Camper Volvo C304 6x6
Valvoja: sisua
- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Camper Volvo C304 6x6
Laitetaas nyt vielä esille yksi toinen raiskattu alkuperäinen ja hyväkuntoinen maastokuorma-auto, joka odottelee tuloaan.
Tuossa nurkalla ykkösprojektina on pyörinyt Ruotsin armeijan vanha 6 rattainen ambulanssi Volvo, josta olen aatellut tehdä itselleni talviasuttavan matkailuauton.
Projekti alkoi siitä, että hommasin homeisen vaunun, josta tulee elintenluovuttaja Volvolle. Sitten tuli hankittua se Volvo muutamaa kuukautta myöhemmin. Itseasiassa en enään muista oliko se varmasti Volvo, johon nuo tarpeet oli tulossa, mutta nyt se on jo ehkä aika varma.
Suunnitelmat ehti elää monta kertaa uusiksi, kun tuli asioita tarkemmin ajateltua. Ensin kokonaisuudesta oli tulossa täysin arktisiin oloihin soveltuva, mutta sitten aattelin, että ei silloin kannata retkuilla, kun on liian kylmää, eikä ole kivaa. Siispä riittää nykyinen eristys hieman paranneltuna.
Sitten tuli lämmitysjärjestelmää mietittyä. Aluksi oli selvä, että vaunusta tulee pomminvarma Alden pystypannu nestekaasulämmitin. Ja samalla kaikki muutkin nestekaasujääkaapista ja -helloista lähtien. Tuli sitten suunnitelmiin muutos ja päätin hylätä nestekaasun, koska se vie tilaa turhaan. Kaikki asiat saan järjestettyä paljon pienemmällä vaivalla ostamalla aivan uusia näppärämpiä laitteita camperliikkeistä. Samoin vaunun tiikki/mahonkisisusta piti tulla kaappeiheen sinne ampulanssin kaappiin, mutta käytännöllisyys ja järki ehkä alkaa voittamaan hienostuneisuuden. Nämäkään asiat eivät vieläkään ole selviä, kun ei ole konkreettisesti asiaan tartuttu ja ne vain elävät ja kehittyvät kokoajan.
Sitten tekniikkapuoli. Moottori oli alunperin Volvon pomminvarma B30, 6-sylinterinen valurautakantinen 3 litrainen bensakone.
Auto kulutti sillä pienellä testiajolla, mitä tuli ajeltua himpun yli 20 litraa/100 km. No tulihan sitä aika reilusti ajeltua, mutta kyllä kulutus ja vääntö saa olla eri lukemia. Siihen asiaan auttoi Mersun -90 2,5 litrainen diesel, jonka laitoin Volvon oman vaihteiston eteen ja turbottamista suunnittelin kun vain kaikki on paikoillaan. Moottorista tuli pumppukin säädettyä oikeisiin lukemiin turboa odottelemaan. Moottori ja laatikko sovitettiin toisiinsa leikkaamalla ja hitsaamalla Mersun ja Volvon lootista laipat irti ja sovittamalla toisiinsa. Kytkimeksi tuli Mersun vauhtipyörään Volvon kytkinlevy ja asetelma.
Siksi laitoin tuon 2,5 litraisen Mersun moottorin, kun se on niin luotettava ja yksinkertainen. Lisäksi 5 sylinterinen, että saan painoa mahdollisimman taakse ja mahdollisimman vähän. Moottorin vaatimuksena oli silloin tuota määrittelyä tehtäessä, että siinä ei ole mitään muita remmejä, kuin apulaitteille. Lisäksi moottorin piti kestää paljon kierroksia ja tietysti niitä ottaakkin. Volvon bensamoottori kun pystyi kiidättämään tuota koppia kaasupohjassa 100 km/h. Välitykset kun ovat aika tiuhat...
Muuta perustekniikkaa tuli korjailtua tuossa ensimmäisenä ennen muuhun työhön ryhtymistä, kun olin jo ehtinyt purkaa tuon koppiauton melko atomeiksi ja yllättäen joutui pitämään polttarit ja sehän suoritettiin Volvolla!
