Sisu LV-132 CVT 6x2/4100+1200
Valvoja: sisua
- Kontiosusi
- Viestit: 195
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Sisu LV-132 CVT 6x2/4100+1200
Uutta projektia pukkaa, mutta ei onneksi kovin haastavaa sellaista. Tuli hankittua 6x2 Teli-Kontio. Auto ilmestyi myyntiin Nettikoneeseen viikko takaperin.
Sisu on pelastuslaitoksen vanha 39 tkm ajettu palo-auto, säiliöauto. Auto on ollut uudesta alkaen Kouvolan kaupungin omistuksessa v. 2003 saakka, jonka jälkeen se on siirtynyt Kymenlaakson Pelastuslaitoksen omistukseen. Tämän jälkeen vesisäiliö on poistettu ja omistajaksi tullut maansiirto- ja koneurakointiyritys.
Hytti ja runko on säilynyt hyvässä kunnossa eli mm. lattia ei ole mätä. Muutenkin tekniikka vaikuttaisi olevan hyväkuntoinen ja eihän se nyt kovin huono luulisi olevankaan noilla ajokilometreilla. Ajokilometrit on tarkistettu palolaitokselta. Vaihteisto on 6-vaihteinen varmaankin ZF ja peränä on BTR välityssuhteilla 6,74/10,09. Keulassa on vesipumppu NP 3000 Paltor, tuotto 2600 L/min? Kymmenen vuoden ulkonaolon jäljiltä ulkopinnat päässeet hieman "sammaloitumaan".
Kunhan nyt ensin saisi auton leimattua (rekisterissä auto on) ja sitten aikanaan tarkoitus on poistaa keulapumppu ja asentaa tai asennuttaa autoon vaihtolavalaitteet. Tarkoituksena on myös pitää auto hyvässä toiminta- ja käyttökunnossa ilman sen suurempaa entisöintitarvetta.
Alkuperäinen huoltokirjakin löytyy, 40 tkm määräaikaishuolto on vielä tekemättä...
Sisu on pelastuslaitoksen vanha 39 tkm ajettu palo-auto, säiliöauto. Auto on ollut uudesta alkaen Kouvolan kaupungin omistuksessa v. 2003 saakka, jonka jälkeen se on siirtynyt Kymenlaakson Pelastuslaitoksen omistukseen. Tämän jälkeen vesisäiliö on poistettu ja omistajaksi tullut maansiirto- ja koneurakointiyritys.
Hytti ja runko on säilynyt hyvässä kunnossa eli mm. lattia ei ole mätä. Muutenkin tekniikka vaikuttaisi olevan hyväkuntoinen ja eihän se nyt kovin huono luulisi olevankaan noilla ajokilometreilla. Ajokilometrit on tarkistettu palolaitokselta. Vaihteisto on 6-vaihteinen varmaankin ZF ja peränä on BTR välityssuhteilla 6,74/10,09. Keulassa on vesipumppu NP 3000 Paltor, tuotto 2600 L/min? Kymmenen vuoden ulkonaolon jäljiltä ulkopinnat päässeet hieman "sammaloitumaan".
Kunhan nyt ensin saisi auton leimattua (rekisterissä auto on) ja sitten aikanaan tarkoitus on poistaa keulapumppu ja asentaa tai asennuttaa autoon vaihtolavalaitteet. Tarkoituksena on myös pitää auto hyvässä toiminta- ja käyttökunnossa ilman sen suurempaa entisöintitarvetta.
Alkuperäinen huoltokirjakin löytyy, 40 tkm määräaikaishuolto on vielä tekemättä...
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Sisu LV-132 CVT 6x2/4100+1200
Hyvä juttu, ettei mennyt peräkärryksi, kuten tuolla fb:n sisuryhmän puolella vähän pelkäsivät. Teli-kontioita ei kasva joka oksalla, joten hieno homma, että päätyi harrastajalle.
Re: Sisu LV-132 CVT 6x2/4100+1200
Samoilla sanoilla tsemppiä projektille!sisupastilli kirjoitti: ↑Ke Tammi 22, 2020 10:11 pm Hyvä juttu, ettei mennyt peräkärryksi, kuten tuolla fb:n sisuryhmän puolella vähän pelkäsivät. Teli-kontioita ei kasva joka oksalla, joten hieno homma, että päätyi harrastajalle.
Re: Sisu LV-132 CVT 6x2/4100+1200
Hieno projekti sulla!
Ja jopa vähemmän ajettu kuin mun projekti viewtopic.php?f=9&t=3512
Ajettu 53 tkm.
Ja jopa vähemmän ajettu kuin mun projekti viewtopic.php?f=9&t=3512
Ajettu 53 tkm.
