Valmet 411 projektiin
Valvoja: sisua
Valmet 411 projektiin
Niin, elikkäs tuli tuossa ostiskeltua konevikainen Range Rover Vogue seitsemänkymmentäluvulta, ja nyt olisi tarpeen saada vaihdettua moottori sekä vaihteisto diiseliin. V8 bensakoneella ei hirveästi tee mieli ajella...
Ajattelin tähän projektiin jostain mahdollisesti hommailla Valmetin 411 moottorin ja sopivan vaihteiston. Nyt tarttis sitten tietää, että mitähän mahtaisi olla tietämistä ennen ostoa ja minkälainen vaihteisto siihen sopii kiinni. Jeep Wagoneereissa on käytetty AMC:n omaa vaihteistoa Valmetin moottorin perässä ymmärtääkseni.
Siksi tänne kun kerran Sisuissakin on tätä konetta ollut liikkeellä. Jos joku sattuu tietämään asiasta enemmän otetaan tietoja vastaan. Saa myös ensi kesäksi tarjota koneita.
t. Jani
Ajattelin tähän projektiin jostain mahdollisesti hommailla Valmetin 411 moottorin ja sopivan vaihteiston. Nyt tarttis sitten tietää, että mitähän mahtaisi olla tietämistä ennen ostoa ja minkälainen vaihteisto siihen sopii kiinni. Jeep Wagoneereissa on käytetty AMC:n omaa vaihteistoa Valmetin moottorin perässä ymmärtääkseni.
Siksi tänne kun kerran Sisuissakin on tätä konetta ollut liikkeellä. Jos joku sattuu tietämään asiasta enemmän otetaan tietoja vastaan. Saa myös ensi kesäksi tarjota koneita.
t. Jani
411 konetta ei ole käytetty sisussa (tietääkseni).
sisuissa olevat valmetin koneet ovat tyyppiä 611.
valmetin koneen tyyppinumeron alku kertoo sylinterimäärän. 3, 4 tai 6. loput kaksi yhden sylinterin tilavuuden eli 1,1 litraa.
611 on siis 6 cyl 6,6 litran kone
411 4cyl 4,4 litraa ja 311 3cyl 3,3 litraa. 411sta ja 311:sta on käytetty ainakin valmet traktoreissa.
sitten näistä löytyy ahdetut ja välijäähdytetyt versio, jotka ilmaistaa kirjaimilla tyyppinumeron perässä.
6,6 litran ahtamaton (hiton painava) kuorma-auton kone voi olla mielenkiintoinen ajettava rangen keulalla. vääntöä ainakin riittää...
Kerrohan miten projekti etenee..
sisuissa olevat valmetin koneet ovat tyyppiä 611.
valmetin koneen tyyppinumeron alku kertoo sylinterimäärän. 3, 4 tai 6. loput kaksi yhden sylinterin tilavuuden eli 1,1 litraa.
611 on siis 6 cyl 6,6 litran kone
411 4cyl 4,4 litraa ja 311 3cyl 3,3 litraa. 411sta ja 311:sta on käytetty ainakin valmet traktoreissa.
sitten näistä löytyy ahdetut ja välijäähdytetyt versio, jotka ilmaistaa kirjaimilla tyyppinumeron perässä.
6,6 litran ahtamaton (hiton painava) kuorma-auton kone voi olla mielenkiintoinen ajettava rangen keulalla. vääntöä ainakin riittää...

Kerrohan miten projekti etenee..
Muistelin vain lukeneeni tuota 411:stä ainakin jonkun Sisu a-45:n voimanlähteenä kokeillun, eli 411:stä tässä ollaan loppujen lopuksi laittamassa. 611 on liian pitkä, koria ja runkoa joutuisi pidentämään, että mahtuisi. 411 t18 vaihteistolla ja dana 20 jakolaatikolla pitäisi näillä näkymin mahtua ilman sen kummempia muutoksia runkoon.
Tämä on ensi kesän projekteja, nyt kartoitellaan tekniikan saatavuutta ja sopivuutta autoon. Rahapussi määrää hyvinkin pitkälti projektiaikataulun
.
Tämä on ensi kesän projekteja, nyt kartoitellaan tekniikan saatavuutta ja sopivuutta autoon. Rahapussi määrää hyvinkin pitkälti projektiaikataulun

On käytetty, ainakin kolmessa mallissa.411 konetta ei ole käytetty sisussa (tietääkseni).

