VR:n entinen Sisu AH-45

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

Avatar
sisua45
Viestit: 3104
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

VR:n entinen Sisu AH-45

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Kuva

Kuva

Kuva

Myin vuoden vaihteessa kierroksen renkaita eräälle kaverille. Kävi ilmi että hänellä on VR:n entinen AH-45. Katseltiin minun SA-1337:aa, ja hän totesi autojen eroavan kovasti toisistaan. Pyysin että voisiko hän lahettää kuvia autostaan, ja niin hän teki. :D Kiitokset vielä kuvista, ja luvasta niiden julkaisuun. Saattaa olla, että auton omistaja rekisteröityy palstalle myöhemmin.

Kuvia on 30 kpl, ja ne löytyvät osoitteesta ---> http://www.sisua.net/gallery/v/sisua45/ ... vat/AH-45/

Kuvissa näkyy mm hydraulipumppu, ja laatikoiden välissä oleva välinivel (3400 mm akseliväli). Nivel näyttää erilaiselta kuin muissa lyhyissä protoissa...?

Eihän tämä varsinaisesti tänne "SA-Protot" osastoon kuulu, mutta Proto se on tämäkin... :wink:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Blower
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: VR:n entinen Sisu AH-45

Viesti Kirjoittaja Blower »

Tuttu peli, oli aikanaan kaverilla, joka kävi sillä meilläkin ajelemassa. Tossa on hieno sähköllä ohjattu hydraulinen vinssi, jossa on sekä purku että kelaus. Eli täysin riippumaton kytkimestä. VR varmaan käyttänyt sitä johonkin sähköjohtojen vetoon?!
Avatar
sisua45
Viestit: 3104
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: VR:n entinen Sisu AH-45

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Ylhäällä olevat kuvat ovat vanhalla rengastuksella, ne ovat jotkut venäläiset. Yhdessä kuvassa näkyy misukka joka kävi alla sovituksessa. Viimeisissä kuvissa 14.00-20 nokiat alla.

Myöhemmissä kuvissa on jouset otettu pois, ne kävivät Vallilan takomossa ryhtiä hakemassa.

Lava on myös työn alla, mallia siihen otetaan kuulemma joltain saksalaiselta rakentajalta. :mrgreen:

Auton hydrauliikkaa tullaan käyttämään hyväksi, jonkinlaista nosturia on kaavailtu.

Kuva

Tässä on nyt se välinivel mistä jo puhuin, onkos tää ihan tavallinen? Minä en näistä lyhyistä tiedä.

Alla kuva VR:n raivaus autosta, tämän olen löytänyt joskus netistä. Joskus näin tien päällä VR:n proton, se oli beigen (hiekan) värinen.
Liitteet
raivaussisu_1.jpg
raivaussisu_1.jpg (177.88 KiB) Katsottu 15437 kertaa
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
exSA-738
Viestit: 276
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: VR:n entinen Sisu AH-45

Viesti Kirjoittaja exSA-738 »

Toivottavasti ei tehdä mitään peruuttamattomia muutoksia. Joku vielä entisöi noin harvinaisen yksilön jos nykyinen omistaja ei sitä ymmärrä.
Avatar
at7
Viestit: 569
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: VR:n entinen Sisu AH-45

Viesti Kirjoittaja at7 »

sisua45 kirjoitti: Kuva

Tässä on nyt se välinivel mistä jo puhuin, onkos tää ihan tavallinen? Minä en näistä lyhyistä tiedä.
Tämä taitaa olla se vanhemman lyhyenmallin välinivel. Armeijan vehkeissä nämä on vaihdettu jatkamisen yhteydessä kardaaniin (siis kadonnutta kansanperinnettä). Uudemmissa lyhyissa malleissa välinivel on erinäköinen.

-- niin --- en minä tätä varsinaisesti tiennyt-- sattuipahan vain silmään kun lueskelin korjaamokäsikirjaa. nivelen tyyppi on vaihtunut tuossa 70-80 lukujen vaihteessa.
MouhijärvenMies
Viestit: 119
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: VR:n entinen Sisu AH-45

Viesti Kirjoittaja MouhijärvenMies »

Mun mielestä ton täytyy olla joku uudemmanmallin lyhyen välinivel, vanhoissa on ollut sellainen lyhyt booriholkki missä on "jäähdytysrivat" ulkopuolella. Toihan näyttää jo melkein niveleltä :lol:
Carporal major
Viestit: 25
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: VR:n entinen Sisu AH-45