Re: Sisu LV-132 CVT 6x2/4100+1200
Onnittelut hankinnan johdosta! Itselläni tosiaan karhun tekniikalle muutettu (isotöinen!) samanmoinen .
Re: Sisu LV-132 CVT 6x2/4100+1200
Äijä laite Saako kopsata kuvan Sisu galleriaani?
https://sutii.kuvat.fi/kuvat/Raskaskalu ... ntio+Sisu/
https://sutii.kuvat.fi/kuvat/Raskaskalu ... ntio+Sisu/
- Kontiosusi
- Viestit: 195
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Sisu LV-132 CVT 6x2/4100+1200
Sisu haettiin sitten eilen kotiin ja ajomatkaa kertyi 150 km. Kaikki tuntui pelaavan ihan hyvin jopa sähkölaitteita myöten. Pesun jälkeen ulkopuolikin alkoi näyttämään paremmalta kun sammalet sai kyytiä (ja hieman maalipintakin), tosin kaikenlaiset pienemmät kolhut ja naarmut näkyy nyt paremmin. Vaikka näissä paloautoissa on ajokilometrejä monesti normikuorma-autoja vähemmän niin onhan näissä varmaan moottoria pyöritetty auton ollessa paikoillaan jonkin verran. Ja siitä aasinsiltana mainittakoon, että mielestäni pieni sivuääni kuuluu moottorin käydessä tyhjäkäynnillä aivan kuin venttiili naputtaisi aavistuksen tai jotain (venttilien säätö). Vai voiko sitten suuttimien puolella olla jotain jumissa / avautumispaine väärä tms? Suutinputket sykkivät melko tasaisesti pikaisella tutkiskelulla. Kun vertaan toiseen 168 tkm ajettuun Kontio Sisuuni tämän auton käyntiä niin tämä käy epätasaisemmin pidemmän aikaa kylmäkäynnistyksen jälkeen, mutta sitten moottorin oikein kunnolla lämmettyä käynti on kyllä tasainen, sitä pientä sivuääntä lukuunottamatta. Polttoaineeseen lorauttelin ennen ajoa diesel 100 jäänestoa ja hieman kaksitahtiöljyä voitelun parantamiseksi. Sivuääni ei tosiaan ole mikään paha, mutta kyllä sen aiheuttajaa pitänee selvitellä.
Telin nostosylintereiden kumit ovat riekaleina, onko palstalaisilla tietoa, mistä löytyisi vastaavat uudet haitarikumit?
jkv66:n Teli-Kontio onkin tuttu auto, sopivasti muuteltu käyttö- ja harrastepeli!. Kyllä saa minun kuvia kerätä palstalta Sisu-harrastajien gallerioihin
Telin nostosylintereiden kumit ovat riekaleina, onko palstalaisilla tietoa, mistä löytyisi vastaavat uudet haitarikumit?
jkv66:n Teli-Kontio onkin tuttu auto, sopivasti muuteltu käyttö- ja harrastepeli!. Kyllä saa minun kuvia kerätä palstalta Sisu-harrastajien gallerioihin
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
- Kontiosusi
- Viestit: 195
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Sisu LV-132 CVT 6x2/4100+1200
Päivitystä kesäpäivän ratoksi, että etes jotain on Sisun eteen tehty.
Latopaikka löytyi 7 km päästä kotoa, Helsingin (Vantaan) maalaiskunnassa kun niitä latoja ei ihan hirveästi ole, vaikka on muuten silti yllättävän paljon kun alkaa oikein etsimään....
Tankin hitsasin ja maalasin. Oli yllättävän paljon mätää alapuolella vaikka aluksi näyttikin hyvältä. Pakoputkesta poistin kaasuläppäventtiilin, jolla on ohjattu lämpimät kaasut veden sulanapitämiseen. Nastojakin on tullut revittyä renkaista, muutama nasta kymppipyörästä löytyy Siniset majakat vaihdoin keltaisiin ledimajakoihin, mahtuu paremmin oviaukostakin kun matalat majakat. Kattoverhoilu piti poistaa, mutta siististi sain sen takaisin. Myös siistimistä kabiinissa on tapahtunut siellä täällä pikku hiljaa.
Nokkapumpun voisin myydä pois, kun sille ei ole tarvetta. Pumpun irrotus varmaankin sitten seuraavaksi.
Latopaikka löytyi 7 km päästä kotoa, Helsingin (Vantaan) maalaiskunnassa kun niitä latoja ei ihan hirveästi ole, vaikka on muuten silti yllättävän paljon kun alkaa oikein etsimään....
