1973 proton kytkimen putki

Kaikkea kampiakselin ja renkaiden väliltä / Everything between crankshaft and tires

Valvoja: sisua

tsipi
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2021 7:10 am

1973 proton kytkimen putki

Viesti Kirjoittaja tsipi »

Moi,

Tuli heräteostoksena ostettua trafin mukaan 73 vuotinen A45 Sisu. Jotenkin aina ihaillut sisuja, vaikka harrastuneisuus onkin enemmän kallellaan amerikan autojen suuntaan.

Auto oli tarkoitus käydä hakemassa reilu 100 km päästä kun lumet sulaa ja kaveri tiesi kertoa siitä kytkin putken olevan särki. Mitähän mahtaa olla putken halkaisija ja jengat päissä? Vai onko siinä joku oma systeeminsä ettei kannata kaksoiskartiotyökalua pakatakaan mukaan kun menee paikalle pällistelemään?

Kaveri vaihtoi siitä startin solenoidin kun se oli mykkä. Ilmeisesti tämä uusi solenoidi et vedä kontakteja kiinni, joten startti pitää avustaa meisselillä. Tiedä onko solkku vääränlainen, vai onko käynyt asentaessa jotain.

Proto ollut ajossa viimeksi 2016, joten varmaan muitakin osatarpeita saattaa ilmetä ennen leimasedän suosioon pääsyä. Mistä mahtaa osia näihin löytää?

Lukot ja nelivedot ei ainakaan toissa kesänä kytkeytyneet, joten varmaan kaiken näköstä pientä puuhastelua löytyy. Tuon kytkin putken fiksauksen jälkeen meinasin tarrakilvet hakea ja ajella kotiin tarkempaan syyniin. Sikäli mikäli se nyt vaikuttaa muuten turvalliselta vaihtoehdolta.

Tältä foorumilta varmaan löytynee asiaan vihkiytyneitä kansalaisia jotka osaavat auttaa kohtalotoveria.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 1973 proton kytkimen putki

Viesti Kirjoittaja FBW »

Onnittelut hankinnasta :)

Siitä kytkimestä sen verran että jos siellä ei ole olleet enää nesteeet sisällä putken rikkoutumisen takia niin kannattaa heti varautua poljinsylinterin ja työsylinterin kumien vaihdolla ja aika todennäköisesti pitää vähän kiilloitella/hoonata niitä sylintereitä. Kumit jämähtävät muutenkin helposti jos auto on käyttämättä. Uudet kumit saat kumpaankin päähän Turun Jarruosa Oy:stä, ne tietävät kyllä mitä tarvitset.

Sen putken mittoja ei ole, mutta on huomattavasti isompi halkaisija kuin tavallisessa jarruputkessa. Putkin päissä olevat kiinnikkeet ovat ne missä on kierteet ja ne voi laittaa uusiin putkiin niiden tekemisen yhteydessä. Työsylinterin päässä on viimeisenä n. 40-50cm letku jonka hydrauliikkafirmat tekevät muutamassa minuutissa.

Se kytkimen ilmaus on oma juttunsa, jokaisella Proton omistajalla on siitä kokemusta. Eli parhaiten menee työntämällä nestettä työsylinteriltä päin keulaa kohti, itse olen käyttänyt siihen tippakannua mutta eräskin käyttäjä täällä suositteli Ladan Ilmapumppua :D Siksikin kannattaa heti vaihtaa ne kumit ja pistää sylinterit kuntoon ettei tarvitse heti kohta uudestaan kytkintä ilmata.

Jos ilmaa ei mene lukoille jne. niin ei kannata murehtia. Nuo ongelmat on helppo selvittää ja autohan liikkuu ilman noita apulaitteitakin ellei sitä ole suolle parkkeerattu :D Kun pääset omassa pihassa siihen tutustumaan niin äkkiä sen Proton kanssa kaveriksi pääsee. Luotettavia pelejä ne on, kun pistät ne viat kuntoon niin tekniikan pitäisi toimia aika luotettavasti.

