Kaasuturbiini kuorma-autot
Valvoja: sisua
Re: Kaasuturbiini kuorma-autot
Kaasuturbiini Leukut tuntuvat olevan edelleen hengissä...
http://ccmv.fotopic.net/p66913347.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ccmv.fotopic.net/p48593355.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ccmv.fotopic.net/p45483378.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ccmv.fotopic.net/p66913347.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ccmv.fotopic.net/p48593355.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ccmv.fotopic.net/p45483378.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

-
- Viestit: 95
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Kaasuturbiini kuorma-autot
Futurosta ulkomailla: Kuulemma yksi ilmestyi viime syksynä Ruhr joen "rannalle" Ruhrin alueella Saksassa. Se on vaaleansininen ja siitä puuttuu alkuperäiset Loviisassa Sanka OY:n tekemät pulleat ikkunat. Kuljetuksen aikana (paikallislehti oli kulemma uutisoinut) jonkun vastaan tullen autoilijan ajaneen ojaan jäädessään tuijottamaan UFO:a
Re: Kaasuturbiini kuorma-autot
Löysin turbiini-leukun esitteitä, mielenkiintoista luettavaa: http://ccmb.fotopic.net/c1872717.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Re: Kaasuturbiini kuorma-autot
Mä haluan tuon tekniikan protoon!
Mutta jos joku löytää edes youtube-maistiaiset tuon vehkeen äänistä niin sekin olis kiva...
Edit: Ja sehän löytyi kun vähän KVG. http://www.roadtransport.com/blogs/big- ... -at-t.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mutta jos joku löytää edes youtube-maistiaiset tuon vehkeen äänistä niin sekin olis kiva...
Edit: Ja sehän löytyi kun vähän KVG. http://www.roadtransport.com/blogs/big- ... -at-t.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kaasuturbiini kuorma-autot
Toimiko tuon linkin videot vielä sinun katselussa?Wonderi kirjoitti:Mä haluan tuon tekniikan protoon!
Mutta jos joku löytää edes youtube-maistiaiset tuon vehkeen äänistä niin sekin olis kiva...
Edit: Ja sehän löytyi kun vähän KVG. http://www.roadtransport.com/blogs/big- ... -at-t.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Minulla luki vain, että lataaja on sulkenut youtube tilinsä ja ei voi enään katsella tjsp. prkle!
Re: Kaasuturbiini kuorma-autot
Kappas. Iltapäivällä vielä toimi, ei enää.
Ääni oli hyvin pitkälle sellainen mitä kuvittelinkin kun kyseessä on kaasuturbiini automaattivaihteiston kanssa.
Ääni oli hyvin pitkälle sellainen mitä kuvittelinkin kun kyseessä on kaasuturbiini automaattivaihteiston kanssa.
Re: Kaasuturbiini kuorma-autot
http://www.google.com/search?q=leyland+ ... d=0CGUQqwQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kaasuturbiini kuorma-autot
Tuolta voipi ostaa oman kaasu turbiini tankin, T-80 --> http://www.russianmilitary.co.uk/detail ... KED&id=212" onclick="window.open(this.href);return false;
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Re: Kaasuturbiini kuorma-autot
Sattumalta tuli netissä vastaan lisää tietoa General Motorsin 60-luvun kaasuturbiini kuorma-auto seikkailuista...

1964 GM/Chevrolet Bison
http://www.trucksplanet.com/catalog/model.php?id=1319
http://blog.hemmings.com/index.php/2011 ... gms-bison/

1966 GM/Chevrolet Turbo Titan III
http://www.trucksplanet.com/catalog/model.php?id=1278
http://www.carstyling.ru/en/car/1965_ch ... ges/25920/
http://blog.neotrucks.com/chevrolet-turbo-titan-iii/


1964 GM/Chevrolet Bison
http://www.trucksplanet.com/catalog/model.php?id=1319
http://blog.hemmings.com/index.php/2011 ... gms-bison/

1966 GM/Chevrolet Turbo Titan III
http://www.trucksplanet.com/catalog/model.php?id=1278
http://www.carstyling.ru/en/car/1965_ch ... ges/25920/
http://blog.neotrucks.com/chevrolet-turbo-titan-iii/
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Re: Kaasuturbiini kuorma-autot
Tämä ei ihan kaasuturbiini kuorma-autoihin liity, mutta mitenkä yleisiä lie nämä Rover kaasuturbiinimoottorit olleet, joita nestomoottori osasto on kaupitellut vene, aggrekaatti yms käyttöön 1967?


