Volvo FL408 -88

Muut kuorma-autot, other trucks

Valvoja: sisua

Jusi
Viestit: 14
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja Jusi »

Riittää kun löysää yhden suutinputken, niin siitä se ilmapoistuu.
Paavo
Viestit: 48
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Moi,

osaisko joku sanoa tuon siirtopumpyn tyypistä jotain, kyselin osia tai koko pumppua Trailconista ja
olivat tyyppinumeroa tms. vailla kun ei kuulemma enää tommosia "ihan joka päivä" myydä.

-Paavo

Kuva
Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja UN-Proto »

Paavo kirjoitti:Moi,

osaisko joku sanoa tuon siirtopumpyn tyypistä jotain, kyselin osia tai koko pumppua Trailconista ja
olivat tyyppinumeroa tms. vailla kun ei kuulemma enää tommosia "ihan joka päivä" myydä.
Oletko suoraan volvolta Volvo Truck Center kysynyt? Joskus alkuperäisten osien hinnoissakin miellyttäviä yllätyksiä.
Paavo
Viestit: 48
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Pitää pirauttaa Wetterille, pumpussa näin vain SOFABEX ja Made in France tekstit, tyyppinumeroa en löytänyt.

Valmistaja on mitä ilmeisimmin tämä: http://www.sofabex.com/Welcome-to-the-Sofabex-page.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vanhoista pumpuista on oikein katalookikin: http://www.sofabex.com/assets/templates ... logue1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvat on vaan senverran huonoja ja malleja senverta paljon, että en bongannut tuolta tutun näköistä kapistusta.

Googletin vielä volvo/sofabex/pump/fl 408/jne. mutta eipä löytynyt mitään järkevää siirtopumpusta (lift/feed pump). Pitääkö alkaa epäillä "netistä löytyy ihan kaikki" -väittämää? Tai sitten en vaan osaa hakea... Moottorin tyypiksi olin löytävinäni TD41G, ja sillä löytyi muutama isokin varaosakirja, mutta ei siirtopumppua.

-Paavo
Paavo
Viestit: 48
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Tulipa vaan mieleen että olikohan maailman paras idea ilmata sitä polttoainesysteemiä paineilmalla huohottimesta?

- jos paluuputki on ilmassa, niin sehän puskee siitä ilmaa pumpulle päin
- vaikka paluuputken pää olisikin pinnan alla, niin paluuputkea pitkin voi mennä paskaa pumpulle kun välissä ei ole suodatinta

Olis pitänyt aukaista paluuputki pumpulta, ja tukkia sen pää, niin sitten paineilma tankissa olis työntänyt polttoainetta vain oikeaan suuntaan, ja pulpulle olis tietty mennyt vaan puhdasta ainetta kun se joutuu ensin kulkemaan suodattimen läpi.
Paavo
Viestit: 48
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Nyt saatiin Volvo taas käymään, ei siinä sen kummempaa vikaa ollut kuin ilmavaivoja.

Mutta kun oli poika kaverina, niin onnistuu eri näppärästi homma... Ilmatiin eka varulta vielä
suodatin ja pumppu, ja sitten startatessa suihkuputkia raottelemaan. Heti ekan jälkeen alkoi
yskimään hieman, toisen jälkeen tukevammin ja kolmannen raottelun jälkeen jäi käymään,
huonosti mutta kävi kuitenkin.

Minuutin ehkä säksätti vajaalla ja sitten hyrähti käymään kaikilla.

-Paavo
Paavo
Viestit: 48
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Pientä päivitystä...

Romikselta haalitut turvavyöt tuli pultattua paikoilleen, korissa oli valmiit paikat ja alunperin
jostain uudemmasta/isommasta (=) Volvosta peräisin ollet vyöt sopi tosi helposti paikoilleen.

Homma meinas tietty vähän karata lapasesta, kun penkit piti pultata pois vöiden asennuksen
takia. Lattiat oli vähän sen näköiset kuin että ei olis ikinä tätä konttoria siivottu. Hiekkaa oli
pari lapiollista kummallakin (kuski/appari) puolella, lisäksi sekalainen mutta runsaslukuinen lajitelma
ruuveja, nauloja, pop-niittejä, kolikoita (10mk, 10kr, useampia kymmenpennisiä ja muutama
muu tunnistamaton tapaus), pullonkorkkeja ja epämääräisiä palasia ja osasia (ja paljon).

