Sisu E14 425 "kotimainen"
Valvoja: sisua
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
Hyvä että Sisu pelittää ja homma luonaa. Itse olen sen verran mukavuudenhaluinen että olisin jo tommoselle määrälle, lainannut jostain kuormapyöräimen. Arkipäivät kun lastaa L120 Volvolla niin oli kyllä melkonen totuttelu taas kun tänään lusikoin lunta omalla Valmetilla. Sulla näkyy olevan TM175 tai TM190 kuormainkoneena?
SM320 8x2 vm1986
SM300 8x4 vm1991
SM300 8x4 vm1991
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
Joo TM 190 ja Triman 6.0 kuormaaja. Olisihan pyöräkuormain ollut ehdoton, ei vain tiennyt että noin paljon tuli kaikkineen ajettavaa, kun tarhan omistajat arvelivat että olisi n. 200m3 sontaa, vaikka kaikkineen tuli yli 1000m3 Jos tasainen alusta oli että pystyi vauhtia pitää, niin 10 minuutissa kuorma täynnä. Epätasaisemmalla meni sen 15min.
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
Juu. Jostain syystä sun auto on nyt viimepäivinä hyppinyt silmille kun tuli vastaan joku vanha myynti-ilmoitus ja jossain sutiin kuvagalleriassakin taisi näkyä massan ajossa. Puskurissa olevista Jyki-teksteistä tunnistaa hyvin, onkohan ollut joskus Jykin siirtoautona, nykyäänhän niillä näkyy olevan mersu isoilla Jyki-teipeillä.
SM320 8x2 vm1986
SM300 8x4 vm1991
SM300 8x4 vm1991
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
Joo en osaa sanoa miltä ajalta on keulan teipit, jos nyt en ihan väärin muista niin olikohan ollut uutena Iisalmessa päin tai jossain Savossa kummiskin, Vehon kantakortissa näkyi alkuperäinen omistaja. Puikkoperä kielisi kuitenkin jostain vähän kevyemmästä työstä.
Autokuumetta vain meinaa pahasti olla, en tiedä vain löytyykö siihen lääkettä. Jostain kun löytäisi SM mallin rekkaveturin, 6x2 vetotavalla, ja mekaanisilla suuttimilla. Se vain tarkoittaisi että tästä pitäisi päästä erilleen, ja harva yksityinen henkilö ottaa vaihdossa luultavasti. Tarjollakaan ei netissä ole kuin yksi lavetin kanssa Kajaanissa. Puoliperälavetille olisi käyttöä, ja olisi yksi 30m3 säiliöpuoliperävaunu tiedossa, sillä rupeaisi liete liikkumaan eri tavalla Saa nähdä löytyykö sellaista veturia
Autokuumetta vain meinaa pahasti olla, en tiedä vain löytyykö siihen lääkettä. Jostain kun löytäisi SM mallin rekkaveturin, 6x2 vetotavalla, ja mekaanisilla suuttimilla. Se vain tarkoittaisi että tästä pitäisi päästä erilleen, ja harva yksityinen henkilö ottaa vaihdossa luultavasti. Tarjollakaan ei netissä ole kuin yksi lavetin kanssa Kajaanissa. Puoliperälavetille olisi käyttöä, ja olisi yksi 30m3 säiliöpuoliperävaunu tiedossa, sillä rupeaisi liete liikkumaan eri tavalla Saa nähdä löytyykö sellaista veturia
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
Kuulostaa mielenkiintoiselta, muista ottaa kuvia vaikka kävisit ihan vaan potkimassa renkaita. Yllättävän monta puoliperäveturi-SM:mää olen kyllä viimeisen vuoden aikana nähnyt myynnissä, päällimmäisinä mielessä viininpunainen, korkealla tuulenohjaimella varustettu hakekärryn veturi ja juutubesta tuttu sorakärryn veturi.
SM320 8x2 vm1986
SM300 8x4 vm1991
SM300 8x4 vm1991
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
Joo, kyllä niitä varmasti on tarjolla kun tietäisi mistä kysyä. Naapurikunnassakin oli välitelillä varustettu SM300, Viinikka Tanklinen vanha auto. Varmaan kymmenen vuotta seissyt paikoillaan, viime syksynä kun ajoin ohi niin oli hävinnyt, kai se kunnostukseen on mennyt, ei siitä ainakaan hääviä kärryä saa tehtyä
Kauppilan autohajottamolla täytyy käydä vierailemassa. Kangasahollakin olisi vetureita mutta taitavat olla liian projektikuntoisia.
Kauppilan autohajottamolla täytyy käydä vierailemassa. Kangasahollakin olisi vetureita mutta taitavat olla liian projektikuntoisia.
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
Jos vaan viittit niin otahan kuvamateriaalia vierailustasi. Kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta tuo Viinikan vanha SM.
