SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

SL, SK, SM, SN ja SR-sarjat

Valvoja: sisua

Wonderi
Viestit: 528
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Molemmilta puolilta ohjattavia on ainakin tehty lakaisuhommiin ja muihin kummallisiin. Ja voihan tuo olla vastaava viritys mitä itänaapurin ihmiset tekee japanista uitettuihin autoihin, eli hallintalaitteet pikavirityksellä toiselle puolelle.
Napapiiri
Viestit: 576
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Napapiiri »

Ööö, olikos ne Zambiamallit SL140:siä.. :roll: 190 heppasia.
Defence
Viestit: 310
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Defence »

Jep. Afrikkaan toimitetut SK:t ja SL:t olivat 190-heppaisella 612-moottorilla varustettuja eli SK/SL140:siä. Näiden lisäksi sinne toimitettiin yksi SA-150 Masikin. Afrikan pojat ajoivat sillä "parhaimmillaan" yli 20 tonnin kuormilla ja lavan tukipisteet vääntyivät heti alkukättelyssä. Ne käytiin vahvistehitsaamassa ja valistettiin tummaa miestä samalla siitä, että auton papereissa lukeva hyötykuorma on tässä tapauksessa lähellä totuutta, sitä ei pidä kolmin- tai nelinkertaistaa :lol: Luulenpa että ko. auto on saanut maistaa jo SL:n kohtaloa ja makoilee eläkettään jonkun seetrin alla 8)
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
Avatar
SisuSL170
Viestit: 144
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja SisuSL170 »

Perkeles. Ei oo tummat älynny hyvän päälle mitään, kun ovat Sisun tuohon kuntoon laskeneet...
Defence
Viestit: 310
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Defence »

Jasa kirjoitti:Itse asiassa taitaa olla niin että tuollaisessa SL 6x2 mallisessa on paremmat kantavuudet kuin vastaavassa SR mallissa edellyttäen että päälirakenteet ovat samanlaiset eli ei varsinaisesti ole sen kevyempään kuljetukseen tarkoitettu ja kun ajattelee esim polttoaine taloutta niin tuollaisella 14L moottorilla varustettu 6x2 mallinen auto siis (nuppi) on melkoisen epätaloudellinen sillä onhan kulutus/kautta moottorin painossa jo jotain eroa 10L moottoriin verrattuna.Muistaakseni 309 kw on tuo maaginen raja mikä täytyy olla ajoneuvon moottorissa jotta se voidaan hyväksyä 60000 kokonaispainolle joka Suomessa on suurin sallittu kokonaispaino ajoneuvoyhdistelmälle tänä päivänä ,sitä en tiedä mikä mahtoi kw raja olla noiden SR/SL Sisujen aikakautena mutta melkoisen pieni sen on täytynyt olla jotta SL mallinen Sisu olisi ollut järkevää/turvallista laittaa perävaunua vetämään.Eli SR ollut omiaan yhdistelmänä ja SL taas nuppiautona .
Parolassa oli eräällä jo edesmenneellä sora-autoilijalla allaan Sisu SR260 6x2 kun muut kylän herrat ajeli vielä SL/R-sarjan Sisuilla. Herra itse kehui että auto menee tarvittaessa todella pienellä aineella kun ajelee siististi. Yleensä se siististi ajelu unohtui kun oltiin ringissä ajamassa soraa ja tällöin putkesta tuli muutakin ulos kun kukkasia. 14-litrainen kulutti tuollaisella polkemisella melkoisesti "kymppiä" enemmän.
Kaveri on muuten ajanut tuolla Rasi-koneisella "SL240":llä (josta oli aiemmin vistiketjussa puhetta) jo yli puoli vuotta ilman suurempia ongelmia vaikka kone oli seissyt meidän hallissa 16 vuotta tyhjänpanttina, tosin hyvissä öljyissä. Auto on Tielaitoksen vanha ja sillä on ajettu vähän vajaa 900tkm. Sai kyseinen auto uuden moottorin myötä reilusti lisävuosia 8)
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja sisua »

