Hänen majesteettinsa kuninkaallista tekniikkaa= LEYLAND

Leyland, Valmet, Rolls-Royce, Cummins, Mercedes-Benz, Volvo, Scania, Caterpillar ja muut viritykset

Valvoja: sisua

Leyland LTD
Viestit: 162
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Hänen majesteettinsa kuninkaallista tekniikkaa= LEYLAND

Viesti Kirjoittaja Leyland LTD »

Tulin nyt tänne mootorit-osioon, Leyland kirjoitelmani on poikinut yv-vyöryn, joten kerrottakoon nyt kaikkien iloksi hiukan lisää, suomessa tuntemattomimmista Leukun koneista.
Ensin oli Leyland 0.600, siis siinä toisen maailmansodan nurkilla, viisikymmentäluvun kolkutellessa ovia jalostettiin kuussatasesta 0.680, konehan oli pitkälti sama, mutta tuntui ihan formulan moottorilta verrattuna kuussataseen, jolla kierroksien nosto tuntui kestävän ikuisuuden.
Hehe, jaa 680 kierrosherkkä, laiska, sitkeä,pitkäiskuinen ja olematon polttoaineen kulutus, jos siis oli sävelkorvaa ajaa. Joskus ajoin tiiliä R-142BP jyryllä Tampereelta porvooseen ja reissuilla keskikulutukseksi tuli joku 19 litran päälle, siis 11,1L kone.
Aargh! Rikos on kai jo vanhentunut; Jyryn kantavuus oli papereissa 11210kg, no Tampereella ei olla vaatimattomia, kuormassa oli aina vähintään 19-20000kg.
Ruotsalaisiin kuttaperkka-autoihin kun laittoi yhden tiilen virallisen kantavuuden päälle, alkoi runko mennä jo banaanille:)
R-142 BP:n leukkuhan on 210hv ahtamaton, missään mäessä ei tarvinnut vaihtaa nelosta pienemmälle ja aina lähdettiin puikkoperän nopealla alueella. Jeesus, että on ikävä sitä autoa!
Kuussatanen kone oli vielä taloudellisempi, brittilässä sompailin 2kerroslinjuria, jossa 600 kone haukkasi ruhtinaalliset 14,5 L/100km!
0.400 konehan oli tavallaan olemassa, ensin 0.300, 0.325, 0.350,0.375, halu oli kova rakentaa aivan uusi konstruktio, mutta, ah, kassa oli taas kerran tyhjä ja linjalle ei mahtunut yhtään isompaa lohkoa kulkemaan , kuin tuo 300 sarjalainen, niinpä taas otettiin puukko ja kirves esiin ja koverrettiin 300 sarjalaisesta murheenkryyni nimeltä 0.400.
300 sarjan koneet olivat 350 asti tunnustettuja maailman kestävimpänä ja yllätys KAUNISKÄYNTISEMPÄNÄ diesel-koneena, 375 oli myös vielä hyvä, mutta nuo edelliset superhyviä!
Kun puhutaan leukun koneista tarkoittaa merkintä seuraavaa; Ensin oleva on dieseleissä o, ei siis nolla, o= oil-engine, sitten tuleva kolminumeroinen sarja on tilavuus PYÖRISTETTYNÄ kuutiotuumissa.
Kyllä, leukku teki bensakoneitakin!
0.400 koneessa todellakin oli lastentauteja: Männät tulivat lohkosta läpi, sylinteriputket murtuivat, sylinterit vetivät soikeiksi, jota yritettiin hädässä kompensoida onnettomilla veltoilla männänrenkailla, siis vähentää öljynkulutusta "mukautuvilla" männänrenkailla.
Leylandilla tuskastuttiin kansiongelmiin moottoreissa ja nerot synnyttivät "kannettoman ihmeen" 0.500 sarjan, 8,2L pelkkää ongelmaa, jopa brittilässä melkein heti koneesta puhuttiin ivallisesti "headless wonderina" ja ainoa, missä se jotenkin toimi, oli Bristolin linjuri, jossa se oli "de-rated" painoksena, teho oli siis pudotettu melkein puoleen esitelukemista, kone oli lisäksi erittäin tarkka kaiken suhteen, jatkuvasti piti olla tuunaamassa jotain, tai muuten oli savutusta ym.
Rakenne oli muutenkin "perseestä", vaadittavia erikoistyökalujahan ei ollut oikeastaan muilla kuin Leylandilla, olihan heillä kyllä hienoksi suunniteltu vaihto-osa järjestelmä, mutta kukas sitä kerkisi hoitamaan kun piti joko juoda teetä, tai olla lakossa...
Konettahan markkinoitiin "metallurgian ihmeenä", pyh, eivät suuret sanat suuta halkaise.
samoja metallurgisia ratkaisujahan leukku oli käyttänyt jo vuosikymmeniä.
500 sarjassahan ajatus oli hieno, mutta toteutus jotain muuta.