SM320 8x2 vm1986
SM300 8x4 vm1991
SM300 8x4 vm1991
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
Mietin jo että kirjoitanko mutta menkööt. Tuli "tarkastettua" öljyt vaihdelaatikosta. Vähän se oli vajaa, 5l laitoin öljyä, ja vielä jäi ainakin sentti propun tasosta.. eipä se paljoa oo vuotanut, niin olettanut olen että eiköhän siellä öljyä ole noo ainakin 5l siellä oli öljyä. Saa nähdä vaikuttaako kuinka vaihteiden kytkeytymiseen, teboilin 80w-90, gl4 öljyä laitoin.
Huomenna taas pääsee Sisu töihin, kalkkia pelloille haen 50km päästä, joku 8 kuormaa tarkoitus ajaa. Kärry saisi olla perässä mutta näillä nyt mennään
Huomenna taas pääsee Sisu töihin, kalkkia pelloille haen 50km päästä, joku 8 kuormaa tarkoitus ajaa. Kärry saisi olla perässä mutta näillä nyt mennään
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
Ja pientä remontin tynkää, alkoi ohjaamon kippaus sylinteri vuotamaan että ei ohjaamo noussut enää. Helppo homma olisi ollut ohjaamo ylhäällä, mutta sai sen alakautta. Ilmanpuhdistimen kannake pahimmoikseen edessä mutta sai sylinterin pois.
Varsi siihen täytyy teettää uusi, turpaholkin kohdalla kunnon syviä syöpymiä.. Purkamiseen vinkki, sitä holkkia pitää lyödä sylinteriä kohden että se lukkorengas löystyy, sitten vaan kampeaa pois pienellä meisselillä.
Varsi siihen täytyy teettää uusi, turpaholkin kohdalla kunnon syviä syöpymiä.. Purkamiseen vinkki, sitä holkkia pitää lyödä sylinteriä kohden että se lukkorengas löystyy, sitten vaan kampeaa pois pienellä meisselillä.
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
Kuvakollaasi tapahtumasta. Pitkissä kantimissa ollut että sai maalin sisälle. Hiekkapuhaltaja kävi naapurikylältä, 300€+alv tahtoi hommasta Ei mitään mukavinta hommaa ollu, toki paljon säiliöitä on puhaltanut niin tiesi tekniikan, sisällä ei näe mitään sen jälkeen kun rupeaa puhaltamaan. Puhallusaineena käytti rautaoksidia? Mukava karhea pinta tuli sillä maalausta ajatellen.
Sain häneltä lainaan maskin missä oli puhallin ja kaksi suodatinpatruunaa. Ensin levitin epoksit telalla eilen, tänään aamulla vedin polyuretaanimaalin. Varmaan hiipui suodattimien teho loppua kohden, yli puolet sain maalattua niin ankara tinnerin haju rupesi puskemaan. Muutama neliö jäi maalaamatta niin piti käydä ulkona happea haukkaamassa 24h/20 astetta lämpöä niin saa upottaa nesteeseen, 7 päivää niin on kokonaan kuivunut maali. Sitten vaan kovaa ajoa ->
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
Hyviä kuvia. Kovien miesten touhuja nämä pyttyjen sisäpuoliset maalaukset, putsaukset yms..
SM320 8x2 vm1986
SM300 8x4 vm1991
SM300 8x4 vm1991
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
Jep, ei käy kateeksi niitä jotka työkseen tekevät. Toki on henkilösuojaimet tosi hyviä nykyään että edes vähän miellytävämpää on. Mutta hyvä oli että löytyi tuollainen "vanhan liiton" tekijämies, parista firmasta kysyin niin alkaen 2000€ olisi ollut puhallus ja maalaus, että halvalla pääsiSisu SM kirjoitti:Hyviä kuvia. Kovien miesten touhuja nämä pyttyjen sisäpuoliset maalaukset, putsaukset yms..
Aurinkolipassa on 13 vaihteisen vaihdekaavio, mutta tässähän onkin 18 pykäläinen laatikko! Ero siis on se että puolittaja on myös pikkupuolella, vaihdekaavio muuten sama. Jotain positiivista, kärryn kanssa voi tulla tarpeeseen jopa
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
Ainakin Mack:ki koneisella eemelillä on puolittajasta aika paljon apua ainakin liikkeellelähdöissä, omasta mielestä aivan olematon alavääntö noissa makeissa, ihan eri maata kuin Cummitus.
SM320 8x2 vm1986
SM300 8x4 vm1991
SM300 8x4 vm1991
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
Tuosta sun telivaihto-operaatiosta, niin onks vanhanmalliset trapetsijousilla ja uudemmat "tieystävälliset" 26-tonniset paraabeilla ja kallistuksenvakaajilla ym. samat telisysteemit , eli vaihtokelpoisia keskenään?