Karhu-Sisu
Valvoja: sisua
Re: Karhu-Sisu
Ehkä Onnin-autosta kannattais kysellä, sieltä ostin tollaseen 6kpl tos 2 vuotta sitten ja ei ollu kalliita...
Re: Karhu-Sisu
Kontio kirjoitti:Tässä autossahan on vielä sellainen shimmi levyillä säädettävä välys. Eli alimmaisen painenastan alle laitetaan sopiva määrä levyjä ja asetetaan alalaippa paikoilleen kevyesti ruuveilla, sen jälkeen mittaillaan rakotulkilla, olikohan se nyt 0.1mm levyllä että se menee joka kohdasta "sopivasti" sisään. Tuon mukaan säädetään ne välykset.
Tuossa on hyvin paljon mahdollista, niinkuin omassakin autossa oli, että olka-akselin välys oli päässyt kasvamaan niin suureksi, että etuakseli ja olka-akseli ottivat toisiinsa kiinni ja aiheuttivat jumittamista ja väljyyttä.
Tässä vielä kuva siitä alakannesta ja painenastoista.
Kontion käsikirjassa on muuten selitetty tuo olka-akselin säätö hyvin, kannattaa katsoa sieltä ohjetta, jos tuosta minun sepustuksestani ei saanut mitään selvää
Uudemmissa karhuissa on jo sitten ruuvisäätö tuolla olka-akselin alapäässä joka helpottaa säätöä.
Jyryissähän on sitten alapäässä laakerina kartiorullalaakeri ja niiden säätö on sitten toinen juttu. Tuollainen jyryn kaltainen rullalaakeri olka-akselin alapää löytyy muuten myös eräistä kontio sisuista, kuten LV 132 mallista.
Mistä voisi tunnistaa tuon rullalaakerimallin, jos sattusi olemaan. Luulen kyllä että autossani on nuot simmilevyt.
Sehän oli teli-Kontio -66.
Monesti kauan seisoneissa autoissa rasvakanavat ovat ryytyneet ja vaikka tikulla kaivelee nipan takaa, uusi nippa ja rasvaa perään, niin eipä lähde menemään! Nyt ostin Kiirunan Hydroscanilta laitteen joka on n. 150mm pitkä ja peukalon vahvuinen sylinteri ja siihen iskumäntä. Laite tulee nippaan kuten rasvaprässi. Sylinteriin kaadetaan tilkka WD-40 tai CRC-lientä, mäntä perään, painetaan nippaa vasten ja pikkumoskalla lyödään mäntään. Kyllä muuten aukenee! Sitten vain runsas rasvaus. Teille voi olla tuttu laite, itse näin ensi kerran. Mitäs muita hyviä konsteja niitä on?
Kumpi on riskimpi, paineilma- vai käsiprässi?
Laitteen hinta oli jotain 800skr.
Re: Karhu-Sisu
Itse olen saanut rasvaa käsiprässillä sinne, minne ei paineilmaprässi jaksa työntää. Täytyy olla vaan kunnon prässi, ei mikään halpa p***a. Lincoln tuntuu hyvältä, ja se yksi saksalainen minkä merkkiä en muista. Rasvarässin pää (suukappale) täytyy myös olla kunnollinen. Ex-työpaikalla oli "samoa" tekstillä varustettuja päitä, niillä ei tehnyt mitään.telipyörä kirjoitti:Kumpi on riskimpi, paineilma- vai käsiprässi?
Oikein jumittuneissa nivelissä olen ruuvannut rasvanipan pois, ja prässin pään. Jos nipassa on 1/8" kierre, niin prässin letku sopii suoraan siihen. Sitten vaan prässi alustalle, ja koko elopaino vivun päälle. Kerran sain räjäytettyä letkunkin tuolla tavalla. 400 bar luki kyljessä.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Karhu-Sisu
Tässä kuvat noista etuakseleiden alapäistä:
Jos noista kuvista saa ollenkaan selvää kokoeroista, niin telikontion olka-akselin alapää on huomattavasti järeämpi kuin U-sarjan kontion olka-akseli
Voit kuvitella että sinne olka-akselin alapään koteloon pitää mahtua kartiorullalaakeri halkaisija noin 60-80mm (en ole ottanut auki, joten en tiedä tarkalleen halkaisijaa)
Kun taas tuo shimmilevy alapää on ohuempi ja kapeampi joka suuntaan.
