CVA - 6 Vaihteisto
Valvoja: sisua
CVA - 6 Vaihteisto
Voi vit..si, kerrankin kun olisi päässyt rahtaamaan, eli olisi pitänyt käydä hakemassa Kuopiosta työkoneita ja yms. No tänään sitten seitsemän aikaan käänsin karhun keulan kohti Kuopiota ja alkumatka meni ihan hyvin, kunnes tulin Kyyjärvelle ajatuksena mennä Shell:ille kahvilla käymään.
Vaan mitenkäs sattuikaan liikennympyrässä rusahtamaan huolimattoman vaihteen vaihdon yhteydessä laatikko, ja sen seurauksena laatikkoon jäi 5-vaihde "silmään". Ei sitten millään pois päältä.
Siinä aikani pähkäiltyäni ajattelin, että ajanpa sitten tuon auton, tai ainakin pyrin ajamaan (siis jos laatikko hajoaa matkan aikana) mökille Lappajärvelle, matkaa oli n.55km. Eipä siinä auto lähti liikkeelle hieman kytkimellä liiraten ja loppumatka menikin sitten 60kmh kohti mökkiä.
Mökin pihalla öljyt pois vaihteistosta ja vaihteiston sivukansi auki siinä toivossa että olisi vain joku siirtäjä pompannut pois paikoiltaan, vaan kun ei ollut.
Ja sitä sivukantta ei sitten saanut kokonaan pois kun siirtäjä vivut olivat kiinni siinä kannessa (vanhemman mallisessa vaihteistossa lähtee se sivukansi pois kokonaan, kun vain pultit poistaa) eli en sitten nähnyt sinne vaihteistoon suoraan sivusta päin, että mikä siellä jumittaa.
Onkos kellään ollut tämmöisiä jumittamis ongelmia ZF laatikoissa? Oma villi veikkaukseni on se että tuolta on joku synkronointirengas jumissa, ja siksi ensimmäinen siirtäjä ei liiku pois päältä.
Kokeilin sitä siirtäjääkin jo isolla rautakangella liikuttaa, mutta eipä se vaihde tullut pois päältä.
Osaakos kukaan sanoa, että mikä siirtäjä liikuttaa sitä vitos vaihdetta?, siis kun en ole aivan 100% varma siitä viitos vaihteen siirtäjästä.
Vaan mitenkäs sattuikaan liikennympyrässä rusahtamaan huolimattoman vaihteen vaihdon yhteydessä laatikko, ja sen seurauksena laatikkoon jäi 5-vaihde "silmään". Ei sitten millään pois päältä.
Siinä aikani pähkäiltyäni ajattelin, että ajanpa sitten tuon auton, tai ainakin pyrin ajamaan (siis jos laatikko hajoaa matkan aikana) mökille Lappajärvelle, matkaa oli n.55km. Eipä siinä auto lähti liikkeelle hieman kytkimellä liiraten ja loppumatka menikin sitten 60kmh kohti mökkiä.
Mökin pihalla öljyt pois vaihteistosta ja vaihteiston sivukansi auki siinä toivossa että olisi vain joku siirtäjä pompannut pois paikoiltaan, vaan kun ei ollut.
Ja sitä sivukantta ei sitten saanut kokonaan pois kun siirtäjä vivut olivat kiinni siinä kannessa (vanhemman mallisessa vaihteistossa lähtee se sivukansi pois kokonaan, kun vain pultit poistaa) eli en sitten nähnyt sinne vaihteistoon suoraan sivusta päin, että mikä siellä jumittaa.
Onkos kellään ollut tämmöisiä jumittamis ongelmia ZF laatikoissa? Oma villi veikkaukseni on se että tuolta on joku synkronointirengas jumissa, ja siksi ensimmäinen siirtäjä ei liiku pois päältä.
Kokeilin sitä siirtäjääkin jo isolla rautakangella liikuttaa, mutta eipä se vaihde tullut pois päältä.
Osaakos kukaan sanoa, että mikä siirtäjä liikuttaa sitä vitos vaihdetta?, siis kun en ole aivan 100% varma siitä viitos vaihteen siirtäjästä.
Re: CVA - 6 Vaihteisto
Katsoppas piruuttas , eli ota vaihdelaatikon päältä se kansi pois millä vaihde keppi on laatikkoon kiinnitetty ( 4 pulttia) .Mulla joskus Fuller teki samaa että jäi vaihde päälle ,mutta vika olikin vaihde kepin ala päässä eli oli niin kulunut että jäi hakaukseen jättäen tässä tapauksessa 4vaihteen päälle . Ja yleensä teki sen kun tavallista nopeammin tökkäs 4 vaihteen päälle.
Re: CVA - 6 Vaihteisto
Joo, kepin "juuri" levy on irroitettu ja sekä se vaihteiston sivukansi, eli siis se jossa on siirtäjät.
