Kehitystä Neuvostoliitossa.
Valvoja: sisua
Re: Kehitystä Neuvostoliitossa.
Melkein 16-litrainen moottori joka painaa vain 665kg.
- Komissarov
- Viestit: 171
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Kehitystä Neuvostoliitossa.
Juu, mutta jo suoritusarvojenkin perusteella on rautaa säästellen tehty...
Aina sitä vaan jaksaa ihailla noita venäläisiä piirroksia moottoreista ja muistakin koneista ja niiden osista. En ole minkään länsituotannon yhteydessä törmännyt vastaavaan. Mutta ehkä olen vaan liikkunut väärissä piireissä... En tiedä, tekevätkö nykytuotannostaan vastaavia, vai olivatko nuo(kin) vain neuvostoajan iloja.
Aina sitä vaan jaksaa ihailla noita venäläisiä piirroksia moottoreista ja muistakin koneista ja niiden osista. En ole minkään länsituotannon yhteydessä törmännyt vastaavaan. Mutta ehkä olen vaan liikkunut väärissä piireissä... En tiedä, tekevätkö nykytuotannostaan vastaavia, vai olivatko nuo(kin) vain neuvostoajan iloja.
Re: Kehitystä Neuvostoliitossa.
Tuosta valokuvasta kattoen näyttäis että olis alumiinikansilla ja lohkolla. Vai näinkö väärin?
- Komissarov
- Viestit: 171
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Kehitystä Neuvostoliitossa.
Juu, kyllähän tuo kovasti siltä näyttäisi...
Re: Kehitystä Neuvostoliitossa.
Nyt ei mennä Neuvostoliittoon, vaan nykyajan Venäjälle...
Perinteinen Ural on saanut uuden ohjaamon, GAZ pakettiautosta. Nykyään Ural kuuluu GAZ-konserniin. Tuotantoon "Ural Next" pitäisi tulla ensi vuonna. Vanha 60-luvulta periytyvä malli jää toki vielä tuotantoon, sillä mikä pahan tappaisi?
Tuulilasi sais olla vähän pystymmässä?
Keulassa on onneksi vielä vanhaa henkeä jäljellä.
Ohjaamon luovuttaja GAZ Gazelle Next. Moottorina on 2.8 litrainen 4-syl Cummins.
Samaa ohjaamoa käytetään myös vähän raskaammissakin GAZeissa.
http://eng.gazgroup.ru/
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Kehitystä Neuvostoliitossa.
Tässä melko mielenkiintonen video aiheesta.
http://www.youtube.com/watch?v=UlIVuRBNgv4
http://www.youtube.com/watch?v=UlIVuRBNgv4
Re: Kehitystä Neuvostoliitossa.
Totta vie! Olisipa vaan tekstit niin ymmärtäisi rahtusen enemmän.142-BPT kirjoitti:Tässä melko mielenkiintonen video aiheesta.
http://www.youtube.com/watch?v=UlIVuRBNgv4
Re: Kehitystä Neuvostoliitossa.
Näky tämmöinen latviassa viikolla kun olin työ keikalla.
Suomalaista tekoa.
Suomalaista tekoa.
Re: Kehitystä Neuvostoliitossa.
Tämähän on aika lailla samanmoinen mitä PV:llä oli SISUna filmilaboratorioina. Joita on ainakin 2 myyty viime vuosina Kalkussa. Tosin, ei ole hajuakaan montako noita on ylipäätään edes PV:n riveissä ollut.
Re: Kehitystä Neuvostoliitossa.
Varmaan liittyy kanssa jotenkin joko elokuviin tai joku ulkolähetysauto kun oli semmoisessa paikassa jossa kuvattu elokuvia.sotarauta kirjoitti:Tämähän on aika lailla samanmoinen mitä PV:llä oli SISUna filmilaboratorioina. Joita on ainakin 2 myyty viime vuosina Kalkussa. Tosin, ei ole hajuakaan montako noita on ylipäätään edes PV:n riveissä ollut.
Sielä oli rekvisiittana vanhoja autoja sekä kulissi taloja ja asema ja satama.
Tuolta löytyy muutama kuva sieltä eniten autoista.
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=28
Re: Kehitystä Neuvostoliitossa.
Tämä saattaa olla joko Eestin TV:n vanha ulkotuotanto auto, ellei sitten Neuvostomaan puolelta.Tojo4wd kirjoitti:Näky tämmöinen latviassa viikolla kun olin työ keikalla.
Suomalaista tekoa.
- Komissarov
- Viestit: 171
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Kehitystä Neuvostoliitossa.