Tuosta kulutuksesta viittaan MOT:in Sisua -juttuun, jossa uskollinen Sisu-tukkirahtari kehui Cumminsin konetta taloudelliseksi oiken ajettuna. Pitänee paikkansa - "pedal to metal" (petaalimet sekaisin = eri asia) menetelmällä dieseliä ruiskitaan palotilaan tuloksettoman paljon. Oikein ajettuna varsinkin raskaalla kalustolla päästäneen kohtuukulutuksiin.

t. Proto kaasu puolivälissä = kaasu pohjassa (lue ahtamaton Leyland)
Wonderi
Viestit: 528
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Ainakin 11-litrainen Cummins meni rekkaveturikäytössä varsin taloudellisesti. Onhan sillä koneella tasaisemmissa maakunnissa tukkikuormiakin ajettu, ainakin sen jälkeen kun sen tehot nousi yli tuon täyden kuorman mahdollistavan rajan.
Napapiiri
Viestit: 576
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Napapiiri »

Ei kellään löydy Sisuviesti 6/1983, jossa on esittelyssä SM AR313... :)
Defence
Viestit: 310
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Defence »

Napapiiri kirjoitti:Ei kellään löydy Sisuviesti 6/1983, jossa on esittelyssä SM AR313... :)
Itseltäni saattaisi ko. lehti löytyä jos viitsisi lähteä varastoon penkomaan. Mikä malli on kyseessä? Joku RR-moottorien joutsenlaulu? :lol:

Terv. Ville
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
c-290
Viestit: 407
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja c-290 »

Eikös tuollanen malli ole välitelillinen rekkaveturi.oliko peräti VTAn asentama väli akseli nuissa :?: Vai muistanko täysin väärin :?: :!:
Defence
Viestit: 310
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Defence »

AR313 tuossa mallimerkinnässä tarkoittaa SAF:n apuakselistoa joka on SM:n tapauksessa asennettu vetävän akselin eteen. SK150/170-malleihin oli samaa akselia saatavana vetävän akselin taakse. Teliakseli oli ilmajousitettu ja akselin asennus tapahtui Lohjan Rautarakenne Oy:ssä (LRR). Myös VTA on asentanut noita välitelejä SM-sarjan rekanvetureihin sekä myös muutamia jopa Pv:n käytössä olleisiin SK-mallisiin vaihtolava-autoihin. Yksi tälläinen oli myynnissä syksyn huutokaupassa Kalkussa.
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
tkunnas
Viestit: 2
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja tkunnas »

Päivää kaikille. Täytyy nyt aloittaa tälle foorumille kirjoittaminen heti kysymällä oheisen kuvan ohjaamosta - en ainakaan muista, että olisi ennen nähnyt tällaista korkeakattoista SM-Sisua. Kuvattu Oulussa 9.5.2011. Onkohan tämä joku omatekemä vai ihan tehdastekoinen?

Kuva
trucker
Viestit: 122
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja trucker »

kangasahon purkaamolla noita oli ainaki pari kipaletta, vähä sellai oudon näkönen "lisäke"
SM332 -95 8X4
EX:
SR280 -83 6X2
SL171 -86 6X2
Defence
Viestit: 310
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Defence »

Kyllä tuota katon korotuspalaa sai ihan tehtaalta sekä Future-sarjan mukana että myös normaaleihin SM- ja SK-malleihin. Korotuksen etupuolella vakiona pyöreät lisäpitkät.
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
c-290
Viestit: 407
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja c-290 »

Kyllähän noita ihan karjaalla tehtiin niinkuin em. siinä on korkeussuunnassa jonkin verran lisää tilaa ja ylhäällä takaseinässä kaapistot ym.ainakin itä liikenteessä noita oli joskus 15 vuotta sitten.
Vastaa Viestiin