Valmet 411 projektiin

Leyland, Valmet, Rolls-Royce, Cummins, Mercedes-Benz, Volvo, Scania, Caterpillar ja muut viritykset

Valvoja: sisua

blenheim
Viestit: 16
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Valmet 411 projektiin

Viesti Kirjoittaja blenheim »

Niin, elikkäs tuli tuossa ostiskeltua konevikainen Range Rover Vogue seitsemänkymmentäluvulta, ja nyt olisi tarpeen saada vaihdettua moottori sekä vaihteisto diiseliin. V8 bensakoneella ei hirveästi tee mieli ajella...

Ajattelin tähän projektiin jostain mahdollisesti hommailla Valmetin 411 moottorin ja sopivan vaihteiston. Nyt tarttis sitten tietää, että mitähän mahtaisi olla tietämistä ennen ostoa ja minkälainen vaihteisto siihen sopii kiinni. Jeep Wagoneereissa on käytetty AMC:n omaa vaihteistoa Valmetin moottorin perässä ymmärtääkseni.

Siksi tänne kun kerran Sisuissakin on tätä konetta ollut liikkeellä. Jos joku sattuu tietämään asiasta enemmän otetaan tietoja vastaan. Saa myös ensi kesäksi tarjota koneita.

t. Jani
Avatar
at7
Viestit: 569
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja at7 »

411 konetta ei ole käytetty sisussa (tietääkseni).

sisuissa olevat valmetin koneet ovat tyyppiä 611.
valmetin koneen tyyppinumeron alku kertoo sylinterimäärän. 3, 4 tai 6. loput kaksi yhden sylinterin tilavuuden eli 1,1 litraa.

611 on siis 6 cyl 6,6 litran kone
411 4cyl 4,4 litraa ja 311 3cyl 3,3 litraa. 411sta ja 311:sta on käytetty ainakin valmet traktoreissa.

sitten näistä löytyy ahdetut ja välijäähdytetyt versio, jotka ilmaistaa kirjaimilla tyyppinumeron perässä.

6,6 litran ahtamaton (hiton painava) kuorma-auton kone voi olla mielenkiintoinen ajettava rangen keulalla. vääntöä ainakin riittää... :D
Kerrohan miten projekti etenee..
blenheim
Viestit: 16
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja blenheim »

Muistelin vain lukeneeni tuota 411:stä ainakin jonkun Sisu a-45:n voimanlähteenä kokeillun, eli 411:stä tässä ollaan loppujen lopuksi laittamassa. 611 on liian pitkä, koria ja runkoa joutuisi pidentämään, että mahtuisi. 411 t18 vaihteistolla ja dana 20 jakolaatikolla pitäisi näillä näkymin mahtua ilman sen kummempia muutoksia runkoon.

Tämä on ensi kesän projekteja, nyt kartoitellaan tekniikan saatavuutta ja sopivuutta autoon. Rahapussi määrää hyvinkin pitkälti projektiaikataulun :).
Avatar
sisua45
Viestit: 3117
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

411 konetta ei ole käytetty sisussa (tietääkseni).
On käytetty, ainakin kolmessa mallissa. :wink: Esim Sisu SA-110, siinä oli 411DSJ. 150hv ja 500Nm.
valmetin koneen tyyppinumeron alku kertoo sylinterimäärän. 3, 4 tai 6. loput kaksi yhden sylinterin tilavuuden eli 1,1 litraa.
Tuo pätee koneisiin 309, 311, 411, 611 ja 815. Kaikissa muissa logiikka heittää. :lol:

411 jeepeissä oli linnavuoressa kehitetty alumiininen välikappale valmetin vauhtipyöräkotelon ja jeepin laatikon välissä.

