Vanteiden pulttijako

Kaikkea kampiakselin ja renkaiden väliltä / Everything between crankshaft and tires

Valvoja: sisua

Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1815
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Vanteiden pulttijako

Viesti Kirjoittaja sisua »

Minkälainen pulttijako on 505/690 sarjan viimeisimmissä Vanajoiden vanteissa?
Sopiiko Vanajaan esim. Kontio-Sisun vanteet?
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Vanteiden pulttijako

Viesti Kirjoittaja Jasa »

En tiedä sanoa että kuinka Sisun vanteet käyvät tuohon "muros-malliin" mutta joskus on kokeiltu en nyt muista oliko Kontion vai Jyryn vanne kyseessä "Iva-malliin" eli 505/690 Vanajaa edeltävään malliin niin oli hiuksen hieno ero pulttijaossa samoin kun Volvon vannetta sovitettaessa, eli pienestä oli kiinni .
R-142CST
Viestit: 54
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Vanteiden pulttijako

Viesti Kirjoittaja R-142CST »

sisua kirjoitti:Minkälainen pulttijako on 505/690 sarjan viimeisimmissä Vanajoiden vanteissa?
Sopiiko Vanajaan esim. Kontio-Sisun vanteet?

Niissähän oli viimeisissä Jyry-Sisun akselit, eli eiköhän sovi hyvinkin!
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Vanteiden pulttijako

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Toiseksi viimeisessä 505 Vanajassa joka seisoo tuossa 5km päässä , näyttäisi kyllä olevan sama etu akseli mikä on siinä Vanajassa joka oli ensinmäinen MR-rekisteröity 505 Vanaja vm 1967 ja tuossa alle 10 km säteellä eräässä hallissa näkyy seisovan sekin pitävän majapaikkaansa.
Nasumanni
Viestit: 100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Vanteiden pulttijako

Viesti Kirjoittaja Nasumanni »

Täällä kuvagalleriassakin olevassa Tuomon modifioimassa punaisessa IVA-hyttisessä Vanajassa oli silloin 90-luvun lopulla Turussa muistaakseni kuitenkin alkuperäinen 68-mallin etuakselisto, jossa suurempien sallittujen akseli/kok.painojen saamiseksi vanteet olivat mm. 89-Volvosta. Tuomo muistaakseni kertoi, että vain Vanajan käyttämät kartiot oli jouduttu koneistamaan pyöränpulttien reikiin.
Avatar
sisua45
Viestit: 3104
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Vanteiden pulttijako

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Tuomo muistaakseni kertoi, että vain Vanajan käyttämät kartiot oli jouduttu koneistamaan pyöränpulttien reikiin.
Tein saman homman kun laitoin protoon pasin vanteet. 700W bosch porakone, iso senkkausterä, ja hirvee painaminen poratessa. :lol:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Vanteiden pulttijako

Viesti Kirjoittaja Jasa »

R-142CST kirjoitti:
sisua kirjoitti:Minkälainen pulttijako on 505/690 sarjan viimeisimmissä Vanajoiden vanteissa?
Sopiiko Vanajaan esim. Kontio-Sisun vanteet?

Niissähän oli viimeisissä Jyry-Sisun akselit, eli eiköhän sovi hyvinkin!

Oli kyllä Sisun etuakselia Vanajissa ,mutta taisi kuitenkin olla lähinnä vain autonosturin alustoissa,.Se Volvon vanne mitä on kokeiltu 66 malliseen Iva-Vanajaan oli 485 Volvon vm 1965.
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1815
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Vanteiden pulttijako

Viesti Kirjoittaja sisua »

R-142CST kirjoitti:Niissähän oli viimeisissä Jyry-Sisun akselit, eli eiköhän sovi hyvinkin!
Kertaan vielä vähän, onko Jyryssä ja Kontiossa sama vanne ja käykö ne 690 Vanajaan?
R-142CST
Viestit: 54
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Vanteiden pulttijako

Viesti Kirjoittaja R-142CST »

sisua kirjoitti:
R-142CST kirjoitti:Niissähän oli viimeisissä Jyry-Sisun akselit, eli eiköhän sovi hyvinkin!
Kertaan vielä vähän, onko Jyryssä ja Kontiossa sama vanne ja käykö ne 690 Vanajaan?

