Jarrujen jäänesto.
Valvoja: sisua
Jarrujen jäänesto.
Pasissa laitettiin Aerolia mutta jostain luin että Protossa ei olisi oikeen soveliasta.
Joku glykoliseos, kuulemma, mutta millaisella suhteella?
Joku glykoliseos, kuulemma, mutta millaisella suhteella?
T: Kimmo
Käyttis: M-B S124 300D 1992
Käyttis2: M-B W124 300 E 4matic 1987
Metsälelu: Suzuki SJ 410 Turbo IC
Lumitöissä: Kubota B7100
Ei nelikko:
Valmet 710/Ukkomestari 355
Ylipitkilläteloilla
Käyttis: M-B S124 300D 1992
Käyttis2: M-B W124 300 E 4matic 1987
Metsälelu: Suzuki SJ 410 Turbo IC
Lumitöissä: Kubota B7100
Ei nelikko:
Valmet 710/Ukkomestari 355
Ylipitkilläteloilla
- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Jarrujen jäänesto.
Eräs asentaja suositteli aerol/ paineilma työkaluissa käytettävää sumuvoiteluöljyn sekoitusta. Olen kuullut joidenkin pistävän jarrunestettä myöskin sekaan. Ei ole omakohtaisia kokemuksia. Mut aeroli kuulema kuivattaa ja jumittaa mekanismeja yksistään.
Kuivurilla varustetuissa autoissa monet laittaa syksyisin suoraan paineilma säiliöön aerolia n. puolisen litraa.
Kuivurilla varustetuissa autoissa monet laittaa syksyisin suoraan paineilma säiliöön aerolia n. puolisen litraa.
vesi vanhin voitehista
Glykolin on tarkoitus pitää se juoksevassa muodossa pakkasellakin, jolloin vesi-glykolin voi surutta laskea alle (monoethyleeni-glykolista, joka yleensä on sitä vihreää, oikeat "vihreät" ei tykkää, suosivat sitä ympäristöystävällisempää propyleeni-glykolia). Mielestäni vesi-glykoli on laitteistolle terveellisempää kuin Aerol.
Aerol:
Etanoli 90-100%
Metyylietyyliketoni 2%
Metyyli-isobutyyliketoni 2%
Ja Aerol liuottaa ainakin akryylimuovia hyvin. Tosin Protothan on rautaa
Tuntuu Aerol kuuluvan samaan Lasolin ja Sinolin kanssa, eli jotkut kurlaavat niillä kurkkuaa "Ota Lasol, niin näet"
Glykolin on tarkoitus pitää se juoksevassa muodossa pakkasellakin, jolloin vesi-glykolin voi surutta laskea alle (monoethyleeni-glykolista, joka yleensä on sitä vihreää, oikeat "vihreät" ei tykkää, suosivat sitä ympäristöystävällisempää propyleeni-glykolia). Mielestäni vesi-glykoli on laitteistolle terveellisempää kuin Aerol.
Aerol:
Etanoli 90-100%
Metyylietyyliketoni 2%
Metyyli-isobutyyliketoni 2%
Ja Aerol liuottaa ainakin akryylimuovia hyvin. Tosin Protothan on rautaa
Tuntuu Aerol kuuluvan samaan Lasolin ja Sinolin kanssa, eli jotkut kurlaavat niillä kurkkuaa "Ota Lasol, niin näet"
- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Nyt alkoi säät kylmeneen ja heti jarrutkin jäätämään. Piti poiketa ABC-asemalla, kun ei muitakaan ollut auki ja eihän sieltä löytynyt muuta, kuin sinolia, marinolia ja jotain lasinpesuaineita, jotka viinaa sisältää.
Piti sitte ottaa purkki tuota marinolia, kun sille luvataan paineenkestoakin. Saa kuulemma käyttää myös painehelloissa polttoaineena ja värikin oli punertavaa.
Mites lie käy tuon aineen kanssa???
Piti sitte ottaa purkki tuota marinolia, kun sille luvataan paineenkestoakin. Saa kuulemma käyttää myös painehelloissa polttoaineena ja värikin oli punertavaa.
Mites lie käy tuon aineen kanssa???
Sinoli / Marinoli
Marinoli on sama aine kun sinolikin johon lisätty 10 % vettä, eli luulis sinolin olevan parempaa sitoon sitä ilmajärjestelmään kondensoituvaa vettä!Marinoli sopii lämpösillä ilmoilla trangiatyyppisiin keittimiin sen sisältämä vesi estää jostainsyystä noen muorostumisen keittoastioihin!
Käyttöohjekirjasta poimittua:
"Käytä valmista Sisu-pakkasuojapumppunestettä tai sekoita 100% glygoolipitoinen pakkasneste seuraavasti:
80% eli 4/5 osaa pakkasnestettä
20% eli 1/5 vettä
...
...
Erittäin kylmissä olosuhteissa voidaan käyttää sprii-glygooliseosta jolloin sekoitus suhde on 50% spriitä ja 50% glygoolipakkasnestettä."
Yksi vanha sisu-kuski sanoi, ettei sisussa käytetä aerolia, koska se kuivattaa jarruventtiilit.
Omaassa protossa kylläkin tuo glygoliseos tuli korkin välistä pihalle, pitäisi varmaan avata tuo pakkasuojapumppu, siinä voi olla jokin vialla.
"Käytä valmista Sisu-pakkasuojapumppunestettä tai sekoita 100% glygoolipitoinen pakkasneste seuraavasti:
80% eli 4/5 osaa pakkasnestettä
20% eli 1/5 vettä
...
...
Erittäin kylmissä olosuhteissa voidaan käyttää sprii-glygooliseosta jolloin sekoitus suhde on 50% spriitä ja 50% glygoolipakkasnestettä."
Yksi vanha sisu-kuski sanoi, ettei sisussa käytetä aerolia, koska se kuivattaa jarruventtiilit.
Omaassa protossa kylläkin tuo glygoliseos tuli korkin välistä pihalle, pitäisi varmaan avata tuo pakkasuojapumppu, siinä voi olla jokin vialla.
Re: Jarrujen jäänesto.
Tunteeko kukaan MAZ 5300-sarjan ajoneuvojen paineilmajärjestelmän jäänesto juttuja? Mistä löytyy paikka josta esim. AEROL nesteen saa sisään ja pysyykö se siellä jos säiliöistä joku vuotaa tms.
MAZissa on YaMZ-236 V6 moottori.
MAZissa on YaMZ-236 V6 moottori.
Re: Jarrujen jäänesto.
Hmmmm.... Mitä nyt tohon sanois... Armeijassa pelleiltiin ton glykoolin kanssa, käytin tuossa omassakin, mut yks vanhanliiton asentaja /korjaamoesimies sano ettei sovi käyttää kun muodostaa kuivuessaan sokeria muistuttavaa mössöä joka jumittaa ventiillit. Eli sitä Sisun omaa pakkassuojapumpun nestettä olis turvallisin vaihtoehto....?