LV-131 CVT/4600 "varaosa-auto"
Valvoja: sisua
- Kontiosusi
- Viestit: 195
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
LV-131 CVT/4600 "varaosa-auto"
Tuli hankittua kun "halvalla sai" hieman patinoituneempi Kontio varaosiksi. Eilispäivänä suoritettiin siirtoajoa 50 km. Moottorin lämmöt, öljynpaineet sun muut ominaisuudet pysyivät ihan aisoissa. Tähänkin on kyllä jo tullut hankittua osia, joten onko sitten enää varaosa-auto...
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
Re: LV-131 CVT/4600 "varaosa-auto"
Kuvan perusteella sanoisin että hyvä entisöinti kohde
- Kontiosusi
- Viestit: 195
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: LV-131 CVT/4600 "varaosa-auto"
Tämän voisi pitää entisöimättömänä sopivasti kuluneen oloisena. Mutta tekniikan tietenkin oltava kunnossa. Nostoapuvälineeksi omiin tarpeisiin voisi valjastaa ja Ässä Nupekin olisi jo odottamassa, tosin nostin saisi olla isompikin.
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
Re: LV-131 CVT/4600 "varaosa-auto"
Loistava idea, minun mielestäni tuo on hienosti kulunut.Kontiosusi kirjoitti: ↑Pe Kesä 25, 2021 9:06 am Tämän voisi pitää entisöimättömänä sopivasti kuluneen oloisena. Mutta tekniikan tietenkin oltava kunnossa.
Kontio ja Karhu on muutenkin minun silmääni hienoimpia Sisun hyttejä.
- Kontiosusi
- Viestit: 195
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: LV-131 CVT/4600 "varaosa-auto"
Tuppisoviteraamin nostin pois päältä. Rungon päälle kiinteällä asennuksella sitten joku nosturi.
Taka-sillan tyyppikilvessä on ilmoitettu välityssuhteet 4,72/7,06 (takasilta 144 024 1111). Iso ja pieni alue toimii normaalisti. Siirtoajossa auto kulki n. 60 km/h nopeutta isolla alueella ja arviolta moottorin kierrokset olivat normaalialueella. Oliskohan tuohon perään vaihdettu sisuskalut ja korvattu harva perävälitys tiheällä?
Taka-sillan tyyppikilvessä on ilmoitettu välityssuhteet 4,72/7,06 (takasilta 144 024 1111). Iso ja pieni alue toimii normaalisti. Siirtoajossa auto kulki n. 60 km/h nopeutta isolla alueella ja arviolta moottorin kierrokset olivat normaalialueella. Oliskohan tuohon perään vaihdettu sisuskalut ja korvattu harva perävälitys tiheällä?
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
Re: LV-131 CVT/4600 "varaosa-auto"
Kokeilit toista aluetta? Meinaa samat välitykset mun Karhussa ja pienellä puolella kulkee noin 60km/h kaasu pohjassa. On kyllä tosi tiheä välitys jos isolla puolella ei tuon kovempaa kulje.
- Kontiosusi
- Viestit: 195
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: LV-131 CVT/4600 "varaosa-auto"
Numeroiden mukaan pitäisi olla aika harva välitys. En nyt ihan hulluna konetta huudattanut osittain siksi, että meluvaimennusta ohjaamoon ei ole vaihdelaatikon ja kalvosylintereiden näkyessä ohjaamoon alati puhkiruostuneen lattian takia, mutta kyllä siellä moottorissa kierrokset varmaan parin tuhannen yläpuolella oli ja harva puoli laatikossa päällä. HItaalla alueella kulkee vielä hitaampaa. Jos kilven välityssuhteisiin on uskominen, pitäisi kai tuon kulkea lähemmäs 90 km/h ellei jopa 100 km/h kun tiheämmilläkin perävälityslukemilla päästään Kontioilla 80-90 km/h nopeuksiin. Vaihteisto 6-vaihteinen varmaankin ZF. Olisko harva välitys hyödynnetty johonkin toiseen Sisuun sisuskalujen ollessa keskenään vaihtokelpoisia?
Pitää jossain vaiheessa kokeilla, miten monta kierrosta kardaani pyörähtää renkaan pyörähtäessä yhden kierroksen.
Pitää jossain vaiheessa kokeilla, miten monta kierrosta kardaani pyörähtää renkaan pyörähtäessä yhden kierroksen.
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
Re: LV-131 CVT/4600 "varaosa-auto"
Kyllä tuo kuulostaa siltä että on pieni puoli päällä koko ajan.
Re: LV-131 CVT/4600 "varaosa-auto"
Omaan Sisuun ostin Ruotsinkylän gulf huoltoaseman pitäjältä taka-akselin, siinä muistaakseni just nuo samat välitykset.
Samaan kauppaan kuului toinen perämurikka jota en silloin saanut kyytiin, on varmaakin vieläkin siellä hallin nurkassa.
Ajattelin lähinnä sitä että jos tarvitsee perämurikan niin sieltä voisi kysellä.
Itse sitä tuskin tarvitsen.
https://www.kulttuuritielle.fi/kohteet/ ... ylan-gulf/
Samaan kauppaan kuului toinen perämurikka jota en silloin saanut kyytiin, on varmaakin vieläkin siellä hallin nurkassa.
Ajattelin lähinnä sitä että jos tarvitsee perämurikan niin sieltä voisi kysellä.