Valmistusmääristä en lähde sanomaan mitään, mutta kyllä näitä oli levinnyt ympäri neuvostotasavaltoja ja monet niistä ovat käytössä yhä alkuperäisillä sijoillaan. Näitä näyttäisi olevan sekä Delta 200-, että Wiima 310 -tyylisillä maskeilla.
Re: Kehitystä Neuvostoliitossa.
http://www.uazbuka.ru/models/img/UAZ_PRTS_2.JPG
УАЗ-452Д Айокки Телевидение = UAZ-452 Ajokki Television...!
Ajokki on siis korittanut pönttö-UAZejakin, enpä olis tuota tiennyt.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
- Komissarov
- Viestit: 171
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Kehitystä Neuvostoliitossa.
Jotenkin olisin valmis uskomaan, että varsinainen korittaja näissä kuitenkin on Erikoiskori, vaikka näissä Ajokin laput onkin. Samaa konserniahan nuo kuitenkin jo silloin olivat..?
Re: Kehitystä Neuvostoliitossa.
KAZ - Kutaisi Automobile Zavod
KAZin tehdasta alettiin rakentamaan vuonna 1945. Kutaisi sijaitsee nykyisen Georgian alueella. Ensimmäinen kuorma-auto rullasi ulos elokuussa 1951, KAZ-150. Se oli sama auto kuin ZIS-150. Seuraavana vuonna tuotantoon tuli KAZ-585B, joka sekin nojasi vahvasti ZISiin.
KAZ-605
50-luvun puolivälissä perustettiin oma suunnittelutoimisto, ja vuonna 1958 saatiin aikaan jotain "enemmän omaa". Kuorma-auto KAZ-605 ja puoliperä veturi 606. Tuotantoon mallit tulivat parin vuoden kuluessa. Tekniikka perustui kuitenkin edelleen ZILiin, ja mallin 164. KAZ-606 oli ensimmäinen nokaton Neuvostoliittolainen puoliperävaunun veturi. Kahden hytti oli kokonaan terästä. Moottori oli ZIS-120 (ZIL-157k) bensa lättäpää kuutonen, 5.5 litraa, 90 hv/2600 rpm. Epätavallista oli sijoittaa vaihdevipu ohjauspylvään oikealle puolelle, ja käsijarru vasemmalle. Näitä autoja tehtiin vain pieni määrä.
KAZ-606A
Sarjatuotanto KAZ-606A lanseerattiin vuonna 1962. Moottorina ZIL-157KYA, joka oli modifioitu ZIS-120. Puristussuhdetta oli lisätty, pyörimisnopeutta kasvatettu, ja sovitettu parempi kaasutin. Tuloksena 110 hv/ 2800 rpm. KAZ-606A mallissa on myös keulassa erilainen säleikkö ja ajovalot.
Auto pystyi vetämään 10,5 tonnia.
Auto oli varustettu viiden vaihteisella laatikolla. Edessä kaksi lehtiset jouset, ja hydrauliset iskunvaimentimet. Takana neljä lehtiset jouset.
Auto oli aikaansa nähden hyvin edistyksellinen, kuljettajalla oli korkeatasoista mukavuutta, kuten: sänky, tuuletin, sumuvalot. Kuitenkin oli havaittu merkittäviä haittoja, nimittäin alhainen rakenteiden laatu, korkea polttoaineen kulutus (joka oli 50 litraa/100 km), ja alhainen huippunopeus (65km/h). Moottoriin pääsi käsiksi ohjaamossa olevan irrotettavan kopan kautta. Mutta se vaikeutti korjauksia, ja joissakin tapauksissa sieltä pääsi ohjaamoon pakokaasua.
KAZ-608
Heti 606A mallin julkaisun jälkeen suunnittelutoimisto ryhtyi valmistelemaan seuraavaa mallia KAZ-608. Sen tärkemmät osat tulivat mallista ZIL-130.
Autoon oli asennettu V-8 moottori, joka oli hieman muutettu ZIL-130YA5 (eri mallinen ilmansuodatin). Iskutilavuus oli tasan 6 litraa ja tehoa löytyi 150 hv/3200 rpm. Suomalaiselle moottori on tutuin 6x6 armeija mallista ZIL-131. Prototyyppi valmistui jo vuonna 1963, mutta KAZ-tehdas sai moottoreita kunnolla käyttöönsä vasta 1967, ja heti sen jälkeen alkoi sarjatuotanto.
Uuden iloisen veekasi moottorin lisääntynyt teho toi lisää enimmäispainoa puoliperävaunuun, joka oli nyt 15500 kg, suurin nopeus tällöin 70 km/h. Nämä arvot olivat käytössä (virallisesti) vain hyväpintaisilla teillä. . Suurin nopeus puoliperävaunun vanssa oli 80 km/h, silloin kuormaa sai olla 10500 kg.