611 moottoria ei voi missään tapauksessa ajatella, se on aivan liian painava. 411 painaa saman verran kuin ameriikan isolohko veekasi valurauta kansilla, eli sekin on raskas keulalla. Karkeasti puolet enemmän kuin roverin alumiini kasi.:roll:

Itse en laittaisi suomalaista valurautamöykkyä brittien hienostuneeseen herrasmies maasturiin. Joudut laittamaan huomattavasti jäykemmät jouset eteen, siinä tavallaan vesittyy koko kierrejousituksen idea. Iso "jeepin rohjo" lehtijousilla ei niin painoa säiky, vaikka kyllä nekin syövät eturengasta aika lailla...

Mersun 300D, ahtimella tai ilman, olisi paljon sivistyneempi vaihtoehto. Sellaisia muutoksia on paljon tehtykin, ja silloin tällöin myynnissä. Paras vaihtoehto olisi joku pakettiauton/maasturin 2,5-3,0 suoraruisku turbodiesel. Ne ovat kevyitä ja tehokkaita, mutta suhteellisen uusina maksavat vielä jotain.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Äänet kans tuolle mersun koneelle, niitä saat useampia yhden Valmetin motin hinnalla. Tahtovat olla arvometallia nykyään.

Itseasiassa meillä on ollut range mersun koneella. En muista kyllä mikä motti oli kyseessä 2,4 tai 3 litranen vanhempi kuitenkin.
blenheim
Viestit: 16
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja blenheim »

Juujuu, no suomessa nyt on turha unelmoidakaan nestekaasutoimisesta autosta ja halvoista ajokilometreistä :). Suomessa hinta kaksinkertaistuisi epäilemättä, järjettömän käyttövoimaryöstön takia! Diesel siksi, että saa paremman vääntömomentin ja kauniimmat äänet kuin korkealta kiljuva bensakiulu.

Näin vähän pelkäsinkin, että Valumötin moottori tulee kustantamaan reippaamman puoleisesti. Mersun moottoria olen myös pohtinut tuohon, sillä eräs kaveri heitti automaattisesti ilmaan mersun kun tuli puhetta tuosta ostosta :).
411:nen painaa melko reilusti, eikä välttämättä vaihdelaatikko/jakolaatikkokaan mikään kevyin mahdollinen ole. Pitänee vielä miettiä rojektia. Kaverin kautta saanen hommailtua noita mersun moottoreita suhteellisen edukkaasti. Näitä on tosiaan joskus silloin tällöin liikuskellut eri forumeilla.
Avatar
at7
Viestit: 569
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja at7 »

Tuo pätee koneisiin 309, 311, 411, 611 ja 815. Kaikissa muissa logiikka heittää.
jaa,
entä 612?
eikös se ole 1,2*6 = 7,2 litraa?

:?

...kysytään googlelta. 612 näyttää olevan 7,4 l, eli tulipa puhuttua pötyä. :roll:
blenheim
Viestit: 16
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja blenheim »

Juu, itselläni on tuo kaksiovinen malli, johon saa takapäätä leikeltyä enemmänkin. Mitenkäs nuo akselit? Ajattelin tosiaan maltilliset 33" renkaat lyödä alle, lukon kanssa. Taitaapi joutua vaihtelemaan noita akseleitä, että saa luotettavan yhdistelmän?

Sopivaa palalukkoa tai paineilmalukkoa en ainakaan pikaisella vilkaisulla löytänyt. Onko Lefalla parempaa tietoa tästä? Menee vähän foorumin aiheen vieritse nyt sitten...
blenheim
Viestit: 16
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja blenheim »

Vähän sekä että, pitäisi metsässäkin päästä, mutta myös mukavana pitää maantieajossa. Ei nyt mitään hirveän overkill maastovehjasta jolla mennään vaikka kuuhun ja siperiaan. Perusmaastopeli, vinssiä, 33" rengasta, lukkoa sitten joskus kun on rahaa (:)), korotusta jne. Ei nyt mitään sen kummempia modifiointeja ainakaan ensi kesänä. Hyvä jos liikenteeseen saa ja leimalle.
Tyrvää
Viestit: 340
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Range