Tankin hitsasin ja maalasin. Oli yllättävän paljon mätää alapuolella vaikka aluksi näyttikin hyvältä. Pakoputkesta poistin kaasuläppäventtiilin, jolla on ohjattu lämpimät kaasut veden sulanapitämiseen. Nastojakin on tullut revittyä renkaista, muutama nasta kymppipyörästä löytyy Siniset majakat vaihdoin keltaisiin ledimajakoihin, mahtuu paremmin oviaukostakin kun matalat majakat. Kattoverhoilu piti poistaa, mutta siististi sain sen takaisin. Myös siistimistä kabiinissa on tapahtunut siellä täällä pikku hiljaa.
Nokkapumpun voisin myydä pois, kun sille ei ole tarvetta. Pumpun irrotus varmaankin sitten seuraavaksi.
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
- Kontiosusi
- Viestit: 195
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Sisu LV-132 CVT 6x2/4100+1200
---
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
- Kontiosusi
- Viestit: 195
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Sisu LV-132 CVT 6x2/4100+1200
Edestä otettu pätkä pois.
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
- Kontiosusi
- Viestit: 195
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Sisu LV-132 CVT 6x2/4100+1200
Paloautopuskurin vaihdoin tavalliseen. Maalia päälle ja valkoista raitaa...
- Liitteet
-
- FC593CC6-09BB-4FC0-8896-DAB1A2F412FF.jpeg (81 KiB) Katsottu 5700 kertaa
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
- Kontiosusi
- Viestit: 195
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Sisu LV-132 CVT 6x2/4100+1200
Aloin tutkimaan Kontion suuttimia, kun on moottorin käynnissä hieman häikkää eli kone täristää jonkin verran tyhjäkäynnillä ja kierrosten noustessa oikeastaan vielä enemmän. Lämmetessään moottori alkaa käymään hieman tasaisemmin, mutta tärinä ei kuitenkaan lopu kokonaan. Kone myös savuttaa aika lailla varsinkin kylmänä ja pakokaasun katku on melko vahva. Vertailua on helppo tehdä toiseen Kontioon, jossa kone käy tasaisesti, eikä savutus / katku ole niin voimakasta kuin tässä teli-Kontiossa.
Kokeilin irrotella suuttimien suutinputkia koneen käydessä, josko sitä kautta näkisi edes vähän, että minkä suuttimen putken avaamisella on mitäkin vaikutusta moottorin käyntiin. Selvää eroa en putkien availulla löytänyt ja kaikkien suuttimien putkien avaaminen vaikutti jokainen hieman käyntiin, tosin toiset enemmän kuin toiset. Irrotin suuttimet sitten kokonaan ja yllättävän helposti lähti kaikki irti. Vain pientä edestakas kääntelyä vaati ja sitten nosto ylös.
Suuttimien avautumispaine tuli heti mieleen ja suihkun laatu yleensäkin, että mahtaakohan olla kohdillaan. Päätin kokeilla omatekoisen painetesterin tekemistä, kun niitä ovat kuulemma jotkut tehneet. Netissä myynnissä olevat testerit maksavat useita satasia. Puuilosta löytyi 10 euron ja 2 tonnin pullotunkki, 6 euron maaliruiskun säiliö ja IKH:sta painemittari asteikoltaan max 315 bar hintaan 25 euroa sekä Massey Fergusonin suutinputki 15 eurolla. Lisäksi piti ostaa nippa ja pari muhvia.
Jo suuttimien irrotuksen jälkeen oli nähtävissä, että 2. sylinterin suuttimen kärki on nokeentuneempi kuin muiden suuttimien kärjet. Kärkeen oli kertynyt pienet nokiharjanteet niihin kohtiin, joissa polttoaine suihkuaa. Sain painetesterin toimimaan ja havainto oli, että 2.sylinterin suutin eroaa käytökseltään muista. Suihku ei ole oikeastaan sumu vaan terävä suihkaus, eikä suutin sulkeudu heti paineen romahtamisen jälkeen vaan jää ikäänkuin päälle ruiskimaan tasaisella paineella niin kauan kuin testerin vipuvartta painaa.
Avautumispaineet olivat suuttimissa jotakuinkin seuraavat:
1. 160-165 bar
2. 170 bar
3. 160-165 bar
4. 160 bar
5. 160-165 bar
6. 150-155 bar
Varmuutta ei ole testerin mittarin luotettavuudesta eli onko mahdollisesti kuinka paljon virhettä. Mittari itsessään on varmaan ihan normilaatua, mutta sen toiminta olisi hyvä tarkastaa esim. hydrauliikka-alan liikkeessä.
Nyt oikeastaan kysymys kuuluu, kenellä palstalaisista mahtaisi olla tietoa suuttimien oikeasta avautumispaineesta? Kyseessä siis vm. 72 Kontio LV-132 CVT. Jostain olin lukevinani, että Jyryssä oikea paine olisi 182-187 bar.