Koneen valmistus tapahtui uudessa juuri sitä varten rakennetussa tehtaassa ja kauheat laatustandardit oli suunniteltu, esim. teho ei saanut heittää kuin 5% luvatusta, muuten kone puretaan palasiksi ja analysoidaan mikä meni vikaan..
Konehan oli poikkeuksellinen, esim. laturin ja vesipumpun hihnoja ei ollut, vaan jakopäästä tapahtui rattailla näiden käyttö!
Kone kesti myös helposti jopa yli 3000rpm, olihan siinä OHC-nokka ja mitähän hyötyä siitä raskaassa kalustossa on? Samanlaista OHC-fiaskoahan oli koittanut jo1930-luvulla suomessa Olympia-moottorin valmistaja Vaasassa muistaakseni.
Konetta markkinoitiin suuri-eleisesti sopivaksi melkein kaikkeen, marine, industrial....
British Leylandin loppu alkoi olla lähellä -80-lukua lähestyttäessä, kassa tyhjä, moottorit kivikautisia, eihän taaskaan mitään hätää loordeilla, otetaan 0.680 kone ja kevyesti tuunataan ja maalataan lhko eri väriin, ah, meillä olla uusi kone = TL-11!
Eikä tässä vielä kaikki, yllätämme osakkeenomistajat ja rahoittajamme, taas teemme täysin uuden koneen , olemmehan 1979 ostaneet AEC:n, jolta perimme mainion AH-760 koneen, siinä sitten maalaamme öljypohjan ja venttiilikopat eri sävyyn ja ettemme leimautuisi konservatiiveiksi, nostamme vielä tehoa AEC:N versiosta 10 hv pumppua ruuvaamalla!
Sääli sinänsä tuo TL-12 nimen saanut kone oli hyvä!
Sellainen valmistaja, kun Albion motors ltd ei ole kauhean tuttu suomalaisille, no, leukku osti senkin, olisiko ollut 1951, heillä oli hyvä ylipainoinen ja alitehoinen malmikasa 0.900 kone.
Vaatimattomalla 15,2L tilavuudellaan 0.900 kehitti huimat 200 hv! Mutta mitä teholla, vääntöhän autoa liikuttaa! Sitä olikin sitten 91 kpm vs. 62,2kpm@0.680.
Max vääntö saatiin huimalla 1000rpm, max teho 1800rpm. Tämä "kaskelottihan " oli Albionilla ensin Albion EN -moottori.
Myöhemmin nimettiin Leyland-Albion 0.900.
Sisuihin ei yhteenkään tullut tuota Albionia, sen sijaan käytettiin silloiin kun ZF askeja ei tarpeeksi saatu Albionin askeja, monet Albionin askithan menivät kappaleiksi, jos sattui olemaan vetävin pyörien ylitettävänä havunneulasta isompaa :mrgreen:
Askihan ei itsessään huono ollut, oli vaan eksynyt liika isoon autoon...
Olihan leukulla yhdessä vaiheessa hetken tuotannossa aito V-8 myllykin, kas tässä;0.801, 13,1L, 90 asteen v, syl 135 mm, isku 114 mm, 277 hv @ 2600 rpm, 952 kg , Simms Motorunitsin pumppu ja äärettömän harvinaista CAV suuttimet, toroidi-palamiskammio...
surkein leukku, jopa niin huono, että leukku lopetti valmistuksen vähin äänin lähes heti!
Jopa surkeat alkuaan Perkinsin V-8 koneet olivat parempia, juu löytyihän Perkinsin surkealle veekasillekin uhri, FORD hankki lisenssit ja kone tuli D-sarjan isoimpiin, D-sarja on se tärisevä ja meluava peltiloota, jota suomessa väärin kutsutaan Customiksi, custom kun ei ole muuta kuin hytin varustelutaso!
Customissa oli upea kromiraita strategiseen kohtaan sijoitettuna, kuskin Transitista periytyvää lypsyjakkaraa saattoi säätää ja jos oli erikseen tilattu sai huimia ylellisyyksiä, kuten sisävalon ja jopa turvavyötkin, siinä teille siis "CUSTOM CABIA" kerrakseen, tietysti, ennenkuin pääsi nauttimaan noista, täytyihän se moottorikin ensin käyntiin saada, siinä saattoi olla tekemistä, tiedättehän YORK-transitissakin jos sujauttaa valkoisen muovikassin moottorin alle, luulee YORK, että on pakkasta, eikä lähde käymään.
Eikä +13c kesälläkään vaadi "pilotia" tuhdimpaa troppia.
No juu, itsellä on kyllä Fordissa york ja lähtee jopa -15c käymään omalla "Thermostart liekkihehkulla", kunhan ensin olin rakentanut koko systeemin uusiksi...
Erillinen sähköpumppu liekkihehkulle, elektroniikkaa...
En pitkästytä teitä enempää Leukku-höpinöilläni, jos kiinnostusta ilmenee kentän syvissä riveissä.... täältä pesee!
Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hänen majesteettinsa kuninkaallista tekniikkaa= LEYLAND

