Tervehdys
Gradallini koneena on tuollainen kone ja ilmeisesti moista myllyä on ollut Sisuissakin.
En löydä täältä foorumilta mitään mainintaa 0350 koneesta..
Vinkin että noita olisi Sisuissa ollut sain alla olevasta myynti-ilmoituksesta.
https://www.antikvariaatti.net/tuotteet/24534
Tilasin korjausmanuaalin ebeystä tuohon, mutta tietäisikö kukaan täällä, mitä pitäisi ottaa huomioon jos harkitsee moisen motin käynnistää noin 20v seisonnan jälkeen.
Startti oli jumissa, se on korjattu. Kone pyörii kampiakselin päästä kääntämällä. Venttiilikopan alla näyttää ihan hyvältä...öljytkin näytti hyvältä kun ne ulos laskin, eikä vettä ollut silminnähtävästi. Pakoputkesta puutui pala ja pakosarjasta putkilaskee alas avonaisena joten vettä ei koneeseen ole sitä kautta päässyt.
Juha
Leyland 0.350/100a
Valvoja: sisua
Leyland 0.350/100a
Gradall M-2460 luiskakaivikone 1964 (Leyland 0350 ja detroid diesel 371)
Belarus(T40) 425 Progres
Valmet 710 UM355
Dt 75V telatraktori
Cat D6B 1962 puskutraktori
Belarus(T40) 425 Progres
Valmet 710 UM355
Dt 75V telatraktori
Cat D6B 1962 puskutraktori
Re: Leyland 0.350/100a
http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?t=1231
Leyland O.350
Leyland O.350
K-44SP kirjoitti:Itseltäin löytyisi kirjat O.350, O.375 ja O.680 power plus moottoreille, mutta ei myynnissä.Tarvittaessa voi avittaa jonkin osan Leyland numeron löytymisessä Hauska yksityiskohta näissä, että pienien moottoreiden kirjan kannessa lukee hienosti lontoolla"Leyland spare parts list" ja alareunassa "Leyland motors limited" Mutta kun kirjan aukaisee niin etusivulla lukee jo "Sisu-autoissa käytettyjen dieselmoottoreiden Leyland O.350 ja O.375 varaosaluettelo" "Isolohkon" kirjoissa tekstit lontoolla.Tarvitsisin Leylandin moottoreiden (.370-.401, miksei myös isolohkot .680-.690) varaosakirjaa, jossa näkee Leylandin varaosanumerot.
Löytyiskö sellaista lähipiiristä?Mites se on noissa sisujen varaosakirjoissa, niissähän on varaosanumerot. Ja ne näyttäisi olevan "erikoisia" verrattuna sisun omaan numerointijärjestykseen.
Jotta homma ei olisi liian helppo niin Sisu on vaihtanut aina sopivasti näitä numeroita tarpeen tullen. On ollut ns. uutta ja vanhaa varaosanumeroa. Nykyään on jo varmaan ties kuinka mones numerointi systeemi menossa.
Näissä vanhoissa moottoreiden varaosakirjoissa on Leyland numerointi jotka vielä pelittää tilattaessa osia leukkuun ulkomailta
Re: Leyland 0.350/100a
Sain vihdoin 0350/100a kehräämään.
Starttiin piti hiilet vaihtaa, öljypohjan reikä korjata, ruiskutuspumppu huollattaa( oli kaksi elementti todella jumissa).
Nyt on ongelmana kytkiminen jumissa olo. Kytkin taitaa kuulua fullerin pakettiin. Mitenkähä tuon kytkimen saisi irroitettua kun oikein ajamallakaan se ei olosuhteista johtuen onnistu.
Starttiin piti hiilet vaihtaa, öljypohjan reikä korjata, ruiskutuspumppu huollattaa( oli kaksi elementti todella jumissa).
Nyt on ongelmana kytkiminen jumissa olo. Kytkin taitaa kuulua fullerin pakettiin. Mitenkähä tuon kytkimen saisi irroitettua kun oikein ajamallakaan se ei olosuhteista johtuen onnistu.