Jos noista kuvista saa ollenkaan selvää kokoeroista, niin telikontion olka-akselin alapää on huomattavasti järeämpi kuin U-sarjan kontion olka-akseli
Voit kuvitella että sinne olka-akselin alapään koteloon pitää mahtua kartiorullalaakeri halkaisija noin 60-80mm (en ole ottanut auki, joten en tiedä tarkalleen halkaisijaa)
Kun taas tuo shimmilevy alapää on ohuempi ja kapeampi joka suuntaan.
- Liitteet
-
- U-sarjan kontion etuakseli
- IMG_3200.JPG (135.48 KiB) Katsottu 15263 kertaa
-
- IMG_3197.JPG (104.83 KiB) Katsottu 15263 kertaa
-
- LV-132 Kontion etuakseli
- IMG_3198.JPG (127.37 KiB) Katsottu 15263 kertaa
Re: Karhu-Sisu
Kyllä taitaa autossani olla tuommoinen yläkuvan mallinen. Kiitos!
Kiitos myös rasvausohjeista! 1/8" nippojahan ne useasti on, nivelakseleissa sitten M-kuutosia ja jossain muuallakin.
Häätyy lähtä kylältä ostaan käsirässi...
Kiitos myös rasvausohjeista! 1/8" nippojahan ne useasti on, nivelakseleissa sitten M-kuutosia ja jossain muuallakin.
Häätyy lähtä kylältä ostaan käsirässi...
Re: Karhu-Sisu
Menee taas ohi aiheen.sisua45 kirjoitti:Itse olen saanut rasvaa käsiprässillä sinne, minne ei paineilmaprässi jaksa työntää. Täytyy olla vaan kunnon prässi, ei mikään halpa p***a. Lincoln tuntuu hyvältätelipyörä kirjoitti:Kumpi on riskimpi, paineilma- vai käsiprässi?
Lincoln on muuten saksalainen tuote.
Joskus tuli myytyä noitakin, paras versio oli Lincoln 1142, kahden käden puristin. Muistaakseni laatikossakin luki 850 bar, tms. Hurjat oli testailleet painemittaria vasten tuota 1142:sta ja kahva lattiaa vasten siitä oli irronnut liki 1000 bar lukemia, ennenkuin kahva taipui. Ihan takuulla saa kaikki muut paitsi metalliputket halkeamaan.
Paineilma prässit pääsee merkistä riippuen johonkin 200-300 bar huitteisiin. Lincolnit on noissakin hyviä, mutta aika kalliita.
Keskusvoitelupumput Lincolnilta on rajoitettu varoventtiilillä 350 bar, jotta letkut kestäisi.
Re: Karhu-Sisu
Sainpahan tehtyä sisullekin jotain syys(kesä)loman aikana.
Etulokasuojat saivat tukensa, kun tärisivät ajossa kovasti. Käsijarruventtiilistä oli tiiviste hajonnut, ja pukkasi paineilmat hyttiin ainakun laittoi käsijarrun päälle, eli sinne uusi paperitiiviste väliin.
Koitin itse puhaltaa lavaa, mutta eihän siitä mitään tullut.... , joten sitten vein sen hiekkapuhallukseen ja siinä samalla sitten siellä ruiskasivat maalin lavan pintaan.
Runko on vieläkin takapäästä ilman uutta maalia, joka piti kylläkin tänä suvena laittaa ja maalata, mutta rojekteja tuli sitten enemmän kuin oli suunniteltu, joten se jäi sitten tältä vuodelta, mutta tuo lavan maali korvaa nyt hieman tuota näkymää.
To be continued...
Etulokasuojat saivat tukensa, kun tärisivät ajossa kovasti. Käsijarruventtiilistä oli tiiviste hajonnut, ja pukkasi paineilmat hyttiin ainakun laittoi käsijarrun päälle, eli sinne uusi paperitiiviste väliin.
Koitin itse puhaltaa lavaa, mutta eihän siitä mitään tullut.... , joten sitten vein sen hiekkapuhallukseen ja siinä samalla sitten siellä ruiskasivat maalin lavan pintaan.
Runko on vieläkin takapäästä ilman uutta maalia, joka piti kylläkin tänä suvena laittaa ja maalata, mutta rojekteja tuli sitten enemmän kuin oli suunniteltu, joten se jäi sitten tältä vuodelta, mutta tuo lavan maali korvaa nyt hieman tuota näkymää.