Penkkien etu/takasäätö oli aika jumissa, ja kuskin puolelta se säätövipu oli potkittu mutkalle,
eli huollettin ja voideltiin sitten pojan kanssa molempien penkkien rungot.

Nyt koppi on sisältä jopa melkein viihtyisä, tai siis sillä tavalla kun kuorma-autojen kopit voi
olla, mutta ompahan ainakin puhtaampi kuin lavalla raahattavien maastoautojen ohjaamot.

Eilen käytin useamman tunnin siihen että sain leviteltyä pari jalkapallollista vaseliinia ympäri
pihaa. Eli kaivelin painepesurilla esiin etuakselin pyörännavat, ja putsailin vähän myös jousien
päitä edessä, rasvattavattavat puslat oli mallia "laitetaan sikana vassua eikä koskaan pyyhitä
ulostursunnutta pois". Eri kätevää kun haluaa sitkasta likamössöä kenkien pohjiin, pitää kyllä
keräillä enimmät pois, aika törkyinen se pesupaikka nyt.

Takajouset eivät olleetkaan rasvattavilla puslilla, mikähän logiikka tässäkin on?

Pesin samalla koneen ja sen ympärystän muutenkin, vaikka ei se mitenkään erityisen
likainen edes ollut. Mutta kivempi touhuta jos jotain tartte tehdä kun on edes jotakuinkin
siisti mesta. Termostaatti, jäähdytysneste, öljyt ja öljynsuodatin pitäis vaihtaa ennen
kauden aloitusta, mutta muuten ei ole tiedossa erikoisempia, ellei kiltti katsastussetä auta
lisäämään tehtävälistalle jotain.

Puristelin sitten uutta rasvaa olkatappeihin (ylhäältä ja alhaalta), kardaanin ristikoihin ja
liukuihin, sekä etujousten pusliin. Ohjaussimpukan päältä löytyi lähemmässä tarkastelussa
(=vartti painepesurilla ison töhnäpallon kimppuun hyökkäystä) ristinivel, tuikkasin sinnekin.

-Paavo
Viimeksi muokannut Paavo, Ma Huhti 11, 2011 9:57 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paavo
Viestit: 48
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Ja saman syssyyn vielä pari kuva-arvoitusta:

Mikä varoitusvalo? Syttyin sen painepesuri-session jälkeen, sammuttelin koneen varulta pariin otteeseen,
ei välitöntä vaikutusta. Valo sammui itsekseen konen käytyä ehkä minuutin.

Kuva

Ja töinen on tollanen nyrkin kokoinen sähkölaite, löytyy kuskin pään edestä siitä radion vierestä,
mitä ilmeisimmin auton omassa johtosarjassa kiinni, mutta aika väljän oloisesti nipparilla kiinni.

Kuva

-Paavo
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Jännitteen alennin radiolle?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Paavo
Viestit: 48
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Moi,

> Jännitteen alennin radiolle?

Jep, se radio olikin 12V, jostain syystä oletin että se olis ollu 24V kun se on Volvo-merkkinen.

Kuva

> mutta muuten ei ole tiedossa erikoisempia, ellei kiltti katsastussetä auta
> lisäämään tehtävälistalle jotain

Jotain pientä; "pihadynonkaan" mukaan seisontajarru ei ota kiinni kinnolla apparin puolella:

Kuva

Seisontajarru on paineilmakäyttöinen, mutta vaikuttaa jotenkin samoihin paloihin kuin
mitä käyttöjarrukin (takanakin on siis levyt). Kun en oo ikänä ollut tällaisten kanssa
tekemisissä, niin eka (ja ainoa) ajatus on alkaa purkamaan molempia puolia samaan
tahtiin, ja sitten kun ero löytyy niin siinä kait se vika sitten todennäköisesti on...?

Mutta saa nettitohtoroida (taas), ei haittaa jos ei tätä puuttuvaa jarrua tarttis kovin
kauaa hakea.

-Paavo
Paavo
Viestit: 48
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Lähtötilanne tällanen, jarru on pois päältä:

Kuva

Sokka on jo vedetty pois, ja tuo vetotangon (vai työntö?) suojakumi pullautettu irti.

Tuo kellolta tuleva tanko on tällä apparin puolella noin puolitoista senttiä lyhyempi
kuin kuskin puolella (jossa seisontajattu toimii hyvin. Apparin puolella on muutaman
millin paksummat palat, kuskin puolella palojen "peltien" väliä hieman reilu 5 senttiä,
apparin puolella viis ja puoli. Mitassa siis mukana molemmat palat ja jarrulevy, eli
paloissa kulutuspintaa noin sentti (levy on aika paksu, kun on jäähdytetty oikein).

