Sa-1394

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

karppinen
Viestit: 38
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sa-1394

Viesti Kirjoittaja karppinen »

Joo siellä näytti tosiaan olevan molemmin puolen autoa letkunpesät! Ne vaan jos menen aukomaan niin kuka ne osaa kytkeä oikein takasi!

Saattaashan se olla myös tämä paineensäädin sellaisessa asennossa että se ei ohjaa laisinkaan painetta säiliöön.
http://sisua.net/gallery/v/un-proto/huo ... ewsIndex=1

Tuo painesäiliö on näköjään kaksiosainen kun kuskin puolen vesiventtiilistä valuu vain pakkassuojalitkua, mutta vänkärin puolelta suhahtaa
karppinen
Viestit: 38
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sa-1394

Viesti Kirjoittaja karppinen »

Olihan tuo ulosottokoppa aika säpäleinä.
IMG_0237.JPG
Raihnalle kiitos osista! Nyt Sisu kiskoo taas!
IMG_0289.JPG
Ja painevikakin oli aika yksinkertainen.
IMG_0225.JPG
Avatar
K-44SP
Viestit: 461
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sa-1394

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

Palatakseni hieman tuohon aiempaan Leukun termostaatti keskusteluun tein asiasta tarkempaa selvitystä. Toivottavasti tästä on jollekkin tulevaisuudessa apua.
Törmäsin sattumalta netissä kuvien mukaiseen termostaattiin ja enpä sitten malttanut olla ostamatta, sillä ovat nykyjään todella harvassa. Termostaatin Leyland numero on 608963. Myyjä on tehnyt aika hyvän selvityksen missä moottoreissa on tätä käytetty ja samalla listannut AEC:n ja Leylandin varaosanumerot.

Selvitin myös kaikkien yleisimpien Sisuissa käytettyjen Leyland moottoreiden termostaattien lämpötila-alueen. Kaikkissa oli sama alue oli sitten vapaastihengittävä tai ahdettu moottori. Termostaatin pitää alkaa aukeamaan 74C lämpötilassa ja kokonaan on oltava auki 85C lämpötilassa. Kontion ohjekirjassa tosin sanottiin avautumislämpötilaksi 70C mutta kuitenkin varaosakirja tuntee mallin joka alkaa 74C lämpötilassa aukeamaan. Kaikki kolmella eri varaosanumerolla ( 511608, 541165 ja 608963) olevat termostaatit näyttäisivät olevan vaihtokelpoisia keskenään. Näillä ei näyttäisi olevan muuta eroa, kuin valmistusajankohta ja siitä johtuvat rakenteelliset erot.

Vanhemmissa 60-luvun alun huoltotiedotteessa ei oltu kielletty autolla ajoa ilman termostaattia. Ainoastaan käskettiin jälleenmyyjiä korostamaan asiakkaalle, että ilman termostaattia ajettaessa on ohivuoto tukittava metallirenkaalla. Näitäkin vanhan kansan jääriä näytti olleen jotka eivät termostaattia huolineet vaan kaihtimella yrittivät pärjätä :lol:

Termostaatin rungossa olevan merkinnän B77 oletan olevan vuosiluku jolloin termostaatti on valmistettu.
Liitteet
$_56.JPG
$_56.JPG (129.04 KiB) Katsottu 12355 kertaa
$_57.JPG
Kauppiiaan selvitys.jpg
Kauppiiaan selvitys.jpg (191.04 KiB) Katsottu 12355 kertaa
Avatar
K-44SP
Viestit: 461
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sa-1394

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

Tässä sitten kuvia vielä numeroilla 511608 ja 541165 olevista termostaateista. Numerolla 511608 oleva termostaatti esiintyy jo 50-luvulla huoltokirjassa ja numerolla 541165 oleva on vuodelta 1969.
Liitteet
511608.jpg
511608.jpg (16.74 KiB) Katsottu 12351 kertaa
541165.jpg
541165.jpg (46.57 KiB) Katsottu 12351 kertaa
karppinen
Viestit: 38
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sa-1394

Viesti Kirjoittaja karppinen »

Mistä löysit termarin? Tuntuu tosin pelaavan ihan hyvin tuolla letkumallillakin
IMG_1162.JPG
Korjausehdotuksia?
Osia saa tarjota!
kivinen
Viestit: 753
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sa-1394

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Korjausehdotuksena, kardaaniputken päähän voi vaihtaa koko nivelosan jos tuollaiseen ei ole osia saatavilla.