Itse sitä tuskin tarvitsen.
https://www.kulttuuritielle.fi/kohteet/ ... ylan-gulf/
- Kontiosusi
- Viestit: 195
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: LV-131 CVT/4600 "varaosa-auto"
Voisi murikka kiinnostaa, laitoin yv:täproto kirjoitti: ↑Ti Heinä 06, 2021 3:05 pm Omaan Sisuun ostin Ruotsinkylän gulf huoltoaseman pitäjältä taka-akselin, siinä muistaakseni just nuo samat välitykset.
Samaan kauppaan kuului toinen perämurikka jota en silloin saanut kyytiin, on varmaakin vieläkin siellä hallin nurkassa.
Ajattelin lähinnä sitä että jos tarvitsee perämurikan niin sieltä voisi kysellä.
Itse sitä tuskin tarvitsen.
https://www.kulttuuritielle.fi/kohteet/ ... ylan-gulf/
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
- Kontiosusi
- Viestit: 195
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: LV-131 CVT/4600 "varaosa-auto"
Vetopyörästön kilvessä välityssuhteet 6,74/10,09 ja takasillan kilvessä välityssuhteet 4,72/7,06. Eikös tuo tarkoita sitä, että ainakaan vetopyörästö ja takasilta eivät ole alkuperäinen pari koska välityssuhde kilvissä eri??
Vetopyörästön räjäytyskuvan löysin LV-131 CVT -varaosakirjasta BTRR-akselin kohdalta. Kuvassa näkyvät hammaspyöräparit 23/7, 43/14 ja 39/19. Pienen alueen välitys (23*43)/(7*14) ~ 10,09 ja ison alueen (23*39)/(7*19) ~ 6,74.
Minulla telikontiossa on samoilla välityksillä oleva vetopyörästö ja se kyllä kulkee sitä kahdeksaakymppiä, mutta tämä "varaosa-auto" jostain syystä ei lähellekään...
Vetopyörästön räjäytyskuvan löysin LV-131 CVT -varaosakirjasta BTRR-akselin kohdalta. Kuvassa näkyvät hammaspyöräparit 23/7, 43/14 ja 39/19. Pienen alueen välitys (23*43)/(7*14) ~ 10,09 ja ison alueen (23*39)/(7*19) ~ 6,74.
Minulla telikontiossa on samoilla välityksillä oleva vetopyörästö ja se kyllä kulkee sitä kahdeksaakymppiä, mutta tämä "varaosa-auto" jostain syystä ei lähellekään...
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
Re: LV-131 CVT/4600 "varaosa-auto"
Kyllä tuolle välityshommalle on ihan luonnollinen selitys.
Ensinnäkin tuohon takasiltaan on joskus vaihdettu perämurikka vanhemmasta Kontiosta/Jyrystä, eli ovat eri autoista.
Ja syy miksi auto on nyt noin hidas on se, että vanhemmissa Kontioissa oli vaihteiston suurin pykälä ylivaihde 0,71 (BVA-vaihteisto) jolloin perävälitys oli hitaampi.
Joskus vuoden -75/76 aikoihin tuli vaihteistot, joissa 6.vaihde on suora 1,00 (CVA-vaihteisto) ja tällöin myös perävälitys muuttui nopeammaksi.
Kyllähän Kontio/Karhu normaalisti kulkee reilut 100km/h, joten ei muuta kuin perämurikka vaihtoon.
Ensinnäkin tuohon takasiltaan on joskus vaihdettu perämurikka vanhemmasta Kontiosta/Jyrystä, eli ovat eri autoista.
Ja syy miksi auto on nyt noin hidas on se, että vanhemmissa Kontioissa oli vaihteiston suurin pykälä ylivaihde 0,71 (BVA-vaihteisto) jolloin perävälitys oli hitaampi.
Joskus vuoden -75/76 aikoihin tuli vaihteistot, joissa 6.vaihde on suora 1,00 (CVA-vaihteisto) ja tällöin myös perävälitys muuttui nopeammaksi.
Kyllähän Kontio/Karhu normaalisti kulkee reilut 100km/h, joten ei muuta kuin perämurikka vaihtoon.
- Kontiosusi
- Viestit: 195
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: LV-131 CVT/4600 "varaosa-auto"
Joo noin se täytyy olla. Vaihteiston meinasinkin selvittää seuraavaksi. Sitä en tiennyt, että ylivaihde katosi laatikoista noilla tienoilla. Tämä auto -76. Kiitokset vahvistuksesta!
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
- Kontiosusi
- Viestit: 195
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: LV-131 CVT/4600 "varaosa-auto"
Vetopyörästö löytyi, iso kiitos vinkistä Protolle!
Mitenkäs tuon murikan saisi sisältä putsattua, kun hammaspyörästön kotelon sisälle on kertynyt kaikenlaista moskaa öljynsekaan ajansaatossa murikan ollessa irrotettuna? Hammaskosketuksiin en haluisi kajota eli purkaa koko höskää, ettei tarvitse hammaskosketuksia alkaa säätämään.
Mitenkäs tuon murikan saisi sisältä putsattua, kun hammaspyörästön kotelon sisälle on kertynyt kaikenlaista moskaa öljynsekaan ajansaatossa murikan ollessa irrotettuna? Hammaskosketuksiin en haluisi kajota eli purkaa koko höskää, ettei tarvitse hammaskosketuksia alkaa säätämään.
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
Re: LV-131 CVT/4600 "varaosa-auto"
Hyvä jos menee käyttöön.
Moskat lähtee paineilmalla ja jollain öljy pohjaisella liottimella.
Mutta miten mahtaa käydä hampaiden kun on ottanut ruostetta pintaan?
Moskat lähtee paineilmalla ja jollain öljy pohjaisella liottimella.
Mutta miten mahtaa käydä hampaiden kun on ottanut ruostetta pintaan?