Viesti Kirjoittaja UN-Proto »

Todella mielenkiintoista luettavaa. Kiitoksia! Eipä ennen ole selvällä suomella moista tietopakettia tullut vastaan. Lisää vaan juttua :D
Leyland LTD
Viestit: 162
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hänen majesteettinsa kuninkaallista tekniikkaa= LEYLAND

Viesti Kirjoittaja Leyland LTD »

Muistattehan tuon uskomattoman kauniin Leyland Sherpan, josta kehittyi Freight-Rover lasikuitujousineen ja huiman tehokkaine 1,8 dieselkoneineen, rakastetulla lapsella on monta nimeä, seuraavaksi ristittiin Leyland-DAFiksi, sitten LDV, väittävät, että Hyundain uusin pakukin pohjautuu Sherpaan, evvk, mutta nyt heitetäänkin kunnolla löylyä kiukaalle: varmaan kaikki tietävät kuka on brandin nykyinen omistaja?
Oikein arvanneelle en lupaa kossupulloa, kun olen sitä itsekin vaille...
Aito ja alkuperäinen Itä-Suomalainen GAZ, on ottanut ex Sherpan siipiensä suojaan. :shock:
Muistuupa tuossa Sherpan kulta-ajoilta yksi takuuhuoltojuttu, asiakkaan sherpaa sai kesälläkin sahata käymään minuuttikaupalla, no, löytyipä syykin.
Olivat pientä sabotaashia tehneet hehkusysteemille, hehkutulppia ei ollut, vaan oli kierretty sopiva pultti, johon kyllä oli siististi tuotu sähköjohdot muovisukan sisällä.
Hehkut kun laittoi Sherpaan, johan lähti kuin palmun alta!
Toinen oli huonosti kolmella pytyllä käyvä Sherpa, olivat perkele yhden suuttimen nuo agitaattorit purkaneet ja hitsanneet neulan ja istukan toisiinsa, kas kummaa, ei saanut pytty ainetta :o
se mikä ei yleensä ole tiedossa, lakkoilua ja epäjärjestyksen aiheuttamistahan tuki entinen Neuvostoliitta huimilla rahamäärillä, se oli sitä kylmän sodan aikaa ja eräs passiivisen sodankäynnin variaatioista...
Sherpan tekniikkahan on kyllä kestävää, jos kuski kestää...
Esim perähän on Austinin 3 litraisesta limousinesta adoptoitu ja tuunausharrastajien suosima, kun kestää melkein mitä vaan.
Olipa Morris Marinaankin eksynyt toiseen etupyörään levyjarru ja toiseen jarrurumpu, kun ihmeteltiin kaukaa hiukan eriparista ulkonäköä :P
Joihinkin koneisiin oli kaadettu muttereita tulpanreiistä...
Leyland LTD
Viestit: 162
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hänen majesteettinsa kuninkaallista tekniikkaa= LEYLAND

