1327

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

proto
Viestit: 603
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 1327

Viesti Kirjoittaja proto »

Olisiko syöttöä lisätty jos savuttaa.
Liika syöttö ei ole hyväksi, huutelee öljyä sylinterin seinämiltä ja saattaa leikata kiinni.
Näitä projekteja on aina kiva seurata 🙂
tsipi
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2021 7:10 am

Re: 1327

Viesti Kirjoittaja tsipi »

Diesel efektillä tarkoitin tiivistevauriota, mikä näyttää kuin rotta olisi järsinyt tiivistepintaa. Johtuu siis ilmasta tiivistettä vasten. Ilma puristuessaan lämpenee ja polttaa tai jopa räjäyttää tiivisteeseen reiän. Tämän opetti vanhempi hydrauliikka asentaja / huoltaja. Eipä tuonne kytkimen puolelle varmaan saa ihan sellaisia paineita, mutta ei se ilma tiivistettä vasten koskaan hyväksi ole..

Ja kyllä joo voi olla syöttöjä nostettu ja varmaan onkin. Mutta kyllähän ahtopaineen pitäisi kirkastaa savu kiihdyttäessä eikä tasakaasulla pitäisi mustaa työntää. Tässä tuli kokolailla savua aina. Paitsi tyhjäkäynnillä. Välillä tasakaasullakin savua tuli sekalaisesti enemmän ja vähemmän. Käytön puutetta kenties. Tarvii kokeilla suutinputkia joku päivä käydessä. Tuntee jo hieman lyökö kaikki saman verran näpeille. Saattaapi hyvinkin olla vähä kärjet jumissa kun on seisonut.


Matkan marssivauhti asettui siihen 75 kmh nurkille. Ison auton tullessa vastaan katto nousi etureunastaan viitisen senttiä auki. Tämä vähän rajoitti menovauhtia kun oli tarkoitus ajaa kotiin ihan kovakattoisella autolla eikä avolla. Koko matkan tuli kuitenkin vettä tai lunta.

Sähköjä saa myös perata hieman, että löytyy lämppärin puhaltimet, pyyhkijät ja valot yms seuraavalle matkalle. Ajovalot juu löytyi, mutta onhan tuolla vaikka ja mitä lyhtyä katolla ja kyljissä.

Missä mahtaa olla se glykolisäiliö, mikä voitelee jarrujärjestelmää? Ja voiteleeko se myös muut paineilmasylinterit, vai onko nämä systeemit täysin erillään?
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 1327

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

tsipi kirjoitti: La Huhti 24, 2021 7:56 pmMissä mahtaa olla se glykolisäiliö, mikä voitelee jarrujärjestelmää? Ja voiteleeko se myös muut paineilmasylinterit, vai onko nämä systeemit täysin erillään?
Moottorikopan takana lavan lattiassa on "pariovet", ja sen alla on se säiliö. Kytkimen työsylinteri, mitä olet hiki päässä renkannut, on hieman edempänä.

Moni kaataa säiliöön Aerollia, mutta vanhoihin Sisuihin kuuluu tosiaan 20/80 % vesi/glykoli seos.

Tuli nyt mieleen yksi kaveri, joka kaatoi KrAZin paineilma jarrujen jäänesto säiliöön jarrunestettä. Ja kaikki toimi oikein hyvin sen jälkeen, ihme kyllä, ilman pihinöitä :shock:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
tsipi
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2021 7:10 am

Re: 1327

Viesti Kirjoittaja tsipi »

Huomenna yritetään metsästää uutta startin solenoidia ja pätkää 35 mm sylinteriputkea.

Startin solenoidin perästä kansi auki ja lukkopihdeillä solenoidin veto ja hipsulla sisu käymään. Noh, sitä teki heti mieli lähteä kokeilemaan tien sivuun. Sanoin kyllä kuskille ettei pari vuotta sitten kytkenyt nelikkoa päälle ja ei muuten kytkenyt tänäänkään. Jouduttiin toteamaan vinssi täysin toimivaksi. Komeasti tuli sillä!