Olisiko vielä vanha solenoidi tallessa jossa sen voisi vaikka korjata?

Muuten kyllä kun siinä kytkin toimii ja jäähdytinnesteet pysyy sisällä niin kyllä sillä kotiin pääsee... Oon tehnyt tuollaisen vastaavan reissun mutta yli 1000km matkan 27 tuntia - millä matkalla kytkinkumi petti (600km kohdalla) ja lataus ei toiminut kun oli myyty vialliset akut. Kyllähän niitä ajossa vaihteita vaihtelee ilman kytkintäkin, mutta liikkeellelähtö onkin sitten vaikeampaa varsinkin jos akuissa on 0 volttia ja moottori pitää sammuttaa ennen liikkeelle lähtöä.. Mekaanisen ruiskun ansiosta sillä ajelee vaikka maailman tappiin ilman mitään virtaa. Jarrut näissä on niin loistavat että melko varmasti voi sanoa että toimivat hyvin.

Ps. Pistähän ilman muuta päivitystä Proton edistymisestä, täällä on niin hiljaista ja Protoja ei ole koskaan liikaa..
tsipi
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2021 7:10 am

Re: 1973 proton kytkimen putki

Viesti Kirjoittaja tsipi »

Juu nii meinasin, että jos siellä ois hilut vielä siinä kunnossa, että sais jotenki peuhaamaan kytkimen. Syynäis sitte kotona.

Jos täältä nyt ei nuo putken speksit selkene, niin sitten se on pakko ajaa paikan päälle sinne hakemaan sylinterit, letkut ja putket talteen ja viedä kotia lahteen syynättäväksi.

Omistan kyllä nippalajitelman kaksoiskartioille, missä on niitä jarruputkia isommalle kaliiberillekin olevia. Jos joku malttaa mittailla kaliiberin, ni homma kyllä helepottuu.

Mistään liikkeestä ei varmaan löydy tietotaitoa näille? Voisin ihan hyvin ostaa koko linjan sylintereitä myöten, mutta tuskin löytyy skubalta tai originaattorilta?
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 1973 proton kytkimen putki

Viesti Kirjoittaja FBW »

Mä voin huomenna mitata sen putken halkaisijan, on nimittäin itselläkin nuo kytkinasiat levällään :mrgreen: Putkia on itseasiasssa kaksi, eli etummainen alkaa etupuskurin takaa ja menee hyttiin sisälle. Sitä putkea ei saa paikalleen tai pois putkea vahingoittamatta, olen omassa korvannut sen letkulla joka teetetty hydrauliikkaliikkeessä. Sitten toinen putki on se pisin joka alkaa etupuskurin takaa ja menee vaihteistolle asti. Veikkaan että sulla on toi etummainen putki se joka on vahingoittunut...

Sylintereitä ei saa uusia mistään liikkeestä, tai ehkä saa mutta mahdollisuudet on luokkaa Euro-Lotto-voitto. Englannin eBayssä on joskus joku NOS osa mutta en tiedä nyt Brexitin jälkeen suostuvatko lähettämään Suomeen. Mun piti löytää yhdessä vaiheessa työsylinteri ja yksi henkilö tältä foorumilta löysi sellaisen eBaystä. Kyseinen NOS-osa tuli Israelista... n. 18 vuotta sitten ostin yhteen Proton Sisulta heidän viimeisen poljinsylinterinsä, se maksoi silloin 440,- eur... Jos kuitenkin alkuperäistä osaa ei löydä voi yrittää soveltaa jotain vastaavaa muuta sylinteriä, nehän on tuumamitoilla. Mutta sun on kyllä hyvä saada heti aluksi ne molemmat sylinterit käsiin ja tarkastettavaksi. Voihan noita vanhoja syöpyneitä sylintereitä uudestaan pinnoituttaakin, kannattaa olla varovainen ettei se työsylinterin ilmausruuvi hajoa kuten mulla kävi - siksi meni koko sylinteri uusiksi.

