Akseliputkien o-renkaiden vaihto
Valvoja: sisua
Akseliputkien o-renkaiden vaihto
Pitäis vaihtaa Protoon akseliputkien o-renkaat.Ohjeen mukaan putket irtoo tasauspyörästöstä akseleineen päivineen, mutta mites lukon välilaippa?Kuvien mukaan laippa paineilmamäntineen lähtee pakettina, ainut irto-osa lienee lukon palautusjousi.Onko kukaan purkanut?Halusin vaan varmistaa ennen purkua.
Re: Akseliputkien o-renkaiden vaihto
Siis missä nuo O-renkaat sijaitsee?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Akseliputkien o-renkaiden vaihto
Taisin käyttää vääriä termejä.Eli etusillan(vasen ja oikea), ei akseliputken, molemmissa päissä. 4kpl o-rengas SIR 121-2.
Vetopyörästön rungon ja lukitsimen sylinterin välissä molemmilla akseleilla.2kpl o-rengas OR 129,5-2.
Takasillan(vasen ja oikea) vetopyörästön rungon puoleisessa päässä 2kpl o-rengas SIR121-2.
Vetopyörästön rungon ja lukitsimen sylinterin välissä molemmilla akseleilla.2kpl o-rengas OR 129,5-2.
Takasillan(vasen ja oikea) vetopyörästön rungon puoleisessa päässä 2kpl o-rengas SIR121-2.
Re: Akseliputkien o-renkaiden vaihto
En nyt ihan käsitä missä ne O-renkaat on, kun mulla ei ola tullut vastaan muualla kuin planeetan kotelossa.
Aukaisin molemmat akselit "apumiehen" puolelta ja taka-akselissa lukko sattuu tuolle puolen. Lukko ei vaikuttanut purkamiseen, pysyi kasassa ihan itsekseen. Noissa akseliputkien ja tasauspyörästön kotelon välissä oli tasotiivisteet. Samoin etuakselin putkien ja kääntöpäiden välissä.
Aukaisin molemmat akselit "apumiehen" puolelta ja taka-akselissa lukko sattuu tuolle puolen. Lukko ei vaikuttanut purkamiseen, pysyi kasassa ihan itsekseen. Noissa akseliputkien ja tasauspyörästön kotelon välissä oli tasotiivisteet. Samoin etuakselin putkien ja kääntöpäiden välissä.
Re: Akseliputkien o-renkaiden vaihto
Varaosakirjan mukaan pitäis olla putkien molemmissa päissä o-renkaat edessä.Takana vain tasauspyörästön puoleisessa päässä.Ja lukon laippojen välissä.Eli lukon laippa lähtee vetämällä ulos että saa laipan ja tasauspyörästön väliin vaihdettua tiivisteen?
Jos ovat muuttaneet tiivisteet tasotiivisteiksi.
Jos ovat muuttaneet tiivisteet tasotiivisteiksi.
Re: Akseliputkien o-renkaiden vaihto
Voipi olla uudempi tai vanhempi versio, tai sitten varikon näkemys aiheesta. Kuten useasti on tullut ilmi, sisuissa ja valmeteissa saattaa olla "vääränlaisia" osia jo tehtaalta lähtiessä.yamaha kirjoitti:Jos ovat muuttaneet tiivisteet tasotiivisteiksi.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Akseliputkien o-renkaiden vaihto
Kiinnostuin aiheesta itsekin, ja kaivoin A-45 korjaamokirjan esille. Siellä ei mainittu O-renkaista mitään, mutta kirjan räjäytyskuvassa näkyi, että akseliputkien päissä on O-renkaat tiivisteinä.
Sitten katsoin neliveto Karhun varaosakirjaa, sieltä BEA etuakselin räjäytyskuvasta löytyy nuo O-renkaat putken molemmista päistä. Osa nro: 090 511 2110
Eli kyllä ainakin vuoden 1983 karhun etuakselista löytyy O-rengas tiivisteet. Ja miksei sitten vanhemmastakin protosta samoilla akseleilla varustettuna
Olisiko joissakin remonteissa poistettu O-renkaat, ja sitten vain laitettu tiivistepaperi laippatiivisteeksi.