Lisäksi tehokkaamman moottorin kanssa auto oli saanut useita muita ominaisuuksia: moottori oli siirtynyt taaksepäin, ja ohjaamon saattoi nyt kipata 45 astetta eteenpäin. Matalemman koneen takia ohjaamossa oli nyt paikat kolmelle. Vaihdevipu oli sijoitettu perinteisesti , lattialle, kuljettajan oikealle puolelle.
Autolle oli tyypillistä kaksi pakoputkea, eli molemmille puolille oli omansa.
Erityisesti tähän malliin auton valmistaja oli suunnitellut ja rakentanut kaksiakselisen KAZ-717 puoliperävaunun, jonka omapaino oli 4000 kg ja hyötykuorma 11,5 tonnia.
КАZ-608В 1976–89
Ohjaamo alkoi näyttämään vanhalta vuonna 1970, joten aloitettiin uuden kehitystyö. Prototyyppi oli valmis 1973, ja tuotanto alkoi vuonna 1976. Mallin nimi oli КАZ 608В. Ohjaamosta tuli hieman isompi ja kulmikkaampi. Nokan teksti "Колхида" korvattiin merkin nimellä "КАЗ". Колхида tarkoittaa sanaa Kolkhis, Tässä lisää tietoa siitä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kolkhis
Tekniikka pysyi samana.
КАЗ-4430
70-luvulla autosta tehtiin myös nelivetoinen versio, malli 4430. Etuakseli on sekin ZIListä kotoisin...
KAZ-604B
Mutta palataan vielä kultaiselle 60-luvulle... Kutaisilainen tehdas teki erikoisen 8x8 prototyypin vuonna 1962. Ohjaamo oli KAZ-606A, moottori ZIL-130 V8. Erityistä autossa oli jokaisen pyörän erillistuenta. Se, ja muu voimansiirto oli peräisin pyöräalustaisen miehistönkuljetus panssarivaunun prototyypistä. Jumalattoman monimutkainen voimansiirto näkyy tässä filmissä, noin 9-12 minuutin kohdalla: http://www.youtube.com/watch?v=jft-Bm8Z31w Liian kallis ja monimutkainen auto ei päässyt tuotantoon.
Objekt-1040
Videon miehistön kuljetusajoneuvo, Objekt-1040, oli myöskin KAZin valmistama. Sekään ei päässyt sarjatuontoon. Homman sai kaksimoottorinen ZIL-135LM. Myöhemmin sitä kehitti BAZ lisää.
Neuvostoliiton hajotessa Kutaisi Automobile Zavod jäi Georgian puolelle. Tilauksia ei enää tullut, toiminta hiipui pikku hiljaa, ja on nykyään käytännössä lopetettu.
KAZin tehdasta alettiin rakentamaan vuonna 1945. Kutaisi sijaitsee nykyisen Georgian alueella. Ensimmäinen kuorma-auto rullasi ulos elokuussa 1951, KAZ-150. Se oli sama auto kuin ZIS-150. Seuraavana vuonna tuotantoon tuli KAZ-585B, joka sekin nojasi vahvasti ZISiin.
KAZ-605
50-luvun puolivälissä perustettiin oma suunnittelutoimisto, ja vuonna 1958 saatiin aikaan jotain "enemmän omaa". Kuorma-auto KAZ-605 ja puoliperä veturi 606. Tuotantoon mallit tulivat parin vuoden kuluessa. Tekniikka perustui kuitenkin edelleen ZILiin, ja mallin 164. KAZ-606 oli ensimmäinen nokaton Neuvostoliittolainen puoliperävaunun veturi. Kahden hytti oli kokonaan terästä. Moottori oli ZIS-120 (ZIL-157k) bensa lättäpää kuutonen, 5.5 litraa, 90 hv/2600 rpm. Epätavallista oli sijoittaa vaihdevipu ohjauspylvään oikealle puolelle, ja käsijarru vasemmalle. Näitä autoja tehtiin vain pieni määrä.
KAZ-606A
Sarjatuotanto KAZ-606A lanseerattiin vuonna 1962. Moottorina ZIL-157KYA, joka oli modifioitu ZIS-120. Puristussuhdetta oli lisätty, pyörimisnopeutta kasvatettu, ja sovitettu parempi kaasutin. Tuloksena 110 hv/ 2800 rpm. KAZ-606A mallissa on myös keulassa erilainen säleikkö ja ajovalot.
Auto pystyi vetämään 10,5 tonnia.
