LV-131 CVT/4600 "varaosa-auto"

Sisu-miesten projekteja museovehkeistä tuuninkiin / Projects by Sisu-doers starting from antique trucks to tuning

Valvoja: sisua

Avatar
Kontiosusi
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

LV-131 CVT/4600 "varaosa-auto"

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Tuli hankittua kun "halvalla sai" hieman patinoituneempi Kontio varaosiksi. Eilispäivänä suoritettiin siirtoajoa 50 km. Moottorin lämmöt, öljynpaineet sun muut ominaisuudet pysyivät ihan aisoissa. Tähänkin on kyllä jo tullut hankittua osia, joten onko sitten enää varaosa-auto...
Liitteet
Patinakontio.JPG
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
proto
Viestit: 604
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: LV-131 CVT/4600 "varaosa-auto"

Viesti Kirjoittaja proto »

Kuvan perusteella sanoisin että hyvä entisöinti kohde 🤠
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: LV-131 CVT/4600 "varaosa-auto"

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Tämän voisi pitää entisöimättömänä sopivasti kuluneen oloisena. Mutta tekniikan tietenkin oltava kunnossa. Nostoapuvälineeksi omiin tarpeisiin voisi valjastaa ja Ässä Nupekin olisi jo odottamassa, tosin nostin saisi olla isompikin.
Liitteet
Patinakontio.jpg
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
kivinen
Viestit: 754
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: LV-131 CVT/4600 "varaosa-auto"

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Kontiosusi kirjoitti: Pe Kesä 25, 2021 9:06 am Tämän voisi pitää entisöimättömänä sopivasti kuluneen oloisena. Mutta tekniikan tietenkin oltava kunnossa.
Loistava idea, minun mielestäni tuo on hienosti kulunut.

Kontio ja Karhu on muutenkin minun silmääni hienoimpia Sisun hyttejä.👍
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: LV-131 CVT/4600 "varaosa-auto"

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Tuppisoviteraamin nostin pois päältä. Rungon päälle kiinteällä asennuksella sitten joku nosturi.

Taka-sillan tyyppikilvessä on ilmoitettu välityssuhteet 4,72/7,06 (takasilta 144 024 1111). Iso ja pieni alue toimii normaalisti. Siirtoajossa auto kulki n. 60 km/h nopeutta isolla alueella ja arviolta moottorin kierrokset olivat normaalialueella. Oliskohan tuohon perään vaihdettu sisuskalut ja korvattu harva perävälitys tiheällä?
Liitteet
Tuppisovitteen irrotus.JPG
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
proto
Viestit: 604
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: LV-131 CVT/4600 "varaosa-auto"

Viesti Kirjoittaja proto »

Kokeilit toista aluetta? Meinaa samat välitykset mun Karhussa ja pienellä puolella kulkee noin 60km/h kaasu pohjassa. On kyllä tosi tiheä välitys jos isolla puolella ei tuon kovempaa kulje.
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: LV-131 CVT/4600 "varaosa-auto"

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Numeroiden mukaan pitäisi olla aika harva välitys. En nyt ihan hulluna konetta huudattanut osittain siksi, että meluvaimennusta ohjaamoon ei ole vaihdelaatikon ja kalvosylintereiden näkyessä ohjaamoon alati puhkiruostuneen lattian takia, mutta kyllä siellä moottorissa kierrokset varmaan parin tuhannen yläpuolella oli ja harva puoli laatikossa päällä. HItaalla alueella kulkee vielä hitaampaa. Jos kilven välityssuhteisiin on uskominen, pitäisi kai tuon kulkea lähemmäs 90 km/h ellei jopa 100 km/h kun tiheämmilläkin perävälityslukemilla päästään Kontioilla 80-90 km/h nopeuksiin. Vaihteisto 6-vaihteinen varmaankin ZF. Olisko harva välitys hyödynnetty johonkin toiseen Sisuun sisuskalujen ollessa keskenään vaihtokelpoisia?