Viesti Kirjoittaja Leyland LTD »

Ei tuo 410 leukku juuri poikkea 400 koneesta, tuo 01 tai kymmenenhän on kehitysversion koodi, periaatteessa samoin kun 0.680-0.690 koneessa...
400 sarjassahan koitettiin kaikkea, ensimmäiset sekundaputkiset, Cromardin putkiset, "peltiputkiset" ym.
Samoin oli 500 koneestakin 510 versio...
Jotain pientä "MARK" 2 tyyliin tuunaustahan tehtiin, pultteja vahvennettiin ym....
Ja 400 konettahan ei saa sitkeävedättää, vaan minimi on 1600 kierrosta.
Eikä kylmänä äkkinäisiä lämpenemisiä aiheuttavia repäisyjä, tämän takiahan paloautoissa 400 ei kestänyt yhtään mitään.
Eipä kestänyt kyllä ekat Valmetin 611 koneetkaan , vedet ja öljyt sekaisin pystykoneessa viimeistään 60tkm kohdalla ja makaavassa 30tkm.
Kylmäkäynnistyksissä laakeriliuskat pyörähtivät iloisesti päällekkäin..
Jatkuvia olivat myös öljyvuodot kytkimeen Karhuissa, no eihän se mopon kytkin niissä muutenkaan mitään kestä, aurauskäytössä 35tkm vaati jo hyvää kuskia!
Leyland LTD
Viestit: 162
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hänen majesteettinsa kuninkaallista tekniikkaa= LEYLAND

Viesti Kirjoittaja Leyland LTD »

Sisuhan turbotti jo 300 sarjalaista kokeellisesti ennen leukkua, onhan Valmetinkin koneeseen vaihdettu sisun valamia putkia ym.
Muistaa pitää, että "Leyland" moottoreita tuli pakkokaupalla DAFilta, kun DAFilla ei ollut rahaa jossain kaupassa maksaa jotain...
Sekä; Sisulla oli oma teollisuusmoottori/merimoottoriyritelmäbisnes ja välillähän moottoreita jouduttiin hakemaan "seinän takaa", kun BL ei saanut toimitettua...
Sittenhän oli sellaisia "Mäki-Pekka" versioita tekniikassa...
Sehän oli Mäki-Pekka, joka Leukun koneen kiinnileikkautumisherkkyyteen syynkin keksi kauan ennen sisua.
Leyland LTD
Viestit: 162
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hänen majesteettinsa kuninkaallista tekniikkaa= LEYLAND

Viesti Kirjoittaja Leyland LTD »

Ei niitä leukun osia oo Englannissakaan enään yleisesti saatavilla, moottoriahan ei ammattikäyttöön ollut/ole mitään järkeä korjata, huono kun oli!
Harrastekäytössä mitään ongelmaa olekaan!
Osien valmistus brittilässä loppui jo -80-luvun puolella, varasto oli riittävä, muttei loputtomiin..
Ja samat osat kun aina sanoo poks, niin tuleehan niistä sitten puute.
Voihan sitä vaihtaa 400 pannun tilalle 300 sarjalaisen, ulkonaisesti sama, pako- ja imusarjat pyöreät, 400;ssa kantikkaammat, saa samalla kestävämmän koneen...
Erot 41,5 kpm/35,2kpm vääntö, ei sitä eroa juuri huomaa, kun 300 sarja on vielä sitkeävääntöisempi matalammilla kierroksilla.
Voihan tuohon 300sarjaan laittaa vaikka Comprex-ahtimen...
On muuten yhdellä saha-ukolla Leylandin 400 ja Hobbsin meccha-matic automaattiloora pyörittämässä sirkkeliä, kun osuu tiukka oksa kohdalle vaihtaa loota pienemmälle :D
Se on muuten mekaaninen automaattilodju tuo!
Ei pelata minkään paineöljyjen saati muidenkaan mehujen kanssa.
Velu
Viestit: 282
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hänen majesteettinsa kuninkaallista tekniikkaa= LEYLAND