Viesti Kirjoittaja Tyrvää »

Lueppa vähän SLCK vastaavaa palstaa ja ymmärrät että sun on viisainta myyrä rankes vaikka varaosiks ja osta kunnon maasturin .On kaksi hyvää maasturia uusi ja vanha Land Gruiseri eikä tartte suunnitella valmetin konetta maasturiin A 45 se on hyvä vaihtoehto ei maasturiin kysy vaikka vagoneerimieheltä jolla semmonen on , nekin haaveilee Tojon H 12 koneesta!!!!!!
Avatar
sisua45
Viestit: 3117
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

noita 411-koneisia oli ainakin VR:n Wagoneereissa ja aika nuhainen laite oli.
Noin 80hv ja 280Nm eivät paljoa häikäise. Ahdin peliin, niin kummatkin numerot tuplaantuvat. 8)
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Tyrvää
Viestit: 340
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja Tyrvää »

sisua45 kirjoitti:
noita 411-koneisia oli ainakin VR:n Wagoneereissa ja aika nuhainen laite oli.
Noin 80hv ja 280Nm eivät paljoa häikäise. Ahdin peliin, niin kummatkin numerot tuplaantuvat. 8)
Joo en kirjottanu Valmetin koneen yhteyresä koneen tyyppinumerosta ,eli A45:n kuuluu luonnostaan 611 ja 411...johonkin muuhun eli raktoriin.Saatto olla jonkun mielestä hyökkäys,oli vaan toteamus lue sinäkin slck:n voorumia nin näet ei ollu mun mielipire eli ,kun laittaa rankeen Turpotetun ja isommat pyörät nin rupee vetoakselit paukkuun eiäkä ne harmit taira siihen loppua?
blenheim
Viestit: 16
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja blenheim »

Joo, nyt on valikoitunu rangeen marsun om 617 kone ahtimella ja käsivemputinvaihteistolla. Saas nähä miten rupee toimii ja kestää. Voi olla, että vetoakselisysteemit voi joutua vaihtelemaan parempiin. Ans kattoo miten homma toimii. Ja tosiaan, tarkotus olis tolla päästä pienemmällä kulutuksella kokeilee vähä maasto-ominaisuuksia, sitte ku ominaisuudet loppuu mennäänki vinssillä :).
blenheim
Viestit: 16
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja blenheim »

Ei ole vielä laittaa kuvaa kun ei ole autokaan edes omalla tallilla, tällä hetkellä seisoo kaverin pihalla. Pitäis jaksaa jostain autotraileri sohlata itelle niin sais hiacella nykiä kotipihaan kyseisen auton. Projekti on vasta ens kesän heiniä :). Täytyy pistää kuvaa heti kun vain saan napattua.
http://irc-galleria.net/view.php?nick=C ... d=64865868 Tuossa löyty kuva kaverin irc galleria arkistosta :). Tuo valkonen rooveri tuossa.
blenheim
Viestit: 16
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja blenheim »

Juu, tuokin on hyvässä kunnossa, takaikkunan ympärillä on pikkuisen jotain ruosteentapaista ja joku helevatan keskenkasvunen selkäsaunaa kaipaava pojankoltiainen oli menny nakkaamaan siitä kivellä takaikkunan sisään... Nyt on muovipeite säänsuojana siinä. Ja kaikkein parasta tuossa on että sallittujen lisäpitkien määrä on 100 referenssiluvun mukaan. Mitenkä noita lisäpitkiä saa laittaa nokalle siellä keski-euroopassa? Täällä pohjolassa tuntuu naurettavalta tuo ref75 rajoitus... Valolainsäädäntö keskiaikaa... Xenonit lisäpitkiksi ja olisi nautinto ajella. Tuntuu etteivät rekkakuskit pahemmin edes välitä noista hommista.
Vastaa Viestiin