Tätänykyä tälle projektille kuuluu seuraavaa: projekti vietti vuosipäivää 25.7, kun tyttö syntyi, niin sen jälkeen en ole siihen koskenutkaan. Kaikki mitä siitä jäi laittamatta ovat vesiletkut kaasu- ja kytkinvaijeri sekä sähköflekti.
Nyt vuotta myöhemmin ajatus on taas kirkastunut ja hakusessa on Mersun vanhanmallin 3-l turbodiesel automaattilootalla. Siksi vanhan mallin kone, kun se on 5- sylinterinen ja sen laatikko on niin lyhyt, että takakardaanillekkin jää tilaa. Uudempi olisi MAHTAVAA, mutta 6-sylinterisenä se on turhan pitkä ja sen automaattiloota on aivan liian pitkä sinne sovitettavaksi.
Kuvia varmaankin tulee joskus. Toivottavasti tämä supercamper liikkuu ominvoimin jo tänä kesänä. Tarkoitus olisi käydä tällä kiertelemässä hieman Islantia tai jotain...
Tuossa nurkalla ykkösprojektina on pyörinyt Ruotsin armeijan vanha 6 rattainen ambulanssi Volvo, josta olen aatellut tehdä itselleni talviasuttavan matkailuauton.
Projekti alkoi siitä, että hommasin homeisen vaunun, josta tulee elintenluovuttaja Volvolle. Sitten tuli hankittua se Volvo muutamaa kuukautta myöhemmin. Itseasiassa en enään muista oliko se varmasti Volvo, johon nuo tarpeet oli tulossa, mutta nyt se on jo ehkä aika varma.
Suunnitelmat ehti elää monta kertaa uusiksi, kun tuli asioita tarkemmin ajateltua. Ensin kokonaisuudesta oli tulossa täysin arktisiin oloihin soveltuva, mutta sitten aattelin, että ei silloin kannata retkuilla, kun on liian kylmää, eikä ole kivaa. Siispä riittää nykyinen eristys hieman paranneltuna.
Sitten tuli lämmitysjärjestelmää mietittyä. Aluksi oli selvä, että vaunusta tulee pomminvarma Alden pystypannu nestekaasulämmitin. Ja samalla kaikki muutkin nestekaasujääkaapista ja -helloista lähtien. Tuli sitten suunnitelmiin muutos ja päätin hylätä nestekaasun, koska se vie tilaa turhaan. Kaikki asiat saan järjestettyä paljon pienemmällä vaivalla ostamalla aivan uusia näppärämpiä laitteita camperliikkeistä. Samoin vaunun tiikki/mahonkisisusta piti tulla kaappeiheen sinne ampulanssin kaappiin, mutta käytännöllisyys ja järki ehkä alkaa voittamaan hienostuneisuuden. Nämäkään asiat eivät vieläkään ole selviä, kun ei ole konkreettisesti asiaan tartuttu ja ne vain elävät ja kehittyvät kokoajan.
Sitten tekniikkapuoli. Moottori oli alunperin Volvon pomminvarma B30, 6-sylinterinen valurautakantinen 3 litrainen bensakone.
Auto kulutti sillä pienellä testiajolla, mitä tuli ajeltua himpun yli 20 litraa/100 km. No tulihan sitä aika reilusti ajeltua, mutta kyllä kulutus ja vääntö saa olla eri lukemia. Siihen asiaan auttoi Mersun -90 2,5 litrainen diesel, jonka laitoin Volvon oman vaihteiston eteen ja turbottamista suunnittelin kun vain kaikki on paikoillaan. Moottorista tuli pumppukin säädettyä oikeisiin lukemiin turboa odottelemaan. Moottori ja laatikko sovitettiin toisiinsa leikkaamalla ja hitsaamalla Mersun ja Volvon lootista laipat irti ja sovittamalla toisiinsa. Kytkimeksi tuli Mersun vauhtipyörään Volvon kytkinlevy ja asetelma.
