Palokalusto Sisut
Valvoja: sisua
Re: Palokalusto Sisut
Jostain foorumilta lueskelin että olisi ihan viimeisiä tehtaalta valmistuneita Rellu-hyttisiä Sisuja. Näissä viimeisissä taisi olla Volvon 13-litraiset 520-heppaiset moottorit. Helsingin peli taitaa olla Allisonin automaattilaatikolla kuten kaikki muutkin Helsingin Pelastuslaitoksen Sisut pl. Rasi.
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
Re: Palokalusto Sisut
Olispa nuo hankinnasta päättävät ajatelleet, että meilä tiälä suomessa ON talvi ja helssinkissäkii on kuulema lunta. Olis voinu ottoo ees vetävän etu axelin; vetävä etu axeli avittaa monessa pahassa paekassa. Mutta asustelen näilä jumalan hylkäämillä aluveilla; että tiälä ON tarvetta kulku kelepoisele ajoneuvole tarvetta.
Mutta kyseisen laitoksen hankinta päällikkö ei ilmeisesti ole ajatellu tai funtsinu asiaa pitemmälä näkemykselä. No lyökee sitte riimut vetävile pyörile. Lumessa ja hankessa ei ole mitenkään heleppo männä etteen ja taakse päin ileman kunnollisia riimuja alla.
Mutta kyseisen laitoksen hankinta päällikkö ei ilmeisesti ole ajatellu tai funtsinu asiaa pitemmälä näkemykselä. No lyökee sitte riimut vetävile pyörile. Lumessa ja hankessa ei ole mitenkään heleppo männä etteen ja taakse päin ileman kunnollisia riimuja alla.
Re: Palokalusto Sisut
No nuinhan se on että jos pyörä ei vedä niin se jarruttaa Tota vetävää etuakselia sai relluhyttiseen vielä 2000luvun taitteessa muttei vissiin enään Luulenpa että herra helsingin herra ei nyt kuitenkaan tyhmyyttään tuohon vetotapaan ole päätynyt koska tuo on kuitenkin pikkuisen ketterämpi kuin teliveto vaikka olisikin takaakääntyvä koska teli ylhäällä auto ei "murra"minkä taas teliveto aina tekee varsinkin kuivalla asfaltilla olkoonkin että lumessa kahlatessa teliveto on yliveto .Saatta tuossa olla vielä robsonitkin menoa avittamassa.
Re: Palokalusto Sisut
lumessa kahlatessa teliveto on yliveto
Tuo on hyvä pointti ja siittä tulikin mieleeni että onko kukaan koskaan tutkinut sellaista että kuinka paljon mahtaa vapaasti pyörivän pyörän vierintä vastus olla lumihangessa kahlatessa verrattuna vetävään pyörään.
Tuo on hyvä pointti ja siittä tulikin mieleeni että onko kukaan koskaan tutkinut sellaista että kuinka paljon mahtaa vapaasti pyörivän pyörän vierintä vastus olla lumihangessa kahlatessa verrattuna vetävään pyörään.
Re: Palokalusto Sisut
Kyllä insinöörillä on laskukaavat kaikkiin mahdollisiin ja mahdottomiin tilanteisiin. Totuus kuntien kalustohankinnoissa on kuitenkin se että ne ketkä tekevät päätökset eivät koskaan joudu itse käyttämään niitä laitteita minkä kaupoista päättävät. Suomen kirjastoautoja on rakennettu Bedfordin alustalle vielä 20 vuotta sen jälkeen kun kukaan täysjärkinen ei sellaista ammattiajoon ostanut. Muutaman tuhannen lisärahalla olisi saatu oikeasti toimiva ajokki kuntalaisten tai työntekijöiden iloksi. Kirjastolautakunnan mummelit tuskin tiesivät mikä on ohjaustehostin ja milloin sitä tarvitaan.
Re: Palokalusto Sisut
Tuosta tuli mieleen armeijan vanha sotilaskoti-auto. Kiitokori-sisu, mahuri leylandilla, lempinimi kiitolisko. Etu ylitys varmaan pari metriä, eikä ohjaustehostinta. Luojan kiitos sotilasmestari ei saanut siitä jääkaappia kuntoon (minä en edes yrittänyt ). Joten lähdettiin sotku-mummojen kanssa matkaan herrasmies mersulla, olisko ollut joku 609?exSA-738 kirjoitti: Kirjastolautakunnan mummelit tuskin tiesivät mikä on ohjaustehostin ja milloin sitä tarvitaan.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Palokalusto Sisut
No joo eihän tuo mikään tärkeä tieto ole ja kai sitä ihmiset pölhömpiäkin asioita päässään veivaa mutta näin talvella kun on harraste vehkeitten kanssa rauhallisempaa niin tulee kaikkea jonnin joutavaa mieleen ,sillä jokainenhan sen tietää että vapaasti pyörivä pistää hangessa hanttiin ja sitä vartenhan kai noissa pääsääntöisesti poikkeus olosuhteissa ajettaessa koneissa /autoissa käytetään 4x4 tai 6x6 vetotapaa . Erään valtakunnallisen jätehuolto yrityksen työntekijä minulle taannoin jutusteli että heidän firmassaan kuljetus kalusto hankkinnoista vastaava insinööri tekee kuorma-auto kaupat automerkin edustajan kanssa joka myös on insinööri , hankalinta tässä kuulemma auton käyttäjän kannalta on se että ostaja ei tiedä mitä ostaa ja myyjä ei tiedä mitä myy ,ostaja kanditaatilta kun puuttuu se kuorma-auto korttikin kaiken huipuksi niin välttämättä se kaikkein uusin auto ei aina ole käyttötarkoituksiltaan se tarkoituksenmukaisin.