Viesti Kirjoittaja Velu »

Hienoja tarinoita. Kyllä näitä lukee mielellään.

Mitä puutteita siinä perkinsin V8:ssa muuten on?
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1815
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hänen majesteettinsa kuninkaallista tekniikkaa= LEYLAND

Viesti Kirjoittaja sisua »

Hienoa teknistä tietoa Leyland LTD:ltä!!!

Suosittelen yllä olevan tietopaketin lisäksi lukemaan 9.5.2008 ilmestyneen Koneviestin, jossa on artikkeli "Yhdistynyt Kuningaskunta - historiallinen maailmanvaltio - Englantilaiset dieselmoottorit", kirjoittajana Pekka Havukainen.

Tuossa artikkelissa on AEC, Leyland ja Perkins -tietoutta neljä täyttä sivua.
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hänen majesteettinsa kuninkaallista tekniikkaa= LEYLAND

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Sisu tyyppi CV Sisu tyyppi CVT

Leyland 401. Leyland 410

Teho kw/2600r/min = 103KW =110KW

Teho hv/2600r/min = 140HV =150HV
Vääntömomentti Nm/1600r/min = 393 =468
Vääntömomentti kpm/1600r/min= 40 =48
Sylinteriluku =6 =6
Sylinterihalkaisija mm =107,23 =107,23

Toimintatapa Ahtamaton Ahdettu

Puristussuhde 16,3:1 16,3:1
Joutokäyntinopeus r/min 400...600 400...600
Ruiskutusjärjestys 1,5,3,6,2,4 1,5,3,6,2,4
Venttiilivälykset 0,50 0,50
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hänen majesteettinsa kuninkaallista tekniikkaa= LEYLAND

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Sisu AH-45 kirjoitti:Miksikähän mulle on jäänyt sellainen kuva että Sisulla oli jotain tekemistä 400:sen muuttamiseksi 410:ksi? Esim. turbolta imusarjaan lähtevä putki on Sisun valmistama, vai onko kyse ollut vain turbon valinnasta ja siitä johtuneesta konversiosta? Tää nyt on ehkä vähän liian yksityiskohtainen kysymys mutta luulisi että ko. osa olisi jo Leylandilta tullut eikä Sisun sitä erikseen olisi tarvinnut valattaa.

Sitten on vielä semmoinen ihme, että kun kaikki muutkin ovat jo todenneet että Leyland vaatii hyvää hoitoa ja joskus niitä on revennytkin - niin miksi varaosien saanti on niin vaikeaa/mahdotonta? Ainakin noiden omien 410:en osalta löydetyt varaosat ovat jääneet lähinnä termostaatiin ja huolto-osiin. Mahtaako koneremontissa tarvittavia osia pystyä soveltamaan muista malleista/merkeistä? Putkethan nyt ainakin tarvisi mikä voi olla iso ongelma, männät eivät varmaan niin iso ongelma ole - laakereista en osaa sanoa, venttiileitäkin varmasti saa (tiedän suurinpiirtein mistä) - eli mitäs näistä voisi korvata joillain muilla, tiivistesarjatkin tarvittais. Tuntuu että viimeiset hetket kun osia jotenkin sai olivat 90-luvun alkupuolella. Tammer-Diesel ainakin silloin joitakin koneita korjaili, mahtoivatko osat tulla armeijan varastosta vai olikohan Tammer-Dieselillä suhteita oikeisin paikkoihin. Noihin aikoihin myös armeija totesi että varaosien saanti on ongelma, varmasti muuten ei niin paljoa olisi vaihdeltu Valmetteja Leylandien tilalle.