Otin jakolaatikkoa kytkevän paineilmasylinterin käteen ja se kyllä toimi aivan täysin. ei vuotanut ollenkaan. Onko tuolla kyljessä nyt joku toinenkin mikä kytkee jakiksesta jotain? Pelkkä ilmalinja meni muistaakseni. Ei ulkoista sylkkyä. Siellä alla on oletettavasti lukon kytkentään sylinteri? Vasemmalla puolella jakolaatikkoa? Sen otin seuraavaksi auki ja se oli kyllä aivan entinen. Varsi oli mutkalla ja putki näyttää tältä:

Kuva

Laitoin verkot vesille, jos löytyisi pätkä 35mm sylinteriputkea. Vai saiko näitä sylintereitä jostain ihan osteltua?

Ja vielä tarkentavaa kyselyä: Tämäkö on se paineilman voitelu?

Kuva

Ja mistä sitä pumpataan? Oikean puoleisesta saa ilmeisesti käännettyä lisää painetta. Eno käski kääntää kilon verran lisää, että kaikki kytkee varmasti. Nyt kyllä vaihtelen öljyjä vähän joka paikkaan. Menee sitten hetken aikaa ilman niiden miettimistä. Tuskin tässä on valtion huolenpidon jälkeen vaihdeltu juuri muuta kuin moottoriöljyjä. Tai saattoi jotain merkintää olla ajopäiväkirjassa. :roll:
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 1327

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Sen laitteen nimi on pakkassuojapumppu. Vanhemmissa pumpuissa oli käsin painettava tatti kannessa, uudemmissa ei ole. Kun lisää glykolia säiliöön, niin se riittää. Laitteen kyljessä on säätöpyörä. Siitä voi säätää, paljonko lientä se lisää paineilmaan.

Ja vieressä on paineensäädin. Siitä voinee itse säätää maksimi painetta, itsellä ei kokemusta.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
tsipi
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2021 7:10 am

Re: 1327

Viesti Kirjoittaja tsipi »

Paljonkos teillä muilla on sitten paineet mittarin mukaan? Voisin vähän suorittaa vertailua. Tuo oletettavasti etuvedon kytkevä sylinteri tarvi noin 3 kiloa painetta voittaakseen tuon paluu jousen vastuksen. Kyllä minä tuossa pähkin sen sylinterin tekevän ihan sen mitä pitääkin, mutta ei vaan kytke. Käsin tuli meinaan kevyesti mekaaninen liike. Koitetaan nyt kuitenkin laskea ensin uutta öljyä sisään ja sitten vasta otetaan auki. Pitää tihrustaa räjäytyskuvia ensin kuitenkin.

Tuo säätöruuvi glykolisäiliön vieressä on ihan hervoton. Tai oletettavasti tuo iso ja muovinen tapaus. Pyörii ihan hurlumheitä.

Tämä auto ainakin alkumatkan mäntyharjultu aivasteli kuten paineilman varoventtiili. Etenkin ylämäissä tiheämpään tahtiin. Loppumatkan taisi mennä kyllä aivastelematta.
tsipi
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2021 7:10 am

Re: 1327

Viesti Kirjoittaja tsipi »

Nyt kun hetken katsoin räjäytyskuvaa ja mietin jakolaatikkoa, niin tuolta alhaaltahan se etuvetokytketään. Juurikin samainen sylinteri joka minulla on vaihtokunnossa. Pitää kokeilla heittää sen paikalle vaikka vinssin sylinteri, jos sattuisi olemaan samanlaisia. Päältä kytketään näemmä alennus päälle.
tsipi
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2021 7:10 am

Re: 1327

Viesti Kirjoittaja tsipi »

Skubalta löytyy leukkuun solenoidi, jonka sai hakea seuraavana aamuna, vaikka vasta oman työpäivän päätteeksi mentiin raapimaan oven karmeja. Startti leivottiin kasaan ja vaihdoin vinssin ilmasylinterin etuvedon kytkemiselle. Se oli sisältä kuin uusi. Tänään kenties saan putken pätkän tuohon rikkinäiseen sylinteriin. Öljyjä tullut vaihdettua jakolaatikkoon, vaihdelaatikkoon, vinssiin ja moottoriin. Akselit vielä käymättä läpi. Vaihteiston liemet on jossain elämän vaiheessa saaneet vettä. Ei nyt aivan kermaa olleet, mutta ei näyttänyt öljyltäkään. Perät ja navat vielä sekä polttoainesuodattimet. Ilmeisesti jostain löytyy käsipumppu ilmavaivoihin?

Sähköjen perkuuta myös jonkin verran ennen leimausta. Näitä sähköjä on kyllä leiponut joku muukin kuin sisun tehdas. Tekisi oikeastaan mieli käydä aivan kokonaan läpi. Niin karmean näköinen johtoviidakko siinä on..

