SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

SL, SK, SM, SN ja SR-sarjat

Valvoja: sisua

Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Muutama kysymys askarruttaa mieltä koskien noita 80-90-luvun malleja.

-Mkä on ollut suurin SK/SL malli?
-Mikä on ollut pienin SM/SR malli?
-Onko kaikissa vetävän etuakselin omaavissa SM-malleissa uudempi viidellä planeettapyörällä oleva akseli?
-Mitä kaikkia malleja on tehty 14.00-20 renkailla? Ainakin SK-181 4x4 MIL, ja SK-250 6x6 MIL.
-Mitä malleja on tehty 24" renkailla? Rengaskoko taisi olla 12.00-24.
-SN malleista voisi muutenkin kertoa lisää.

Mitä, miksi, milloin? :wink:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Napapiiri
Viestit: 576
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Napapiiri »

Pariin ekaan voisin vastata -- suurin SK tais olla 283(Euro2/380hv), nokkamallinen SL250 (340hv), SM/SR220 Cummins NTE290:llä(294hv)
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

SK-250 on aika yleinen, ja tuommoisia SR-220 malleja olen myös nähnyt. SL-250 on minulle uusi tuttavuus.

Transpointilla oli joskus täälläpäin SM, jossa tuli vain Euro 2. Kai se oli viimesiä äs-ämmiä.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Defence
Viestit: 310
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Defence »

SK:n valmistustahan jatkettiin (tosin vain erikoistilauksista) tuohon matalahyttisen Karjaan Eemelin esittelyyn saakka ja viimeisissä tosiaan moottorina tuo 380-heppainen 11-litrainen C380E Celect (SK Euro II). SK262-mallia 10-litraisella C355E Celectillä (Euro I) tehtiin sitten huomattavasti enemmän. 80-luvulla SK-malliston lippulaiva oli SK250 C341:llä. Sama C341 oli myös SL-mallistossa saatavilla, kuten edellä on mainittu, mallissa SL250. Tämä oli SL-malliston suuritehoisin moottori sillä SL:än valmistus loppui "virallisesti" ennen STC/Celect moottoreita. SM/SR-malliston pienitehoisin "TVH"-moottori oli tosiaan tuo SM/SR220:sen 14-litrainen C290. SM:ää en ole koskaan ko. moottorilla nähnyt mutta ainakin TVH käytti SR220:siä paljon aura- ja sora-autoina. SM:ää on saanut myös 10-litraisena SM262:na (C355E) malliston loppupäässä 90-luvulla. 14.00R20-renkailla on em. lisäksi tehty ainakin SK171/SK192 MIL:iä sekä Karjaan Eemeliä Pv:n ammusten kuljetuksiin. SN-mallejahan kasattiin aikoinaan myös Hämeenlinnassa Sisun tehtaalla kuten myös mm. SR220:siä. SN:ää on saanut ainakin SN220/240/260-malleina. 220:ssä ja 260:ssä oli 14-litrainen Cummins 294- tai 350-heppaisena ja 240:ssä sama 10-litrainen LTA-10 330 kuin SA-240/241 Rasissa. Lootana oli aina suora Fuller joko 9- tai 13-vaihteisena ja vehkeet oli varustettu yleensä Jorpen kivilavalla tai muulla erikoisemmalla lavaratkaisulla. SN-sarja tehtiin pääasiassa vientimarkkoita silmälläpitäen ja niitä myytiin ainakin Etelä-Amerikkaan, Tansaniaan ja Venäjälle. Lisäksi SN:iä oli YIT:llä (Perusyhtymä) sekä IVO:lla käytössä työmailla ympäri maailmaa. Suomessakin näitä on muutamia yksilöitä.
Kaikissa tehtaalta vetävällä etuakselilla tulleissa SM:issä on tietääkseni viidellä planeettapyörällä oleva etuakseli. Ainakin omien arkistojen perusteella kaikissa sellainen näyttäisi olevan.
Siinä nyt jotain vastauksia, kysykää ihmeessä lisää niin koitetaan vastailla kykyjen mukaan :D
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
Wonderi
Viestit: 528
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Minkälainen tämä SN oli verrattuna muihin malleihin?
Defence
Viestit: 310
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Defence »

SN:ssä ei ollut kipattavaa ohjaamoa kuten SR:ssä ja moottori oli konekopan alla edessä joten hytissä oli enemmän tilaa. Hytti periaatteessa sama kuin SL:ssä mutta moottoriksi saattoi valita myös 14-litraisen Cumminssin mitä ei taas SL:ään saanut. Vetotavaksi SN:ään sai kaikkea väliltä 6x2-6x6 ja 4x4+2. Mm. Puolustusvoimilta löytyi yksi SN260 CKH 6x2 vaihtolavalaitteilla. SN oli siis SR:än ja SL:än eräänlainen sekoitus.
Viimeksi muokannut Defence, La Heinä 04, 2009 6:35 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Tein tämän jutun tavallaan juuri Defencelle, hänellä on tietoa. :wink:

Tuo on SN on mielenkiintoinen "sekasikiö".

