Sisu SL 170 4x4

SL, SK, SM, SN ja SR-sarjat

Valvoja: sisua

proto
Viestit: 542
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja proto »

Hyvä projekti meneillään ja hienoa että viitsit videoida.
Oma hommansa siinäkin kun etsii sopivan kuvauskulman/valaistuksen ja editointi vielä päälle yms.
Seurataan..
Neliveto Sisu
Viestit: 433
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

proto kirjoitti: La Joulu 26, 2020 6:19 pm Hyvä projekti meneillään ja hienoa että viitsit videoida.
Oma hommansa siinäkin kun etsii sopivan kuvauskulman/valaistuksen ja editointi vielä päälle yms.
Seurataan..
Kiitos, on siinä tosiaan vähän vielä lisäksi oma hommansa kun videoi tekemänsä työn. Omasta mielestä kuitenkin ihan mukavaa hommaa ja ehkä se alkaa luonnistua paremmin kun ensin tottuu. Vähän aluksi totuttelemista ollut juurikin kuvakulmien etsintään ja niiden miettimiseen, ja toki editointiin myös.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 433
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Tällä viikolla sain Sisun moottorin lohkon puhdistetuksi ja suojatuksi ja torstaina lohko pohjamaalattiin. Tänään olisi tarkoitus puhdistaa sylinterikannet loppuun ja mahdollisesti myös maalata ne.

Julkaisin You Tubeen myös näillä näkymin viimeisen videon tammikuussa 2020 tehdystä moottorin purkamisesta, seuraavat videot tulevat olemaan puolestaan moottorin kokoamisesta.

Sylinterikansien irrotus: https://youtu.be/K-2uvN7HWNA

Moottorinosien puhdistus ja maalaus osa 1/2: https://youtu.be/fHlRMqjP82A
Liitteet
Valmet 611 DSJ Pohjamaalattu lohko I.jpg
Valmet 611 DSJ Puhdistettu lohko II.jpg
Valmet 611 DSJ Puhdistettu lohko I.jpg
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 433
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Viime viikon sunnuntaina lähes kaikki moottorin osat saatin maalattua pintavärillä ja tällä viikolla asensin moottoriin kannakkeet ja vauhtipyörän kotelon paikalleen ja nostin moottorin telineeseen. Seuraavaksi olisi tarkoitus asentaa moottoriin öljypumppu, hammaspyöräkotelo ja öljypohja, sekä muita lohkoon kiinni tulevia pienempiä osia. Vauhtipyörän koteloa en vielä keskittänyt eikä kampiakselin takastefaa ole myöskään vielä asennettu, sillä työkalua stefan asentamiseen ja kotelon keskittämiseen ei ole vielä tehty.

Oletteko muuten laittaneet lohkon ja vauhtipyörän kotelon väliin tiivisteen tai tiivisteliimaa? Siellä välissä oli vauhtipyörän koteloon liimattu tiiviste ja jonkin verran tiivisteliimaa, kun purin moottorin, mutta tiivistesarjassa ei tullut minkäänlaista sinne sopivaa tiivistettä eikä varaosakirjakaan näytä sellaista tuntevan

Moottorin osien puhdistus ja maalaus 2/2: https://youtu.be/uZdMd5B8VBM

Vauhtipyörän kotelon ja moottorin kannakkeiden asennus: https://youtu.be/YsISJDqGiVk
Liitteet
Valmet 611 DSJ Moottori telineessä II.jpg
Valmet 611 DSJ Moottori telineessä I.jpg
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Avatar
sisua45
Viestit: 3042
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Ennen vanhaan käytettiin paperitiivistettä, nykyään tiivisteliimaa. Liimalla ei ole paljoa vaatimusta, mikä tahansa WC-silikoonikin käy, ja sitä on siellä käytettykin :D

Mikä on maalin sävy, RAL-5009..?