Auto oli varustettu viiden vaihteisella laatikolla. Edessä kaksi lehtiset jouset, ja hydrauliset iskunvaimentimet. Takana neljä lehtiset jouset.
Auto oli aikaansa nähden hyvin edistyksellinen, kuljettajalla oli korkeatasoista mukavuutta, kuten: sänky, tuuletin, sumuvalot. Kuitenkin oli havaittu merkittäviä haittoja, nimittäin alhainen rakenteiden laatu, korkea polttoaineen kulutus (joka oli 50 litraa/100 km), ja alhainen huippunopeus (65km/h). Moottoriin pääsi käsiksi ohjaamossa olevan irrotettavan kopan kautta. Mutta se vaikeutti korjauksia, ja joissakin tapauksissa sieltä pääsi ohjaamoon pakokaasua.
KAZ-608
Heti 606A mallin julkaisun jälkeen suunnittelutoimisto ryhtyi valmistelemaan seuraavaa mallia KAZ-608. Sen tärkemmät osat tulivat mallista ZIL-130.
Autoon oli asennettu V-8 moottori, joka oli hieman muutettu ZIL-130YA5 (eri mallinen ilmansuodatin). Iskutilavuus oli tasan 6 litraa ja tehoa löytyi 150 hv/3200 rpm. Suomalaiselle moottori on tutuin 6x6 armeija mallista ZIL-131. Prototyyppi valmistui jo vuonna 1963, mutta KAZ-tehdas sai moottoreita kunnolla käyttöönsä vasta 1967, ja heti sen jälkeen alkoi sarjatuotanto.
Uuden iloisen veekasi moottorin lisääntynyt teho toi lisää enimmäispainoa puoliperävaunuun, joka oli nyt 15500 kg, suurin nopeus tällöin 70 km/h. Nämä arvot olivat käytössä (virallisesti) vain hyväpintaisilla teillä. . Suurin nopeus puoliperävaunun vanssa oli 80 km/h, silloin kuormaa sai olla 10500 kg.
Lisäksi tehokkaamman moottorin kanssa auto oli saanut useita muita ominaisuuksia: moottori oli siirtynyt taaksepäin, ja ohjaamon saattoi nyt kipata 45 astetta eteenpäin. Matalemman koneen takia ohjaamossa oli nyt paikat kolmelle. Vaihdevipu oli sijoitettu perinteisesti , lattialle, kuljettajan oikealle puolelle.
Autolle oli tyypillistä kaksi pakoputkea, eli molemmille puolille oli omansa.
Erityisesti tähän malliin auton valmistaja oli suunnitellut ja rakentanut kaksiakselisen KAZ-717 puoliperävaunun, jonka omapaino oli 4000 kg ja hyötykuorma 11,5 tonnia.
КАZ-608В 1976–89
Ohjaamo alkoi näyttämään vanhalta vuonna 1970, joten aloitettiin uuden kehitystyö. Prototyyppi oli valmis 1973, ja tuotanto alkoi vuonna 1976. Mallin nimi oli КАZ 608В. Ohjaamosta tuli hieman isompi ja kulmikkaampi. Nokan teksti "Колхида" korvattiin merkin nimellä "КАЗ". Колхида tarkoittaa sanaa Kolkhis, Tässä lisää tietoa siitä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kolkhis
Tekniikka pysyi samana.
КАЗ-4430
70-luvulla autosta tehtiin myös nelivetoinen versio, malli 4430. Etuakseli on sekin ZIListä kotoisin...
KAZ-604B
Mutta palataan vielä kultaiselle 60-luvulle... Kutaisilainen tehdas teki erikoisen 8x8 prototyypin vuonna 1962. Ohjaamo oli KAZ-606A, moottori ZIL-130 V8. Erityistä autossa oli jokaisen pyörän erillistuenta. Se, ja muu voimansiirto oli peräisin pyöräalustaisen miehistönkuljetus panssarivaunun prototyypistä. Jumalattoman monimutkainen voimansiirto näkyy tässä filmissä, noin 9-12 minuutin kohdalla: http://www.youtube.com/watch?v=jft-Bm8Z31w Liian kallis ja monimutkainen auto ei päässyt tuotantoon.
Objekt-1040
Videon miehistön kuljetusajoneuvo, Objekt-1040, oli myöskin KAZin valmistama. Sekään ei päässyt sarjatuontoon. Homman sai kaksimoottorinen ZIL-135LM. Myöhemmin sitä kehitti BAZ lisää.
Neuvostoliiton hajotessa Kutaisi Automobile Zavod jäi Georgian puolelle. Tilauksia ei enää tullut, toiminta hiipui pikku hiljaa, ja on nykyään käytännössä lopetettu.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218