Suutinrungon numero LML 609661
Suuttimen kärjen numero 602087 LML
Ohessa vielä kuva testeristä.
Kokeilin irrotella suuttimien suutinputkia koneen käydessä, josko sitä kautta näkisi edes vähän, että minkä suuttimen putken avaamisella on mitäkin vaikutusta moottorin käyntiin. Selvää eroa en putkien availulla löytänyt ja kaikkien suuttimien putkien avaaminen vaikutti jokainen hieman käyntiin, tosin toiset enemmän kuin toiset. Irrotin suuttimet sitten kokonaan ja yllättävän helposti lähti kaikki irti. Vain pientä edestakas kääntelyä vaati ja sitten nosto ylös.
Suuttimien avautumispaine tuli heti mieleen ja suihkun laatu yleensäkin, että mahtaakohan olla kohdillaan. Päätin kokeilla omatekoisen painetesterin tekemistä, kun niitä ovat kuulemma jotkut tehneet. Netissä myynnissä olevat testerit maksavat useita satasia. Puuilosta löytyi 10 euron ja 2 tonnin pullotunkki, 6 euron maaliruiskun säiliö ja IKH:sta painemittari asteikoltaan max 315 bar hintaan 25 euroa sekä Massey Fergusonin suutinputki 15 eurolla. Lisäksi piti ostaa nippa ja pari muhvia.
Jo suuttimien irrotuksen jälkeen oli nähtävissä, että 2. sylinterin suuttimen kärki on nokeentuneempi kuin muiden suuttimien kärjet. Kärkeen oli kertynyt pienet nokiharjanteet niihin kohtiin, joissa polttoaine suihkuaa. Sain painetesterin toimimaan ja havainto oli, että 2.sylinterin suutin eroaa käytökseltään muista. Suihku ei ole oikeastaan sumu vaan terävä suihkaus, eikä suutin sulkeudu heti paineen romahtamisen jälkeen vaan jää ikäänkuin päälle ruiskimaan tasaisella paineella niin kauan kuin testerin vipuvartta painaa.
Avautumispaineet olivat suuttimissa jotakuinkin seuraavat:
1. 160-165 bar
2. 170 bar
3. 160-165 bar
4. 160 bar
5. 160-165 bar
6. 150-155 bar
Varmuutta ei ole testerin mittarin luotettavuudesta eli onko mahdollisesti kuinka paljon virhettä. Mittari itsessään on varmaan ihan normilaatua, mutta sen toiminta olisi hyvä tarkastaa esim. hydrauliikka-alan liikkeessä.
Nyt oikeastaan kysymys kuuluu, kenellä palstalaisista mahtaisi olla tietoa suuttimien oikeasta avautumispaineesta? Kyseessä siis vm. 72 Kontio LV-132 CVT. Jostain olin lukevinani, että Jyryssä oikea paine olisi 182-187 bar.
Suutinrungon numero LML 609661
Suuttimen kärjen numero 602087 LML
Ohessa vielä kuva testeristä.
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
Re: Sisu LV-132 CVT 6x2/4100+1200
Dokumentti osiossa on moottorin korjausopas, jossa tietoa aiheesta. Kannattaa se 2 suutin purkaa ja vähintään puhdistaa.
LP-138 CVT
Höyrykoneita ja maamoottoreita
Höyrykoneita ja maamoottoreita
- Kontiosusi
- Viestit: 195
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Sisu LV-132 CVT 6x2/4100+1200
No sieltähän tietoa löytyy, Kiitos vinkistä, eipä muistunut mieleen katsoa dokumenttiosiota. Pikaisella vilkaisulla avautumispaineet ovat jotakuinkin kunnossa, jos suuttimet ovat korjaamo-ohjekirjan mukaista vanhaa tyyppiä. Kakkossylinterin suutin tosin kaipaa toimenpiteitä.
Pitänee kokeilla suuttimien puhdistusta ultraäänipesurilla.
Pitänee kokeilla suuttimien puhdistusta ultraäänipesurilla.
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
Re: Sisu LV-132 CVT 6x2/4100+1200
Ultraääni pesuri irroittaa varmasti lian, mutta jos kärki huono niin ei sille paljoa voi tehdä.
Korjausopas neuvoo, jotain hionta ohjetta kärjelle, tosin kovin suppeasti. Onkohan tästä kellään lisää tietoa?
Korjausopas neuvoo, jotain hionta ohjetta kärjelle, tosin kovin suppeasti. Onkohan tästä kellään lisää tietoa?
LP-138 CVT
Höyrykoneita ja maamoottoreita
Höyrykoneita ja maamoottoreita