Leyland E0.400 ajoitus

Leyland, Valmet, Rolls-Royce, Cummins, Mercedes-Benz, Volvo, Scania, Caterpillar ja muut viritykset

Valvoja: sisua

Avatar
sa-733
Viestit: 61
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Leyland E0.400 ajoitus

Viesti Kirjoittaja sa-733 »

Terve kaikille pitkästä aikaa. Moottori sulanut hankien alta esille ja nyt olisi aika alkaa tehdä siitä toimiva kalu :)
Ongelmana on tällä hetkellä ajoitus merkit jakopäässä??? Merkkejä ei löydy kuin nokka-akselin hammaspyörältä ja sen yläpuolelta lohkosta??? Mitenkäs muut hammaspyörät??

Aurinko paistaa ja lämmintäkin on melkein 20 astetta.
Nyt on hyvä keli mennä pesemään lohko puhtaaksi ja maalia pintaan :P
Ae70
Viestit: 20
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Leyland E0.400 ajoitus

Viesti Kirjoittaja Ae70 »

Itse painin saman ongelman kanssa, ei vissiin kenelläkään ole tietoa?
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Leyland E0.400 ajoitus

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Tuosta lienee apua?

Edit: Ei tässäkään ole kuin nokka-akselin pyörän merkit... Ilmeisesti kampiakseli kuuluu olla kiila ylöspäin, ja pumpun/kompuran pyörässä ei ole merkkejä, vaan sen ajoitus katsotaann koplingin merkeistä?
Liitteet
leuku.jpg
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
tsipi
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2021 7:10 am

Re: Leyland E0.400 ajoitus

Viesti Kirjoittaja tsipi »

Jatkan tähän samaan aiheeseen. Perstuntumalta ajoitus omassa leylandissa vähän liian myöhäisellä. Ilmeisesti pumpun kytkimessä säätö, mistä saa vähän ennakkoa käännettyä lisää? Ja tämä kouplinki on siis juurikin tuo kytkin mihin sojottaa pellin lirvake pumpun keulassa? Kellään tietoa näyttääkö se ykk:ssa merkin kohdalla tuota pyydettyä 27 astetta? En kyllä eilen nähnyt mitään merkkiä siinä, mutta enpä päässyt pyörittelemään mottiakaan, että merkki tulisi esiin.

Tosin jos ei vauhtipyörässä tai muualla ole merkkiä tai ykk tappia, niin eipä se pumpun merkkikään mitään auta ellei ota sitten koneesta etupeltiä irti. Tuo 27 on kyllä melkosen raju ennakko... Omissa muissa dieseleissäni 16 ja 20 astetta ja molemmissa vielä tehtaan pyyntejä kireämmät ennakot. Onko leylandin pumpussa sitten niin pienet elementit ja sitä kautta pitkä ruiskutusaika, vai mistä tuommoinen johtuu?
tsipi
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2021 7:10 am

Re: Leyland E0.400 ajoitus

Viesti Kirjoittaja tsipi »

Kyllähän sieltä ainakin O.401 kiulusta löytyy merkit. Tosin pumpun merkki on minun mielestä vähän mitä on. Tiedä onko tuo pellin lirvake saanut osumaa, tai ylipäätään mistä kohdalta pitäisi lukea.

Vauhtipyörällä merkissä lukee "no1 inj."
Kuva

Pumpussa viiva ja pellin lirvake

Kuva

Omassa saattaa kenties vaikuttaa hieman kulkupuoleen muovipussi, jonka ilmansuodatin oli imaissut. Ihmekkään, että ylhäällä oli aika puutunut. Ei meinannu millään kelata vauhtia yli 75 ja kokoajan kuitenkin putken päästä antoi utua. Onneksi aloin putsaria huoltamaan. Voi olla kyllä, että käännän pumppuakin hieman. ihan korvakuulolta millin ennakkoa lisää. Tuskin se siihen kuolee.

Edit:

Heti kirjoittamisen jälkeen muistinkin jostain lukeneeni, ettei merkki ole pumpussa suinkaan tuo viiva, vaan tuo piste mikä näkyy kuvassa viivan päällä. Taidanpa kääntää siis siihen ja katsotaan antautuuko kannen vaarnat, vai ajetaanko isommalla hymyllä jatkossa.
tsipi
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2021 7:10 am

Re: Leyland E0.400 ajoitus

Viesti Kirjoittaja tsipi »

Nyt on koitettu muutamaa ajoitusta suuntaan jos toiseenkin. Eipä juuri tunnu vaikuttavan... Kokeilin ihan "överitkin" eli about pisteen ja viivan ero vielä lisää ennakkoa. Tyhjäkäynti kierrokset putosi, mutta ei vieläkään käynyt lähelläkään terävästi kuten ehkä olen tottunut ajoitukseen koskiessa. Luulin, että olisi käynyt korkealla paremmin, mutta ei.. nyt ollaan takaisin pisteen kohdalla ja proton saa nipin napin kelaamaan 80 mittariin... Pientä pöllyä tulee putkesta nilkkasuorana, mutta ahtopaine ei silti nouse yli 0,7. Parempi kuitenkin kuin edellinen 0,5 bar.

Jotain mätäähän tuossa kattilassa on, mutta näillä ajoilla ei oikein kannata alkaa isompaan savottaan asian suhteen. Menee sen mitä menee. Metsässä kiva peli, mutta maantiellä ei niinkään...
Vastaa Viestiin