Tuo pätee koneisiin 309, 311, 411, 611 ja 815. Kaikissa muissa logiikka heittää.valmetin koneen tyyppinumeron alku kertoo sylinterimäärän. 3, 4 tai 6. loput kaksi yhden sylinterin tilavuuden eli 1,1 litraa.

411 jeepeissä oli linnavuoressa kehitetty alumiininen välikappale valmetin vauhtipyöräkotelon ja jeepin laatikon välissä.
611 moottoria ei voi missään tapauksessa ajatella, se on aivan liian painava. 411 painaa saman verran kuin ameriikan isolohko veekasi valurauta kansilla, eli sekin on raskas keulalla. Karkeasti puolet enemmän kuin roverin alumiini kasi.

Itse en laittaisi suomalaista valurautamöykkyä brittien hienostuneeseen herrasmies maasturiin. Joudut laittamaan huomattavasti jäykemmät jouset eteen, siinä tavallaan vesittyy koko kierrejousituksen idea. Iso "jeepin rohjo" lehtijousilla ei niin painoa säiky, vaikka kyllä nekin syövät eturengasta aika lailla...
Mersun 300D, ahtimella tai ilman, olisi paljon sivistyneempi vaihtoehto. Sellaisia muutoksia on paljon tehtykin, ja silloin tällöin myynnissä. Paras vaihtoehto olisi joku pakettiauton/maasturin 2,5-3,0 suoraruisku turbodiesel. Ne ovat kevyitä ja tehokkaita, mutta suhteellisen uusina maksavat vielä jotain.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Juujuu, no suomessa nyt on turha unelmoidakaan nestekaasutoimisesta autosta ja halvoista ajokilometreistä
. Suomessa hinta kaksinkertaistuisi epäilemättä, järjettömän käyttövoimaryöstön takia! Diesel siksi, että saa paremman vääntömomentin ja kauniimmat äänet kuin korkealta kiljuva bensakiulu.
Näin vähän pelkäsinkin, että Valumötin moottori tulee kustantamaan reippaamman puoleisesti. Mersun moottoria olen myös pohtinut tuohon, sillä eräs kaveri heitti automaattisesti ilmaan mersun kun tuli puhetta tuosta ostosta
.
411:nen painaa melko reilusti, eikä välttämättä vaihdelaatikko/jakolaatikkokaan mikään kevyin mahdollinen ole. Pitänee vielä miettiä rojektia. Kaverin kautta saanen hommailtua noita mersun moottoreita suhteellisen edukkaasti. Näitä on tosiaan joskus silloin tällöin liikuskellut eri forumeilla.

Näin vähän pelkäsinkin, että Valumötin moottori tulee kustantamaan reippaamman puoleisesti. Mersun moottoria olen myös pohtinut tuohon, sillä eräs kaveri heitti automaattisesti ilmaan mersun kun tuli puhetta tuosta ostosta