Tuo SM:n vetävä etuakseli taisi olla ekaa kertaa 4x4+2 puu-autoissa? Muistanko oikein, sisu-viestissä oli jotain kuvaa silloin.

Onko kaikki kolmella planeettapyörällä olevat etuakselit samoja, pois lukien leveys? Eli esim karhu, A-45, SK, SL, Masi, Rasi, Pasi? Ja sama kysymys koskien viidellä pyörällä olevia autoja?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Defence
Viestit: 310
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Defence »

sisua45 kirjoitti:Tein tämän jutun tavallaan juuri Defencelle, hänellä on tietoa. :wink:

Tuo on SN on mielenkiintoinen "sekasikiö".

Tuo SM:n vetävä etuakseli taisi olla ekaa kertaa 4x4+2 puu-autoissa? Muistanko oikein, sisu-viestissä oli jotain kuvaa silloin.

Onko kaikki kolmella planeettapyörällä olevat etuakselit samoja, pois lukien leveys? Eli esim karhu, A-45, SK, SL, Masi, Rasi, Pasi? Ja sama kysymys koskien viidellä pyörällä olevia autoja?
4x4+2 "etuveto" oli juu aluksi koekäytössä SM300-mallissa Itä-Suomessa ja sittemmin niitä toimitettiin ainakin Metsäliitolle SM300 4x4+4:na eli neliakselisena. Etuvedossa oli se hyvä puoli normaaliin 6x4/8x4 telivetoon verrattuna, että maastossa ajettaessa eturenkaiden vetäessä auto kääntyi huomattavasti telivetoista paremmin. Telivetoinenhan pyrkii puskemaan suoraan varsinkin lukot päällä.
Etuakselit kolmella planeettapyörällä ovat samoja leveyttä lukuunottamatta ainakin SA-150/151:ssä, SA-240/241:ssä ja XA-180/181:ssä. Muistaakseni myös A-/AH-45:sten (sama Karhussa) 3-planeettaiset olisivat pääosiltaan samanlaiset. SA-130:ssä, XA-185:ssä ja sitä uudemmissa Paseissa akselistot olivat jo 5-planeettaiset (DEB). SK171/181/192 MIL-malleissa (rengaskoko 14.00R20) akselit olivat tyypiltään samanlaiset 5-planeettaiset kuin esim. SA-130:ssä. 3-planeettaista on käytetty ainakin Valmet-koneisissa SL:issä. Osassa Cummins-SL:istä oli jo 5-planeettainen napa. Sitten taas Valmet-koneisissa nelikko-SK:issa, joita esim. Pv:llä oli vl-autoina, olikin 5-planeettainen napa. Ilmeisesti noita ollaan käytetty osittain päällekkäinkin mallista riippuen.
Viimeksi muokannut Defence, La Heinä 04, 2009 9:31 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Joo, 4x4+2 hakkaa 6x4 mallit mennen tullen, varsinkin tyhjänä.

Tuo SA-130 on vähän "surkea tapaus". On holmöä, että uudemmassa mallissa on 18 kW vähemmän tehoa kuin vanhassa. Vanha 611 DSBI työnsi Boschin P-pumpulla komeasti 150 kW, mutta uudempi 620 DS A-pumpulla vain 132 kW. :roll: Töissä on juuri yksi SA-130 kone työn alla, jäi perjantaina kesken kun ei löytynyt hammaspyöräkoteloa siihen. Jatkunee ensi viikolla, itsellä alkoi kesäloma. :wink:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Wonderi
Viestit: 528
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Mikähän 4x4+2:t sitten sai unohtamaan kun ei niitä enää näytä mikään automerkki tarjoavan? Vähän kalliimpi varmaan kuin 6x4 mutta tuskin valtavaa eroa.
Defence
Viestit: 310
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Defence »

sisua45 kirjoitti:Joo, 4x4+2 hakkaa 6x4 mallit mennen tullen, varsinkin tyhjänä.