Pitää jossain vaiheessa kokeilla, miten monta kierrosta kardaani pyörähtää renkaan pyörähtäessä yhden kierroksen.
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
L139CV
Viestit: 48
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: LV-131 CVT/4600 "varaosa-auto"

Viesti Kirjoittaja L139CV »

Kyllä tuo kuulostaa siltä että on pieni puoli päällä koko ajan.
proto
Viestit: 604
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: LV-131 CVT/4600 "varaosa-auto"

Viesti Kirjoittaja proto »

Omaan Sisuun ostin Ruotsinkylän gulf huoltoaseman pitäjältä taka-akselin, siinä muistaakseni just nuo samat välitykset.
Samaan kauppaan kuului toinen perämurikka jota en silloin saanut kyytiin, on varmaakin vieläkin siellä hallin nurkassa.
Ajattelin lähinnä sitä että jos tarvitsee perämurikan niin sieltä voisi kysellä.
Itse sitä tuskin tarvitsen.

https://www.kulttuuritielle.fi/kohteet/ ... ylan-gulf/
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: LV-131 CVT/4600 "varaosa-auto"

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

proto kirjoitti: Ti Heinä 06, 2021 3:05 pm Omaan Sisuun ostin Ruotsinkylän gulf huoltoaseman pitäjältä taka-akselin, siinä muistaakseni just nuo samat välitykset.
Samaan kauppaan kuului toinen perämurikka jota en silloin saanut kyytiin, on varmaakin vieläkin siellä hallin nurkassa.
Ajattelin lähinnä sitä että jos tarvitsee perämurikan niin sieltä voisi kysellä.
Itse sitä tuskin tarvitsen.

https://www.kulttuuritielle.fi/kohteet/ ... ylan-gulf/
Voisi murikka kiinnostaa, laitoin yv:tä :D
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: LV-131 CVT/4600 "varaosa-auto"

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Vetopyörästön kilvessä välityssuhteet 6,74/10,09 ja takasillan kilvessä välityssuhteet 4,72/7,06. Eikös tuo tarkoita sitä, että ainakaan vetopyörästö ja takasilta eivät ole alkuperäinen pari koska välityssuhde kilvissä eri??

Vetopyörästön räjäytyskuvan löysin LV-131 CVT -varaosakirjasta BTRR-akselin kohdalta. Kuvassa näkyvät hammaspyöräparit 23/7, 43/14 ja 39/19. Pienen alueen välitys (23*43)/(7*14) ~ 10,09 ja ison alueen (23*39)/(7*19) ~ 6,74.

Minulla telikontiossa on samoilla välityksillä oleva vetopyörästö ja se kyllä kulkee sitä kahdeksaakymppiä, mutta tämä "varaosa-auto" jostain syystä ei lähellekään...
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
Lexa
Viestit: 16
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: LV-131 CVT/4600 "varaosa-auto"

Viesti Kirjoittaja Lexa »

Kyllä tuolle välityshommalle on ihan luonnollinen selitys.

Ensinnäkin tuohon takasiltaan on joskus vaihdettu perämurikka vanhemmasta Kontiosta/Jyrystä, eli ovat eri autoista.

Ja syy miksi auto on nyt noin hidas on se, että vanhemmissa Kontioissa oli vaihteiston suurin pykälä ylivaihde 0,71 (BVA-vaihteisto) jolloin perävälitys oli hitaampi.

Joskus vuoden -75/76 aikoihin tuli vaihteistot, joissa 6.vaihde on suora 1,00 (CVA-vaihteisto) ja tällöin myös perävälitys muuttui nopeammaksi.

Kyllähän Kontio/Karhu normaalisti kulkee reilut 100km/h, joten ei muuta kuin perämurikka vaihtoon.
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: LV-131 CVT/4600 "varaosa-auto"

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Joo noin se täytyy olla. Vaihteiston meinasinkin selvittää seuraavaksi. Sitä en tiennyt, että ylivaihde katosi laatikoista noilla tienoilla. Tämä auto -76. Kiitokset vahvistuksesta!
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: LV-131 CVT/4600 "varaosa-auto"

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Vetopyörästö löytyi, iso kiitos vinkistä Protolle!

Mitenkäs tuon murikan saisi sisältä putsattua, kun hammaspyörästön kotelon sisälle on kertynyt kaikenlaista moskaa öljynsekaan ajansaatossa murikan ollessa irrotettuna? Hammaskosketuksiin en haluisi kajota eli purkaa koko höskää, ettei tarvitse hammaskosketuksia alkaa säätämään.
Liitteet
Vetopyörästö2.jpg
Vetopyörästö.jpg
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
proto
Viestit: 604
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: LV-131 CVT/4600 "varaosa-auto"

Viesti Kirjoittaja proto »

Hyvä jos menee käyttöön.
Moskat lähtee paineilmalla ja jollain öljy pohjaisella liottimella.
Mutta miten mahtaa käydä hampaiden kun on ottanut ruostetta pintaan?
Vastaa Viestiin