Gradall M-2460 luiskakaivikone 1964 (Leyland 0350 ja detroid diesel 371)
Belarus(T40) 425 Progres
Valmet 710 UM355
Dt 75V telatraktori
Cat D6B 1962 puskutraktori
Belarus(T40) 425 Progres
Valmet 710 UM355
Dt 75V telatraktori
Cat D6B 1962 puskutraktori
Re: Leyland 0.350/100a
Oman auton kytkin alkoi irrottamaan kun vaan käytin koneen lämpöiseksi. Oli täysin jumissa eikä irrottanut vähääkään mutta niin vaan herkesi lämmityskäytön aikana.
Sen kummempaa suostuttelua ei tarvinnut, seuraava konsti olisi varmaan ollut startata vaihde päällä kytkin pohjassa ja sitten alkaa armoton jarrun polkeminen.
Sen kummempaa suostuttelua ei tarvinnut, seuraava konsti olisi varmaan ollut startata vaihde päällä kytkin pohjassa ja sitten alkaa armoton jarrun polkeminen.
Re: Leyland 0.350/100a
Leyland 0.350 -moottorien maineesta ja ajanlaskusta Sisuissa eri lähteiden perusteella.
Pentti Lumiaro kirjoitti Auto ja liikenne -lehdessä vuonna 1971 Sisun ja Vanajan yhdistymisessä syntyneistä ongelmista ja niihin liittyen moottoreistakin:
"50-luvun alussa Kontio-Sisussa alettiin käyttää Leyland 0.350 dieselmoottoria, teholtaan 90 hv(SAE). Tämä oli kestävä moottori ja saavutti automiesten keskuudessa hyvän maineen. Hieman myöhemmin tuli samasta moottorista uudempi versio Leyland 0.375, joka edeltäjänsä tapaan lisäsi Leyland-moottorien suosiota. Tässä moottorissa oli tehoa 115 hv."
50-luvun alkua, vuotta 1954 edustaa Sture Palmgrenin (Pernaja) entisöity K-28, jossa on Leyland 0.350 asennuksen jälkesenä toimituksena alkuperäisen bensiinimoottorin tilalle . Auto ei kuitenkaan ole varsinaisesti Kontio-Sisu, ja 50-luvun alkupuolella tarjottiin ensisijaisesti muita moottoreita.(Vanhat Koneet 04/16).
Kontio-Sisu aikaisempaa ryhdikkäämpänä ja konepeiton kyljissä olevine Kontio-Sisu merkkeineen tuli vuonna 1955. Tällainen on mm. Viitalähteen kuljetusliikkeessä Isojoella entisöity vuoden 1959 K26-Kontio, jossa on Leyland 0.375 (Vanhat Koneet 02/15).
Leyland 0.375:n jälkeen Kontioiden moottoriksi tulivat 0.400:n eri versiot. Niiden alkuvaiheen taudit alkoivat pilata Leyland-mainetta.
Pentti Lumiaro kirjoitti Auto ja liikenne -lehdessä vuonna 1971 Sisun ja Vanajan yhdistymisessä syntyneistä ongelmista ja niihin liittyen moottoreistakin:
"50-luvun alussa Kontio-Sisussa alettiin käyttää Leyland 0.350 dieselmoottoria, teholtaan 90 hv(SAE). Tämä oli kestävä moottori ja saavutti automiesten keskuudessa hyvän maineen. Hieman myöhemmin tuli samasta moottorista uudempi versio Leyland 0.375, joka edeltäjänsä tapaan lisäsi Leyland-moottorien suosiota. Tässä moottorissa oli tehoa 115 hv."
50-luvun alkua, vuotta 1954 edustaa Sture Palmgrenin (Pernaja) entisöity K-28, jossa on Leyland 0.350 asennuksen jälkesenä toimituksena alkuperäisen bensiinimoottorin tilalle . Auto ei kuitenkaan ole varsinaisesti Kontio-Sisu, ja 50-luvun alkupuolella tarjottiin ensisijaisesti muita moottoreita.(Vanhat Koneet 04/16).
Kontio-Sisu aikaisempaa ryhdikkäämpänä ja konepeiton kyljissä olevine Kontio-Sisu merkkeineen tuli vuonna 1955. Tällainen on mm. Viitalähteen kuljetusliikkeessä Isojoella entisöity vuoden 1959 K26-Kontio, jossa on Leyland 0.375 (Vanhat Koneet 02/15).
Leyland 0.375:n jälkeen Kontioiden moottoriksi tulivat 0.400:n eri versiot. Niiden alkuvaiheen taudit alkoivat pilata Leyland-mainetta.