To be continued...
Re: Karhu-Sisu
Sainpas nyt vihdoinkin hankittua tämmöisen Karhun selkään.
Eli vaihtolavan "hiiapilla", ja kerrankin läheltä. Samalta kylältä löytyi ja hintakin oli aivan kohtuullinen.
Mutta mikä kele, siinä on, kun kerran saa jotain ehjää ja muutenkin toimivaa, niin sitten muut paikat alkaa laukeamaan ympäriltä.
Vedin tuon lavan auton päälle, (kun muokkasin takapään lukon paikkaa hieman toiseen asentoon) että pääsen tarkistamaan lukon toiminnan.
No lava oli miltei kokonaan perillä auton päällä, niin kuului pamaus ulkoa, ja sitä sitten ihmettelemään, että mikähän se oli.
Oli sitten toinen vaijeri mennyt poikki, sieltä vaijerin päästä renkaan luota...
Onneksi lava ei pudonnut alas, ja oli vielä tyhjä lava, eikä esim. pyöräkuormaaja lavalla tms...
Eli huomenna sitten uusien vaijerien hankintaan.
Eli vaihtolavan "hiiapilla", ja kerrankin läheltä. Samalta kylältä löytyi ja hintakin oli aivan kohtuullinen.
Mutta mikä kele, siinä on, kun kerran saa jotain ehjää ja muutenkin toimivaa, niin sitten muut paikat alkaa laukeamaan ympäriltä.
Vedin tuon lavan auton päälle, (kun muokkasin takapään lukon paikkaa hieman toiseen asentoon) että pääsen tarkistamaan lukon toiminnan.
No lava oli miltei kokonaan perillä auton päällä, niin kuului pamaus ulkoa, ja sitä sitten ihmettelemään, että mikähän se oli.
Oli sitten toinen vaijeri mennyt poikki, sieltä vaijerin päästä renkaan luota...
Onneksi lava ei pudonnut alas, ja oli vielä tyhjä lava, eikä esim. pyöräkuormaaja lavalla tms...
Eli huomenna sitten uusien vaijerien hankintaan.
Re: Karhu-Sisu
Kyllä sopii Kontion "selekään" hyvin toi nosturilava
Kontiosta tulee hieno kun saat rungon takapään ruiskittua ja lavan fixattua
Kontiosta tulee hieno kun saat rungon takapään ruiskittua ja lavan fixattua
Lissää paskaa housuun ja ettepäin...
Re: Karhu-Sisu
Ehkä jo ensi suvena, ehkä... (moneskohan kerta, jo? )MORSKU kirjoitti:Kyllä sopii Kontion "selekään" hyvin toi nosturilava
Kontiosta(Kröhöm. Karhu ) tulee hieno kun saat rungon takapään ruiskittua ja lavan fixattua
Re: Karhu-Sisu
Juuh, nyt sitten vihdoin ja viimein sain aikaiseksi aloitella tämän(kin) laittamista.
Viimetalvena poistin tuosta päältä tuon vaihtolavalaitteen kippirungon öljyvuotojen ja rungon repemien takia.
Vetomoottorin purin kokonaan ja uusin sinne kaikki tiivisteet, ja kuusi kappaletta mäntien palautusjousia.
Rungon repeämät korjailin ja tein uuden etuvasteen laitteeseen. Vastinrullat pitäsi vielä valmistaa vetorullien eteen estämään vaijerin sotkeentumisen.
Tänään sitten purin auton päältä pois kippisylinterit, eli nyt auto on aivan täysin alustana. Nyt pääsen sitten korjaamaan/uusimaan paineilmaputket ja sähköjohdot taakse, kun laitteet on kokonaan pois edestä.
Viimetalvena poistin tuosta päältä tuon vaihtolavalaitteen kippirungon öljyvuotojen ja rungon repemien takia.
Vetomoottorin purin kokonaan ja uusin sinne kaikki tiivisteet, ja kuusi kappaletta mäntien palautusjousia.
Rungon repeämät korjailin ja tein uuden etuvasteen laitteeseen. Vastinrullat pitäsi vielä valmistaa vetorullien eteen estämään vaijerin sotkeentumisen.