Mä tosiaan pistin 3 vuotta sitten kaikki uudet kumit ja sylinterit olivat aivan uutta vastaavat. Nyt meni jo poljinsylinterin kumi tässä ajassa kun auto oli periaatteessa ajamatta. Onneksi nuo kumit ei maksa paljoa ja sylinterit ovat vielä uutta vastaavat. Olisi tarkoitus itseasiassa huomenna pistää oma kytkin toimintakuntoon, siksi se mittaus onnistuisi samalla menolla...
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 1973 proton kytkimen putki

Viesti Kirjoittaja FBW »

Tuolta varmaan löytyy paremmat kuvat kytkinlinjastosta jne.

viewtopic.php?f=21&t=551
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 1973 proton kytkimen putki

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

!973 mallinen Roto on oletusarvoisesti Leyland mootorinen. Mutta peruskunnostuksessa on laitettu Valmettejakin tilalle.

Joten, mikä moottori siellä on? Ajattelin vaan tuota startti hommaa, miten siihen vastata.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
tsipi
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2021 7:10 am

Re: 1973 proton kytkimen putki

Viesti Kirjoittaja tsipi »

Kiitoksia aktiivisuudesta! Arvostan todella!

Itseasiassa eilen olin kaverin kanssa jutuilla tästä kytkinputkihommasta ja hän olikin ottanut pätkän putkea autoonsa viime kesänä ja kyseinen putki vielä löytyikin autosta. Hänen mukaansa putki näytti muuten sen verran hyvältä, että olisi tehnyt siihen vaan jatkoksen.

Sama kait se on sitten ottaa oikeaa kupariputkea kieppi mukaan, ja nippa sarja myös. Jos ei sopivia nippoja löydy päätyihin, niin sitten voi tehdä jatkoksella. Kerran kaverin vania ihmetellessä löydettiin muistaakseni 7 jatkoa takajarrulinjasta.. itse en ole koskaan hyväksynyt jatkoja jarrulinjoihin, mutta en pidä kytkinputkea ihan niin kriittisenä. Voi sillä kotia ajaa jatkettuna.

Kiitoksia isosti linkista noihin manuskoihin! Ne tulee tarpeeseen!

Mistäs nyt sitten noita kytkimen kumeja sai? Jostain kyllä löysin joskus maininnan. Joku turkulainen liiteri? Dieseliä ja pallohoonia sylkyille, uudet männän tiivisteet ja ilmauksen riemua?

Jotenkin elän siinä uskossa, että siellä leyland olis ollu? 6540 oli muistaakseni trafin papereissa iskutilavuus. Se nyt ei kerro yhtään mitään. Kun en edes muista oliko siellä turboa kyljessä vaiko ei.. tommonen pitäisi kyllä jäädä mieleen minun taustallani.. YVN-255 on kyseisen auton rekkari, jos sattuu olemaan mitenkään tuttu kenellekään. Ymmärtääkseni tämä myyjä hakenut jostain tyyliin sodankylästä asti auton. Ollut sillä telttana jukolan juoksussa pari kertaa ja jäänyt huilaamaan nyt sitten mäntyharjulle. Sieltä se pitäisi hakea Lahteen.
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 1973 proton kytkimen putki

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

tsipi kirjoitti: Su Maalis 21, 2021 9:39 am Mistäs nyt sitten noita kytkimen kumeja sai? Jostain kyllä löysin joskus maininnan. Joku turkulainen liiteri? Dieseliä ja pallohoonia sylkyille, uudet männän tiivisteet ja ilmauksen riemua?
Taisi tuossa pari viestiä sitten käyttäjä FBW jo yrityksen nimen mainita, mutta Turun Jarruosa Oy siis mistä kannattaa kysellä. Sieltä löyty miulleki SL 170 4x4:n kytkimen poljinsylinterin tiivisteet kun pari vuotta sitten niitä tarvitsin. Osaava ja hyvä palvelu on tuossa yrityksessä.
Tuossa vielä linkki: https://www.jarruosa.fi/turun-jarruosa-oy.html
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
tsipi
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2021 7:10 am

Re: 1973 proton kytkimen putki

Viesti Kirjoittaja tsipi »

No juu siellähän se olikin juu edellisissa viesteissä :wink:

Pitänee laittaa kyselyä tuonne. eihän sitä tiedä vaikka heidän ammattitaitonsa myisi mulle samalla liitin ja ilmausnipatkin.

