Sisu SA-150 1983

Sisu-miesten projekteja museovehkeistä tuuninkiin / Projects by Sisu-doers starting from antique trucks to tuning

Valvoja: sisua

Avatar
Kaato
Viestit: 261
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Kevät on jo sen verran pitkällä että otin Sisusta ketjut pois, vähälumisen talven takia etenemiskykyä lumisissa olosuhteissa ei juuri päässyt testaamaan.

Tämä on jo vanha juttu mutta tarinoidaan nyt jotain...

Auton lava on aika korkealla joten sinne on hankala lastata mitään painavampaa, ainakaan jos yksin toimii.
Mietin asiaan ratkaisua ja päädyin tilaamaan Saksasta hyvin yksinkertaisen puominostimen jossa on käsin veivattava vinssi. Tarvetta on sen verran harvoin, ettei tuon kummempaan nosturiin viitsinyt lähteä investoimaan.
Kun hankintahinta oli kotiin toimitettuna 150e, arvasin että sieltä tulee melkoinen rakennussarja.
Hieman rälläköintiä ja hitsailua piti toki suorittaa, mutta siitä tuli hintaansa nähden ihan ok.

Kuva

Vaikkapa tuollaisen 6kW:n aggregaatin nosto lavalle menee nyt vaivattomasti. Myöhemmin lavalle on tarkoitus sijoittaa vararengas, sen siirtelyä nostin helpottaa myös oleellisesti.

Kuva

Nostimen jalustaakin piti hieman madaltaa, jotta sillä mahtuu operoimaan pressukehikon alla.

Kuvat taas näköjään kaatuilee..
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
proto
Viestit: 604
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja proto »

Noi "rakennussarjat" on just hyviä sen puoleen että raaskii muokata siitä mieleisen ja omaan käyttöön sopivan.
Tuohan onkin hyvä kun voi vinssata tavaran lähemmäksi ja loput pumppaa tunkilla :)
Vähän vastaavanlainen tuli joskus tehtyä proton lavalle, siihen laitoin sähkö toimisen hydrauliikka pumpun nostoa varten, pystyi nostamaan tiililetkan kyytiin vierestä. https://www.sisua.net/gallery3/index.ph ... uormaa/002
Avatar
sisua45
Viestit: 3104
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Noihin halpoihin nostureihin, hallitunkkeihin yms hydraulivehkeisiin saa heti kättelyssä vaihtaa öljyt. Ovat melkoista "kusiluirua" oikeisiin öljyihin verrattuna.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Neliveto Sisu
Viestit: 487
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Kaato kirjoitti: La Helmi 29, 2020 9:06 am
sisua45 kirjoitti: Ke Helmi 19, 2020 10:10 pm Sanoisin että moottori on vaihdettu uudempaan. Onko suuttimet Bosch vai CAV?

Pakkasta -17, joten en alkanut etsimään suuttimista valmistajan nimeä. Semmoset siellä on:
Kuva
Vielä noista suuttimista sen verran, että mitä nyt pääsiäisen aikana puhdistelin ruosteesta tuon SL 4x4:n Valmet 611 DSJ:n suuttimet, jotka ovat siis Bosch:n tekemät ja vertasin yhteen Kauppilasta ostettuun Valmet 611:n suuttimeen, joka on CAV:n tekemä, niin ainoat erot mitkä näiden suuttimien välillä huomasin ovat:

1) CAV-suuttimessa lukee CAV ja lisäksi Made in England ja tämän lisäksi vielä ilmeisesti varaosa/tyyppinumero. Bosch-suuttimessa on Boshcin tyyppinumero ja suutinputken liitännän lähelle meistetty iso B-kirjain.

2) Ulkoisesti Bosch ja CAV -suutin erosivat vain suuttimen alaosan koneistuksen osalta, CAV-suuttimessa suutinrungon kannesta näkyvästä osasta tiivisterenkaan ympäristöä ei ole koneistettu tasaiseksi toisin kuin Bosch-suuttimessa suuttimen rungon näkyvän osan alaosa on koneistettu täysin tasaiseksi.

3) Tutkin vielä ihan mielenkiinnosta koneistamolta mukaan laitetut vanhat osat, suutinten kärjet yms. niin ainut mistä moottorin omat suuttimet tunnisti Bosch:n valmistamiksi oli suuttimen kärjessä oleva Bosch-teksti, jota ei näe ellei suutinta pura osiksi.