Tähän ei voi antaa yksiselitteistä vastausta! Jyry-Sisuissa, niin kuin Kontio-Sisuissakin on useaa erilaista pulttijakoa. Jyryissä on osassa esimerkiksi ns.eurojakoa jo 1972 ollut käytössä, mutta toisaalta on olemassa Kontio-yksilöitä -70-luvun lopulta, jossa pikkureikäinen vanne. Niissä "690" Vanajoissa, joissa oli Sisun etuakseli, luulisi sopivan -70-luvun alun Jyryn vanne. Mikäli ko.Vanaja on tehty ennen Sisun ja Vanajan fuusiota, niin ei sovi vanne Sisusta, jos on 1969 tai 1970 voi ehkä sopia, jos sattuu olemaan Sisun akselilla. Eikös se Mobiliassa aikoinaan ollut 2-akselinen Vanaja, joka sittemmin myytiin yksityiselle ollut juurikin Sisun etuakselilla oleva yksilö.
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Vanteiden pulttijako

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Kappas vaan , tuo olikin minulle aivan uusi asia että niissä oli Sisujen akseli laitettu joihinkin autoihin ,samoin tuo Sisujen eurojako vanteet.Itselläni on vm. 72 jossa Sisun omat vanteet mutta ovat mallia tubeless joka yleistykin sitten 70 luvun puoltaväliä lahestyttäessä.1973 Sisuissa nuo akselit mielestäni muuttui ja samoin pulttijako eurovanteille.
Nasumanni
Viestit: 100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Vanteiden pulttijako

Viesti Kirjoittaja Nasumanni »

Mielestäni Sisujen vanteista olisi ollut juttua jossain foorumilla? Entisen Union huoltoasemaketjun vanhoissa mainoksissa on usein Virtasen öljyauto, se valkoinen Jyry-Sisu ULI-91 Orimattilasta. Esim.siinä Sisuviestissä (3/1972), missä kerrotaan siitä Erikoisteline Oy:n rivakasta huimaan 28m:n korkeuteen tuolloin yltäneestä Nummela-nostokorilla varustetusta teli-Kontiosta, joka uutena osallistui Euroopassa eri näyttelyihin ja joka paluumatkalla Suomeen joutui kokeilemaan, onnistuuko hiukka vajaa 600km Malmöstä Tvärtanin lauttasatamaan tankkauksineen ym,kun aikaa autolautan lähtöön oli enää 6,5h! Homma hoitui "hivenen" lakia rikoten ja monenlaista kuormuriakin oli ohitettu mutta sitten tuli takaa kuulemma sinivalkoinen Jyry M-162, joka kiiruhti myös samalle autolautalle ja pyyhkäisi teli-Kontiostakin vielä vauhdilla ohi!!!!
No, nyt meni sivuraiteille mielenkiintoisen jutun takia, siis tuossa samassa Sisuviestissä 3/1972 on myöskin tämä Virtasen uusi öljyauto lähinnä Kestosäiliö Oy:n uuden öljysäiliötyypin takia esiteltynä ja Virtasen uusi teli-Jyry ei ole enää vanhoilla lukkovanteellisilla pyörillä, vaan tubeleskumeilla.
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Vanteiden pulttijako

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Saattaa olla että olen vääräsäkin,mutta on sellainen mielikuva että nuo tubeles vanteet olivat pakolliset öljyautoissa jo 70luvun alussa.Tuo oma Sisuni on vanha öljyauto ja j on alkuperäisillä tubeles vanteila.
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Vanteiden pulttijako

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Jasa kirjoitti:Kappas vaan , tuo olikin minulle aivan uusi asia että niissä oli Sisujen akseli laitettu joihinkin autoihin ,samoin tuo Sisujen eurojako vanteet.Itselläni on vm. 72 jossa Sisun omat vanteet mutta ovat mallia tubeless joka yleistykin sitten 70 luvun puoltaväliä lahestyttäessä.1973 Sisuissa nuo akselit mielestäni muuttui ja samoin pulttijako eurovanteille.

Jäi niin vaivaamaan tuo kun mainittiin että viimeisissä olisi ollut myös Sisun akseleita ja täytyi oikein asiaa lähteä tarkastelemaan , mutta kun vertailukohteina oli 2 kpl 505 Vanajia vm 70 ja yksi linja-auto , niin oli kuin olikin tuossa linja-autossa totta tosiaan Sisun etuakseli.
Avatar
sisua45
Viestit: 3104
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Vanteiden pulttijako

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Tähän ei voi antaa yksiselitteistä vastausta! Jyry-Sisuissa, niin kuin Kontio-Sisuissakin on useaa erilaista pulttijakoa. Jyryissä on osassa esimerkiksi ns.eurojakoa jo 1972 ollut käytössä, mutta toisaalta on olemassa Kontio-yksilöitä -70-luvun lopulta, jossa pikkureikäinen vanne.
Eurojako on 10x335mm, mikä on tuo pienempi?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Vanteiden pulttijako

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Pulttijaot voivat olla joissain Sisumalleissa samat kuin Vanajassa , mutta mikä on otettava myös huomioon niin vanteenkeskiö saattaa sitten ollakkin jo eri mitoissa.
Vastaa Viestiin