Kuva

Minusta pata vaikuttaa asettuneen seisomisen jälkeen. Uutta ainetta saanut ja pöllytys melkeinpä olematonta. Hienosti pelaa kaiken kaikkiaan. Nyt kun kaikki pyörät vetää, niin menee kyllä komeasti! Oli pakko hakea astemittari kabiiniin kun pelättiin kapistuksen menevän nurin. 45 astetta ne lupaavat kylkimyyryä esitteessä ja päästiin parhaillaan sinne 30-35 asteeseen. Minähän en ole palvelusaikanakaan koskaan ollut kyydissä kun oikeasti mennään maastossa. Ajelin mopedilla kyllä samoja reittejä. Tänään pääsee koittamaan lähitienoolla jonkin sortin pätkää vappuajelun merkeissä. Saapa nähdä miten roto pärjää.

Kuva

Pitää kerätä jonkin sortin kuva-albumi kaikista puutteista. Saa viisaammat sitten kertoa miten kohdat ovat alunperin olleen tai mistä olisi mahdollista kalastaa originaaleja osia. Esim pyyhkijän sulka, mittaristo, ovenkahvat jne.
tsipi
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2021 7:10 am

Re: 1327

Viesti Kirjoittaja tsipi »

Viikko takaperin oltiin tosiaan metsässä vappuajelulla. Ensin oli ihan kivaa, mutta lopussa ajettiin pätkää, missä oli liian syvät rengasurat sisulle. Muutamaan kertaan piti turvautua vinssiin. Saatiin vinssillä sitten hintaakin reissulle, koska kaadettiin sillä kolme puuta. Summa oli kolminumeroinen per puu ja tämä saatiin kuulla vasta kaatojen jälkeen... Tai no "puut" oli ehkä 10 vuotisia taimia... Yhtä kaikki. Vähän tässä kahden vaiheilla ollaan. Laitetaanko koko kierros 14-20 renkaita, vai jatketaanko elämää orkkis 14.50 kumeilla. Etukumit on loppu. Pitää mittailla ennen leimaa, että jääkö musteen tuoksu noilla renkailla unelmaksi. Varapyöränä oli uudennäköinen mitaksen 14,50 mpt ja lavalla yks kulunut nokialainen. Siinä pintaa kyllä katsastajalle tarpeeksi.

Kuva

Sylkky hitsattu, mutta vuoti silti kuin seula. Löysin onneks ebay:sta tivareita. Luulin, että ois kevyellä öljyllä pitäny tarpeeks, mutta ei puhettakaan. Vinssi on nyt manuaali käyttönen, eli ei kovin kriittistä.

Sähköt olis nyt metsästetty kaikki lukuunottamatta pitkiä valoja ja mankkaa. Jälkimmäistä tuskin tarvitaan. Tuolla pitkien kanssa on entisten omistajien taidonnäytteitä sähkötöissä ja vaatinee hieman selvittelyä. Pitkien katkaisija kyllä toimii, koska sieltä otetaan sähköä kattopitkien herätteelle, jotka syttyvät kun pitkät on kytketty ja perävaunun tunnusvalon kytkintä vedetään. Etu-umpioihin ei kuitenkaan syty pitkien valoa.

Pyyhkijöiden kanssa meni myös oma tovi. Ilmeisesti apukuskin puolella moottori vaihdettu. On erilainen ja kytkennöillekin vain 2 nastaa, mitkä menee suoraan hiilille. Eli pyyhkijät eivät mene sivuun kun pyyhintä lopetetaan. Muutenkin koko kytkin toimii hassusti. Eli hävittää kytkimeltä maan kun kytkin vedetään. Siis pyyhinnän 24v tulee, mutta maa häviää. Nyt kytkentä on jatkuvassa 24v ja katkaisijan maassa, eli kytkin toimii väärinpäin. Olisihan sen voinut kytkeä suoraan maahan ja olisi saanut pyyhkijät pelaamaan "oikein päin". En nyt oikein innostunut aiheesta sen koommin välittämään. Jollain aikataululla uusi kytkin ja pyyhkijöiden moottori. Menee näinkin leimasta, jos vaan löydetään varsi ja sulka tuohon pyyhkijälle.

Videota en näköjään osaa tänne lisätä...

