Viimeisen kuvan jälkeen aika paljon työtä ollut, mutta hytin kehikko on nyt ruostevapaa ja pohjavärissä

Etuikkunoiden alla kulkeva suoja/tartunta"putki" (mikä lie on nimeltään) oli saanut muinoin kovan iskun ja vääntynyt, sain sen aika näppärästi suoraksi Ford Fiestan tunkilla (hytin ja putken väliin asetettuna) joka antoi kaikkensa mutta hoiti homman.
Päätin käyttää taka- ja etuseinän pellin uudestaan puhdistuksen jälkeen, parilla lommolla ei ole käytön kannalta merkitystä. Oli kuitenkin pakko hommata levy 1.5mm peltiä jotta hytti saa uudet etukulmat (vanhat puhki) ja oven pellit, samoin hytin takana on roiskesuojapellit pyörän kohdalla jotka täytyy uusia. Olisin ostanut 1.25mm peltiä joka olisi vielä pysynyt Hazetin peltileikkurin mitoissa, mutta joka paikassa vaadittiin ostamaan tonneja koska on niin erikoista tavaraa

Kyllä tuo peltileikkuri näköjään vielä tähänkin riittää, tarkoitus on tehdä kaikki työt omassa kotitallissa joten pitää jutut mitoittaa sen mukaan. Jotenkin vaikeaa tässä maassa saada joitakin perusasioita hoidettua, päivä meni tuota peltiäkin metsästäessä.
Ikuisuuskysymyksenä ollut maaliasia on vihdoin ratkaistu, monta mutkaa ollut matkassa. Tutun vinkin kautta piti saada yhdestä isommasta paikallisesta firmasta armeijan ns. oikeaa maalia joita jää yli kun armeijan ajoneuvot käyvät hiekkapuhalluksessa ja maalauksessa. Käytiin moneen kertaan paikalla mutta firman pomoa ei vaan saatu kiinni että kauppaneuvotteluihin olisi päästy. Asioiden etenemiseen tuskastuneena aloitin uuden etsinnän eri näkökulmasta, eli yritinkin löytää korkealaatuista 1K maalia 2K PUR-maalien sijaan. Ihan sen takia että paikkamaalaukset yms. eivät jatkossa vaadi kuin telan ja maali on purkista käyttövalmis. Ongelma noiden 1K maalien kanssa on että rautakaupat ja suurimman osan netistä löytyvästä tavarasta voi unohtaa (markkinoidaan alkuperäisenä BW maalina joka ei pidä paikkaansa), ovat liian ohutta tavaraa ja kuivumisaika voi venähtää todella pitkäksi. Hintaakaan ei saisi olla paljoa. No lopulta kun kävin itseäni viisastamassa eri foorumeilla päädyin sitten MIPA:n Mipalin maaleihin, ovat tarkoitettu ajoneuvoihin ja täyttävät kaikki asetetut tavoitteet, samoin hintaa edulliset 13,-/l. Ostin kerralla 5L ja samalla 1L ohenninta/kovetinta, tuon avulla kovetusta voi nopeuttaa ja saa ruiskustakin paremmin lävitse. Pohjamaalina käytän kyllä 2K Polyuretaania (kokemuksen perusteella kestäisi varmaan ilman pintamaaliakin ruostumatta!), se ei ole tähän asti reagoinut vielä minkään 2K tai 1K pintamaalin kanssa. Aika näyttää miten kestää.
Tyttöystävällä on parempi värinäkö kuin minulla, joten hän totesi että tuo aiemmin mainittu RAL 6031 (Pronssinvihreä, uusi BW väri) on hieman liian vihreä, päädyttiin sen takia tähän Oliivinvihreään RAL 6014 - eli vanhaan BW:n väriin. Jotta värinvalinta ei olisi liian helppoa on tuota RAL 6014 itseasiassa kahtasävyä, uudempaa ja vanhempaa mallia - toinen on ruskeampi ja toinen keltaisempi sävyltään, kummatkin kuitenkin selkeästi ruskeampia kuin RAL 6031 ja sikäli sopii meistä paremmin "vanhana sotamaalina". Kyseessä on kuitenkin teoriassa sama värisävy näiden kahden RAL 6014 kesken, joskus 60-luvulla tms. tuota BW:n värituotantoa oli muutettu ja prosessin takia eri valaistuksessa sävy näyttää erilaiselta. Sikäli tärkeä tieto, että tämän värisävyn valitessaan kannattaa pysyä sitten samassa maalimerkissä, voi muuten tulla paikkamaalauksissa yllätys vastaan. Samoin tuota matta-astetta (tai sanotaanko kiiltoa) on useampaa astetta, tämä on niin matta kuin löytyy eli ns. stumpfmatt - kuten ihan oikeissakin BW maaleissa.
Aika pienellä investoinnilla ollaan päästy tähän asti, peltilevy kustansi veroineen 110,- eur ja maalit yms. n. 94,- lähetyskuluineen.