Tuli tuossa parikuukautta sitten hankittua traktorikaivuri, ja nyt sitten siitä kaivurista hajosi moottori.
No tästäpä johtuen tuli mielenkiinto tuohon varaston perällä seisoneeseen kontion moottoriin, pitää nyt kokeilla josko tuon saisi käyntiin, ainakin käsin pyörittämällä pyörii kevyesti...
Jos tuo ei ole kovin huonossa kunnossa, niin voisi harkita tuon moottorin liittämistä traktorin rungon väliin, tokihan tuon vauhtipyörä/kytkinasetelma on paljon isompi kuin nykyinen, mutta pitää nyt vähän mittailla, että kuinka paljon runkoaisoja pitäisi levittää
Saa nähdä mitä tuosta saisi aikaseksi...
Tästä autosta moottori on peräisin, väittäisin ettei ainakaan 25 vuoteen ole tuo moottori ollut käynnissä.
Tässä saman auton rungonpätkän päällä leukku:
O.400 Power Plus Leukku
Valvoja: sisua
Re: O.400 Power Plus Leukku
Kone on nyt herätetty henkiin, kyllä on pehmoinen käynti! (ei siis kuulosta siltä videolla, mutta kun vierellä kuuntelee, niin ääni on erillainen.)
No tässäpä muutama kuva, ja nyt sitten oikein juutuupi video.
http://www.youtube.com/watch?v=y-GiaFET4hA
Öljyläikkä koneen alla johtuu poistetusta ohjaustehostimen pumpusta. Pitää laittaa peltilätkä reiän päälle.
Nyt tuossa ruuvatessa huomasin sellaisen asian, että tästä on pettänyt joskus pumpun akselin päällä olevasta hammaspyörästä lukitusruuvi, hampaiden muodon takia sitten hammaspyörä lähtenyt liukumaan akselia pitkin kohti jakopään koppaa ja tehnyt kanteen pienen reiän ja halkeamia.
Korjaus toimenpiteenä on sitten käytetty lasikuitua Täytyy laittaa lisää tilkintäainetta ja koettaa saada vuoto kuriin.
Tuosta vaan tuli mieleen, että täytyypä tarkistaa jossain välissä tuosta toisestakin autosta tuon pumpun hammaspyörän lukitus, ettei vaan käy siinä sitten samalla tavalla kuin tässä leukussa.
No tässäpä muutama kuva, ja nyt sitten oikein juutuupi video.
http://www.youtube.com/watch?v=y-GiaFET4hA
Öljyläikkä koneen alla johtuu poistetusta ohjaustehostimen pumpusta. Pitää laittaa peltilätkä reiän päälle.
Nyt tuossa ruuvatessa huomasin sellaisen asian, että tästä on pettänyt joskus pumpun akselin päällä olevasta hammaspyörästä lukitusruuvi, hampaiden muodon takia sitten hammaspyörä lähtenyt liukumaan akselia pitkin kohti jakopään koppaa ja tehnyt kanteen pienen reiän ja halkeamia.
Korjaus toimenpiteenä on sitten käytetty lasikuitua Täytyy laittaa lisää tilkintäainetta ja koettaa saada vuoto kuriin.
Tuosta vaan tuli mieleen, että täytyypä tarkistaa jossain välissä tuosta toisestakin autosta tuon pumpun hammaspyörän lukitus, ettei vaan käy siinä sitten samalla tavalla kuin tässä leukussa.
Re: O.400 Power Plus Leukku
Minkä merkkiseen kaivuriin meinaat istuttaa? Tuossa yksi tuttu jutteli, että pitäis istuttaa isompi kone 4cyl Leyland traktoriin, mutta mikähän mahtais istua helpoiten. Leyland traktoreis on 6Cyl taitanu olla jotain 5,6 litrainen ja eikös tämä 0.400 ole about 6,5?
Juho
Juho
Re: O.400 Power Plus Leukku
Oikeilla jäljillä olet. O.400 (ja myös O.401 ja O.410) ovat kooltaan 6.54 litraa. Traktoreista tietoa --> http://www.konedata.net/Traktorit/Leyland262.htm" onclick="window.open(this.href);return false;JJM162 kirjoitti:Minkä merkkiseen kaivuriin meinaat istuttaa? Tuossa yksi tuttu jutteli, että pitäis istuttaa isompi kone 4cyl Leyland traktoriin, mutta mikähän mahtais istua helpoiten. Leyland traktoreis on 6Cyl taitanu olla jotain 5,6 litrainen ja eikös tämä 0.400 ole about 6,5?
Juho
Mulla on sellainen käsitys, että nuo kaksi kuutosta ovat täysin erilaisia. Onko näin? Onko tuo traktorin kone omaa sukua Nuffield?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: O.400 Power Plus Leukku
Joo, eipä kai näillä leukun koneilla ole oikein minkäänlaista yhteyttä toisiinsa, muutakuin sama nimi.sisua45 kirjoitti:Oikeilla jäljillä olet. O.400 (ja myös O.401 ja O.410) ovat kooltaan 6.54 litraa. Traktoreista tietoa --> http://www.konedata.net/Traktorit/Leyland262.htm" onclick="window.open(this.href);return false;JJM162 kirjoitti:Minkä merkkiseen kaivuriin meinaat istuttaa? Tuossa yksi tuttu jutteli, että pitäis istuttaa isompi kone 4cyl Leyland traktoriin, mutta mikähän mahtais istua helpoiten. Leyland traktoreis on 6Cyl taitanu olla jotain 5,6 litrainen ja eikös tämä 0.400 ole about 6,5?
Juho
Mulla on sellainen käsitys, että nuo kaksi kuutosta ovat täysin erilaisia. Onko näin? Onko tuo traktorin kone omaa sukua Nuffield?
Tämä auton moottorihan on ajalta ennenkuin BLMC oli olemassa. Eli BMC ja Leyland olivat eri puulaakia. Vuonna 1968 sitten BMC sulautettiin Leyland yhtiöön.
Eli traktorin moottori on BMC:n johdannainen ja leukku on taas omansa.
Korjatkaa näiden yhtiöiden historiaa, jos virheitä esiintyy...
Niin, Nuffield 4/60 traktorin runkoaisojen väliin tuo pitäisi sovittaa, tai oikeastaan tuolle moottorille pitää rakentaa kokonaan uusi runko, koska tuon moottorin vauhtipyöränpää on paljon leveämpi kuin nykyisen moottorin.
Joten eipä tuo moottori sovi sen paremminkaan Leylandin runkoaisojenkaan väliin, ahdasta tulee.
Re: O.400 Power Plus Leukku
Olipa kerran kaverilla Nuhnieltti Bedfortin kutosella varustettuna. Nuhanenä majailee nykyisin jossain Mikkelin tienoilla.
Re: O.400 Power Plus Leukku
Mitä sille Velun V8 nuffille kuuluu?
Re: O.400 Power Plus Leukku
Mitä Leyland O.400 ja O.680 -perusmalleista muutettiin, jotta saatiin aikaan nämä Power Plus -versiot? Lukemani perusteella iskutilavuus ei muuttunut, eikä ahtimia lisätty. Millä tehoa saatiin lisää?