Mun käsittääkseni Leylandit ovat pääsääntöisesti menneet peruskunnostukseen armeijalla 50-60tkm välissä, tietysti armeija on laskenut kulutusta käyttövuosien mukaan - ei kilometrien.

Mulle olisi erittäin tärkeää mahdollisesti onnistua entisöimään tuo SA-1398 oleva alkuperäinen Leyland - kunnostusta se vaatii, vaikka ei se varmasti huono ole. Avata en uskalla ennen kuin osat ovat nenän edessä...

Se on totta mitä noihin 611:sen kytkimiin tulee, muutenkin Proton kaikissa konemalleissa on mun mielestäni alimitoitettu kyseinen osa. Veikkaan että oma SA-1398 perässään 5500kg NEMO-kärry on savuttanut kytkimiä aika kiivasta tahtia...
Ei varmaankaan mahdotonta että Sisu olisi jälkeenpäin noita 400 tubottanut , mutta yksinomaan pelkkä turbon asennus ei ollut ainoa ero noissa moottoreissa vaan myös syöttö pumppu , startti olivat erilaiset noissa moottoreissa keskenään.
Avatar
sisua45
Viestit: 3104
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hänen majesteettinsa kuninkaallista tekniikkaa= LEYLAND

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Ei tuo 410 leukku juuri poikkea 400 koneesta, tuo 01 tai kymmenenhän on kehitysversion koodi, periaatteessa samoin kun 0.680-0.690 koneessa...
400 sarjassahan koitettiin kaikkea, ensimmäiset sekundaputkiset, Cromardin putkiset, "peltiputkiset" ym.
Onko 410 periaatteessa vain ahdettu 401? Eikös 410 koneessa ole paksummat kannen pultit, tai kai siinäkin vaarnat on. 400 moottori on erilaisella kannella, imu ja pakosarja samalla puolella.

Onko 400, 401 ja 410 koneiden alakerrat kuinka samanlaisia?

Jos Lucas on pimeyden ruhtinas, niin mikäs tuo Butec sitten on? Itse Perkele... :?: :lol:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
at7
Viestit: 569
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hänen majesteettinsa kuninkaallista tekniikkaa= LEYLAND

Viesti Kirjoittaja at7 »

Minulla on aikoinaan ollut Leyland sherpa kauppakassina...

Tässäpä jotakin muistelmia..
+Käyntiääni oli todella sievä. Moottori lähtikin myöhemmin venekäyttöön.
-Ilmaaminen oli vittumaista. Ensin piti ilmata suodattimet, sitten pumppu ja lopuksi piti irroittaa 1-2 suihkua ja puhaltaa niistä ilma pois tartilla. -10 ast pakkasessa ja viimassa nelostien penkalla ainoa ilo oli lämpimän moottorin halailu. Pari kerran jälkeen opin pitämään vähintää 1/4 osa tankin naftaa.

-Vappuna (93?) leyland toimi oulun keskustassa opiskelijayksiönä jossa bileet jatkuivat aamuun. Poliisitkin olivat ihmetelleet puolisen tuntia katolla tanssijoita. Muistaakseni 5 mahtui kerrallaan.Kun käynnistelin sitä parinpäivän päästä vilkut eivät enään toiminee. Kotona kun mittarin kanssa tutkin niin selvisi että radio oli polttanut sulakkeen. Sulakerasiasta löytyi kaksi sulaketta ja niistäkin toinen oli varasulake :| . vaihdon jälkeen kaikki toimi taas (lucas).

-Vaihdekepin päässä oli nappi josta pystyi sähköisesti vaihtamaan perävälitystä (ns. sähköloikkari). Yleensä se ei toiminut. Tyypillisesti sähköperä alkoi luistamaan kun sain nelosen silmään. pito palautui yleensä kun vauhti laski alle 30:n. Joitakin perässä ajajia tämä tuntui ärsyttävän etenkin moottoritiellä. Peruuttaessa loikkari yleensä luisti aina, joten auton oppi pian ajamaan siten ettei tarvinnut peruuttaa.

