysymään ryhdissään....
Tämänhetkinen tilanne.jpg (71.64 KiB) Katsottu 8715 kertaa
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Juu kyllä 50-luvun Jyryn hytti on ihan eri luokkaa työmäärältään, olin jo vähän odotellutkin projektikuvia 8) Tuo puurakenteen tekeminen on ihan oma hommansa, taitaa olla se vaihe kun suurin osa innokkaista lopettaa projektin. Autohan pitää vetää täysin palasiksi ennen kuin pääsee rakennetta korjailemaan ja siinä vaiheessa hytti onkin jo toivottoman näköinen. Hienolta kyllä näyttää hytin kulma, onhan tuossa vielä sekin ero että lopputulokseen pistetään kiiltävää pintaa - toisin kuin näihin SA-INT kulkineisiin joissa mattaväri peittää suurimman osan pohjatöistä. Kuten aiemmin oli muualla puhettakin, olet tehnyt ihan alkuperäisen "lankkulattian". Siitäpä herääkin kysymys että kyllästetäänkö tuo puurunko korjausten jälkeen jollain asianmukaisella aineella?

Tuo Polyuretaanimaali on todella kestävää, nämä maalit joita minulla on käytössä ovat tarkoitettu itseasiassa siltarakenteiden maalaukseen. Niissä tehtävissä maalin pitää kestää kymmeniä vuosia ja välttämättä korjauksissa ei pystytä niin hyvään pohjatyöhön ettei ruostetta jäisi jonkun verran maalin alle. Ovat paikallisen maalitehtaan tekemiä, tosin pintaväreistä olen huomannut että jos pohjia ei ole kunnolla hiottu eikä pohjaväriä käytetty, lähtee maali levymäisesti vuosien saatossa irti. Rälläkän jälkikin on liian kiiltävä, parhaan tuloksen saa viimeisenä käsittelynä epäkeskolla (80-120 karkeus riittää, karkeakin jälki peittyy eikä tule edes vuosien saatossa näkyviin - peitto on sen verran hyvä). Sen verran täytyy kyllä sanoa ettei Polyuretaanimaalilla kannata leikkiä, suojaimia täytyy käyttää ja iho suojata täydellisesti. Aine on sellaista myrkkyä että se saattaa pysäyttää henkityselinten toiminnan ja myrkky on luonteeltaan kehoon kumuloituvaa, eli kerääntyy kroppaan - tosin jollakin aikavälillä poistuu. Tässä on sen vaara että jos useasti käyttää ilman kunnon suojaimia, saattaa tuo kerääntynyt myrkky lopulta koitua kohtaloksi. Helvetillisen päänsäryn siitä ainakin saa :mrgreen:

Olen pari kertaa ruiskulla levittänyt tuota pohjamaalia mutta ruiskun puhdistus on osoittautunut sellaiseksi 45 min urakaksi, toisaalta nämä maalit on sen verran kuluttavia (hiovia koostumukseltaan) että en ole kallista pintaväriruiskua halunnut niillä pilata. Sellainen halparuisku kävisi paremmin, mutta hermo ei kestä leikkiä leluilla joten olen vetänyt tylysti telalla pintaa. Hioinnan yhteydessä tasoittuu ennen pintaväriä ja lopputuloksesta ei huomaa.

Olisin muuten ostanut tuosta maalitehtaasta värit mutta eivät suostu tekemään täysmattaa, siinä kun maalin kestävyys on huonompi ja ei siten täytä heidän laatumääräyksiään. Tällälisessä metsän raiskaamassa Protossa tuo pienikin kiilto saattaa tuoda pohjan epätasaisuuksia näkyviin, joten täysmatta on tälläiseen vanhaan kehikkoon ainoa vaihtoehto. Ainakin näissä maaleissa tuo hionta vaatii koneen, käsin on kovatöinen hiottava... Tuosta kuivamisajasta täytyy sanoa että vedin tuon hytin lopullisen pohjavärin tummin pilvien varjostaessa taivasta, 30min maalauksen jälkeen alkoi rankkasade. Maali oli jo ehtinyt kuivumaan riittävästi. Telatessa huomaa että maali kuivuu todella nopeasti.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Tuossa vielä pari kuvaa ennen kuin hyttikehikko irroitettu ja kokonaan kunnostettu.
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:11 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Sellainen huomio tuli kun vertasin maalattua hyttiä alkuperäisosaan jossa värinä tummanvihreä AN11. Antaisin melkein toisen kiveksistäni sen vakuudeksi että AN11 värikoodi on RAL 6014. Yritin tuota tietoa metsästää pitkään netin kautta, mutta nyt näyttäisi sattumalta tulleen oikea värivalinta.

Nyt tietysti kiinnostaisi mikä olisi vaaleanvihreän AN22 vastaava RAL-koodi? Saisi sitten ihan alkuperäisen näköisen naamiomaalauksen käyttämällä lisäksi täysmattamustaa (AN44). Alkuperäistä vaaleanvihreää ei ole säilynyt malliksi. Varmaan muitakin kiinnostaisi?
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

No nyt on jo useampi kerros väriä päällä. Ovien ja hytin etukulmien peltien uusinta menossa :) Alkaa jo tuntumaan että tämä saadaan lähiaikoina valmiiksi :D Tähän mennessä työtunteja pohjiin ja maalaukseen on kyllä mennyt enemmän kuin alussa laskeskelin.
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:11 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
sisua45
Viestit: 3117
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

FBW kirjoitti:Sellainen huomio tuli kun vertasin maalattua hyttiä alkuperäisosaan jossa värinä tummanvihreä AN11. Antaisin melkein toisen kiveksistäni sen vakuudeksi että AN11 värikoodi on RAL 6014. Yritin tuota tietoa metsästää pitkään netin kautta, mutta nyt näyttäisi sattumalta tulleen oikea värivalinta.

Nyt tietysti kiinnostaisi mikä olisi vaaleanvihreän AN22 vastaava RAL-koodi? Saisi sitten ihan alkuperäisen näköisen naamiomaalauksen käyttämällä lisäksi täysmattamustaa (AN44). Alkuperäistä vaaleanvihreää ei ole säilynyt malliksi. Varmaan muitakin kiinnostaisi?
Vaihdoin omaan Sisuun etummaiset lavan laidat viime syksynä. Sain toisesta lavasta laidat, joissa oli vielä alkuperäiset laitalinkut. Samalla paikkamaalasin lavan etureunaa, ja Motip spray, väri RAL 6031. Sen perusteella AN11 on aika lähellä 6031 väriä :!: :?: :shock:

Ohjaamon puolesta oma A-45 on todella haalistunut. Jos siitä aikoo tehdä AN vastaan RAL-väri testejä, niin täytyy melkein hioa puhdas kohta esiin. Muutenkin matta sävyjen vertaaminen on mielestäni hankalaa. Melkein helpompi lakata matta kiiltäväksi, ja verrata sitten?

Kolmen AN-värin lisäksi omasta Protosta löytyy ainakin kolmea eri vihreän väriä... :?

Alakuvassa omia maali kokeiluja. Vasen yläkulma kiiltävä RAL 6014, oikea yläkulma kiiltävä 6031. Vasen ala matta 6014, oikea ala matta 6031. Pienet laikut ylhäällä ja alhaalla ovat Kimmo kenttävihreä TM-7576/08.

Kiiltävänä maali on paljon tummempaa kuin mattana. Kuvassa testi pellin alareuna on valottunut liikaa salamasta, mutta keskellä peltiä eron näkee hyvin.
Liitteet
CIMG5270.jpg
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Vastaa Viestiin