Jarrujen jäänesto.

Muu tekniikkaan liittyvä kuten sähkökytkennät, pneumatiikka, runko, hytti, maalaus, jne. / Others like el-diagrams, pneumatics, frame, cabin, painting, etc.

Valvoja: sisua

Kooee
Viestit: 87
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Jarrujen jäänesto.

Viesti Kirjoittaja Kooee »

Pasissa laitettiin Aerolia mutta jostain luin että Protossa ei olisi oikeen soveliasta.

Joku glykoliseos, kuulemma, mutta millaisella suhteella?
T: Kimmo
Käyttis: M-B S124 300D 1992
Käyttis2: M-B W124 300 E 4matic 1987
Metsälelu: Suzuki SJ 410 Turbo IC
Lumitöissä: Kubota B7100
Ei nelikko:
Valmet 710/Ukkomestari 355
Ylipitkilläteloilla
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja sisua »

Pakkasnestettä (glykoli) seuraavasti:
Kuva
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

OHO! Taas tuli uutta tietoa, itse olen laittanut aerolia ihan huoletta ja se pönttö ottaa itsestään automaattisesti sieltä tavaraa. Säätönuppi kylessä, että paljonko imee. 1/4, 1/2, 1/1 tai jotain oli asteikkona.
Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Jarrujen jäänesto.

Viesti Kirjoittaja UN-Proto »

Eräs asentaja suositteli aerol/ paineilma työkaluissa käytettävää sumuvoiteluöljyn sekoitusta. Olen kuullut joidenkin pistävän jarrunestettä myöskin sekaan. Ei ole omakohtaisia kokemuksia. Mut aeroli kuulema kuivattaa ja jumittaa mekanismeja yksistään.
Kuivurilla varustetuissa autoissa monet laittaa syksyisin suoraan paineilma säiliöön aerolia n. puolisen litraa.
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja sisua »

vesi vanhin voitehista ;)
Glykolin on tarkoitus pitää se juoksevassa muodossa pakkasellakin, jolloin vesi-glykolin voi surutta laskea alle (monoethyleeni-glykolista, joka yleensä on sitä vihreää, oikeat "vihreät" ei tykkää, suosivat sitä ympäristöystävällisempää propyleeni-glykolia). Mielestäni vesi-glykoli on laitteistolle terveellisempää kuin Aerol.

Aerol:
Etanoli 90-100%
Metyylietyyliketoni 2%
Metyyli-isobutyyliketoni 2%

Ja Aerol liuottaa ainakin akryylimuovia hyvin. Tosin Protothan on rautaa 8)

Tuntuu Aerol kuuluvan samaan Lasolin ja Sinolin kanssa, eli jotkut kurlaavat niillä kurkkuaa "Ota Lasol, niin näet" ;)
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

:lol: :lol: :lol:

Aikoinaan suunnittelin tuollaista mek:in poistavaa laitteistoa... Ei sitten tullut tehtyä, tai sanotaan vielä ei tehtynä. Turustahan oli sellainen tässä taannoin takavarikoitu, oli tullimieskin ihmeissään, että mikä tuo on :?:
Avatar
at7
Viestit: 569
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja at7 »

Eipä pysynyt glygoli/vesi sisällä. Käynnistyksen jälkeen sisu puhalsi 5:ssä minuutissa jarrujääneestosäiliön korkinraosta tyhjäksi...
Aeroli siellä pysyy ja hiljalleen ilmestyy painesäiliöön.
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Nyt alkoi säät kylmeneen ja heti jarrutkin jäätämään. Piti poiketa ABC-asemalla, kun ei muitakaan ollut auki ja eihän sieltä löytynyt muuta, kuin sinolia, marinolia ja jotain lasinpesuaineita, jotka viinaa sisältää.

Piti sitte ottaa purkki tuota marinolia, kun sille luvataan paineenkestoakin. Saa kuulemma käyttää myös painehelloissa polttoaineena ja värikin oli punertavaa.

Mites lie käy tuon aineen kanssa???
Tyrvää
Viestit: 337
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Sinoli / Marinoli

Viesti Kirjoittaja Tyrvää »

Marinoli on sama aine kun sinolikin johon lisätty 10 % vettä, eli luulis sinolin olevan parempaa sitoon sitä ilmajärjestelmään kondensoituvaa vettä!Marinoli sopii lämpösillä ilmoilla trangiatyyppisiin keittimiin sen sisältämä vesi estää jostainsyystä noen muorostumisen keittoastioihin!
Avatar
at7
Viestit: 569
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja at7 »

Käyttöohjekirjasta poimittua:

"Käytä valmista Sisu-pakkasuojapumppunestettä tai sekoita 100% glygoolipitoinen pakkasneste seuraavasti:
80% eli 4/5 osaa pakkasnestettä
20% eli 1/5 vettä
...
...
Erittäin kylmissä olosuhteissa voidaan käyttää sprii-glygooliseosta jolloin sekoitus suhde on 50% spriitä ja 50% glygoolipakkasnestettä."

Yksi vanha sisu-kuski sanoi, ettei sisussa käytetä aerolia, koska se kuivattaa jarruventtiilit.
Omaassa protossa kylläkin tuo glygoliseos tuli korkin välistä pihalle, pitäisi varmaan avata tuo pakkasuojapumppu, siinä voi olla jokin vialla.
proto
Viestit: 603
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja proto »

:?
Viimeksi muokannut proto, Ti Tammi 18, 2022 6:15 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tomppa20
Viestit: 1
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Jarrujen jäänesto.

Viesti Kirjoittaja Tomppa20 »

Tunteeko kukaan MAZ 5300-sarjan ajoneuvojen paineilmajärjestelmän jäänesto juttuja? Mistä löytyy paikka josta esim. AEROL nesteen saa sisään ja pysyykö se siellä jos säiliöistä joku vuotaa tms.

MAZissa on YaMZ-236 V6 moottori.
SR260
Viestit: 59
Liittynyt: Ke Marras 04, 2020 9:46 am

Re: Jarrujen jäänesto.

Viesti Kirjoittaja SR260 »

Hmmmm.... Mitä nyt tohon sanois... Armeijassa pelleiltiin ton glykoolin kanssa, käytin tuossa omassakin, mut yks vanhanliiton asentaja /korjaamoesimies sano ettei sovi käyttää kun muodostaa kuivuessaan sokeria muistuttavaa mössöä joka jumittaa ventiillit. :?: :?: :?: Eli sitä Sisun omaa pakkassuojapumpun nestettä olis turvallisin vaihtoehto....?
Vastaa Viestiin