PS: Syl kansista otat tietysti maalin pois kannenpultin kannan vastepinnasta. Muuten momentit ovat mitä sattuu.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Neliveto Sisu
Viestit: 433
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

sisua45 kirjoitti: Su Tammi 10, 2021 9:05 pm Ennen vanhaan käytettiin paperitiivistettä, nykyään tiivisteliimaa. Liimalla ei ole paljoa vaatimusta, mikä tahansa WC-silikoonikin käy, ja sitä on siellä käytettykin :D
Kiitos tiedosta, pitää vielä ottaa sitten tuo kotelo irti, kun ei se ole muutenkaan vielä asennettu lopullisesti paikalleen. Naputtelee siihen vaikka ohuesta tiivistepaperista tiivisteen.
sisua45 kirjoitti: Su Tammi 10, 2021 9:05 pm Mikä on maalin sävy, RAL-5009..?
RAL-5001 on sävy mistä tuota sävyä lähdettiin maaliliikkeessä sävyttämään. Verrattiin vauhtipyörän kotelossa moottorin kannakkeen alla olleeseen alkuperäiseen sävyyn ja sitten vaalennettiin tuota sävyä sopivaksi. Muistaakseni tuohon RAL-5001 sävyyn lisättiin litran purkkiin 0,245 ml valkoista. Ainakin omasta mielestä aika lähellä alkuperäistä.
sisua45 kirjoitti: Su Tammi 10, 2021 9:05 pm PS: Syl kansista otat tietysti maalin pois kannenpultin kannan vastepinnasta. Muuten momentit ovat mitä sattuu.
Juu, näin oli tarkoituskin, vielä kuitenkin maalataan korjauspaikkoja kun moottori on koottu, niin ottaa ennen kokoamista kannenpulttien vastinpinnat puhtaaksi, ne kohdat tulee sitten maalattua samalla muiden paikkamaalausten kanssa
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 152
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Siistiä jälkeä syntyy ja mukavasti tuntuu projekti muutenkin etenevän.
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72
Avatar
sisua45
Viestit: 3042
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Kun laitetaan RAL-5001 väriin valkoista, niin ollaan aika lähellä RAL-5009. Tuo väri tuli joskus 90-luvun lopulla, tai sitten ihan 2000-luvun alussa.

Moottorin aivan alkuperäinen väri on Cumminsin sininen, se nimi luki maalipytyissä ja spray pulloissa. Se on huomattavasti tuota uudempaa väriä tummempi. En ole koskaan kokeillut, mikä RAL-väri olisi sitä lähinnä.

Olen tainnut jo aiemminkin sitä arvuutella, mutta moottori on käynyt joskus remontissa?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Neliveto Sisu
Viestit: 433
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

sisua45 kirjoitti: Ti Tammi 12, 2021 5:55 pm Kun laitetaan RAL-5001 väriin valkoista, niin ollaan aika lähellä RAL-5009. Tuo väri tuli joskus 90-luvun lopulla, tai sitten ihan 2000-luvun alussa.

Moottorin aivan alkuperäinen väri on Cumminsin sininen, se nimi luki maalipytyissä ja spray pulloissa. Se on huomattavasti tuota uudempaa väriä tummempi. En ole koskaan kokeillut, mikä RAL-väri olisi sitä lähinnä.

Olen tainnut jo aiemminkin sitä arvuutella, mutta moottori on käynyt joskus remontissa?
Tuota sävyä verrattiin irto osien kanssa pihalla seisomassa olevaan SL 210:n Cummins moottorin väriin ja silmämääräisesti jo näki että eri sävyä on tämän moottorin osat sen moottorin sinisen kanssa. Se SL 210 on myös valmistettu vuonna 1985. Siitä en sitten ole varma onko joitakin osia vaihdettu, sillä joissakin osissa on ollut keskenään eri sinisen sävyjä. Muistaakseni venttiilikopissa oli tällaista vaaleaa sävyä jäljellä, kun taas ruiskutuspumpun kytkimen kotelossa oli eri sinistä.