Näillä omakohtaisilla kokemuksilla sanoisin, etten uskaltaisi itse mennä sanomaan onko nuo sinun Karhun moottorin suuttimet nyt Bosch:n vai CAV:n tekemiä, tarkemmalla tutkimisella selviäisi varmemmin. Lisäksi omakohtaisesta kokemuksesta myös sen verran, että monesti polttoainelaitteet (suuttimet, pumppu) ovat saman valmistajan tekemiä, tässäkin asiassa voin toki olla myös väärässä.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Avatar
Kaato
Viestit: 261
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Kävin tutkimassa asiaa, ja eipä noista Karhun suuttimista tosiaan löydy sitä "CAV England" tekstiä.
Tyyppinumero on kyllä. Eli viittaisi Boschiin.

Otin vielä kuvan tallin nurkassa olevasta 611-varaosamoottorista, sen suuttimista löytyy nuo (kuvassa heikosti näkyvät) tekstit.

Kuva
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
sisua45
Viestit: 3104
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Aloin hieman tonkimaan tuota suutin asiaa...

Kyllä se niin on, Bosch on tehnyt myös noita "CAV"-mallisia suuttimia. Suutinkärjet käyvät myös ristiin niiden välillä.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
Kaato
Viestit: 261
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Hankkimastani Karhu Sisusta irrotettu jakovaihteisto, joka oli käsittämättömän likainen.

Kuva

Höyrypesuri irrotti enimmät, mutta vielä siihen jäi vähän rapsuteltavaa.
Täytyy jossain vaiheessa avata päällä oleva luukku ja kurkistaa sisälle.


Karhun moottorikin alkaisi kohta olla nostoa vailla.

Kuva

Aikaisemmin spekuloitiin sitä miksi autossa on ns väärät polttoainelaitteet.
Sain haltuuni alustakortin, siinä mainittiin syöttöpumpuksi CAV. Joten ainakin pumppu on vaihdettu, liekkö sitten koko moottori.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
Kaato
Viestit: 261
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Näkymä jakovaihteiston sisälle.
Kuva

Aluevaihteen hammaspyörä saanut hiukan kipeää joskus, mutta laatikko vaikuttaa ehjältä ja toimivalta.

Karhun runkopalkin päälle oli edellinen asentaja jättänyt työkalun valmiiksi seuraavaa remonttia varten.
Kuva

Autosta saattoi puuttua vähän vetoja kun ahtoputkessa oli liitoksen kohdalla peukalon mentävä reikä.
Kuva

Moottori+vaihdelaatikko paketti tuli ihan nätisti etukautta pois, ei tarvinnut ryhtyä ohjaamoa irrottamaan.
Kuva
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
timotn
Viestit: 9
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja timotn »

Mistäs moisen nosturin saa tilattua?
Avatar
Kaato
Viestit: 261
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

timotn kirjoitti: Ke Touko 13, 2020 8:12 pm Mistäs moisen nosturin saa tilattua?
https://www.amazon.de/ tilasin omani.

Hakuun vaikkapa "Pick Up Kran mit Seilwinde"

Jaaa eipäs enää löytynyt sitä myyjää jolta tilasin omani, tuolla tarjonta vaihtelee.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
Kaato
Viestit: 261
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Olihan se kytkin näköjään luistanut kuten Karhun edellinen omistaja kertoikin.

Kuva
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
Kaato
Viestit: 261
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Ilmasäiliöasiaa sivuttiinkin jo toisaalla, eli Karhusta löytyi sama kaksiosastoinen säiliö kuin Masista.

Kuva

Vähän siistimistä sekä sisä- että ulkopuolelta.

Kuva

Saa nähdä onko tuolle ikinä tarvetta, mutta pitäähän sitä varaosia olla.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Mistä löysit tuon mustan säiliön neljällä yläpuolisella portilla vai onko siistimisen lopputulos?
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
Avatar
Kaato
Viestit: 261
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Ihan sama säiliö se on.
Höyrypesun, hiekkapuhalluksen ja maalauksen jälkeen näyttää vaan vähän erilaiselta.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Ok, hieno tuli. Kontiossa säiliö on mätä, eikä taida sitä hitsaamalla korjata, joten uusi olis ostettava.
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
Vastaa Viestiin