Ei taida saada mittoja ihan just nyt heti, mutta tuossa kuvaa siitä miltä näyttää.
Käyn huomenna katseleen rompetorilla ja jos sopivaa löytyy, niin laitetaan Finnairilla pussihousulle tulemaan.
Oikeestaan saisit sitä paikallaan olevaa modattua, kun leikkaat sen lipareen ja mittaat kuinka pitkälle tuon pitää tulla, että ne osuu kohdilleen.
Varmasti niitä jo olevia 170:sen kiinnikkeitä voisi käyttää pohjana, lähettämääsi kuvaa katsoessa tuo näyttää erehdyttävästi aivan Leylandin kiinnikkeeltä, eli oletettavasti Leylandissa on suhteessa etu- ja takakiinnike toisiinsa nähden samalla tasolla kuin Valmeteissa.
Vauhtipyörä kotelot ovat SAE normin mukaisia, pitäisi käydä leukusta valmettiin. Kokeile!
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
Yksi proton vauhtipyörän koppa 611-moottoriin on nurkissa. Voin viinkonloppuna vilkaista, jos siinä olisi kiinnikkeet paikallaan. En millään muista onko vai ei
Tuosta SAE standardin mitoituksista on netissä kuviakin joillakin merimoottorisivuilla. En vain löytänyt tähän hätään. Standardi määrittelee pulttijaon/määrän ja vaihtipyörän kotelon halkaisijan. Nuo saekopat ovat pyöreitä ja pultit tasajaolla, koppia taitaa olla kuutta tai kahdeksaa eri kokoa, ne tunnistaa pulttien lukumäärästä.
Taitaa melkein kaikki kuorma-autojen kytkinkopat olla SAE:n mukaisia. Uusia SAE-koppia saa Linnavuoren tehtailta, riittää kun sanoo minkä kopan haluaa. Lohkon ja kopan välinen pulttaus on muuten kaikissa valmeteissa sama vuoden 1957 kolmosesta vuoden 2008 645-kuutosmörköön. Kaikkein uusimmissa on ainostaan pari ylimääräistä reikää lohkossa, mutta muu pulttaus on sama.
Mercedes-Benz V6- jutussa on tietoa mitoista ja linkki ZF:n sivuille. SAE mittoihin kuuluu juuri myös ne neljä kiinnitys reikää, johon tulee takapään korvake. Koneen ja kotelon välinen pulttikuvio on joka merkillä oma. Tarkoitin että kokeile niitä leukun kiinnityskorvia valmetin koteloon.
Ja neljän kiinnityspultin kuvio on eri esim SAE 2 ja 1 koteloissa.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
Mittailin tänään töissä koteloita, ja mitat täsmäsivät ZF:n antamien kanssa. Koteloissa SAE 1, 2 ja 3 on kaikissa 12 kiinnityspulttia. ZF:n mitoista ei sen sijaan löytynyt mittaa pultin etäisyydestä toiseen. Eli siis lähempään. Tämä on hyvä tunnistus keino, esimerkiksi Mersun kotelon halkaisijan mittaaminen on paikoillaan aika hankalaa. Mutta nyt voin sanoa että se on varmasti SAE 1. Kiinnityspultit ovat tasajaolla, eli sama mistä kohtaa pääsee mittaamaan.
SAE 1, 137mm
SAE 2, 120mm
SAE 3, 110mm
Mitattu, taas , rulla mitalla. Ei aivan millin päälle, mutta riittävän tarkkaa erottaakseen kotelot toisistaan.
Siinä apuja mittaamiseen.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
Hmmm, ei sitten ollutkaan ne korvakkeiden pulttijaot samanlaisia, olen hieman yllättynyt.
Takapään (ja etupään) korvakkeita löytyy Linnavuoresta jos et muualta löydä. Niitä on valurautaisia ja kuvissa näkyviä levystä hitsattuja. Kyllähän tuollaisen tarvittaessa itsekin väsäät 10 mm pellistä.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."