Viesti Kirjoittaja Carporal major »

70-luvun puolivälissä UNEF:n Suomen pataljoonan korjaamolla vaihdettiin nämä "boorinivelet"
kuvan kaltaisiin ja tätä varten oli Sisulta muutos ohjeet työ piirustuksineen ja muistaakseni molempien akselien laipat jouduttiin vaihtamaan, näin muistelen 33 vuoden takaa.
to beer or not to beer
proto
Viestit: 604
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: VR:n entinen Sisu AH-45

Viesti Kirjoittaja proto »

http://www.sisua.net/gallery/v/proto/110001_1_.jpg.html jokunen vuosi sitten kuvasin offroad kisoissa tuollaisen keltaisen proton, olisko sama kuin tuo raivausauto.
ZAU
Viestit: 683
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: VR:n entinen Sisu AH-45

Viesti Kirjoittaja ZAU »

Olen melko varma että toi keltainen vr raivaus sisu on seinäjoen vr:llä käytössä tai oli ainakin silloin kun olin easykm:llä töissä vuoteen 2003.Rakennus auton takana on hyvin samankaltainen kuin seinäjoen vr:llä ja rekkarikin on tutun oloinen.
Sisu sk181 4x4 mil
JeeP wrangler
MouhijärvenMies
Viestit: 119
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: VR:n entinen Sisu AH-45

Viesti Kirjoittaja MouhijärvenMies »

proto kirjoitti:http://www.sisua.net/gallery/v/proto/110001_1_.jpg.html jokunen vuosi sitten kuvasin offroad kisoissa tuollaisen keltaisen proton, olisko sama kuin tuo raivausauto.
Onkos tää kuva miltä vuodelta :?: Jostain 97-98 Nokialta? Joskus silloin toi ainakin ajoi siellä ekassa kuorma-auto kisassa, oli ainoa AH-45, mulla ja Jorilla oli KB-45:set , olikohan tän kuskin nimi Kirjarinta :?:
proto
Viestit: 604
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: VR:n entinen Sisu AH-45

Viesti Kirjoittaja proto »

jep eri rekkari on tossa mun kuvaamassa autossa. ja muistaakseni kulmakorvessa kuvattu, ehkä 97-98.
Viimeksi muokannut proto, Ma Helmi 23, 2009 4:52 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ZAU
Viestit: 683
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: VR:n entinen Sisu AH-45

Viesti Kirjoittaja ZAU »

Toi ABA-526 oli seinäjoella korjauksessa vuonna 2000 ja vuosimalli on 73,sitten on olemassa vielä toinenkin raivaus proto joka oli myöhemmin vielä korjauksessa,ei ole kuulemma vuoteen enää näkynyt korjaamolla.
Sisu sk181 4x4 mil
JeeP wrangler
Butec
Viestit: 187
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: VR:n entinen Sisu AH-45

Viesti Kirjoittaja Butec »

Sisu AH-45 kirjoitti:Tuo aiemmassa kuvassa näytetty AH-45 (ABA-526) on eri VR:n vehje, eli museoituna tällä hetkellä Mobiliassa:

Kuva

Kuva
Offtopic: Onko tuossa kuvassa vasemmalla näkyvä kulma Dodge Postibussista? Tutun näköinen
nääs..
Butec
Viestit: 187
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: VR:n entinen Sisu AH-45

Viesti Kirjoittaja Butec »

Niitä Dodgeja tuli muutama Postille silloin joskus (1984?) ,pelkkänä alustana bensa V8:lla.
Koneet vaihtuivat Valmet +Allison yhdistelmään ja keulapellit oli ainoat mitä jäi alkuperäistä.

Akselitkin taisi vaihtua koska ne tuli trilex-vanteilla.Ajokki värkkäsi kopan.
Pääasiallisesti ne hankittiin Kaamasen linjalle Lappiin koska takatuupparilla ei ollut menemistä sille linjalle.

Katselin niiden vastaanottotarkastusajoja kun ne saatiin firmalle,en kuitenkaan ehtinyt tyyppäämään koska oli muuta puuhaa.. :(
ZAU
Viestit: 683
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: VR:n entinen Sisu AH-45

Viesti Kirjoittaja ZAU »

Nythän aivan piakkoin pitäis olla postiauto huutokauppa helsingissä,ilmoituksen piti tulla tänne
http://www.hak-ry.fi/
oli jossain sahk lehdessä mainos.
Sisu sk181 4x4 mil
JeeP wrangler
Vastaa Viestiin