Tuolta on joskus löytynyt aika erikoisiakin osia:
S&N: http://www.snoy.fi/fi/tuotteet/nivelakselit

Komet on toinen vaihtoehto, mutta toimitusajat tuntuu olevan pitkiä. Yksi kardaani on ollut tuolla jo varmaan 3 kk takuukorjauksessa.
http://www.ko-met.fi/

Offipelien kardaanit olen rakentanut itse sorvissa eikä niitä ole tasapainotettu. Katuautoihin sitten tasapainotusta, esim. 4,3 perävälityksellä ja 29" renkaalla värinä alkoi jossain 100 km/h jälkeen.
karppinen
Viestit: 38
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sa-1394

Viesti Kirjoittaja karppinen »

Joo kyllä se varmaan koko nivelosa tähän on vaihdettava. Keksis vaan miten tuon entisen saa irti. Nyt nuo loputkin lätkät jotka kolmella pultilla kiinni, on irrotettu. Vai pitääkö purkaminen aloittaa laipoista kardaanin molemmista päistä ja sitten itse nivel jollain prässillä? vai miten?
karppinen
Viestit: 38
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sa-1394

Viesti Kirjoittaja karppinen »

Uusi nivel 44mm X 126mm löytyi kaupan hyllystä hintaan 75 ekua. Kiikutin sen ja koko kartaanin koneistamolle laitettavaksi. Eiköhän se kuntoon tule!
Avatar
K-44SP
Viestit: 461
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sa-1394

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

karppinen kirjoitti:Mistä löysit termarin? Tuntuu tosin pelaavan ihan hyvin tuolla letkumallillakin
Ebaystä sattumalta löytyi enkä malttanut olla ostamatta. Testasin termarin keittämällä yhtäaikaa vastaavan asteisen tavallisen peltitermarin kanssa. Molemmat alkoivat avautumaan 82°C lämpötilassa ja olivat puoliksi avoinna 85°C lämpötilassa. Täysin avautuneita 95°C lämpötilassa ja Leyland termarin ohivuoto oli vasta tällöin kokonaan kiinni. Tämä vain vahvisti aiempaa päätelmää ettei tuolla ominaisuudella tee itseasiassa oikeastaan mitään sillä varmaankin yli 90% ajasta termostaatin toimiessa on ohivuoto auki.

Yksi mahdollinen Leylandin varaosamekka on unohtunut varmaankin monelta. Yleensä tulee suunnattua katseet sumujen saarille tai intian hino varaosamarkkinoille josta ostaminen on melko mahdotonta jollei vähintään 1000kpl erää halua ostaa. Australia on osoittautunut itselleni uudeksi tuttavuudeksi josta tuntuu Leyland nos varaosia löytyvän hyvin ja noita orkkis termostaattejakin tuntuu olevan myynnissä. Ainut huonopuoli on rahtihinnat ja tullit/verot johtuen maan ollessa EU:n ulkopuolinen. Paketti tulee perille nopeammin, kuin matkahuollon paketti suomen toisesta päästä toiseen :lol:
kivinen
Viestit: 753
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sa-1394

Viesti Kirjoittaja kivinen »

karppinen kirjoitti:Joo kyllä se varmaan koko nivelosa tähän on vaihdettava. Keksis vaan miten tuon entisen saa irti. Nyt nuo loputkin lätkät jotka kolmella pultilla kiinni, on irrotettu. Vai pitääkö purkaminen aloittaa laipoista kardaanin molemmista päistä ja sitten itse nivel jollain prässillä? vai miten?
Tuollaista kardaania en ole ikinä purkanut, mutta monissa ristikoissa on tuolla haarukan sisäpuolella sokat, jotka pitää irrottaa. Sen jälkeen saa painettua tai lyötyä ristikon irti.
Avatar
K-44SP
Viestit: 461
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sa-1394

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa :wink:
Liitteet
ristikko.jpg
ristikko.jpg (61.33 KiB) Katsottu 12010 kertaa
Vastaa Viestiin