L-137CIT-4x4

Kontio, Jyry, Kärppä, Nalle, Karhu, K- ja M-sarja

Valvoja: sisua

TunturiPappa
Viestit: 35
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 8:07 am

Re: L-137CIT-4x4

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Nyt on kansi jälkikiristetty ja venttiilin välykset säädetty. Öljyt vaihdoin, tilalle 15w-40 Delvacit. 18 litraa meni ennen kuin oli ylämerkissä.
Nyt parin tunnin käytön jälkeen öljyt ihan kirkkaat. Vanha siirtopumppu oli kai vuotanut moottoriöljyn sekaan, niin koneelle on nyt tehty sisäpesu.

Nosturin letkukelan korjasin.

Pyyhkijöiden toimimattomuutta tutkin, muttei siitä selkoa tullut, moottori niin ahtaassa paikassa että täytyy ottaa käsiin se sieltä.

Lämpömittari ei myöskään toimi, onkohan tässä millainen se toimintaperiaate?

Kunnostettu laturi myös ilmeisesti viallinen. Oli kuulemma vanhakin jo kunnostettu, että käski käydä vaihtamassa.

Kytkimen työsylinteriin tarviisi perehtyä myös. Paineilmatehostus on otettu pois kun ei kuulemma pelannut halutusti. Kokeilin laittaa sen toimintaan niin työnsi koko tangon ulos ja pois paikoiltaan. Mahtaako tuossa olla muuta kuin, että tiivisteitä vaatii? Ja mistä niitä kannattaa kysellä?

Lämmityslaite toimii hyvin ja on kyllä tehokas. Moottori vain vaatii huomiota kun on aika äänekäs.

Mittarin kulmavaihde oli saapunut Palannolle. Ihmetteli itsekkin että kesti näin pitkään, mutta eipä sille ole aiemmin paikkaakaan ollut.

Nopeusmittari näkyi olevan myös hengetön, eipä siinä tuo piirturin kellokaan toimi. Arveli Palanto romarilta saavan halvalla kelvollisen. Täytyy vielä tutkia onko varppi poikki.

Kaasuvivustoon näkyi sopivan mätänetin pallonivelet. Oli tullut ostettua pari hyllyyn ja pumpunpään nivel olikin jo kulunut puhki. Se tuli vaihdettua, taas yksi välys pois.

Pumpusta säätelin tasaajan Dieselkaupan ohjeiden mukaan, jahka elementit oli vähän notkistuneet.
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79 + Ferrari FLG 23 S
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
TunturiPappa
Viestit: 35
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 8:07 am

Re: L-137CIT-4x4

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Tuli vaihdettua ulosoton laakeri 6208-N sekä neulalaakeri 30x37x20 umpiperä.
Stefa 55x80x10 peltikuorinen.

Samalla vaihdoin kaikki öljyt.
Vaihdelaatikkoon Teboil Wetol 80w. Etusilta, navat ja perä Teboil Hypoid 80w-140. Jakolaatikkoon Kendall All Oil Gear Lube SAE 140.
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79 + Ferrari FLG 23 S
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
JarnoR
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Tammi 21, 2022 2:33 pm

Re: L-137CIT-4x4

Viesti Kirjoittaja JarnoR »

TunturiPappa kirjoitti: Pe Syys 10, 2021 6:35 pm Tuommonen Karhu Sisu tuli tosiaan hankittua. Ensi viikolla tarkoitus tuoda kotopihaan. Valmetissa vuotaa kannenpahvi, se ensimmäsienä laittoon.

Ensimmäinen omistaja merkitty olleen Lahden kaupunki / Konetoimi. Konenumero on ollut 109.

Rekisterinumero HKU-814.

Mikäli tietoa historista, niin kaikki kiinnostaa. Muutosatsastettu -92, jolloin päälle laitettu Tico 1080HT. Liekö ollut joku muu nosturi ennen sitä?
Täällä myös Lahden kaupungin ensirekisteröimä Karhu Sisu lv-131 4600CIT. Vuosimalli 1979. Nummi top 8000 kappaletavaranosturi ja puulaitainen kippilava kamilaudalla. Mukana oli kaupungin huoltokirja. Ollut kaupungilla vuoteen 1997. Mittarissa nyt 286tkm. Rekisteri HLX-656.
TunturiPappa
Viestit: 35
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 8:07 am

Re: L-137CIT-4x4

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

JarnoR kirjoitti: Pe Tammi 21, 2022 10:30 pm
TunturiPappa kirjoitti: Pe Syys 10, 2021 6:35 pm Tuommonen Karhu Sisu tuli tosiaan hankittua. Ensi viikolla tarkoitus tuoda kotopihaan. Valmetissa vuotaa kannenpahvi, se ensimmäsienä laittoon.

Ensimmäinen omistaja merkitty olleen Lahden kaupunki / Konetoimi. Konenumero on ollut 109.

Rekisterinumero HKU-814.

Mikäli tietoa historista, niin kaikki kiinnostaa. Muutosatsastettu -92, jolloin päälle laitettu Tico 1080HT. Liekö ollut joku muu nosturi ennen sitä?
Täällä myös Lahden kaupungin ensirekisteröimä Karhu Sisu lv-131 4600CIT. Vuosimalli 1979. Nummi top 8000 kappaletavaranosturi ja puulaitainen kippilava kamilaudalla. Mukana oli kaupungin huoltokirja. Ollut kaupungilla vuoteen 1997. Mittarissa nyt 286tkm. Rekisteri HLX-656.
Nämä ovat sitten vanhat toverit.
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79 + Ferrari FLG 23 S
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Vastaa Viestiin