Useaan kertaan jo meillä ollessa on tähän moottorin täysremontti itse tehty, mutta siitä ei ole tietoa onko täyskunnostuksessa ennen käynyt, missä olisi samalla moottori maalattu. Voi olla että ensimmäistä kertaa jopa nostettiin moottori tästä autosta paikoiltaan, sillä ainakin etukorvakoiden kumityynyjen pultit olivat runkomaalin peitossa ja muutenkin moottorin kumityynyt olivat sen verran huonokuntoiset, että saattoivat olla vaikka alkuperäiset. Yhdestä etukorvakon pultista löytyi sisäpuolelta pultin päästä myös Valmetin vihreää moottorimaalia.

Vauhtipyörän kotelossa ja hammaspyöräkotelossa on näköjään vielä varaosanumerosta erilliset pienemmällä fontilla valetut numerot. Muistaakseni vauhtipyörän kotelossa numero oli 4081 ja hammaspyöräkotelossa 4072. Lieneekö näillä mitään tekemistä moottorin sarjanumeron kanssa (5911) vai mikä merkitys näillä koteloiden numeroilla on?
Viimeksi muokannut Neliveto Sisu, Ke Tammi 13, 2021 10:35 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Avatar
sisua45
Viestit: 3042
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Neliveto Sisu kirjoitti: Ti Tammi 12, 2021 8:03 pm
Vauhtipyörän kotelossa ja hammaspyöräkotelossa on näköjään vielä varaosanumerosta erilliset pienemmällä fontilla valetut numerot. Muistaakseni vauhtipyörän kotelossa numero oli 4081 ja hammaspyöräkotelossa 40??. Lieneekö näillä mitään tekemistä moottorin sarjanumeron kanssa (5911) vai mikä merkitys näillä koteloiden numeroilla on?
Valuissa olevat numerot ovat valuosien osanumeroita. Ne ovat usein eri numeroita, kuin mitä valmiin osan osanumero on.

Moottorinumero on meistetty lohkon kylkeen, koneistettuun pintaan, se ei näihin liity.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Neliveto Sisu
Viestit: 433
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Tällä viikolla moottorin kokoaminen eteni taas hieman. Asensin öljypumpun ja sen putket paikalleen lohkoon. Kokosin ruiskutuspumpun kytkimen ja vaihdoin siihen samalla molemmat laakerit. Lisäksi asensin huohottimen paikalleen lohkoon ja asensin hammaspyöräkoteloon kompressorin vaarnaruuvit paikoilleen.

Vaihteiston takalaakerin ulosvetäjä sekä moottorin kampiakselin takastefan asennustyökalu valmistuivat. Niistä ei tosin voi kiittä itseä vaan tuttavaa joka sorvasi ja valmisti kyseiset työkalut. Ainoastaan mitat ja piirustukset kyseisiä työkaluja varten tuli tehtyä itse.

Tuossa linkki uusimpaan videoon, Moottorin kokoaminen osa 4: -Öljypumppu ja ruiskutuspumpun kytkin: https://youtu.be/SwMous0GAe4
Liitteet
Valmet 611 DSJ Ruiskutuspumpun kytkin koottu.jpg
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 433
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Sisun moottorin kokoaminen on edistynyt tässä parin viikon aikana taas muutaman askeleen verran eteen päin. Asensin ruiskutuspumpun kytkimen hammaspyöräkoteloon ja viime viikolla asensin hammaspyöräkotelon lohkoon ja säädin jakopään hammasvälyksen. Lisäksi asensin öljynjäähdyttimen kiinni lohkoon. Jakopäätä en saanut vielä lopullisesti kasattua, sillä jossain vaiheessa jakopään ison välihammaspyörän kohdistustappi on kadonnut ja tilasin sen hajottamolta olleesta moottorista, joten pitää odotella että se osa saapuu. Ilmeisesti jossain vaiheessa edellisillä omistajilla tehdyissä moottoriremonteissa on tuo kyseinen tappi hävinnyt, sillä meillä ollessa ei ole moottorin jakopäätä tietääkseni purettu. Lisäksi paineilmakompressorin välihammaspyörä oli sen verran kulunut että se tilattiin uusi.