-Ennakoivaa ajamista vaikeutti jonkin verran jäykistynyt ohjaus. Katsastusmies ajoi 2 metriä hallissa ja valitti asiasta. (tunkkasin keulan ilmaan -pistin rasvarässissä dieselia olkatappeihin ja 5 kiloa ilmaa renkaisiin .. parani hieman katsastuksen ajaksi). Katsastusmies valitti myös epämääräisesti kylkeen hitsatuista peltipaikoista (satoi räntää ja tuuli puhalsi migin suojakaasut pois). Kerroin: "eihän se näissä kantavarunkoisissa autoissa ole niin tärkeää.." johon vastaus oli: "ei tässä ole kantavaa runkoa." Hylkäyksen sijaan katsastusmies kutsui kavereita paikalle ja he porukalla alkoivat nauramaan.. ..olisi mieluummin hitsauttanut uudestaan.

Tavaran kuljetuksessa sherpa oli kätevä. kerran toin räystäskouruja, kattotelineiden ja kiinnitysliinojen puutteesta johtuen ruuvasimme kourut katolle kiinni itseporautuvilla ruuveilla. Takapuskurissa ei tällä kertaa roikkunut yhtään autoa.

Yksi kaveri lainasi sitä kerran, kun piti viedä muuttokuorma oulusta rovaniemelle. heppu soitti minulle ennen Iitä, että voiko sen kuorman jättää kesäksi vaikka minun puuliiteriin, kun ei jaksa vääntää rattia. Takana oli 20 km suoraa moottoritietä..

Toinen kaveri haki sherpalla polttopuita. kertoi peruttaneensa sen niin pitkälle metsää kuin menee ja sitten latoi sen rankaa täyteen. Kuorma oli ihan hirveä :P takaovet olivat auki ja rangat tuli takaa parimetriä yli. Se oli ainoa kerta kun näin sherpan menevän maantiellä perä alhaalla. Maastoajossa ei ollut kuulema mitään ongelmaa. Yksi takarengas oli mennyt.

Talviajossa sherpa ei ole kovin hyvä. Kerran jäin kiinni kuuraiselle nurmikolle, kun takapyörä oli n. 10cm syvässä painanteessa. Talvella kyydissä oli vähintään kuutio koivupilkettä (eipähän palellu jos jää välille).

Jossakin James Bond elokuvassa sherpalla ajettiin hiekka-aavikolla -- kyllä nauratti -- oli varmaan ollut monesti kiinni, tai sitten se oli trikkikuvausta.

Yksi Helsingin reissu jäi erityisesti mieleen. Oulunsalon lentokentälle mennessä veto katosi (siis en todellakaan mennyt sherpalla helsinkiin). Nilkuttamalla pääsi 60:ä. Taakse jäi paksumustasavu, mutta kiire oli ei ehtinyt alkaa etsimään syytä. Illalla kun tulin takaisin, niin lentokentä parkkipaikalla löysin trasselitukon ilman puhdistimesta (oli jäänyt niille main edellisessä ilmausurakassa.)
Kotimatkan ongelma oli maahan ilmestynyt 20cm räntää. Pohjantiellä tuulilasinpyyhijät pysähtyivät (se ainoa sulake paloi taas). Hyvin Sherpa veti 2 km pitkää letkaa, ennen kuin pääsin rampilta pois.

Kerran yksi kaveri ajoi 4wd hiluxin pohjasta kiinni lumihankeen ja pyysi hinaamaan ...noh... naru puskuriin -- köysi löysälle ja kiihdytys. Ei ollut naru edes kunnolla kiristynyt, mutta takapuskuri silti irtosi. :lol: Piti hiluxi irroittaa lapio/kankipelillä. sherpakin piti työntää pois, kun takapyörät olivat sutineet itsensä kiinni. :P

Eli yhteenvetona.. ... Moottorissa oli todella sievä käyntiääni.
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1815
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hänen majesteettinsa kuninkaallista tekniikkaa= LEYLAND

Viesti Kirjoittaja sisua »

at7 kirjoitti:Tavaran kuljetuksessa sherpa oli kätevä. kerran toin räystäskouruja, kattotelineiden ja kiinnitysliinojen puutteesta johtuen ruuvasimme kourut katolle kiinni itseporautuvilla ruuveilla. Takapuskurissa ei tällä kertaa roikkunut yhtään autoa.
....