Voisko tanko vaan olla liian lyhyt, eli kellon liikevara ei riitä?

Alla kuvat molemmilta puolilta kun seisontajattu on päällä. Kumpikin tanko liikkuu
reilun kaks senttiä, kuskin puolella lähempänä kahta puolta.

Ongelmallinen apparin puoli jarru päällä (huom suojakumi ei ole oikein paikoillaan:

Kuva

Hyvin toimiva kuskin puoli, jarru edelleen päällä:

Kuva

Tangossa on mitä ilmeisimmin pituussäätö, arvaiskohan sitä vaan lyhentää
hieman? Neuvokaas nyt viisaammat vasta-alkajaa, mulla ei ole tällaisen
jarrun säätämisestä mitään hajua. Sekin auttais jos tietäis varman päälle
että kyse on säätöjen pielessä olosta, eikä siitä että jotain on rikki.

-Paavo
sakke81
Viestit: 8
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja sakke81 »

Eikös tuo varoitusvalo ole ihan hehkun valo? Ainakin FL10 volvossa on tuota muistuttava hässäkkä...
Paavo
Viestit: 48
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja Paavo »

sakke81 kirjoitti:Eikös tuo varoitusvalo ole ihan hehkun valo? Ainakin FL10 volvossa on tuota muistuttava hässäkkä...
No olihan se, jostain syystä hehku jumi päälle, ja releeltä hehkulle menevä johto oli jo kypsän oloinen... Hehkun vastus on
liki nolla, ja hehkun kohta oli selvästi muuta imusarjaa lämpimämpi, eli itse hehku on varmaan vielä ehyt?

Kiitoksia, nyt on molemmat kuva-arvoitukset siis ratkaistu.
Paavo
Viestit: 48
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Löytyi se seisontajarru oikeallekin puolelle, se vetotanko oli vähän liian pitkä,
sopivasti lyhentämällä alkoi "pihadynossa" menemään sutiin. Hirmuisesti tuli
tasoiteltavaa muutamasta jarrutuksesta... Hiki tuli käsin jälkiä lanaillessa.

Liikerata on molemmin puolin noin 22 milliä, mutta kuskinpuolen alku-asento
on vähän vaille suoraan alas, ja apparin puolella alkuasento on puolestaan
vähän yli suoraan alas ("mitattuna" siitä satulalle menevästä vivusta), eli
ovat keskenään vähän eri tavalla, onko normaalia vai huolestuttavaa? Kyse
on kuitenkin "vaan" seisontajarrusta, eli tuskin tarttee olla "lentokonelaatua"?

-Paavo
Avatar
at7
Viestit: 569
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja at7 »

sisua45 kirjoitti:Volvon putkitus on näköjään toteutettu samallalailla kuin kotimaisissa traktorin moottoreissa, joissa on vastaavan mallinen pumppu.

Eräs teoria tuli mieleeni. Kun työnsit paineelle polttoainetta tankista moottoriin päin, niin p*skaa lähti liikkeelle, ja tukki linjan jostain. Taas syyttäisin sitä siirtopumppua, siellä saattaa olla karkea sihti.

Tuosta polttoaineen suihkuamis määrästä en oikein osaa sanoa mitään. :roll:

Suutin putket ilmataan juuri niin, kuin paavo sanoi. Starttausta ja ruiskuputket löysälle ylhäältä.

Joskus laitoin perkins koneisen LT-volkkarin käymään pilotilla, kun en saanut millään ilmattua konetta. CAV jakaja ei vaan millään ilmannut ruiskutusputkia ja suuttimia. Aika kalinan piti, ei mikään suositeltava vaihtoehto... :?
kauan aikaa sitten minulla oli leyland sherpa, jota piti muutamia kertoja ilmata tien päällä, (ennen kuin uskoin että polttoaine mittari ei näytä oikein).
pakkasviimassa halaili suorastaan mielellään lämmintä moottoria ja pumppaili ilmoja pois suodattimesta ja pumpusta. viimeinen ratkaiseva askel oli löysätä pari suihkua ja tartata puolisen 20 sekuntia. Sen jälkeen suuttimien kiristyksen jälkeen britti-ihme tärähti hienosti käyntiin parilla ja muutaman sekunnin jälkeen lopuillakin.
Vastaa Viestiin