Tänään sitten purin auton päältä pois kippisylinterit, eli nyt auto on aivan täysin alustana. Nyt pääsen sitten korjaamaan/uusimaan paineilmaputket ja sähköjohdot taakse, kun laitteet on kokonaan pois edestä.
Re: Karhu-Sisu
Kippisylinterit on nostettu pois paikoiltaan, ja uudet paineilmaputket/letkut vedetty takajarruille.
-Taas sitten tänään tälläistä pientä puuhastelua:
Taka-akseli irti ja maalaukseen, jarruista pitää katsoa S-nokkia vastaan nojaavat rullat, kun ne oli aikaisemmissa remonteissa todettu jumiutuneiksi.
Täytyy kyllä kiittää sitä asentajaa, joka on nuo jouset asentanut tuohon paikoilleen. Nimittäin "henkseleiden" muttereihin oli laitettu kunnolla tervaa, niin lähti kohtuu helpolla kaikki mutterit irti.
Vasemman puoleisen jousipakan keskitappi oli poikki ja muutenkin tuosta apupakasta oli siteet auki, eli nyt sitten molemmat jouset remonttiin.
-Taas sitten tänään tälläistä pientä puuhastelua:
Taka-akseli irti ja maalaukseen, jarruista pitää katsoa S-nokkia vastaan nojaavat rullat, kun ne oli aikaisemmissa remonteissa todettu jumiutuneiksi.
Täytyy kyllä kiittää sitä asentajaa, joka on nuo jouset asentanut tuohon paikoilleen. Nimittäin "henkseleiden" muttereihin oli laitettu kunnolla tervaa, niin lähti kohtuu helpolla kaikki mutterit irti.
Vasemman puoleisen jousipakan keskitappi oli poikki ja muutenkin tuosta apupakasta oli siteet auki, eli nyt sitten molemmat jouset remonttiin.
Re: Karhu-Sisu
Molemmat jousipakat on nyt purettuina ja vietynä hiekkapuhallukseen/pohjamaalaukseen. Osa jousitapeista ja holkeista on hankittu. Joten kun saan vaan sieltä puhalluksesta ne latit takaisin, niin vaihdan ne holkit uusiin ja niputan jouset uudelleen nippuun ja maalaan pintamaalin päälle.
Taka-akseli on purettuna ja odottaa myöskin hiekkaa ja maalia päällensä. Oikeanpuoleinen napa oli näköjään vuotanut jonkinverran öljyä kengille, vaikka joitakin vuosia sitten uusin stefat molemmille puolille
Sattuisiko kenelläkään olemaan minkäänlaista "haisua", että minkä hintaisia olisi uudet käsijarrukellot kokonaisuudessaan? Nyt paikallaan olevista kelloista toinen vuotaa pikkuisen läpi ilmaa. Ja samalla kun nyt tuo pukki on irti tuosta taka-akselista, kurkkasin sinne pukin alla oleviin kiinnityspultteihin ja totesin niiden olevan niin kovasti ruostuneen, että irroituksessa ei taida auttaa muukuin polttopillit...
.
Taka-akseli on purettuna ja odottaa myöskin hiekkaa ja maalia päällensä. Oikeanpuoleinen napa oli näköjään vuotanut jonkinverran öljyä kengille, vaikka joitakin vuosia sitten uusin stefat molemmille puolille
Sattuisiko kenelläkään olemaan minkäänlaista "haisua", että minkä hintaisia olisi uudet käsijarrukellot kokonaisuudessaan? Nyt paikallaan olevista kelloista toinen vuotaa pikkuisen läpi ilmaa. Ja samalla kun nyt tuo pukki on irti tuosta taka-akselista, kurkkasin sinne pukin alla oleviin kiinnityspultteihin ja totesin niiden olevan niin kovasti ruostuneen, että irroituksessa ei taida auttaa muukuin polttopillit...
.
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Karhu-Sisu
Muutama vuos sitte ostin karhuun taakse kellon,olisko ollu satasen luokkaa.en varmaks muista mut ei pahan kallis ollu...mikä välitys tossa perässä on
Re: Karhu-Sisu
Perä on välityksiltään, jos nyt oikein laskin 4,7 / 7,06
Tuplaperä 144 204 3611 ja taka-akseli 144 024 1111 (BTRR)
Tuplaperä 144 204 3611 ja taka-akseli 144 024 1111 (BTRR)