Lavan tukipisteet

Yleistä keskustelua, foorumin säännöt/ General topics

Valvoja: sisua

SR260
Viestit: 59
Liittynyt: Ke Marras 04, 2020 9:46 am

Lavan tukipisteet

Viesti Kirjoittaja SR260 »

Heips!
Mielestäni toi lava tukee väärästä kohtaa (apu)runkoa, ainakin runko on revenny just nuolen kohalla, ja siinä loppuukin lavan "tukipinta" takaa katsottuna. Samassa kohtaa loppuu kaksoisrunkokin, eli aika kova rasitus tulee rungolle just siinä. Miten toi kuuluis oikeesti olla, ettei rasita turhaan?
253795566_1086410805232854_1635656759360678242_n.jpg
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Lavan tukipisteet

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Lieneeköhän tuohon rungon rasitukseen vaikutusta myös tuolla alusterän kiinnityksellä, ettei olisikaan pelkästään lavan painosta johtuvaa. Jos tuossa alemman nuolen kohdalla rungossa oleva rakenne liittyy alusterän rakenteisiin? Ainakin omaan silmään näyttää vanhanmallisen paineakuttoman alusterän vaimenninjouselta
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
SR260
Viestit: 59
Liittynyt: Ke Marras 04, 2020 9:46 am

Re: Lavan tukipisteet

Viesti Kirjoittaja SR260 »

Se on sit eri juttu, nyt olis kiva tietää miten ton lavan kuuluis makaa siinä...
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Lavan tukipisteet

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Mitä nyt viikonloppuna katoin niin ainakin meillä R500 Sisussa nuo lavan pohjassa olevat kiskot mitkä lava alhaalla tukeutuu apurunkoa vasten loppuu suurinpiirtein 1-1,5 metriä ennen lavan päätyä, eli suurinpiirtein suhteessa samassa paikkaa missä siullakin. Toki lavanvalmistajien ja muutenkin päällirakentajien kesken voi olla eroja miten lavan pohjan rakenteet on toteutettu.

Ja vielä tuohon alusterä-asiaan palatakseni niin voi johtua ne rungon repeämät melkein yksinomaan siitäkin. Ei olis ensimmäinen eikä varmaan viimenen kerta kun apurunkoon kiinni hitsattu alusterän korvakko on repinyt apurunkopalkin halkeamille. Lieneekö tuossa muuten minkälaiset vahvistukset tehty apurungon sisäpuolelle? Osassa mitä on ollu niin saatettu laittaa alusterän takia ylimääräistä vahvistusta tai latta sisäpuolelle, että apurungon palkista on tehty tarvittavilta määrin umpinainen, näitä vahvistuksia ei toki kaikissa autoissa, missä on alusterä ole ollut
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
SR260
Viestit: 59
Liittynyt: Ke Marras 04, 2020 9:46 am

Re: Lavan tukipisteet

Viesti Kirjoittaja SR260 »

Joo, on sisäpuolella tukilevyjä laitettu. Yhessä autossa (ennen kamerakännyköiden aikaa) oli alusterän kanssa asennettu poikkipalkki toisesta runkopalkin alareunasta toisen r-palkin yläreunaan, eli näin edestä katsottuna / . Yks mahis on myös että lava ei kanna taaempana riittävästi, vaan liikaa painoa osuu nuolen osoittamaanpaikan kohalle, kun siinä apurunko on painunut pikkasen. Täytyy kokeilla jollain latoilla sit taas kun lavan saa alas joskus.
Vastaa Viestiin