Siksi laitoin tuon 2,5 litraisen Mersun moottorin, kun se on niin luotettava ja yksinkertainen. Lisäksi 5 sylinterinen, että saan painoa mahdollisimman taakse ja mahdollisimman vähän. Moottorin vaatimuksena oli silloin tuota määrittelyä tehtäessä, että siinä ei ole mitään muita remmejä, kuin apulaitteille. Lisäksi moottorin piti kestää paljon kierroksia ja tietysti niitä ottaakkin. Volvon bensamoottori kun pystyi kiidättämään tuota koppia kaasupohjassa 100 km/h. Välitykset kun ovat aika tiuhat...
Muuta perustekniikkaa tuli korjailtua tuossa ensimmäisenä ennen muuhun työhön ryhtymistä, kun olin jo ehtinyt purkaa tuon koppiauton melko atomeiksi ja yllättäen joutui pitämään polttarit ja sehän suoritettiin Volvolla!
Tätänykyä tälle projektille kuuluu seuraavaa: projekti vietti vuosipäivää 25.7, kun tyttö syntyi, niin sen jälkeen en ole siihen koskenutkaan. Kaikki mitä siitä jäi laittamatta ovat vesiletkut kaasu- ja kytkinvaijeri sekä sähköflekti.
Nyt vuotta myöhemmin ajatus on taas kirkastunut ja hakusessa on Mersun vanhanmallin 3-l turbodiesel automaattilootalla. Siksi vanhan mallin kone, kun se on 5- sylinterinen ja sen laatikko on niin lyhyt, että takakardaanillekkin jää tilaa. Uudempi olisi MAHTAVAA, mutta 6-sylinterisenä se on turhan pitkä ja sen automaattiloota on aivan liian pitkä sinne sovitettavaksi.
Kuvia varmaankin tulee joskus. Toivottavasti tämä supercamper liikkuu ominvoimin jo tänä kesänä. Tarkoitus olisi käydä tällä kiertelemässä hieman Islantia tai jotain...
Re: Camper Volvo C304 6x6
Mä olen tätä jo kaipaillutkin, olin aikeissa kysellä. Kuvia kuvia...
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Camper Volvo C304 6x6
Tälle projektille kuluu tänään sitä, että taitaa siirtyä ikuisuusprojektiksi.
Ilmoittauduin lauantaina linkkurikorttikouluun ja heti maanantaina hommataan lääkärintodistus ja sitten ajokorttilupa-anomusta laittamaan.
Toiset loikoilee lomallaan aurinkorannoilla ja juo jotain aurinkohattudrinksuja, mutta minäpä hommaan nyt sen pikkudee-een. Hintaa sillä kyllä on yhden kaukomatkan verran, mutta ompas sitten jos vaikka hommais bussin.
Noista Volvon tiuhaan välitetyistä akseleista pääsee varmaan aika kivutta eroon ja sillä rahalla melkeen jo saa sen bussin.
Jos tuo camperi olis valmistunut, niin proto olis lähtenyt tai jos nyt proto lähtis, niin tuo valmistus... Ei raski kahta kuorma-autoa pitää yhtäaikaa seisomassa.
Ilmoittauduin lauantaina linkkurikorttikouluun ja heti maanantaina hommataan lääkärintodistus ja sitten ajokorttilupa-anomusta laittamaan.
Toiset loikoilee lomallaan aurinkorannoilla ja juo jotain aurinkohattudrinksuja, mutta minäpä hommaan nyt sen pikkudee-een. Hintaa sillä kyllä on yhden kaukomatkan verran, mutta ompas sitten jos vaikka hommais bussin.
Noista Volvon tiuhaan välitetyistä akseleista pääsee varmaan aika kivutta eroon ja sillä rahalla melkeen jo saa sen bussin.
Jos tuo camperi olis valmistunut, niin proto olis lähtenyt tai jos nyt proto lähtis, niin tuo valmistus... Ei raski kahta kuorma-autoa pitää yhtäaikaa seisomassa.
- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Camper Volvo C304 6x6
Tuossa pieni kuvasarja Volvon viimeaikaisista liikkeistä:
Juuri kotiin tulleena
ja samantie alkaa purku
koppi sisältä, istumapaikat autossa on 9henk. ja paarit neljälle raadolle
tuleva elintenluovuttaja saksalainen matalahko urheiluauto
vanha b30 bensakone pois
ja uusi fuusioitu Mersun 2,5 dieseli tilalle
ja kone paikoillaan
tässä se on sitten talvehtinut vuoden 2007 heinäkuusta lähtien
ja tässä se on kesäniityllä, niinkuin sen pitäisikin. Siis luonnollisessa ympäristössään.
Juuri kotiin tulleena
ja samantie alkaa purku
koppi sisältä, istumapaikat autossa on 9henk. ja paarit neljälle raadolle
tuleva elintenluovuttaja saksalainen matalahko urheiluauto
vanha b30 bensakone pois
ja uusi fuusioitu Mersun 2,5 dieseli tilalle
ja kone paikoillaan
tässä se on sitten talvehtinut vuoden 2007 heinäkuusta lähtien
ja tässä se on kesäniityllä, niinkuin sen pitäisikin. Siis luonnollisessa ympäristössään.
- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Camper Volvo C304 6x6
Hieman pohjapanssareita kun tuohon lisää ja jättää sen turbon pois kokonaan sekä laittaa sivuille apurattaat, niin kyllä se ruåttalainenkin mun seurassa kestää. Polttoainetta veis ehkä puolet proton määrästä. Se kiehtos nykypäivinä.
Re: Camper Volvo C304 6x6
Mikä se sellainen kirjain on? T...? Itsellä vain BECE, ei saa edes moottoripyörällä ajaa.Sen olen päättänyt että sitten kun iso-E ilmestyy korttiin niin samalla suoritan telakulkuneuvokortin - sellainenkin aakkonen on olemassa ja sen suoritus ei ole kallista!
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Camper Volvo C304 6x6
Nii ja se lentolupakirja sitten kanssa. Mulla on kohta ABECED1E ja laivuripaperit ja trukkikortti ja nosturikortti, että mitä vielä löytyy, pitää lisätä todo-listalle.
- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Camper Volvo C304 6x6
Juu tietysti ja työturvallisuuskortti ja kaikki poonuskortit kauppaketjuille ja erikoisliikkeille, mutta niillä ei saa kuljettaa mittää.
Kyllä sitä nykyään pitää sitten olla pätevyystodistukset joka paikkaan. Toisinaan ne on jopa ihan paikallaan. Ja toisinaan ihan vaan rahastusta.
Kyllä sitä nykyään pitää sitten olla pätevyystodistukset joka paikkaan. Toisinaan ne on jopa ihan paikallaan. Ja toisinaan ihan vaan rahastusta.
-
- Viestit: 64
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Camper Volvo C304 6x6
minulla on a,t,a1 ja muita bonus ja jäsen kortteja
- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Camper Volvo C304 6x6
joo täähän on ihan helppo homma, vanha pois ja uusi tilalle. Jos huomenna ehtis ja muistaa, niin pitääpä koittaa laittaa akku paikalleen ja ajella muutama metri. Tulis sekin tehtyä ja jospa siitä saisi lisävoimia tämän projektin loppuun viemiseen. Nyt olis kyllä pihalla autonlaittokelit, kun ei ole ötökät enään niin kiusana ja liika kuumaa.
Mutta huomenissa ehkä luvassa lisää kuvaa toisesta projektista.
Mutta huomenissa ehkä luvassa lisää kuvaa toisesta projektista.