Mutta kun siirtäjien levyt eivät lähteneet irti kummastakaan päästä, ei vaihteistosta tai kannesta, niin siksi se sivukansi jäi siihen heilumaan eteen eikä sinne vaihteistoon päässyt suoraan näkemään sisään...
No tulipahan taas kerran viikonlopuksi ruuvaushommia, eipä siinä muutakuin vaihteiston irroitus puuhiin
Mutta kun siirtäjien levyt eivät lähteneet irti kummastakaan päästä, ei vaihteistosta tai kannesta, niin siksi se sivukansi jäi siihen heilumaan eteen eikä sinne vaihteistoon päässyt suoraan näkemään sisään...
No tulipahan taas kerran viikonlopuksi ruuvaushommia, eipä siinä muutakuin vaihteiston irroitus puuhiin
Re: CVA - 6 Vaihteisto
Muistelisin että kerran oli vastaavanlainen tapaus meillä ja siinä oli vikana siirtäjän lukitus ruuvi tai tms... irronnut ja se "kanitti" 4-vaihteen päälle
Aivan varma en ole aikaakin kulunut jo reipas 20-vuotta tapauksesta
Aivan varma en ole aikaakin kulunut jo reipas 20-vuotta tapauksesta
Lissää paskaa housuun ja ettepäin...
Re: CVA - 6 Vaihteisto
No niin, vaihteisto on pudotettu alas, ja syykin selvisi vitosen lukittumiselle. Yksi synkron luona oleva salpatappi oli päässyt liian pitkälle reiästään ja näin lukinnut vaihteen päälle. Eli kytkinrengas ei päässyt liikkumaan vapaalle.
Lisään kuvia projektipuolelle.
Lisään kuvia projektipuolelle.
Vaihteistojen erot
Tietääkös kukaan että sopiiko leukussa kiinni oleva ZF vaihdelaatikko valmetin perässä olevaan ZF lootan tilalle?
Eli siis lähinnä että onko 14 tuuman ja 15 tuuman kytkimillä varustetut leyland / valmet samanlaisella kytkinakselilla?
Kytkinkaavelihan näissä on samanlainen.
Tätä kyselen tuon vaihteistoproleemani takia, kun näitä vanhemman mallisia vaihteistoja on enempi tarjolla kuin uudemman mallisia, ja vanhempi laatikko on paremmin laakeroitu kuin uudempi...
Eli siis lähinnä että onko 14 tuuman ja 15 tuuman kytkimillä varustetut leyland / valmet samanlaisella kytkinakselilla?
Kytkinkaavelihan näissä on samanlainen.
Tätä kyselen tuon vaihteistoproleemani takia, kun näitä vanhemman mallisia vaihteistoja on enempi tarjolla kuin uudemman mallisia, ja vanhempi laatikko on paremmin laakeroitu kuin uudempi...
Re: Vaihteistojen erot
Ei sovi sitten aivan helpolla vanhempi vaihteisto valmetin perään,mm kytkin akseli pienempi/eri pituinenkin taisi olla.Vanhempi vaihteisto ei ole sen kestävämpi kuin uudempi melkein väittäisin että uudempi on parempi kestoltaan,muutamassa karhussa joilla ajettu yli 300tkm ei laatikko ujella yhtään toisinkuin leyland koneisessa kontiossa jossa vanhempi mallin vaihteisto.Löytyy yksi valmet koneisen vaihteisto irtonaisena jos tarvitsee.
Sisu sk181 4x4 mil
JeeP wrangler
JeeP wrangler
Re: Vaihteistojen erot
No hyvä tietää.ZAU kirjoitti:Ei sovi sitten aivan helpolla vanhempi vaihteisto valmetin perään,mm kytkin akseli pienempi/eri pituinenkin taisi olla.Vanhempi vaihteisto ei ole sen kestävämpi kuin uudempi melkein väittäisin että uudempi on parempi kestoltaan,muutamassa karhussa joilla ajettu yli 300tkm ei laatikko ujella yhtään toisinkuin leyland koneisessa kontiossa jossa vanhempi mallin vaihteisto.Löytyy yksi valmet koneisen vaihteisto irtonaisena jos tarvitsee.
Tuon vaihteiston laakeroinnilla tarkoitin tätä:
Eli tuo kohta jossa näkyy nuo pultinkannat, niin vanhemmissa (kuten tässäkin) on tuo pääakseli laakeroitu tuostakin kohtaa vielä, mutta uudemmassa ei ole tuo enään. Vaan akseli on laakeroitu kytkinakselin takapäähän ja sinne kardaani laipan päähän, eli siis ns.kahdesta paikasta, kun taas vanhempi on kolmesta kohtaa laakeroitu.
Pitää nyt kysyä vielä, että mitä pitäisit vaihteistollasi hintaa, jos nyt niin huono tuuri käy että tuo vaihteisto alkaa uudelleen temppuilla?