Onko tuo ilmaus nippa ihan vastaava kuin autojen jarruissa? Lähinnä mietin jo valmiiksi kun tuolla ilmausproseduurilla pelotellaan paljon.

Eihän FBW:llä vahingossakaan ole muistissa speksejä tuolle hydeletkulle, joka ajaa sulla kytkinputken virkaa? Liitännät ja pituus. Ei kuulosta yhtään hölmömmälle ratkaisulle, jos kerta paikka on noin kinkkinen. Ei tuolla varmaan karmeita paineita kytkinlinjassa ole? Hyvin paljon olen kaikkialla suosinut rekan paineilmajarruputkia. sen kanssa työskentely on riemua ja aina pääsee helmillä tai asiallisilla liittimillä eteenpäin. Liekö se kestää kytkinlinjan painetta, tai tarviiko tiukempia mutkia kuin mihin se taipuu?
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 1973 proton kytkimen putki

Viesti Kirjoittaja FBW »

Sieltä Turun Jarruosasta saat sen ilmausruuvinkin joka kannattaa kyllä vaihtaa, maksaa jotain kympin paikkeilla. Se Jarruosan kaveri saattaa tarvita tiedon onko sulla Locheedin sylinteri tai joku muu, mutta veikkaan että se sanoo sulle heti oikeat osat mitä tarvitset - on tosi pätevä firma.

Kävin noita omia kytkinsylintereitä asentelemassa ja totesin että omasta pitää vielä työsylinteriä hieman hoonata hienolla villalla. Ei ole syöpynyt yhtään mutta kun ollut autossa ulkona ilman nesteitä niin jotain pinttymiä tullut sylinterin pintaan. Mittana mulla oli vain tavallinen rullamitta :oops: sillä ei kyllä kauheasti viisastu, mutta ainakin noi kiinteät putket on ulkohalkaisijaltaan 9mm ja materiaalina joku teräs-sekoitus. Liittimistä en kyllä saanut selvää mitkä kierteet niissä on, työsylinterin päässä on adaptereita yms. jotka vain Hyde-kauppias ymmärtää :mrgreen: Nehän on jotkut tuumaiset tms., poljin päässä n. 10mm halkaisija ja työ päässä pienempi - sen tarkemmin en pysty auttamaan, sorry...

Oikeasti helpoin on teettää ne letkut Hyde-liikkeessä - ne tietää mitkä kierteet sinne pistetään jos sulla on vaikkapa sylinterit mukana, mulla maksoi muutaman kympin kaikki letkut uutena tutulla teetettynä. Unohdin mitata sen etuletkun pituuden, mutta voin katsoa tossa iltasella.

Tosta kuvasta selviää minkälaisesta letkusta on kyse. Kuten näkyy on mun oma itseasiassa tehty kahdesta osasta, mutta yksiosainen on toki parempi. Sieltä Hydeliikkeestä saa kaikenmaailman adaptereita yms. että varmaan sopii... Kuvassa oikealla oleva putki on se etummainen kytkinputki, joka tässä tapauksessa tuli korvattua letkulla kun putki oli litistynyt hytin ja rungon väliin..
kytkinsyl.jpg
tsipi
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2021 7:10 am

Re: 1973 proton kytkimen putki

Viesti Kirjoittaja tsipi »

Juu alkaa kuulostaa siltä, että käyn hakemassa ne kaikki osat kotiin ja laitan kaikki kuntoon steriileissä talliolosuhteissa.

