Terve,
tässä olisi proton kuvia. Tuo on niinisalossa "entisöinti"-projektina ja se oli minun henk.kohtainen projektini kun olin armeijassa. Proto oli seissyt n.5 vuotta kun aloitin kunnostuksen. Siitä oli viety osia toiseen protoon, joka on vk-taksina (SA-1796). Vaihdoin uuden startin, virtalukon ja uudet akut ja eikun starttaamaan. Ihmettelin kun proto lähti toisella startilla käyntiin. Jarrut olivat jumissa ja auto ei liikkunut mihinkään vaikka kuinka antoi kaasua. Kun kytkin pikkupuolen päälle, niin johan alkoi tapahtua. Pikkuhiljaa jarrut alkoi toimia. Kunnostin sitä kauttaaltaan aina kun ei ollut ajoa tms. Varastolta sain hakea tarvittavat osat. Tein täydellisen huollon ja korjasin viat. Maalasinkin sitä uudestaan sieltä täältä. Henkilö, joka vastasi näistä sanoi, että tämä proto tulee pysymään täällä "entisöitynä" eikä sillä ajeta varsinaisia ajoja. Jäin kaipaamaan tätä protoa ja toivottavasti näen sen vielä joskus luonnossa. Jos kaipailet muita kuvia tai tietoja protoista yms. niin autan mielelläni.
Kirjoittaja on armeijakaverini ja seurailin tätä projektia sivusta armeija-aikana. Kirjoittaja taisi olla ainut joka tätä yksilöä sai varusmiehistä räpläillä. Muut jouduttiin tyytymään varuskunta-taxi käytössä olleeseen kuvan SA-1796:seen joka oli myös ylihieno laite.. Kaikki tosin eivät ymmärtäneet sen päälle vaan hienompaa oli muka kun sai ajaa E11T:llä. Mielestäni Proto oli kiistatta munakkain laite millä ajeltiin.
Terve vaan kaikille! Eli lähetin nuo kyseiset kuvat protosta ja tuo laite tuli tutuksi. Samalla heti vastaan pariin kysymykseen: takalaidassa on lovi sa-koukkua varten, koska muutoin takalaita ei aukeaisi alas asti. Nuo penkit jotka näkyy lavalla, ovat alkuperäisiä, kokoontaittuvia ja ovat irroitettavissa. Näissä kuvissa on pressu+kapellit irroittettuna=helpompi huoltaa konetta kun tilaa ja valoa.
Juu, huomasin kilven paikan. Taitaa veräjä aueta tässä juuri päinvastaiseen suuntaan kuin omassani.
Miten mahtaa olla 1796:ssa? Omani 1797 sisarus.
Samanlainen lovi on myös 1797 perälaudassa, eikö sitä muissa ole?
Tosiaan nuo on 3-vaihteisella automaatilla (hydramatic?). Konehuoneesta ei valitettavasti ole kuvaa. Tässä 1631:ssä vaihteisto pelasi ihan hyvin ja vaihtoi oikea-aikaisesti, mutta tuossa 1796:ssä täytyi kierrättää lähelle 3000r/min ennen kun vaihto isompaa, aika lailla kieku v8 siinä kohtaa.
Juu, huomasin kilven paikan. Taitaa veräjä aueta tässä juuri päinvastaiseen suuntaan kuin omassani.
Miten mahtaa olla 1796:ssa? Omani 1797 sisarus.
Samanlainen lovi on myös 1797 perälaudassa, eikö sitä muissa ole?
En ole koskaan (muistaakseni) nähnyt veräjää A-45 perässä, kaikissa on ollut vararengas liinalla kiinni. Enkä myöskään lovea takalaidassa.
Protoissa on paljon pieniä eroja...
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
Noita lovia takalaidassa on mullakin jossain ollu, liittyy tohon uudemman malliseen SA-koukkuun jossa koukku aukeaa ylöspäin, vanhassahan on vaan se linkku mikä työntyy eteenpäin pois.
Tuosta 1796:sta hajosi kesällä ´07 jännitteenalennin, jonka kautta kulkee koneen sähköt, eli hehkut ja pumpun solenoidin sähkö. Se otti ja hajosi kesken ajon ja proto sammui siihen. Siinä sitten hieman aikaa pähkäiltiin että missä vika ja lopulta paikallistettiin se tuohon jännitteenalentimeen. Korjaamon varastolla oltiin aika vastahakoisia antamaan uutta, varastossa siis kyllä oli sellainen, mutta se kuulemma maksoi 1000€ ja heidän mielestä ei tuollaiseen romuun kannattunut sellaista laittaa. No lopulta sain kuitenkin sen ja johan lähti proto käymään. Vanha piti palauttaa, korjaavat niitä elektroniikkaosastolla, tiedä sitten...
Juu se on aika vekkuli tuo V8-malli kun koneen sähköt on 12v ja muut 24v. Huomasin muuten sellaisen asian että tuossa V8:ssa on erilainen mittaristo kuin muissa. Minulla ei ole kuvaa laittaa tähän väliin, mutta se on kuitenkin rakennettu neliön mallisista osista ja siinä on muuten oikein kierroslukumittarikin
UN-Proto kirjoitti:Juu, huomasin kilven paikan. Taitaa veräjä aueta tässä juuri päinvastaiseen suuntaan kuin omassani.
Miten mahtaa olla 1796:ssa? Omani 1797 sisarus.
Samanlainen lovi on myös 1797 perälaudassa, eikö sitä muissa ole?
Kuvasta näkyy että kilven paikka on ainakin samanlainen kuin sinun autossasi. Muistaakseni 1796:ssa on myös se veräjä ja aukeaa samaan suuntaankin. Myös lovi on 1796:n perälaudassa.
Armeija aikaan kummeksuin 1796:n jarruvaloja kun paloivat lampun keltaisessa osassa mutta niin ne taitaa kuuluakin?