Proton kytkinsylinterit

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

raihna
Viestit: 48
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Proton kytkinsylinterit

Viesti Kirjoittaja raihna »

Löytyykö kaupasta protoon sopivia sylintereitä ...poljin ja työsylinterit ois hakusessa.
Tai jotain mitäkä sais sopimaan suht helposti? Kiitos
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton kytkinsylinterit

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Tälläisen sähköpostikeskustelun kävin noin viisi vuotta sitten:

Terve!

Minulla on Sisu A-45, eli niin sanottu Proto-Sisu. Talven seisotuksen jälkeen kytkimen pääsylinteri lakkasi tekemästä painetta.

Sylinteri on ATE-Lockheed, ja halkaisija on tuo 7/8” tuumaa. Kumit näyttävät suht hyviltä, mutta männän alla oleva ohut pelti prikka on kärsinyt, uskoisin vian olevan siinä.

Löytyykö teiltä tuon halkaisijan kuppi-kumeja, männän päälle tulevia kumeja, ja noita “prikkoja”?

Terve,

tiivisteet löytyy varastosta:
kuppikumi 302-P5221 hinta: 9,50€
rengaskumi 302-P4610A hinta: 10,00€
suojakumi 302-P4373 hinta: 22,17€
valitettavasti messinkilaattoja ei löydy varastosta.

Turun Jarruosa Oy
Anne Huovinen
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
raihna
Viestit: 48
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton kytkinsylinterit

Viesti Kirjoittaja raihna »

Kumeja löytyy ,mut kokonaisia sylinteritä ei taida löytyä.
Onkohan kukaan soveltanut tähän jonkun muun vehkeen sylintereitä?
count
Viestit: 25
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton kytkinsylinterit

Viesti Kirjoittaja count »

En tiedä päteekö tämä vinkki Protoon, mutta Kontion pääsylinterin voi korvata Valmet 6000:n kytkimen pääsylinterillä. Siinä on itse sylinteri ihan samanlainen kuin alkuperäinen, mutta kiinnityslaippa erilainen ja putken kiinnitykseen pitää laittaa väliin adapteri. Nestesäiliö on Kontiossa suoraan sylinterin päällä, mutta Valmetissa erikseen ja välissä on letku. Sorvasin vanhasta messinkimutterista adapterin ja istutin sen avulla alkuperäisen kipon uuden sylinterin päälle. Nyt siitä ei edes huomaa muusta kuin kiinnityslaipasta, että sylinteri ei ole alkuperäinen. ;-)

Itsellänikin olisi vielä vähemmän nestettä kuseva työsylinteri hakusessa. Vaihdoin kumitkin, mutta sylinterin sisäpinta on sen verran rokkoinen, että sekään ei auttanut täysin.

T: Jussi
raihna
Viestit: 48
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton kytkinsylinterit

Viesti Kirjoittaja raihna »

Valmetin sylinteri varmasti toimii myös protossa..työ sylinteri myös hakusessa.
Kiitos tiedoista=)
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton kytkinsylinterit

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Valmetti vinkki kuulostaa hyvältä.

Minulta puuttui Protosta aikoinaan koko pääsylinteri. Kävin purkaamolla hakemassa siviilimallin Sisusta sylinterin, Kontio tai Karhu, en muista enää. Nestesäiliöön täytyi tässä hommassa tehdä 90 asteen käännös. Myöhemmin tutkin tehdas tekoista A-45 sylinteriä, eipä se paljoa minun rakenteesta poikennut.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Vastaa Viestiin