Sitten katsoin neliveto Karhun varaosakirjaa, sieltä BEA etuakselin räjäytyskuvasta löytyy nuo O-renkaat putken molemmista päistä. Osa nro: 090 511 2110
Eli kyllä ainakin vuoden 1983 karhun etuakselista löytyy O-rengas tiivisteet. Ja miksei sitten vanhemmastakin protosta samoilla akseleilla varustettuna
Olisiko joissakin remonteissa poistettu O-renkaat, ja sitten vain laitettu tiivistepaperi laippatiivisteeksi.
Re: Akseliputkien o-renkaiden vaihto
Minulla on A-45 korjaamokäsikirja vm.-81 ja varaosa luettelo vm.-70.Molemmista löytyi o-renkailla.Etsiessäni netistä sisu työkalua 7141014020 löytyi sivu uudemman sisun nelivetoakseliputkentiivistyksestä.Siinäkin o-renkaat ja lisäksi tiivisteliimaa.
Luulisi noilla vermeillä pitävän.
Tuosta työkalusta vielä jota käytetään pyörännavan välyksen säätöön.Navan mutterin momentti on 1000 Nm/100kpm.
Tarvikelaatikosta löytynyt putkenpätkä jossa 4 nastaa sisäkehällä tuskin kestää moisia vääntöjä.Löytyykö kuvaa virallisesta työkalusta johon saa momenttiavaimen liitettyä.Löytyykö noin isoo momenttiavaintakaan.Vai olenko nyt ihan pihalla?
Luulisi noilla vermeillä pitävän.
Tuosta työkalusta vielä jota käytetään pyörännavan välyksen säätöön.Navan mutterin momentti on 1000 Nm/100kpm.
Tarvikelaatikosta löytynyt putkenpätkä jossa 4 nastaa sisäkehällä tuskin kestää moisia vääntöjä.Löytyykö kuvaa virallisesta työkalusta johon saa momenttiavaimen liitettyä.Löytyykö noin isoo momenttiavaintakaan.Vai olenko nyt ihan pihalla?
- Liitteet
-
- P4050149.JPG (93.04 KiB) Katsottu 6288 kertaa
Re: Akseliputkien o-renkaiden vaihto
Metrin pätkä järeää putkea vääntimen jatkoksi ja satakiloinen lankomies seisomaan joutessaan putken päähän; se on siinä (jos nastat kestää)yamaha kirjoitti:Tuosta työkalusta vielä jota käytetään pyörännavan välyksen säätöön.Navan mutterin momentti on 1000 Nm/100kpm.
Tarvikelaatikosta löytynyt putkenpätkä jossa 4 nastaa sisäkehällä tuskin kestää moisia vääntöjä.Löytyykö kuvaa virallisesta työkalusta johon saa momenttiavaimen liitettyä.Löytyykö noin isoo momenttiavaintakaan.Vai olenko nyt ihan pihalla?
Re: Akseliputkien o-renkaiden vaihto
Eihä se o ku 25 kg/nasta.
Tossa lueskelin A-45 SV/CV , AH-45 SVT varaosakirjaa vuodelta -70, ni oli sielläki o-renkaat.
Tossa lueskelin A-45 SV/CV , AH-45 SVT varaosakirjaa vuodelta -70, ni oli sielläki o-renkaat.
Re: Akseliputkien o-renkaiden vaihto
Muuten tuossa takaperän kuvassa pinnapulttien alla näkyy se tiiviste tummempana. Jos oli itse tehty tiiviste, niin aika hienoa työtä.
Sitä en sano mitä siellä pitää olla, täytyy muistaa, että ostin nuo akselit irrallisena ja ne oli Kalkusta ostettu irrallisena. Ehkä jonkun kolaroidun auton akselit? Ei se mikään ihme olisi, jos ne on käytetty auki ja tarkistettu. Kasaan sitten niillä tiivisteillä, mitä löytyy?
Sitä en sano mitä siellä pitää olla, täytyy muistaa, että ostin nuo akselit irrallisena ja ne oli Kalkusta ostettu irrallisena. Ehkä jonkun kolaroidun auton akselit? Ei se mikään ihme olisi, jos ne on käytetty auki ja tarkistettu. Kasaan sitten niillä tiivisteillä, mitä löytyy?