- Liitteet
-
- Tukilaakeri
- IMG_3199.JPG (158.06 KiB) Katsottu 9919 kertaa
Re: Vaihteistojen erot
Ja tässä kuva tuosta uudemman mallisesta vaihteistosta, josta puuttuu tuo tukilaakeri.
Toki onhan tämä järeämmän oloinen kokonaan, kuin tuo vanhempi loota. Hammasrattaat ja siirtäjät isommat/järeämmät.
Toki onhan tämä järeämmän oloinen kokonaan, kuin tuo vanhempi loota. Hammasrattaat ja siirtäjät isommat/järeämmät.
- Liitteet
-
- IMG_3205.JPG (155.86 KiB) Katsottu 9878 kertaa
Re: Vaihteistojen erot
Täytyy varmistaa vielä se tyyppi siitä vaihteistosta eli mitkä välitykset siinä on mutta takaveto karhusta otettu jossa valmetin kone eli uudempi malli on .Katotaan sitä hintaa ilmainen ei ole mutta ei kohtuuttoman hintainenkaan.
Soita 040-7181850 juha
Soita 040-7181850 juha
Sisu sk181 4x4 mil
JeeP wrangler
JeeP wrangler
Re: Vaihteistojen erot
Niin, tässä on tuon vaihteiston "joustopaikka" eli tuo vaihteiston pääakseli pääsee kääntymään, kun kytkinakselin takana oleva pieni rullallaakeri tulee väljäksi. Silloin alkaa tekemään näitä lukkiutumis temppuja.
Tämän syyn takia minä pidän vanhempaa laatikkoa järkevämmin suunnitelluksi.
Pitää koittaa kehitellä noihin jälkiin jotakin, esimerkiksi sorvaa/hioo tuon reiän suuremmaksi ja laittaa krymppi sovitteella karkaistun holkin tuonne. Mutta tuon näköisenä tuota kytkin akselia ei viitsi laittaa takaisin laatikkoon kiinni.
(P.S mietin tässä itsekseni, että kiinnostaakohan tämä laatikon korjausoperatsuuni oikeastaan ketään. Mitä sitä täällä netissä alkaa korjaamaan....)
Tämän syyn takia minä pidän vanhempaa laatikkoa järkevämmin suunnitelluksi.
Pitää koittaa kehitellä noihin jälkiin jotakin, esimerkiksi sorvaa/hioo tuon reiän suuremmaksi ja laittaa krymppi sovitteella karkaistun holkin tuonne. Mutta tuon näköisenä tuota kytkin akselia ei viitsi laittaa takaisin laatikkoon kiinni.
(P.S mietin tässä itsekseni, että kiinnostaakohan tämä laatikon korjausoperatsuuni oikeastaan ketään. Mitä sitä täällä netissä alkaa korjaamaan....)
- Liitteet
-
- Jäljet laakeripesässä
- IMG_3201.JPG (115.31 KiB) Katsottu 9867 kertaa
-
- Kytkinakseli
- IMG_3203.JPG (100.71 KiB) Katsottu 9867 kertaa
Re: Vaihteistojen erot
Tottakai kiinnostaa korjaus jutut aina,voi oppia itekkin jotain uutta näistä,tahtoo vaan olla ettei monikaan kommentoi tobickiasi vaikka se kiinnostaakin monia.Eli laita vaan lisää tekstiä ja kuvia tulemaan.
Sisu sk181 4x4 mil
JeeP wrangler
JeeP wrangler
Re: Vaihteistojen erot
Tämä on sellaista insinööripornoa, jota meidänkin perheessä vielä hyväksytäänKontio kirjoitti:(P.S mietin tässä itsekseni, että kiinnostaakohan tämä laatikon korjausoperatsuuni oikeastaan ketään. Mitä sitä täällä netissä alkaa korjaamaan....)
Eli lisää vaan - kiitos.
- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Vaihteistojen erot
ööö, tuota niin, Kontio, esittele vaan vehkees, kyllä niitä kahtellaan. Sitä kommentointia tulee aina silloin, kun on niitä kohtalotovereita, joilla prakaa tavara samalla lailla. Tärkeintä on jakaa tietoa, ei sitä yleensä kukaan huutele perään, ottaa opiksi vaan. Eilen laitoit tän alkuviestin ja nyt jo yli 200 lukijaa! Joo, kiinnostaa.
Re: Vaihteistojen erot
Siinä vaiheessa, kun itsekullakin tulee jotain laatikko-onglemaa, niin tämmöiset kuvasarjat on kullanarvoisia.
Oliko sinulla jokin ongelma sen vaihteensiirtäjien irroittamisessa? Mikä sen aiheutti ja millä se ratkesi?
Oliko sinulla jokin ongelma sen vaihteensiirtäjien irroittamisessa? Mikä sen aiheutti ja millä se ratkesi?