Re: Camper Volvo C304 6x6
Tuossa vähän muta rypemistä..
http://www.youtube.com/watch?v=uVZKMVTtKzE&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=uVZKMVTtKzE&NR=1
Re: Camper Volvo C304 6x6
Iltalehdessä volvo C304 koeajo videopätkällä varustettuna.
http://www.iltalehti.fi/autot/200902279138837_au.shtml
http://www.iltalehti.fi/nettitv/?28050363
http://www.iltalehti.fi/autot/200902279138837_au.shtml
http://www.iltalehti.fi/nettitv/?28050363
- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Camper Volvo C304 6x6
Ilmeisesti tälle saattaa tapahtua jotakin nyt tulevan talven aikana.
Myös tämmöinen oli ilmestynyt pihaan ukko-mustalaiselta. Tehtiin vaihtokaupat Fiskars 6000:nen kanssa. En sitten tiedä kumpi tässä pärjäsi, mutta tämä pitäisi olla suoraan käytöstä tai ainkin suoraan auton päältä tämä tähän tuli. Paremmin kauppa käy oikealla kuormaajalla, kuin tällaisella vanhalla nosturilla, mutta taitaa kuitenkin olla tällä mulle enemmän käyttöarvoa.
Osaako joku sanoa minkä ikäinen tämä voisi olla? Sopisiko ylläolevien kuorma-autojen kanssa museoleimasedälle?
Merkki ja malli on Nummi 977. Tarkoittaneeko tuo sitten lähes 10000 t/m?
Myös tämmöinen oli ilmestynyt pihaan ukko-mustalaiselta. Tehtiin vaihtokaupat Fiskars 6000:nen kanssa. En sitten tiedä kumpi tässä pärjäsi, mutta tämä pitäisi olla suoraan käytöstä tai ainkin suoraan auton päältä tämä tähän tuli. Paremmin kauppa käy oikealla kuormaajalla, kuin tällaisella vanhalla nosturilla, mutta taitaa kuitenkin olla tällä mulle enemmän käyttöarvoa.
Osaako joku sanoa minkä ikäinen tämä voisi olla? Sopisiko ylläolevien kuorma-autojen kanssa museoleimasedälle?
Merkki ja malli on Nummi 977. Tarkoittaneeko tuo sitten lähes 10000 t/m?
Re: Camper Volvo C304 6x6
Esitteestä löytyi seuraavia tietoja Nummi 977:lle:
Nostomomentti 7,0 tm.
Hydraulinen vakioulottuvuus 7m, mekaanisilla jatkeilla 8,2 m (+ 1,2m).
Nostokyky (puomin pituus): 3800kg (1,8m) -> 600 kg (9,4m)
Nosturin paino vakiovarusteilla n.1350 kg
Esitteen kuvissa uusin auto on viimeisin M-sarjan Sisu. Muita autoja on Scania L80 ja Volvo F89. Sillä perusteella ikä haarukoituu -70- 80-luvun vaihteeseen. Jostain varmaan löytyy tarkemmat valmistusvuodet.
Nostomomentti 7,0 tm.
Hydraulinen vakioulottuvuus 7m, mekaanisilla jatkeilla 8,2 m (+ 1,2m).
Nostokyky (puomin pituus): 3800kg (1,8m) -> 600 kg (9,4m)
Nosturin paino vakiovarusteilla n.1350 kg
Esitteen kuvissa uusin auto on viimeisin M-sarjan Sisu. Muita autoja on Scania L80 ja Volvo F89. Sillä perusteella ikä haarukoituu -70- 80-luvun vaihteeseen. Jostain varmaan löytyy tarkemmat valmistusvuodet.
- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Camper Volvo C304 6x6
Voi harmin paikka, jos tämä nyt olikin sen kokoluokan nosturi, kuin ulkonäkökin antaisi ymmärtää. Onhan se hieman rimpulan näköinen kymppitonniseksi kuviteltuna. Mutta niin se 550 Hiabkin kestää nostaa sen kymppitonnin hieman viritettynä. Mutta onkin hieman vankempi muutenkin. Kouralle on letkutukset valmiina, mutta letkukela puuttuu. Tai jospa virittelee jonkin patentin, niin sitten ei tartte sitäkään investoida. Harvemmin sitä kouralle muutenkin käyttöä on. Liinoilla ja koukulla pärjää kyllä pitkälle.