Elikkäs, kyseessä A-45 (entinen AH) ja turbo-leukku. Tasakaasulla ajaessa, varsinkin taajamanopeuksissa kone alkaa ikäänkuin pumppaamaan kaasua edestakaisin. Sellainen proot-proot-proot. Loppuu heti kun kiihdyttää tai nostaa kaasua moottorijarrutukselle. Sama esiintyy usein liikkeellelähdöissä, kun lähtee varovasti jostain ahtaammasta paikasta tms.
Mikähän moisen voisi aiheuttaa? Ruiskupumppu on Cav Minimec, siis mekaanisella säätimellä. Jumittaisiko säätimessä joku? Miten tuon ruiskupumpun voitelu on muuten oikeastaan järjestetty? Pumpun takapäästä lähtee putki lohkon alareunaan, öljypohjan viereen. Ohjekirjasta sai sen kuvan, että pumpun voitelu tapahtuu moottorin öljykierrolla. Mitään öljyn tuloputken näköistä en kuitenkaan ainakaan äsken löytänyt, tosin kurkistelinkin pää kenossa ahtaaseen rakoon ja huonossa valossa.
- Mise
Leylandin kaasu "pumppaa"
Valvoja: sisua
Re: Leylandin kaasu "pumppaa"
Minimecissä on oma öljynsä, se täytyy muistaa vaihtaa. Mulla leyland "röhnöttää" tyhjäkäynnillä lämpimänä. Tarttis viedä pumppu laitettavaksi...
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Re: Leylandin kaasu "pumppaa"
Hmmm, Sisun CV ja CVT moottoreiden korjaamo-ohjekirjassa sanotaan näin:
"Kun asennat pumppua, täytä pumpun kampikammio moottoriöljyllä n. 0,5 litraa ja varmista, että paineöljyvirtaus tulee pumpulle."
Mistäköhän sinne pitäisi joku öljyvirtaus tulla? Vai onko siinä kuitenkin omat öljynsä kuten edellä kerrottiin? Onko pumpun takapäästä öljypohjaan menevä putki pelkkä ylivuotoputki? Valmet-koneen pumpusta näytetään ko. kirjassa öljyn täyttö- ja pinnakorkeusproput, mutta tästä leukun pumpusta ei.
- Mise
"Kun asennat pumppua, täytä pumpun kampikammio moottoriöljyllä n. 0,5 litraa ja varmista, että paineöljyvirtaus tulee pumpulle."
Mistäköhän sinne pitäisi joku öljyvirtaus tulla? Vai onko siinä kuitenkin omat öljynsä kuten edellä kerrottiin? Onko pumpun takapäästä öljypohjaan menevä putki pelkkä ylivuotoputki? Valmet-koneen pumpusta näytetään ko. kirjassa öljyn täyttö- ja pinnakorkeusproput, mutta tästä leukun pumpusta ei.
- Mise
Re: Leylandin kaasu "pumppaa"
Mulla on Valmeti 611 koneinen ja minimeg cav pumpulla tähän pumppuun tulee paineputki lohkosta ja toinen alemmas,eli on paluuputki ja pidä itse itsestäänselvänä että on painevoireltu syöttöpumppu!
Re: Leylandin kaasu "pumppaa"
No niin, voitelukysymykseen itse itselleni vastaten: pumpun ja lohkon välissä tulee pumpulle öljynsyöttö. Samasta lähdöstä menee toinen haara kompuralle. Tyrvään kanssa samaa mieltä siitä ilman muuta pumpun pitäisi olla moottorin öljykierrossa, ettei tarvitse erikseen huolehtia jostain kahvikupillisesta öljyä.
Hörkötykseen otetaan edelleen vinkkejä vastaan.
Hörkötykseen otetaan edelleen vinkkejä vastaan.
-
- Viestit: 162
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Leylandin kaasu "pumppaa"
Hyvät herrat, jos on säätimessä kumikalvo (siis pumpuissa yleensä), ei tätä voida painevoitelulla, kuten ei säädintä muutenkaan oikein pysty rivipumpussa paineella voitelemaan, voitelupainehan sekoittaisi säätimen...
Joten jotkut säädinosiot vaativat siis sen oman öljynsä ja on pa monessa siansaparo, josta tip-tip-tipppuu öljyä kun määrä on sopiva.
Öljyn on tarkoitus pitää säätäjän kalvo elastisena!!
Joten jotkut säädinosiot vaativat siis sen oman öljynsä ja on pa monessa siansaparo, josta tip-tip-tipppuu öljyä kun määrä on sopiva.
Öljyn on tarkoitus pitää säätäjän kalvo elastisena!!
Re: Leylandin kaasu "pumppaa"
Sanoin tuossa ylempänä, että minimecissä on oma öljy. No, joissain on, joissain ei.
Esim Valmet 411 BS:n pumppu ei ole paineöljyvoideltu, tuota vaan ajattelin. Sitten taas Leyland O.401 pumpulle menee paine- ja paluu öljyputket. 611 valmettia taitaa olla molempia.

Esim Valmet 411 BS:n pumppu ei ole paineöljyvoideltu, tuota vaan ajattelin. Sitten taas Leyland O.401 pumpulle menee paine- ja paluu öljyputket. 611 valmettia taitaa olla molempia.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