Eli yhteenvetona.. ... Moottorissa oli todella sievä käyntiääni.
at7:lla on sana hallussa kuin Ruunegreenillä :mrgreen:
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hänen majesteettinsa kuninkaallista tekniikkaa= LEYLAND

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

sisua kirjoitti:
at7 kirjoitti:Tavaran kuljetuksessa sherpa oli kätevä. kerran toin räystäskouruja, kattotelineiden ja kiinnitysliinojen puutteesta johtuen ruuvasimme kourut katolle kiinni itseporautuvilla ruuveilla. Takapuskurissa ei tällä kertaa roikkunut yhtään autoa.
....

Eli yhteenvetona.. ... Moottorissa oli todella sievä käyntiääni.
at7:lla on sana hallussa kuin Ruunegreenillä :mrgreen:

Hehee! Kyllä komppaan, tuo pelasti päivän!
Leyland LTD
Viestit: 162
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hänen majesteettinsa kuninkaallista tekniikkaa= LEYLAND

Viesti Kirjoittaja Leyland LTD »

Tuosta Butecista vielä; sehän oli Leylandille luonnollinen valinta, kun samassa kylässä sijaitsi "aidan takana", miksi kaikkiin Leylandeihin ei sitten tullut Butecia; Leukun kassakriisi, Butec ei myynyt, kun oli miljoonia puntia saamatta edellisiäkin, alkuperäistä Butecia ei suomessa yleen sä korjattu, kun oli vähemmän tunnettu merkki, vaan tilalle lykättiin joku Lucasin onneton tikkutasasuunnattu 18ACR. Lucasia kun sai joka traktorikaupasta muutamalla kympillä..
Butec ei ollut sitten mitenkään huono, sotki jopa Boschilaiset suohon kestävyydessä.
Puhumattakaan nyt lataustehosta Bosch kun on lataavinaan, hyvä kun ajovaloista edes huomaa eroa siihen käykö auto vai ei.
Jos siis haluat Leylandin koneeseen jonkinlaista pakkaskäynnistyvyyttä, älä vaan Bosch-laturia laita, varsinkaan onnettomalla lämpötilakompensoidulla regulaattorilla.
Turha luulla Boschin kamoja saksalaisiksi, Espanja, kiina... on oikeampi valmistuspaikka.
Kun on 24v nimellisjännite sähkösysteemeissä, voi laturi ladata huoletta 30 voltilla jatkuvasti, vasta tämän ylittävä jännite alkaa hukkaamaan akusta vettä.
Vaikka saattaa tuntua tuollainen 1 voltin ero mitättömältä, on esim. kylmäkäynnistyksessä ihan korvinkuultava ero, missä 28 voltilla ladattu akku pyörittää Leukkua vou-vou tyyliin, on jo 29 voltilla ladattu starttaus sellainen, että meinaa Legoland lähteä kannakkeistaan irti... :twisted:
Oikea käynnitys (kylmässä) on Leukuille näin; YHtäjaksoisesti pyöritetään startilla, kunnes käynnistyy, ei siis hetkenkään taukoa välissä, tuollaiset 30-45sek. ei vielä kunnossaolevalle startille ole vaarallista.
Vielä Butecista, vielä jossain R-142 jyryissä oli se vanhempi Butec, joka tuntui kestävän ikuisesti, loi tuolla cccp - projektilla 650tkm ajettujakin, missä Butecille ei koskaan oltu tehty mitään...
Nykyäänkin Buteciin saa osia tai siis ei saa, kyllä ne pitää rahalla ostaa :mrgreen:
Vastaa Viestiin