Myös akkukotelon korjaus on otettu työn alle ja pohja alkaisi olla kohta kokonaan korjattu. Laittelen siitä kuvia kunhan kotelo on kokonaan korjattu ja maalattu pintaväriin.

Ohessa vielä linkit viimeisimpiin videoihin

Moottorin kokoaminen osa 5: Ruiskutuspumpun kytkimen ja öljynjäähdyttimen asennus: https://youtu.be/5pvthcc24ts

Moottorin kokoaminen osa 6: Hammaspyöräkotelon asennus ja hammasvälyksen säätö: https://youtu.be/Mwd3FV7-Vvw
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
SR260
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Marras 04, 2020 9:46 am

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja SR260 »

Öööö,toi hammasvälysten säätö? Tarviiko sitä tehdä jokaisessa moottorissa, ja miten tarkalleen tulis tehdä?????
Neliveto Sisu
Viestit: 433
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

SR260 kirjoitti: Ti Helmi 09, 2021 10:30 am Öööö,toi hammasvälysten säätö? Tarviiko sitä tehdä jokaisessa moottorissa, ja miten tarkalleen tulis tehdä?????
Itse ainakin seurasin Dokumentaatio-osiosta löytyvän Valmet moottoreiden korjaamo-ohjekirjan ohjeita. Ensin asensin hammaspyöräkotelon sekä siihen kiinnitetyn ruiskutuspumpun kytkimen paikoilleen lohkoon. Pultit laitoin tässä vaiheessa vasta käsin kiinni ilman työkaluja. Sen jälkeen kiinnitin lohkoon ison välihammaspyörän, sekä hammaspyöräkoteloon paineilmakompressorin ja kompressorin välihammaspyörän sekä myös nokka-akselin. Korjaamo-ohjeessa taidettiin sanoa hammasvälyksen kuuluvan olla 0,05 ... 0,25 mm ja säädön tehtävän 0,10 mm rakotulkilla. Itse säätämisessä rakotulkki hammaspyörien hampaiden välissä koteloa liikutellaan sopivaan suuntaan ja kun hammasvälys on saatu halutun suuruiseksi kiristetään kotelon ulkoiset pultit ja puretaan koteloon asennetut hammaspyörät ja nokka-akseli pois tieltä, jotta kotelon sisäpuolen pultit saadaan kiristettyä. Lopuksi lyödään hammaspyöräkotelon kohdistintapit paikalleen lohkoon. Nämä tiedot koskivat siis Valmet 611 moottoria ja käsittääkseni myös ainakin 311 ja 411 moottoreita ja jos konkreettisesti haluat nähdä miten säädin hammasvälyksen (tai et saanut kirjoituksesta selvää miten säätö tapahtuu käytännössä), niin sen näkee tuosta jälkimmäisestä videosta (tämä ei siis ole tarkoitettu mainokseksi :lol: )

Siitä ei oo miulla tietoa tarviaako tuota hammasvälystä säätää kaikista moottorimerkeistä, ainakaan tuolla samalla tavalla, mutta ainakin tässä Valmet -moottorissa säädin sen näin
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Avatar
sisua45
Viestit: 3042
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Olipas melkoisen monimutkainen metodi.

Hp-kotelo laitetaan lohkoon kohdistuspinnojen kanssa. Ne ovat moottorin iästä riippuen joko 8 tai 13 millisiä. Kaikki kiinnityspultit vedetään kiinni. Asennetaan välihammaspyörä, ruiskupumpun/kompuran pyörä ja nokka-akseli. Mitataan välykset. Jos hyvä, niin ei tartte tehdä mitään, jos huono, niin puretaan osat pois, ja liikutetaan koteloa. Yleensä ei tarvitse kikkailla mitään, vaan välykset tulevat itsestään. Jos ei tule, niin osissa on ollut mittaheittoa tehtaan jäljiltä.

Hp-Kotelo täytyy olla kohdallaan kolmesta syystä. Hammaspyörien välykset, etupään stefa ja öljypohjan tiivistepinta. Stefa tulee etukanteen, mutta kotelo keskittää etukannen.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Vastaa Viestiin