Re: Kaasuturbiini kuorma-autot
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Re: Kaasuturbiini kuorma-autot
Kaasuturbiinihankkeet maksoivat asiaan erehtyneille autovalmistajille valtavia rahamääriä ja johtivat näiden tuotekehitystä vakavasti harhateille. Laivapuolella saimme sentään ylpeydeksemme Finnjetin, joka seilaili joitakin vuosia 29 solmun nopeudella ennen kuin öljykriisi pakotti asentamaan dieselmoottorit.
Tällä hetkellä on vastaava tilanne henkilöautovalmistajilla polttokennojen suhteen. Jos ne muuttuisivat ongelmattomiksi ja taloudellisesti järjellisiksi, olisi tie sähköhenkilöautoon avoin. Useimmat henkilöautojen valmistajat ovat kipanneet kuorma-autolasteittain rahaa polttokennojen kehittämiseen ainakin 30-vuotta.
Toivottu tulos saadaan a/ viiden, b/ 25 vuoden, c/ 50 vuoden tai d/ 100 vuoden päästä (tällöin asia lienee jo hoidettu ilman kennoja).
Alustavasta autovalmistajien järkiintymisestä kertoo allianssin syntyminen (oliko se Volvo ja MB) polttokennojen kehittelyssä.
Kuorma-autopuolella jenkkien Nicola edustaa positiivisuutta, mutta vaikea on olettaa sen onnistuvan kivuitta vielä vaativammasta kohteesta polttokennolle, kuin mitä henkilöauto on. Ivecon (CNH Industrial) hankkima nurkka Nicolasta on sensijaan ymmärrettävä ja kurkistusluukkuna järkeväkin.
Sähköautoissa on siis oltava 1/polttokennoja+akkuja/kondensaattoreita, 2/ tehoelektroniikkaa ja 3/sähkömoottoreita.
Tehoelektroniikka on kehittynyt valtavin panoksin ja tuotantomäärin. Helposti ehkä aliarvioidaan, että tehoelektroniikka on kytkin ja vaihteisto, jota sähkömoottorissa itsessään ei ole.
Vaihteistona sen avulla pitäisi pystyä muuttamaan vääntömomentteja yhtä laajasti kuin perinteinen Fuller (i = 18....1).
Sähkömoottorit ovat kehittyneet paljon (kuten aksiaalivuo-epätahtikone, jossa kestomagneettiroottori, AFM, esimerkiksi YASA 750R).
Silti jo moottorin tehopainolla yli 5 kW/kg , on mm. järjestettävä moottorin sisälle tehokas nestejäähdytys. Sen riittämätön teho tai pettäminen johtaa kestomagneettien demagnetoitumiseen ja käämien tuhoutumiseen mm. eristysten pettämisen vuoksi.
Tie sähköautoon ei ole kovin helppo.
Pätevä ja koneihmiselle osin lähes ymmärrettävä väitöskirja ajoneuvokäyttöön ajateltavista sähkömoottoreista on Mickael Kremer Electromagnetic design of a disc rotor electric machine as integrated motor-generator for hybrid vehicles (Université de Haute-Alsace, 2006).
Google löytää.
Kuten tiedämme, LTKK on eturivin tutkija tällä alueella ja Visedo Oy:n kehittämä hybridiratkaisu, jonka kuorma-autoon soveltaminen tapahtui SISUn ja SISU Polar hybridin puitteissa, kehittyy nyt tehostetusti edelleen hybridikomponenteiltaan Danfossin puitteissa:
https://www.danfoss.com/en/about-danfos ... s-editron/
Tällä hetkellä on vastaava tilanne henkilöautovalmistajilla polttokennojen suhteen. Jos ne muuttuisivat ongelmattomiksi ja taloudellisesti järjellisiksi, olisi tie sähköhenkilöautoon avoin. Useimmat henkilöautojen valmistajat ovat kipanneet kuorma-autolasteittain rahaa polttokennojen kehittämiseen ainakin 30-vuotta.
Toivottu tulos saadaan a/ viiden, b/ 25 vuoden, c/ 50 vuoden tai d/ 100 vuoden päästä (tällöin asia lienee jo hoidettu ilman kennoja).
Alustavasta autovalmistajien järkiintymisestä kertoo allianssin syntyminen (oliko se Volvo ja MB) polttokennojen kehittelyssä.
Kuorma-autopuolella jenkkien Nicola edustaa positiivisuutta, mutta vaikea on olettaa sen onnistuvan kivuitta vielä vaativammasta kohteesta polttokennolle, kuin mitä henkilöauto on. Ivecon (CNH Industrial) hankkima nurkka Nicolasta on sensijaan ymmärrettävä ja kurkistusluukkuna järkeväkin.
Sähköautoissa on siis oltava 1/polttokennoja+akkuja/kondensaattoreita, 2/ tehoelektroniikkaa ja 3/sähkömoottoreita.
Tehoelektroniikka on kehittynyt valtavin panoksin ja tuotantomäärin. Helposti ehkä aliarvioidaan, että tehoelektroniikka on kytkin ja vaihteisto, jota sähkömoottorissa itsessään ei ole.
Vaihteistona sen avulla pitäisi pystyä muuttamaan vääntömomentteja yhtä laajasti kuin perinteinen Fuller (i = 18....1).
Sähkömoottorit ovat kehittyneet paljon (kuten aksiaalivuo-epätahtikone, jossa kestomagneettiroottori, AFM, esimerkiksi YASA 750R).
Silti jo moottorin tehopainolla yli 5 kW/kg , on mm. järjestettävä moottorin sisälle tehokas nestejäähdytys. Sen riittämätön teho tai pettäminen johtaa kestomagneettien demagnetoitumiseen ja käämien tuhoutumiseen mm. eristysten pettämisen vuoksi.
Tie sähköautoon ei ole kovin helppo.
Pätevä ja koneihmiselle osin lähes ymmärrettävä väitöskirja ajoneuvokäyttöön ajateltavista sähkömoottoreista on Mickael Kremer Electromagnetic design of a disc rotor electric machine as integrated motor-generator for hybrid vehicles (Université de Haute-Alsace, 2006).
Google löytää.
Kuten tiedämme, LTKK on eturivin tutkija tällä alueella ja Visedo Oy:n kehittämä hybridiratkaisu, jonka kuorma-autoon soveltaminen tapahtui SISUn ja SISU Polar hybridin puitteissa, kehittyy nyt tehostetusti edelleen hybridikomponenteiltaan Danfossin puitteissa:
https://www.danfoss.com/en/about-danfos ... s-editron/