411:nen painaa melko reilusti, eikä välttämättä vaihdelaatikko/jakolaatikkokaan mikään kevyin mahdollinen ole. Pitänee vielä miettiä rojektia. Kaverin kautta saanen hommailtua noita mersun moottoreita suhteellisen edukkaasti. Näitä on tosiaan joskus silloin tällöin liikuskellut eri forumeilla.
Juu, itselläni on tuo kaksiovinen malli, johon saa takapäätä leikeltyä enemmänkin. Mitenkäs nuo akselit? Ajattelin tosiaan maltilliset 33" renkaat lyödä alle, lukon kanssa. Taitaapi joutua vaihtelemaan noita akseleitä, että saa luotettavan yhdistelmän?
Sopivaa palalukkoa tai paineilmalukkoa en ainakaan pikaisella vilkaisulla löytänyt. Onko Lefalla parempaa tietoa tästä? Menee vähän foorumin aiheen vieritse nyt sitten...
Sopivaa palalukkoa tai paineilmalukkoa en ainakaan pikaisella vilkaisulla löytänyt. Onko Lefalla parempaa tietoa tästä? Menee vähän foorumin aiheen vieritse nyt sitten...
Vähän sekä että, pitäisi metsässäkin päästä, mutta myös mukavana pitää maantieajossa. Ei nyt mitään hirveän overkill maastovehjasta jolla mennään vaikka kuuhun ja siperiaan. Perusmaastopeli, vinssiä, 33" rengasta, lukkoa sitten joskus kun on rahaa (:)), korotusta jne. Ei nyt mitään sen kummempia modifiointeja ainakaan ensi kesänä. Hyvä jos liikenteeseen saa ja leimalle.
Range
Lueppa vähän SLCK vastaavaa palstaa ja ymmärrät että sun on viisainta myyrä rankes vaikka varaosiks ja osta kunnon maasturin .On kaksi hyvää maasturia uusi ja vanha Land Gruiseri eikä tartte suunnitella valmetin konetta maasturiin A 45 se on hyvä vaihtoehto ei maasturiin kysy vaikka vagoneerimieheltä jolla semmonen on , nekin haaveilee Tojon H 12 koneesta!!!!!!
Noin 80hv ja 280Nm eivät paljoa häikäise. Ahdin peliin, niin kummatkin numerot tuplaantuvat.noita 411-koneisia oli ainakin VR:n Wagoneereissa ja aika nuhainen laite oli.

"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Joo en kirjottanu Valmetin koneen yhteyresä koneen tyyppinumerosta ,eli A45:n kuuluu luonnostaan 611 ja 411...johonkin muuhun eli raktoriin.Saatto olla jonkun mielestä hyökkäys,oli vaan toteamus lue sinäkin slck:n voorumia nin näet ei ollu mun mielipire eli ,kun laittaa rankeen Turpotetun ja isommat pyörät nin rupee vetoakselit paukkuun eiäkä ne harmit taira siihen loppua?sisua45 kirjoitti:Noin 80hv ja 280Nm eivät paljoa häikäise. Ahdin peliin, niin kummatkin numerot tuplaantuvat.noita 411-koneisia oli ainakin VR:n Wagoneereissa ja aika nuhainen laite oli.
Joo, nyt on valikoitunu rangeen marsun om 617 kone ahtimella ja käsivemputinvaihteistolla. Saas nähä miten rupee toimii ja kestää. Voi olla, että vetoakselisysteemit voi joutua vaihtelemaan parempiin. Ans kattoo miten homma toimii. Ja tosiaan, tarkotus olis tolla päästä pienemmällä kulutuksella kokeilee vähä maasto-ominaisuuksia, sitte ku ominaisuudet loppuu mennäänki vinssillä
.

Ei ole vielä laittaa kuvaa kun ei ole autokaan edes omalla tallilla, tällä hetkellä seisoo kaverin pihalla. Pitäis jaksaa jostain autotraileri sohlata itelle niin sais hiacella nykiä kotipihaan kyseisen auton. Projekti on vasta ens kesän heiniä
. Täytyy pistää kuvaa heti kun vain saan napattua.
http://irc-galleria.net/view.php?nick=C ... d=64865868 Tuossa löyty kuva kaverin irc galleria arkistosta
. Tuo valkonen rooveri tuossa.

http://irc-galleria.net/view.php?nick=C ... d=64865868 Tuossa löyty kuva kaverin irc galleria arkistosta

Juu, tuokin on hyvässä kunnossa, takaikkunan ympärillä on pikkuisen jotain ruosteentapaista ja joku helevatan keskenkasvunen selkäsaunaa kaipaava pojankoltiainen oli menny nakkaamaan siitä kivellä takaikkunan sisään... Nyt on muovipeite säänsuojana siinä. Ja kaikkein parasta tuossa on että sallittujen lisäpitkien määrä on 100 referenssiluvun mukaan. Mitenkä noita lisäpitkiä saa laittaa nokalle siellä keski-euroopassa? Täällä pohjolassa tuntuu naurettavalta tuo ref75 rajoitus... Valolainsäädäntö keskiaikaa... Xenonit lisäpitkiksi ja olisi nautinto ajella. Tuntuu etteivät rekkakuskit pahemmin edes välitä noista hommista.