Re: Palokalusto Sisut
Tuo nyt on vielä aika kevyttä kauraa Tuossa jokunen vuosi sitten piti meidän töissä tehdä erääseen tutkimusprojektiin mittausauto. Vaatimuksena oli, että mittatila johon herkät sähkökentän mittauslaitteet sijoitetaan olisi niin tiivis jotta kännykkällä ei voi soittaa eli riitävän tiivis faradyn häkki.Jasa kirjoitti: Erään valtakunnallisen jätehuolto yrityksen työntekijä minulle taannoin jutusteli että heidän firmassaan kuljetus kalusto hankkinnoista vastaava insinööri tekee kuorma-auto kaupat automerkin edustajan kanssa joka myös on insinööri
Ehdotettiin, että hommattaisiin erillinen metalli kontti jota sitten ka-lla siirreltäisiin tarvittaessa eri paikkoihin. Eipä tämä sitten käynyt vaan DI ja tekniikan tohtori kopsauttivat viisaat päänsä yhteen ja hommasivat lasikuidulla korotetun pakettiauton
Re: Palokalusto Sisut
No ei se ole painavaa kauraa mutta kun yrityksessä on satoja autoja ja satoja kuljettajia niitä ajamassa niin melkoisen moni niistä kuljettajista joutuu ajamaan n,s epä kurantilla autolla ,tosin eihän ne kaikki ole epäkelpoja mutta kuitenkin kyseessä on varsin mittava määrä noita dipl.ins hankintoja .
Re: Palokalusto Sisut
Niin tottahan tuo on että Lähes kaikista kalusto hankinnoista päättää sanoisko (HIEMAN)epä pätevät henkilöt.Jos jokaiseen työhön tarvittava kone/auto olisi aina kyseiseen työhön sopivin saattaisi se poiketa jonkin verran siitä mitä liikenteessä/työmailla nyt on käytössä.Itse olen niin pieneltä kylältä että täällä VPK:n pojat pystyvät vielä itse vaikuttamaan hankintoihin ei pääse marttakerho vielä kaikesta päättämään
Re: Palokalusto Sisut
Tuossa on se suurin syy miksi kovasti tekisi mieli ryhtyä itse yrittäjäksi. Saisi itse päättää minkälaisella työkalulla hommia tekee.
Re: Palokalusto Sisut
Vaikka en itse yrittäjä olekkaan niin jonkin verran työantaja antoi valtuuksia kun oli uutta autoa hankkimassa eli merkkiä en päässyt valitsemaan mutta täydet valtuudet antoi kun varuste luettelo listaa ruvettiin ruksaamaan .
Re: Palokalusto Sisut
Noinhan ne viksummat "talot" nykyään tekee kun kunnollisesta henkilökunnasta on aina pulaa vaikka työttömien määrä jokapäivä lisääntyykin Aika oudolta tuntuu mutta näin se vaan valitettavasti on
Re: Palokalusto Sisut
En tiedä mikä on syy .Itse en ole työttömyydestä "kärsinyt" sitten vuoden 93 jälkeen ja sekin johtui hieman omasta laiskuudesta että ei ole tietoa siltä saralta ,mutta kuljettajista on pulaa varsinkin maansiirto alalla.Mutta se varusteluettelon ruksaamisoikeus johti siihen että saa sitten kaikki huollot/remontit/rengas asiatkin touhuta itse .Ja huipuiksi kyseli isäntä kun viime kesänä jäin lomille että saako hän käydä sillä kesämökilleen sora kuorman viemässä.
Re: Palokalusto Sisut
Renki ajaa sellasella autolla millä haluaa, yrittäjä sellasella mihin on varaaWonderi kirjoitti:Tuossa on se suurin syy miksi kovasti tekisi mieli ryhtyä itse yrittäjäksi. Saisi itse päättää minkälaisella työkalulla hommia tekee.