Tuo SA-130 on vähän "surkea tapaus". On holmöä, että uudemmassa mallissa on 18 kW vähemmän tehoa kuin vanhassa. Vanha 611 DSBI työnsi Boschin P-pumpulla komeasti 150 kW, mutta uudempi 620 DS A-pumpulla vain 132 kW. :roll: Töissä on juuri yksi SA-130 kone työn alla, jäi perjantaina kesken kun ei löytynyt hammaspyöräkoteloa siihen. Jatkunee ensi viikolla, itsellä alkoi kesäloma. :wink:
Näinhän se on. Tosin itse intissä ollessani ajelin mieluummin tuossa 130:llä koska siinä oli paremmat penkit ja parempi äänieristys (maastossa mukavampi eikä liikkuvuudessa siellä eroa vanhempaan). Myös ZF:än laatikon toiminta oli näissä mielestäni enemmän rääkättyjä 150/151:siä joustavampaa. Tuo 132 kW taisi olla tehokkain versio, mitä tuosta 620DS:stä oli aikoinaan saatavilla. 611:sta valmistus taisi konetta 130:seen valittaessa olla loppusuoralla ja 612 olisi ollut 175-180 kW:na perusversiona ehkä hieman liian räväkkä kone Masiin. Oman kokemukseni perusteella 611 on Masissa huomattavasti kestävämpi mylly tuohon 620:iin verrattuna. Nytkin juuri pariin peruskorjauksessa olevaan ollaan vaihdettu uusi 620 vanhan tilalle kun vanhojen koneiden ohivuodot ovat hylkyrajoilla.
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Tuo 132 kW taisi olla tehokkain versio, mitä tuosta 620DS:stä oli aikoinaan saatavilla. 611:sta valmistus taisi konetta 130:seen valittaessa olla loppusuoralla ja 612 olisi ollut 175-180 kW:na perusversiona ehkä hieman liian räväkkä kone Masiin.
Näin oli, 611 valmistus lopetettiin, ja 620 koneista ei oltu vielä saatu voimaa esille. Myöhemmin 620 DSBIE tuotti vääntöä reilusti enemmän, isolla pumpulla ja välkkärillä.

Oliko 620 koneita koskaan muissa Sisuissa, SK? Pitkäiskuinen versio 634 ei tainnut myöskään koskaan käydä kuorma-auton nokalla. Muistaakseni "isolohko" 645 piti mennä myös Sisun nokalle. Ei mennyt, kun Sisu keskittyi raskaanpiin malleihin.
Oman kokemukseni perusteella 611 on Masissa huomattavasti kestävämpi mylly tuohon 620:iin verrattuna.
620/634 koneissa on heikommat kannenpultit (M12) kuin 611/612 pannuissa (M14). Kansipahvit vuotavat helpommin. Nykyään peltiset kannentiivisteet, 12.9 pultit, ja vahvemmat kannenvalut estävät vuodot. 620/634 moottoreissa myös sylinteriputket painuvat lohkoon helpommin kuin vanhemmissa malleissa. :roll:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Defence
Viestit: 310
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Defence »

sisua45 kirjoitti:
Tuo 132 kW taisi olla tehokkain versio, mitä tuosta 620DS:stä oli aikoinaan saatavilla. 611:sta valmistus taisi konetta 130:seen valittaessa olla loppusuoralla ja 612 olisi ollut 175-180 kW:na perusversiona ehkä hieman liian räväkkä kone Masiin.
Näin oli, 611 valmistus lopetettiin, ja 620 koneista ei oltu vielä saatu voimaa esille. Myöhemmin 620 DSBIE tuotti vääntöä reilusti enemmän, isolla pumpulla ja välkkärillä.

Oliko 620 koneita koskaan muissa Sisuissa, SK? Pitkäiskuinen versio 634 ei tainnut myöskään koskaan käydä kuorma-auton nokalla. Muistaakseni "isolohko" 645 piti mennä myös Sisun nokalle. Ei mennyt, kun Sisu keskittyi raskaanpiin malleihin.
Oman kokemukseni perusteella 611 on Masissa huomattavasti kestävämpi mylly tuohon 620:iin verrattuna.
620/634 koneissa on heikommat kannenpultit (M12) kuin 611/612 pannuissa (M14). Kansipahvit vuotavat helpommin. Nykyään peltiset kannentiivisteet, 12.9 pultit, ja vahvemmat kannenvalut estävät vuodot. 620/634 moottoreissa myös sylinteriputket painuvat lohkoon helpommin kuin vanhemmissa malleissa. :roll:
Valmet 620:stä ei käytetty muissa malleissa, kuin tuossa SA-130:ssä. Viimeinen Valmetin moottoria käyttänyt kuorma-automalli oli SK192 jossa moottorina oli Euro I-versio Valmet 612-moottorista. 612-moottorin kuristettua versiota käytettiin myös vientimallissa SK140 (Näitä meni ainakin Afrikkaan) jossa oli tehoa mallimerkinnän mukaisesti 140 kW eli vähemmän kuin 611:sta varustetussa SK150-mallissa. Masin ensimmäisessä proto-versiossa oli tuon 611-moottorin 140 kW versio joten mallimerkintäkin oli SA-140. Tuotantoversioihin moottori muuttui 150 kW:seksi. Noita vanhempia Maseja tehtiin kaksi kappaletta 170 kW:sena pelastusauton alustoiksi (SA-170), joista koukkulavalaittein varustettu versio on Ruokolahdella ja kiinteällä kalustokorilla varustettu Kemiön Palolaitoksella. Tuo 170 kW moottorihan oli Valmet 611 välijäähdytettynä eli sama pata kuin esim. SK170:ssä.
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
torbebo

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja torbebo »

Mikä Valmet moottori on Sisussa SK 181 ? Entäs Sisu SK 202 onko Cummins?
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

SK181 on Valmet 612 DSBI.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Vastaa Viestiin