Tuskin alla oleva toimii:

https://i.imgur.com/LNWKj0N.gifv
kivinen
Viestit: 753
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 1327

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Jos olet saanut luvan joltain maanomistajalta ajaa kuorma-autolla maastossa, niin maksa vaan puukorvaukset mukisematta. On kyllä tosi harvinaista herkkua tuollainen, ei kannata menettää mahdollisuutta.
tsipi
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2021 7:10 am

Re: 1327

Viesti Kirjoittaja tsipi »

Juu kyllä se maksettiinkin, että lisenssi säilyy. Kuitenkin ihan tuossa vieressä maastot. Proton jättämää uraa kun katsoi, niin välttämättä ne ei kovin innoissaan sitä enää sinne ota.

Tällä viikolla piti alkaa järsimään uutta pakoputkea. Tais jäädä ens viikolle.. pitää varmaan eka mutka turbon jälkeen tehdä siivuttamalla, että saa riittävästi jyrkkyyttä. Ens viikolla jos tulee käyriä niin selviää. Tarkoitus oli laittaa yks vaimennin orkkis paikalle, ja jättää ulostulo apukuskin puolelle. Sinne jonnekin vinssin ja akkukotelon välimaastoon. Heikosti löytyy 3,5" vaimentimia. Tai en ole raskaankaluston puljuja katsonut. Motonetin valikoimassa joku yks melko nirkonen pyöreä vaimennin. Edellisiinkin olen kyllä maailmalta ostanut 4" vaimentimet. Ihan vaan kotimaan saatavuuden ja hintapolitiikan vuoksi..
tsipi
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2021 7:10 am

Re: 1327

Viesti Kirjoittaja tsipi »

Pahoittelut, ettei ole tullut kirjoiteltua. Pakoputki tehty ja sähköt kaikki kaivettu esiin. Mankkaa lukuunottamatta, mutta sitä nyt ei oikein kaipaakaan.

Sisu leimattu eilen! Koitan laittaa tänne fotoa kun sopiva rako ilmiintyy. Lähinnä nyt pakoputkesta tuli pari kuvaa otettua. Paineilmasylinteriin tuli tiiviste ebaysta ja nyt on sitten vinssikin napin takana.
tsipi
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2021 7:10 am

Re: 1327

Viesti Kirjoittaja tsipi »

Sisun antautuneet lavaputket oijottiin alustavasti kaivinkoneella. Yksi putki antautui, mutta se oli hädin tuskin edes kiinni. Pitänee viritellä ressua päälle jossain välissä, että näkee onko suoruudet riittäviä. Hitsaillaan nyt tuo putki ensin kasaan kuitenkin.

Kuva

Pakoputki veistelty 3.5" putkesta. Ensimmäinen pätkä piti tehdä siivuttamalla, että putki en lähde liian eteen. Turbo sojottaa siis pakolähtö keulaa kohti

Kuva

Ränni jätettiin apukuskin puolelle kun en oikein keksinyt tarvetta viedä sitä tien puolelle.

Kuva

Motonetin vaimennin on säälittävän ja naurettavan rajamailla. Mutta äänet nyt ei kuitenkaan ole pahat. Ahdin varmaan hillitsee sointua riittävästi.

Seuraavana ongelmana on renkaat. Eli etuset on aika huonot ja apukuskin puolella vielä melkosen pykinyt versio. Laikukkaasti kulunut ja runko varmaan ihan sökö. Kotiin tuodessa painetta oli kilon verran ja kyyti oli hyvä. Laitoin vajaa 2 kiloa renkaaseen ja pikitiellä aivan karmiva. Ajattelin vaihtaa vararenkaana olevan uuden mitaksen paikalleen, mutta se onkin 12.5-20 mpt. Lavalla on yksi kalju ja melko eksoottisesti kulunut nokialainen. Melkein kaikki palat ovat etureunasta kuluneita. Vähemmän pykineen näköinen, mutta en ruvennut vielä vaihtamaan. Yritetään metsästää ensin parempaa. Tai mieluiten paria, koska ei kuskin puoleinenkaan häävi ole.

Alla oleva kuivakas:
Kuva

Irto rengas:
Kuva
Avatar
Kaato
Viestit: 261
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 1327

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
tsipi
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2021 7:10 am

Re: 1327

Viesti Kirjoittaja tsipi »

Hyvä vinkki!

Katsotaan mihin hinta asettuu!
Vastaa Viestiin