Sisu SM 312 4x4+2
Lähetetty: La Loka 13, 2018 10:46 am
Kyseisestä autosta pyydettiin erään palstalaisen toimesta kuvia, niin arvelin laittaa ne ihan kaikille näkyviin ja samalla kertoa vähän auton historiasta.
Kyseessä siis Sisu SM 312 4x4+2. Kyseinen auto on alunperin ollut tarkoitus toimittaa Venäjälle puutavara-autoksi, mutta auto jäi kuitenkin Suomeen. Ilmeisesti auton tilannut taho jätti ostoksensa maksamatta ja valmiina alustana Sisulle. Akseliväli lyhennettiin Sisun huollossa Joensuussa maansiirtoautoon sopivaksi, mm. rungon takapäästä poistettiin kiinteä nosturiteline ja puutavarakuormaimen hydrauliikan lähdöt. Meillä ollessa auton varustukseen kuului myös tappikiinnikkeinen irrotettava vetopöytä. Autoon asennettiin kippi ja maansiirtolava, alusterä ja aurapuskuri. Auton mukana hankittiin myös 3-akselinen kasettiperävaunu ja autoon asennettiin vetokytkin ja letkukasetin käyttöön soveltuva varustus.
Etuakseli on vetävä Sisu DEB ja ja taka-akseli napavälitteinen. Edessä on 5 lehtiset parabeelijouset ja takana oli alunperin 5 lehtiset parabeelipakat, mutta ne vaihdettiin tavallisiin lehtijousiin auton huojunnan vähentämiseksi. Iskunvaimentajat autossa on molemmilla vetävillä akseleilla. Moottorina autossa on Cummins 415 STC, vaikka auton vuosimalli on 1995 ei autoon ole asennettu Celect moottoria, nähtävästi Venäjän erilaisten päästönormien takia. Autossa ei ole erillistä apurunkoa, vaan 6 milliä paksu korkea C runkopalkki.
Auto poistui aktiivikäytöstä 2013-14 ja 2016 auton runko hiekkapuhallettiin ja maalattiin, sekä ohjaamon vähäiset ruostevauriot paikattiin. Kunnostuksen yhteydessä auton alkuperäinen varsin huonokuntoinen alusterä vaihdettiin uudempaan ja parempaan. Vanhan ruosteisen lavan tilalle laitettiin parempi kuntoinen maansiirtolava. Auto oli tämän jälkeen muutaman vuoden vara-autona ja palveli talvisin myös tienhoitotöissä aurauksessa ja polanteenpoistossa.
Kyseessä siis Sisu SM 312 4x4+2. Kyseinen auto on alunperin ollut tarkoitus toimittaa Venäjälle puutavara-autoksi, mutta auto jäi kuitenkin Suomeen. Ilmeisesti auton tilannut taho jätti ostoksensa maksamatta ja valmiina alustana Sisulle. Akseliväli lyhennettiin Sisun huollossa Joensuussa maansiirtoautoon sopivaksi, mm. rungon takapäästä poistettiin kiinteä nosturiteline ja puutavarakuormaimen hydrauliikan lähdöt. Meillä ollessa auton varustukseen kuului myös tappikiinnikkeinen irrotettava vetopöytä. Autoon asennettiin kippi ja maansiirtolava, alusterä ja aurapuskuri. Auton mukana hankittiin myös 3-akselinen kasettiperävaunu ja autoon asennettiin vetokytkin ja letkukasetin käyttöön soveltuva varustus.
Etuakseli on vetävä Sisu DEB ja ja taka-akseli napavälitteinen. Edessä on 5 lehtiset parabeelijouset ja takana oli alunperin 5 lehtiset parabeelipakat, mutta ne vaihdettiin tavallisiin lehtijousiin auton huojunnan vähentämiseksi. Iskunvaimentajat autossa on molemmilla vetävillä akseleilla. Moottorina autossa on Cummins 415 STC, vaikka auton vuosimalli on 1995 ei autoon ole asennettu Celect moottoria, nähtävästi Venäjän erilaisten päästönormien takia. Autossa ei ole erillistä apurunkoa, vaan 6 milliä paksu korkea C runkopalkki.
Auto poistui aktiivikäytöstä 2013-14 ja 2016 auton runko hiekkapuhallettiin ja maalattiin, sekä ohjaamon vähäiset ruostevauriot paikattiin. Kunnostuksen yhteydessä auton alkuperäinen varsin huonokuntoinen alusterä vaihdettiin uudempaan ja parempaan. Vanhan ruosteisen lavan tilalle laitettiin parempi kuntoinen maansiirtolava. Auto oli tämän jälkeen muutaman vuoden vara-autona ja palveli talvisin myös tienhoitotöissä aurauksessa ja polanteenpoistossa.