Akseliputkien o-renkaiden vaihto

Kaikkea kampiakselin ja renkaiden väliltä / Everything between crankshaft and tires

Valvoja: sisua

yamaha
Viestit: 86
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Akseliputkien o-renkaiden vaihto

Viesti Kirjoittaja yamaha »

Pitäis vaihtaa Protoon akseliputkien o-renkaat.Ohjeen mukaan putket irtoo tasauspyörästöstä akseleineen päivineen, mutta mites lukon välilaippa?Kuvien mukaan laippa paineilmamäntineen lähtee pakettina, ainut irto-osa lienee lukon palautusjousi.Onko kukaan purkanut?Halusin vaan varmistaa ennen purkua.
Avatar
sisua45
Viestit: 3105
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Akseliputkien o-renkaiden vaihto

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Siis missä nuo O-renkaat sijaitsee?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
yamaha
Viestit: 86
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Akseliputkien o-renkaiden vaihto

Viesti Kirjoittaja yamaha »

Taisin käyttää vääriä termejä.Eli etusillan(vasen ja oikea), ei akseliputken, molemmissa päissä. 4kpl o-rengas SIR 121-2.
Vetopyörästön rungon ja lukitsimen sylinterin välissä molemmilla akseleilla.2kpl o-rengas OR 129,5-2.
Takasillan(vasen ja oikea) vetopyörästön rungon puoleisessa päässä 2kpl o-rengas SIR121-2.
kivinen
Viestit: 756
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Akseliputkien o-renkaiden vaihto

Viesti Kirjoittaja kivinen »

En nyt ihan käsitä missä ne O-renkaat on, kun mulla ei ola tullut vastaan muualla kuin planeetan kotelossa.

Kuva

Aukaisin molemmat akselit "apumiehen" puolelta ja taka-akselissa lukko sattuu tuolle puolen. Lukko ei vaikuttanut purkamiseen, pysyi kasassa ihan itsekseen. Noissa akseliputkien ja tasauspyörästön kotelon välissä oli tasotiivisteet. Samoin etuakselin putkien ja kääntöpäiden välissä.
yamaha
Viestit: 86
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Akseliputkien o-renkaiden vaihto

Viesti Kirjoittaja yamaha »

Varaosakirjan mukaan pitäis olla putkien molemmissa päissä o-renkaat edessä.Takana vain tasauspyörästön puoleisessa päässä.Ja lukon laippojen välissä.Eli lukon laippa lähtee vetämällä ulos että saa laipan ja tasauspyörästön väliin vaihdettua tiivisteen?
Jos ovat muuttaneet tiivisteet tasotiivisteiksi.
Avatar
sisua45
Viestit: 3105
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Akseliputkien o-renkaiden vaihto

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

yamaha kirjoitti:Jos ovat muuttaneet tiivisteet tasotiivisteiksi.
Voipi olla uudempi tai vanhempi versio, tai sitten varikon näkemys aiheesta. Kuten useasti on tullut ilmi, sisuissa ja valmeteissa saattaa olla "vääränlaisia" osia jo tehtaalta lähtiessä. :wink:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
Kontio
Viestit: 674
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Akseliputkien o-renkaiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Kiinnostuin aiheesta itsekin, ja kaivoin A-45 korjaamokirjan esille. Siellä ei mainittu O-renkaista mitään, mutta kirjan räjäytyskuvassa näkyi, että akseliputkien päissä on O-renkaat tiivisteinä.

Sitten katsoin neliveto Karhun varaosakirjaa, sieltä BEA etuakselin räjäytyskuvasta löytyy nuo O-renkaat putken molemmista päistä. Osa nro: 090 511 2110
Eli kyllä ainakin vuoden 1983 karhun etuakselista löytyy O-rengas tiivisteet. Ja miksei sitten vanhemmastakin protosta samoilla akseleilla varustettuna :wink:


Olisiko joissakin remonteissa poistettu O-renkaat, ja sitten vain laitettu tiivistepaperi laippatiivisteeksi. :?
yamaha
Viestit: 86
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Akseliputkien o-renkaiden vaihto

Viesti Kirjoittaja yamaha »

Minulla on A-45 korjaamokäsikirja vm.-81 ja varaosa luettelo vm.-70.Molemmista löytyi o-renkailla.Etsiessäni netistä sisu työkalua 7141014020 löytyi sivu uudemman sisun nelivetoakseliputkentiivistyksestä.Siinäkin o-renkaat ja lisäksi tiivisteliimaa.
Luulisi noilla vermeillä pitävän.
Tuosta työkalusta vielä jota käytetään pyörännavan välyksen säätöön.Navan mutterin momentti on 1000 Nm/100kpm.
Tarvikelaatikosta löytynyt putkenpätkä jossa 4 nastaa sisäkehällä tuskin kestää moisia vääntöjä.Löytyykö kuvaa virallisesta työkalusta johon saa momenttiavaimen liitettyä.Löytyykö noin isoo momenttiavaintakaan.Vai olenko nyt ihan pihalla? :shock:
Liitteet
P4050149.JPG
P4050149.JPG (93.04 KiB) Katsottu 6288 kertaa
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1818
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Akseliputkien o-renkaiden vaihto

Viesti Kirjoittaja sisua »

yamaha kirjoitti:Tuosta työkalusta vielä jota käytetään pyörännavan välyksen säätöön.Navan mutterin momentti on 1000 Nm/100kpm.
Tarvikelaatikosta löytynyt putkenpätkä jossa 4 nastaa sisäkehällä tuskin kestää moisia vääntöjä.Löytyykö kuvaa virallisesta työkalusta johon saa momenttiavaimen liitettyä.Löytyykö noin isoo momenttiavaintakaan.Vai olenko nyt ihan pihalla? :shock:
Metrin pätkä järeää putkea vääntimen jatkoksi ja satakiloinen lankomies seisomaan joutessaan putken päähän; se on siinä (jos nastat kestää) :mrgreen:
4wdman
Viestit: 312
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Akseliputkien o-renkaiden vaihto

Viesti Kirjoittaja 4wdman »

Eihä se o ku 25 kg/nasta.
Tossa lueskelin A-45 SV/CV , AH-45 SVT varaosakirjaa vuodelta -70, ni oli sielläki o-renkaat.
kivinen
Viestit: 756
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Akseliputkien o-renkaiden vaihto

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Muuten tuossa takaperän kuvassa pinnapulttien alla näkyy se tiiviste tummempana. Jos oli itse tehty tiiviste, niin aika hienoa työtä.

Sitä en sano mitä siellä pitää olla, täytyy muistaa, että ostin nuo akselit irrallisena ja ne oli Kalkusta ostettu irrallisena. Ehkä jonkun kolaroidun auton akselit? Ei se mikään ihme olisi, jos ne on käytetty auki ja tarkistettu. Kasaan sitten niillä tiivisteillä, mitä löytyy?
Vastaa Viestiin