Ymmärsin varmaan jotain väärin, koska eihän putki voi olla halkaisijaltaan 9 mm ja liitin nipan kierre 10 mm. Justiin mittasin tönärillä tuota omaa pätkääni ja se on ulkohalkaisijaltaan 8,1 mm. En siis saanut siitä 5/16" (7,94mm) putkea, vaikka miten yritin. Tilanne varmaan on sama näissä kuten kaikissa muissakin 50v vanhoissa värkeissä. Sinne on joka kyläseppä tehny omat patenttinsa ja kukaan voi etukäteen sanoa mitä tulee vastaan.. jos tämä on vielä teräsputkea, niin siihen ei kyllä minun kartiotyökalut tee kartiota.
tsipi
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2021 7:10 am

Re: 1973 proton kytkimen putki

Viesti Kirjoittaja tsipi »

Minkä tähden toi kytkinputki on 2 osainen? Miksi en tekis yhdestä hydrauliletkusta alusta loppuun koko pätkää? Onko siellä joku läpivienti vai täh?

Äsken kuulin, että mun enolla on ollut aikanaan proto sisu viitisen vuotta työautona. Lupas laittaa kuvia kamppeesta. Sanoi sen olleen suomen ensimmäinen pitkää mallia oleva siviilikäyttöön rekisteröity. Kuulemma pitkin hampain myyny sen johanssonille ja kauppakirjaan kirjattu etuosto-oikeus, mikäli johansson joskus myy sen. Nopealla googlauksella koodeilla radio city ja johansson selkis kyllä, ettei enon puhelin varmaan ole hetkeen soimassa proton myynnin vuoksi.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 1973 proton kytkimen putki

Viesti Kirjoittaja FBW »

Se putki on kaksiosainen koska ensimmäinen putki on Proton rungon mukainen. Putki päättyy rungon etuosaan puskurin taakse jonne tulevat sitten myös noi apulaitteiden paineilmaviennit. Tästä yhteydestä sitten menee hytille omat ilmaletkunsa ja toinen kytkinputki jatkuu sitten hyttiin sylinterille asti. Sitä on kanssa helpompi säätää oikeaan asentoon. Näin ollen hytti on helpompi ottaa irti, asennus olisi aika persiistä jos olisi yksi pitkä kytkinputki jne. Kyllä ne on aika hyvin noi Protot tehtaalla suunnitelleet ;) Kun se Proto on sun vieressä niin kaikessa on järkee, elämässäkin :mrgreen: :mrgreen:
tsipi
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2021 7:10 am

Re: 1973 proton kytkimen putki

Viesti Kirjoittaja tsipi »

Selvä homma! Kiitoksia!

Suunnitelma varmasti selkiää kun tosiaan auton luo pääsee ihmettelemään.
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 1973 proton kytkimen putki

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

IMG_20180422_130829.jpg
tsipi kirjoitti: Su Maalis 21, 2021 9:39 am Jotenkin elän siinä uskossa, että siellä leyland olis ollu? 6540 oli muistaakseni trafin papereissa iskutilavuus. Se nyt ei kerro yhtään mitään. Kun en edes muista oliko siellä turboa kyljessä vaiko ei.. tommonen pitäisi kyllä jäädä mieleen minun taustallani.. YVN-255 on kyseisen auton rekkari, jos sattuu olemaan mitenkään tuttu kenellekään. Ymmärtääkseni tämä myyjä hakenut jostain tyyliin sodankylästä asti auton. Ollut sillä telttana jukolan juoksussa pari kertaa ja jäänyt huilaamaan nyt sitten mäntyharjulle. Sieltä se pitäisi hakea Lahteen.
Onhan se sitten Leukku, Valmetin iskutilavuus on hiukan isompi.

Leukun startti on yleensä Butec, vanhaa kunnon Englantilaista laatutyötä. Paljon parempi kuin esimerkiksi pimeyden ruhtinaan (Lucas), tuotteet.

Mulla on kahteen kertaan ruostunut startti jumiin lumien sulamisvesien takia. Mutta onneksi Butec on purettavissa joka välistä, helposti huollettavissa ja voideltavissa. Työkalut täytyy vaan olla tuumaisia.

Kuvassa herkistellään bendixiä CRC:llä kanssa nitkutellen ees-taas ja vielä taas-taas.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Vastaa Viestiin